Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: AnteroV70 - 24.02.2015, 12:25:21
-
Jos syystä tai toisesta nokat ovat olleet irti ilman että asentoa on merkitty ja nokkapyörät ovat olleet irti niin seuraavassa pikainen ohje asennon saamiseksi oikein:
Nokkia laittaessa ylempään kanteen kiinni tulee imunokan kuskinpuoleisessa päässä olla halkio kannen alapinnan tason yläpuolella ja pakonokassa alapuolella. Näin nokat ovat oikeassa asennossa mikäli kampiakselin hammaspyörän lovi on samassa kohdassa öljypumpun loven kanssa!
Toinen pika-apu on että imunokkapyörän päässä tulee olla kaksi pultin reikää ylhäällä ja pakonokassa yksi.
Hihnaa asentaessa sitten huomaatte varmaan että nokkapyörien välinen osuus hihnasta ei satu kireälle vaan on n.0,5 hammasta pielessä. Tähän auttaa imu- ja pakonokan säätövarat. Kännä pyörät ensin ajoitusmerkkien mukaisesti ja sitten säädä hihna kireäksi hammaspyörien asentoa muuttamalla. Joudut tod.näk säätämään molempia säätöpyöriä. Näin ainakin omassani joutui jossa ei ole automaattisesti säätyvää imu/pakonokkaa. Kaikki löysä hihna pitää saada vesipumpun ja kiristimen väliin!
Tässä vielä muutama selventävä kuva:
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/camshaft_placement_before_application.jpg (http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/camshaft_placement_before_application.jpg)
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/intake_camshaft2.jpg (http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/intake_camshaft2.jpg)
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/exhaust_camshaft2.jpg (http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/exhaust_camshaft2.jpg)