Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Torpedo - 22.02.2015, 23:06:44
-
Juu eli tämmöinen 2009 S80 2.0d koneella tuli hankittua.
Aamuiset kylmäkäynnistykset tuottavat ihmettelyä.
Eli päivän ensimmäisellä käynnistyksellä auto starttaa noin 5 sekunnin ajan kunnes sitten pamahtaa käyntiin. Tämän 5 sekunnin aikana ei yritäkkään käynnistyä vaan startti pyörii iloisesti.
Muuten sitten päivällä käynnistyy heti, vaikka olisikin seisonut pidempään.
Ulkona oli nyt pari astettä lämmintä kun tuota aamulla käynnistin. Mitään lämmitintä ei ole käytössä.
Mistä moinen mahtaa johtua? Liekkö jokin yleinen vikakohde näissä?
-
Vikakoodit kannattaa luetuttaa, hehkuista tai niiden releestä voi olla ilmoituksia. Polttoaineen suodatin on myös yksi vikakohde.
-
Vikakoodit kannattaa luetuttaa, hehkuista tai niiden releestä voi olla ilmoituksia. Polttoaineen suodatin on myös yksi vikakohde.
Lukaisin koodit Vidalla.
Historiasta löytyi:
ECM-P049000 Exhaust Gas Recirculation Control Circuit High
CEM-B10EA14 Positive temperature coefficient heater - General Elictrical Failures
Otin irti sammutusläppä-kotelon ja jopas oli karstainen.
Läppä takkuili kiinni jonkin verran. Puhdistin anturit ja kotelon. Läppää hion hieman ja nyt ei takkuile enää.
Saa nähdä aamulla, auttoiko asiaa ollenkaan.
-
Lukaisin koodit Vidalla.
Historiasta löytyi:
ECM-P049000 Exhaust Gas Recirculation Control Circuit High
CEM-B10EA14 Positive temperature coefficient heater - General Elictrical Failures
Otin irti sammutusläppä-kotelon ja jopas oli karstainen.
Läppä takkuili kiinni jonkin verran. Puhdistin anturit ja kotelon. Läppää hion hieman ja nyt ei takkuile enää.
Saa nähdä aamulla, auttoiko asiaa ollenkaan.
Tuo läpän jumiutuminen on noissa koneissa tyyppivika, mutta oireita pitäisi olla myös lämpimänä käynnistettäessä, turhaa työtä et kuitenkaan tehnyt. EGR:n vikakoodi tulee kun sen pistoke on ollut auki eikä näin vaikuta käynnistykseen, ellei sitten sen asentotunnistin ole rikki, mutta sekin aiheuttaisi vikoja myös lämpimänä.
-
Tuo läpän jumiutuminen on noissa koneissa tyyppivika, mutta oireita pitäisi olla myös lämpimänä käynnistettäessä, turhaa työtä et kuitenkaan tehnyt. EGR:n vikakoodi tulee kun sen pistoke on ollut auki eikä näin vaikuta käynnistykseen, ellei sitten sen asentotunnistin ole rikki, mutta sekin aiheuttaisi vikoja myös lämpimänä.
Tuo EGR koodi tallentui silloin kun auto saapui Suomeen.
Liekkö lastauksessa sitten autoa tärisyttänyt että tallensi tuollaisen vikakoodin. Moottorin vikavaloa ei kuitenkaan sytyttänyt.
No, huomenaamulla ollaan viisaampia - käynnistyykö heti vai ei.
Tuo jumiutuminen oli todella vähäistä mutta voin kuvitella, että kun kaikki paikat yön yli jäähtyivät niin tuo läppä olikin sitten tiukemmassa kiinni...
-
Aamu koitti ja Volvo käynnistyi heti!
Eli tuon läpän takkuilu nähtävästi aiheutti pitkän kylmäkäynnistykse.