Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: tepa_kla - 31.05.2011, 11:03:38
-
Uskomaton auto, ei voi muuta sanoa.
Joku kuukausi sitte oli samaa vikaa ja silloin oli nämä alipaineongelmat, nyt alipaineet on tallessa, mutta auto lähinnä lämmetessään on jokseenkin tehoton varsinkin alakierroksilla. Aamulla kylmänä auto kyllä liikku hienosti, mutta jonku verran ajeltua ei sitte alhaalta vääntäny,tosin en nyt tiiä loppuko ne alaväännöt vasta kun starttasin auton uudestaan.
Enivei, onko kellään kokemusta? Itehän se pitää alkaa taas tutkimaan, wetteri ei oo vaihtoehto.
-
Onko kukaan räpelöiny kyseisen auton egärrää? Käsissäni on kyseinen osa, ja kun sitä venttiiliä liikuttaa,niin yhdessä kohdassa tökkäsee, kuuluukohan sen tehdä niin?
-
Tuskin kuuluu niin tehdä.... Ei muuta kuin peltilätkä egr-putkeen....
-
Laittasin kyllä, mutta nää nykyautot ei siitä tykkää :(
-
Näyttäs siltä tosiaan että egr venttiiiliä ei saa pelaamaan tökkäämättä, ja myös siltä että se ei aivan täysin sulkeudu. Kai se pittää hommata uus..
-
Laittasin kyllä, mutta nää nykyautot ei siitä tykkää :(
Miksi ei tykkää?
-
Ohjelmallisesti onnistuu, mutta mekaanisesti ei, koska Mappi tarkkailee egr:ltä tulevaa painetta,..näin olen jostain kuullut ja uskon sen pitävän paikkaansa
-
Ohjelmallisesti onnistuu, mutta mekaanisesti ei, koska Mappi tarkkailee egr:ltä tulevaa painetta,..näin olen jostain kuullut ja uskon sen pitävän paikkaansa
MAPpi tarkkailee imusarjan painetta.
EGR toimii vain isolla kaasuläpän avaumalla, ja EGR:n pakokaasunvirtausnopeus on suht pientä.
Joten en usko EGR:n poiston aiheuttavan mitään ongelmia.
Korjatkaa jos olen väärässä.
-
Pakokaasun takaisinkierrätys on toiminnassa vain moottorin osakuormituksella ja pienillä kierrosluvuilla. Täydellä kuormituksella pakokaasunkierrätys on pois toiminnasta.
Uudemmissa ajoneuvoissa pelkkä takaisinkierrätyksen poistaminen mekaanisesti tulppaamalla aiheuttaa yleensä vikatilan.
-
Pakokaasun takaisinkierrätys on toiminnassa vain moottorin osakuormituksella ja pienillä kierrosluvuilla. Täydellä kuormituksella pakokaasunkierrätys on pois toiminnasta.
Uudemmissa ajoneuvoissa pelkkä takaisinkierrätyksen poistaminen mekaanisesti tulppaamalla aiheuttaa yleensä vikatilan.
Jep. Tilli tiskissä se on pois koska se vähentäisi maksimi tehoa.
Se ei kaikissa laukaise vikatilaa. Kokeilemalla se selviää.
-
Jep. Tilli tiskissä se on pois koska se vähentäisi maksimi tehoa.
Se ei kaikissa laukaise vikatilaa. Kokeilemalla se selviää.
Satun tietämään että Citikka C5R mallissa missä ymmärtääkseni on sama moottori(2.0hdi), on tulpattu egr-venttiili ei ole tullut ongelmia. Mutta en nyt faktana sano että volvossa onnistuu. Mutta ei se koikeilu mitään maksa kun itse tekee.
-
Täytyy kokeilla.mistä löytäisin sopivan lätkän tuohon tiivisteen paikalle?
-
No helpointa on olut tölkistä leikata(ei kuulemma kestä kauaa liian ohut alumiinia). Eli joitain sopivan paksuinen pellin pala 0.5-1mm siitä leikkaat ja poraat ruuvinreijät, vanha tiiviste on hyvä sapluuna.
-
On sitä varmasti yritetty ennenkin, kuitenkin jonkun vuoden ollut tarjolla tätä vekotinta. Vanhan foorumin puolella enempikin asiaa ja muistelen ettei onnistu ilman erroria. Tarvitsee ohjelma muutosta myöskin. Kannattaa tsekata sieltä ensin.. en taaskaan muista varmuudella asiaa. Ettei nyt tarvisi rengasta uudestaan keksiä.
-
Vanhan foorumin puolella enempikin asiaa ja muistelen ettei onnistu ilman erroria. Tarvitsee ohjelma muutosta myöskin.
Samaa muistelen minäkin...
-
En tunne kyseistä mallia, mutta mistä ECU tietää että imusarjaan ei mene pakokaasua?
-
Sen enempää asiaan perehtymättä. Mistäs sellaiset autot joissa valo syttyy tietää? sellaisia varmasti on olemassa. Voisin uskoa että paine muutos voisi tulla kyseeseen ehkä lambda.. Kyllähän nuissa anturitietoa on vaikka mistä ja saastelaitteet on uudemmissa valvonnan alla. Saastelaitteita vartenhan se OBD mittaus on jota se valo siellä paneelissa esittää.
-
Enpä viitsinyt kokeilla tulppaamista vaan hain siniseltä edullisen egr venttiilin ;D
Olihan tuo melkee kolmesattaa egeä, ja mitä sain, vinkuvan auton!
Miten tuo venttiili voi pitää noin pahaa ääntä?eli vinkuu tyhjäkäynnillä ja kun enemmän antaa kenkää...
tais se vanhaki vähä vingahtaa ku anto kunnolla kenkää...
mutta tehoa ei tietenkää tullu yhtään lisää alhaalle, ehkä vähä paremmin kaasu pohjassa kulkee..
ei muuta ko huomenna siniselle kyselleen.
uutena myös se, että hana tiskissä kuuluu sellainen "pöhinä" ?
-
Ettei olis turbossa VNT siivet jumissa?
-
En tunne kyseistä mallia, mutta mistä ECU tietää että imusarjaan ei mene pakokaasua?
Ilmamassamittarin arvo on sellainen josta ECM näkee, virtaako sinne moottoriin pakokaasu.
imm arvo ei muut egr-venttiilin auetessa, mikäli egr on tukittu, tämä on ainakin yksi asia, josta sen pystyy päättelemään.
-
Jaa, eikös sillä paine-ero tunnistimellakin ole jotain tekemistä egr:n kans?
unohin muuten egr:stä yhen kiinnityspultin pois,ja sen pultin alla on joku reikä?kovasti ainaki näyttäää siltä?! Kuulusko tuo vihellys sieltä...tosi ?ittumaisessa paikassa tuo pultti.
täytyy laittaa pultti kii :)
-
No melko varmasti kuuluu. Vuotova pakosarja vislaa/vinkuu.
-
Nonii, helteet tuli ja auto hyytyy!!!
Käväsin sitten tuossa kaverilla joka lastutti auton, meinas että vnt jumittaa. Mutta katsotaan, ei ne ainakaan tuossa pari kuukautta sitten jumittanu ku tutkein sen asian. Torstaina taas viisaampi.
Eli mitä lämpimämpi ilma ulkona, sitä laiskempi auto, meinas suorastaan hyytyä alakierroksilla.
-
Uusin vaiva on muuten nykiminen varsinki ykkösvaihteella liikkeelle lähtiessä--
-
Ilmamassamittarin arvo on sellainen josta ECM näkee, virtaako sinne moottoriin pakokaasu.
imm arvo ei muut egr-venttiilin auetessa, mikäli egr on tukittu, tämä on ainakin yksi asia, josta sen pystyy päättelemään.
Tässä siis EGR:ää ohjataan sähköisesti?
Jos sitä ohjattaisiin alipaineella, niin moottorinohjaus ei voisi mitenkään päätellä mistä IMMun signaalimuutos johtuu.
-
Tässä siis EGR:ää ohjataan sähköisesti?
Jos sitä ohjattaisiin alipaineella, niin moottorinohjaus ei voisi mitenkään päätellä mistä IMMun signaalimuutos johtuu.
Jos ohjattaisiin alipaineella, niin ihan varmasti ohjainlaite tietää tällöinkin, että koska se itse ohjaa sitä.
Ihan sama, että millä sitä ohjataan, kunhan vain ohjainlaite tietää, koska sitä ohjataan.
Vikavalon syttyminen sitten taas johtuu siitä, että diagnosoidaanko sitä vai ei ja se riippuu siitä, että mitä ohjainlaitteeseen on koodattu.
-
Jos ohjattaisiin alipaineella, niin ihan varmasti ohjainlaite tietää tällöinkin, että koska se itse ohjaa sitä.
Ihan sama, että millä sitä ohjataan, kunhan vain ohjainlaite tietää, koska sitä ohjataan.
Vikavalon syttyminen sitten taas johtuu siitä, että diagnosoidaanko sitä vai ei ja se riippuu siitä, että mitä ohjainlaitteeseen on koodattu.
Joissain bensavehkeissä APohjaus tulee kaasuläppäkotelolta-> ECU ei tiedä koska se on auki. :P
-
Nyky vehkeissä on oltava takaisinkytkentä, koska on saastelaite ja laki velvoittaa niihin tuon OBD:n.
-
Nyky vehkeissä on oltava takaisinkytkentä, koska on saastelaite ja laki velvoittaa niihin tuon OBD:n.
:buck2: OBD ja EGR: kaksi eri asiaa.
EGR:iä on poistettu käytöstä ohjelmallisesti ilman että olisi vaikuttanut katsastuksessa OBD:hen.
Ja sitäpaitsi EGR vaikuttaa NOx arvoihin, joita ei suomessa edes mitata.
-
Kyllä ovat kaksi eri asiaa.
OBD (=On Board Diagnostics, "itse diagnostiikka" joka valvoo saastelaitteiden toimintaa. Monissa autoissa on perusvaatimusten lisäksi vielä omaa lisävalvontaa huoltoa varten.) OBD:tä "huijataan" ohjelmallisesti ja egr:n toimintaa muutetaan. Muutos on muuten laiton, kuten myös virittäminen lastulla ilman muutoskatsastusta. Katsastusmies ei kykene tarkastamaan toimiiko EGR vai ei kovin helposti. Enkä usko että kovin aktiivisesti sitä seurataankaan. Toimimaton EGR näkyy moottorimerkkivalona joka on auton tapa ilmoittaa asiasta jos autossa on diagnostiikka. Vuonna 200X (ei muista eikä kiinnosta) tuli vaatimus että tällainen valvonta on oltava autoissa.
-
Vikakoodeja ei ollut, paitsi joku tuntematon, olikohan joku c301?? Ahdot ei noussu, joten urpon siipiin kohdistuu epäilys mutta aatteln kyllä käydä vielä auton alla, koska tanko ainakin liikkui silloin viimeksi hyvin.
Enää ei ole väliä paljoko rahaa menee, laitetaan samaan konkurssiin sit se turbo ;D
-
Isompaa.. kun kerran lastuamaan on lähdetty. 200 kaakkia ja pata kolisemaan.
-
Joo täytyy ensin tutkin onko se juuttuvasiipinen jumissa.
Pikkasen epäilen.
Kävin auton alla, no eihän se kyllä paljoa liikkunut se tanko kun apukuski kaasutteli. Mutta sitten kaveri imi sieltä letkusta joka menee turbon kellolle, tanko liikkui "imusuuntaan" vähä vaisusti, sai aika kovasti imeä, mutta kuitenki palautui täysin tökkimättä, jotain korinaa sieltä kuului kun sitä imi...jos se olis jumissa niin eikai se palautuisi niin helposti?En tiiä.
Koitin sitten katsoa paljoko sinne menee yleensäkään alipainetta, ei kyllä kovin suuri alipaine ollut omasta mielestä. tietääkö kukaan kuinka suuri alipaine turbolle tulisi mennä?
Jatketaan taas.
-
Joissain bensavehkeissä APohjaus tulee kaasuläppäkotelolta-> ECU ei tiedä koska se on auki. :P
Okei, ehkä jossain nooan aikaisissa tosiaan näin, mutta niissä on muutenkin ecu:n valvomia juttuja ihan minimaalisesti.
-
Tarkistas välijäähy että on ehjä. Niitäkin on hajonnut murtumalla ja jäätymällä tai kiven osumasta. Se kyllä tekee saman tehottomuuden ja suhinan aikaiseksi. myös isot letkut kannattaa tarkastaa.
-
Piti hommata oikein alipainemittari, jotta näkee paljoko sitä alipainetta sinne juuttuvaan menöö, no kun auton käynisti, niin näytti 0,8 bar, mutta n 10 sek päästä tippu paine nollaan ?eli ei jaksanut vetää siipiä ja magneettiventtiili sanoi stop.
On muuten uus turbo n 1300 €,varmaan josain halvempiki?
-
Älä nyt vielä katiskan painoksi laita. Pitäisi olla jotkin toiminta periaatteet tai mitta-arvot tiedossa mihin vertaa sitä toimintaa. Itse en osaa vastata, mutta uskoisin että ne paineet voi vaihdella ohjauksen mukaan.
-
Paaluttaminen on käynyt mielesä tämän auton osalta monesti.
Tuli taas kontattua auton alla. Kyllä se vaan epäilyttää tuo turbon kello, kun se rohisee kun laittaa letkun siihen kiinni ja imee, ja sen myös kädellä tuntee että jokin siellä tökkii. Mutta näyttää kyllä aika hankalalta pois otto, onko kukaan koskaan irroittanut?Ainakin siinä tangossa oleva sokka on &ittumainen ottaa irti jos siihen hommaan ryhtyy...noita on kuulemma joskus jumittunut.
-
Vnt irroitetaan 22pvä, ollaan sitten paljon viisaampia.
-
Näissä tehottomuutta on aiheuttanut EGR ja ahtopaineensäätöventtiili. Mikäli mitään muita koodeja tai muuta ylipäätään ei ole tallentunut. Myös hiukkassuodattimen paine-eroanturien kanssa on ollut ongelmia. Joissakin tapauksissa EGR uusinnan jälkeen EGR on sopeutettava testerillä jotta toimii normaalisti.
-
Jotain kommunikointi ongelmaa suomenruotsalaisen kanssa , ei edes yrittänyt puhdistaa vnt:tä. Tilasin sitte uuden ahtimen, vaihtohinta 700€. Juhannus menee sitte kotona.
-
Lööpit hehkuttavat: "Volvomies oikeudessa - Turbo hajosi pakittaessa lepiköstä". Volvo kiistää turbojen hajonneen - ikinä. Vakuutusyhtiö korvaa..
-
Ifillä kuulemma vakuutus joka antaa matkan katketessa sijais auton käyttöön
-
Ifillä kuulemma vakuutus joka antaa matkan katketessa sijais auton käyttöön
ja volvolla tiepalvelu, johon niinikään kuuluu sijaisauto.
http://www.volvocars.com/fi/sales-services/services/care/roadsideassistance/pages/default.aspx
-
Ifillä kuulemma vakuutus joka antaa matkan katketessa sijais auton käyttöön
ja volvolla tiepalvelu, johon niinikään kuuluu sijaisauto.
http://www.volvocars.com/fi/sales-services/services/care/roadsideassistance/pages/default.aspx
Jee, mulla on kummatkin... :idiot2:
-
Kyllähän tuo kertoo jo paljon volvon laadusta.osta volvo, ota siihen volvon liikkumisturva :D
-
Eipä taida monenkaan muuhun 7 vuotiaaseen autoon saada sijaistautoa pelkällä huollossa käytöllä... Eikö se juuri kerro siitä laadusta.
-
Kyllähän tuo kertoo jo paljon volvon laadusta.osta volvo, ota siihen volvon liikkumisturva :D
Onkos vaikkapa inhimillisestä virheestä johtuva kolari auton vika?
Mikäs se automerkki nyt taas olikaan, josta ei mitään mennyt rikki sen eliniän aikana, mun piti ostaa sellainen mutta kun unohtui tosiaan mitä merkkiä se auto olikaan, eli valaise vähän. Eli vähän realistisuutta nyt noihin vitseihin :)
-
niin, eikös nämä S40, C30 & V50 ole loistaneet katsastustilastoissa vähävikaisuudella?? Tiedä sitten, miten esim. mahdollinen lastutus vaikuttaa osien kestävyyteen, voisi kuvitella kovempien ahtojen/lämpöjen tekevän muuttuvasiipisille turboille hallaa (kai siihen joku syy on miksi esimerkiksi joidenkien automallien yliahtotoiminto on aikarajoitettu vaikka kyseessä olisi "huimat" 20nm lisää), tietenkin riippuu myös ajotavasta.
-
Kyllähän se nyppii jos oma yksilö rupeaa vikuroimaan, mut yleensä ongelmat on löydettävissä. Eri asia sitten tee-se-itse poppamiehet jotka hieroo koivun lehtiä konepeltiin ja ripottelee kananverta katolle parantumisen toivossa... Tiettyyn pisteeseen teen itse, mutta kun tarvitsee olla tarkat tiedot ja vian etsintä on paras antaa ammattilaisen hoitaa. Sen verran mitä nuita korjaamo-oppaita lukenut on asioista valaistunut, mutta samalla tajunnut sen että kyllä siellä liikkeessä kuitenkin on kaikki selvitetty ja on asioita joita ei kerta kaikkiaan voi keksiä ilman laitteita ja oikeaoppisia toimia.
Nuita yliahto höpötyksiä olen ihmetellyt moneen kertaan. Luultavasti pitkä kestoinen vedätys "täysillä" saa alakanttiin mitoitetut vehkeet porsimaan ja hyytymään (lämmöt, rasitus hallitsemattomasti esim lähdöissä jne..). Kustannus säästö mitoittaa vehkeet ihan rajoille (ja toisaalta eko vehkeet toimivat paremmin optimoituna tietylle alueelle) ja ääri veto täysillä on kuitenkin käytännössä se 10-20 sekunttia normaali ajossa että kaipa se on muodikasta tehdä tuommonen lisävaruste toiminto. Toki sen voi tehdä muutenkin suoja toimintona eikä kertoa käyttäjälle mitään. Yleensä nuo rajoittavat itse itsensä kun kunnolla rääkkää lämpimäksi.
-
Ääh, nyt karkas mopo käsistä.
-
1000€ köyhempänä eikä edes vika poistunut. syö miestä. Ja ihan ammattimies teki diagnoosin ja vaihtoi osan.syö miestä.
pari vikakoodia, jotka on kyllä ollut aikaisemmin, mutta nyt niitä vasta otetaan tosissaan?!
c301 edelleen tuntematon koodi ja hehkurele toinen
katoinpa tuosta c301:stä tietoa
harmi että englanti ei taivu kovin hyvin
http://www.vpcuk.org/forums/showthread.php?t=20385
-
Help me! Voisiko joku mitata omasta autosta(volvo v50 2.0d) imuilman lämpötila anturin vastuksen?anturi irti, ja vaikka huone ilmassa mittaus.oli omassa autossa se anturi oikosulussa, langat siis oli taipuneet ja koskeneet toisiaan.nyt kiinostaa vielä pelaako se oikein.
-
Taidan luovuttaa
-
oletko tarkistanut että hehkutulpat on ehjät, ettei hehku rele vika johdu siitä? ettei olisi palaneet ja siksi hermaa releen kytkentää kun virtaa mene läpi....
-
Just eilen otin puskurin pois, voiko ne tulpat mitata tuolta releen päästä?Koitan nyt löytää tietoa paljoko tulppien vastus pitää olla. Autodaatassa on ne mutta en ole vielä saanut kyseistä ohjelmaa koneelleni,,...
-
Hehkutulpat,vastus
1 1ohm
2 0ohm
3 0ohm
4 1ohm
Jännite hehkuttaesssa
1 11,3 v, nousi hehkun aikana 11,6 volttiin
2 11,6v nousi 11,7 volttiin laski yhtäkkiä 11, 2 volttiin ja heittelehti jonkinverran
3 11,8v nousi 11,9 voltyiin
4 11,4v nousi 11,7 volttiin
Nämä mitattu hehkuihin menevältå johdoilta
Tuskin rele rikki, mutta pari hehkua saattaa olla...tuskin kuitenkaan tehoihn vaikutudta
-
Hehkutulpat,vastus
1 1ohm
2 0ohm
3 0ohm
4 1ohm
Jännite hehkuttaesssa
1 11,3 v, nousi hehkun aikana 11,6 volttiin
2 11,6v nousi 11,7 volttiin laski yhtäkkiä 11, 2 volttiin ja heittelehti jonkinverran
3 11,8v nousi 11,9 voltyiin
4 11,4v nousi 11,7 volttiin
Nämä mitattu hehkuihin menevältå johdoilta
Tuskin rele rikki, mutta pari hehkua saattaa olla...tuskin kuitenkaan tehoihn vaikutudta
Pari hehkua ei saata vaan on rikki jos vastus on 0 ohmia. Yleispätevä menetelmä on kytkeä virtakynä hehkun päähän ja toinen pää + napaan (hehku kiinni reijässään). Jos virta kulkee läpi on käämi ehjä. Tarkempaa mittausta voi tehdä myös virtapihdillä ja vastusmittarilla. Vastus muuttuu lämpötilan muuttuessa joten tämä on hyvä ottaa huomioon muuten et saa oikeaa tulosta (PTC tyyppinen vastus, postiivinen lämpötilakerroin). Kylmänä vastuksen on oltava ~0,5-1 ohm.
Joissakin on taas tavallinen vastus ja pulssiohjaus joten näissä tämä asia ei päde.
Uudemmissa moottoreissa hehkunohjauksen koodit aiheuttaa limphome tilan ja tehot häviää. Tässä tapauksessa ei muistaakseni kuitenkaan. Lähtökohtaisesti tietysti oltava kunnossa jotta järjestelmä toimii suunnitelulla tavalla.
-
Ei varmaan kauhea konkurssi tule jos vaihtaa ne tulpat jos epäilet rikkinäisiksi. Mutta olen nyt vähän kassalla että miten hehkutulpat vaikuttaa käynti ongelmiin kesällä? eikös nuita käytetä vain käynnistyksessä ja kylmällä ilmalla alle -2c tms?
-
Sanotaanko näin että samaan konkurssiin menee nuo tulpat.Mun mittausten perusteella hehkuttaa helteilläki monta sekunttia, eli esihehkukutus js vielä jälkihehkutus, jos siis hehkujärjestelmä on kunnossa ja pelaa niinku pitää.
-
Käytetäänkö sammutusläppää muuhun tarkoitukseen ku sammuttamiseen?
Otin imusarjaan/sammutusläppäkoteloon tulevan letkun irti, ja se läppä oli melkein kiinni, käynnistin auton ja se läppä liikkui välillä hieman aukipäin ja taas kiinni. Onkoha nyt niin että tuon läpän ohjaus ei toimi, egr-venttiili?
-
Sammutusläppiä on hajonnut näissä. Ei lähde käyntiin, sammuuhan se kyllä koska syötöt katkaistaan myös. Voihan se olla että jumittelee ja kuristaa --> tehot hukassa. Toiminnasta ei tietoa.
-
"sammutusläppää" käytetään myös EGR toiminan aikana, sillä kuristetaan ilman saantia jolloin EGR toiminta tehostuu....
-
Oletko varma että juuri sammutusläppää? ettei kaasuläppää? en nyt muista kummalla puolella kaasuläppää EGR:n tulo imupuolelle on etten sano tähän nyt mitään, mutta aika erikoinen ratkaisu jos näin.
-
Diiiselissä ei ole kaasuläppää, kyllä se on sammutusläppä.ja kyllähän se toimii yhteistyössä egr venttiilin kans.täytyy käydä sinisellä päivittämässä tuo egr ohjelma...kun egr on uusittu mutta kuulemma pitäs sopeuttaa tai jotain uudestaan, tosin mitään eroa ei vanhan ja uuden venttiilin käytössä huomannu.
-
Käy järkeen... ;D
Olet aivan oikeassa. Dieseleiden kanssa on tullut vähän vähemmän puuhattua kuin bensavehkeiden. Ilmeisesti ihan yleinen käytäntö tuo EGR/sammutusläppä samassa paketissa. Aina oppii uutta.
-
Kyllä mua taas ärsytti, ajaa 500 km tuolla autolla. Pieni ylämäki niin joutu vaihtamaan pienempää pykälää että jaksaa kulkea.
nykimistä ykkösvaihteella alle 2000rpm, tehoja on autossa vasta josain 2500rpm edes jonkin verran, muttei läheskään sitä mitä pitäs..
Pitää etsiä jostain taas motivaatiota tuon tutkimiseen.
-
Kysyn vaan onko EGR sopeutettu KYLMÄÄN( n.+18c lämpötilä) moottoriin, eli onko sopeutus tehty oikein? Mikäli ei ole tehty, niin se ainakin aiheuttaa nykimistä... (eli moottori on ollut lämmin. Kesällä tarkoittaa että auto pitää jäähtyä yön yli.)
-
Hyvä kysymys ,mutta ei sitä ole vielä koskaan sopeutettukaan! Eipä oo sinisellä maininneet tällaisesta toimenpiteestä koskaan.
Täytyy soitella heti huomenna aamulla asiasta.
Miten tämä sopeutus muuten tehdään?
-
Hyvä kysymys ,mutta ei sitä ole vielä koskaan sopeutettukaan! Eipä oo sinisellä maininneet tällaisesta toimenpiteestä koskaan.
Täytyy soitella heti huomenna aamulla asiasta.
Miten tämä sopeutus muuten tehdään?
Kytketään volvon testeri, painetaan nappia, ohjainlaite tallentaa varmaankin tuossa vaiheessa sitten venttiilin ääriasennot tms.
-
Tuli taas testattua sinisen huoltovastaanoton tietotaito, ei ole ikinä kuullutkaan egr-sopeuttamisesta! uskomatonta...mutta sattupa siinä lähellä olemaan huoltomies, joka tiesi että sopeutus on tehtävä, no huomiselle sai ajan...sitä odotellessa.
-
Tuli taas testattua sinisen huoltovastaanoton tietotaito, ei ole ikinä kuullutkaan egr-sopeuttamisesta! uskomatonta...mutta sattupa siinä lähellä olemaan huoltomies, joka tiesi että sopeutus on tehtävä, no huomiselle sai ajan...sitä odotellessa.
Näinhän se on, harvoin ne työnjohtajat siinä tiskillä ovat myös mekaanikkoja, joilla on tieto ja taito kaikista nykymalleista ja niihin tehtävistä toimenpiteistä jne.
Itse moittisin vasta siinä vaiheessa, jos se asiakaspalvelija ei menisi kysymään mekaanikolta asiaa, vaan sanoisi, että ei ole koskaan kuullutkaan, ei sellaista olekkaan.
-
Kuten arvata saattoi, ei sopeutus vaikuttanut.vikakoodeissa oli edelleen c301, epäilivät että ohjelmassa häikkää, hyvä homma tuo ohjelmapäivitys, ei muka saa muuta ku huollon yhteydessä.voi vit&%
Ei muuta
-
Kuten arvata saattoi, ei sopeutus vaikuttanut.vikakoodeissa oli edelleen c301, epäilivät että ohjelmassa häikkää, hyvä homma tuo ohjelmapäivitys, ei muka saa muuta ku huollon yhteydessä.voi vit&%
Ei muuta
Täh!!
No tottakai softan saa päivitettyä ilman huoltoakin :D
ecm päivitys on jotain 20-30€ +työstä joitain kymppejä päälle.
-
Laitetaan parin viikon päästä Ricalta uusin versio autoon.
Ei tarvi wetterille maksaa.
-
Mulla muuten toimi toi oma -10 samalla tavalla kun hiukkassuodattimen paineanturi oli rikki. Heitti limp-moden päälle ja tehot oli todellakin kateissa...just sai reilun 100 km/h vauhtia tasasella...
Tuosta tuli kylläkin vika-ilmoitus: Moottorinohjaus vaatii huollon
-
Mun vollessa ei oo tuota hiukkassuodatinta.
Ja lisäystä, ei oikein tiedä onko tuo vikatilassa vai mikä siinä on...ei vain nosta ahtoja.
mutta niinku totesin, seuraavaksi koitetaan ohjelmapäivitystä.
-
Sammutusläpän voi kytkeä pois, Ei tee koodeja ja plussana autokin toimii. Alipaineletkuun vain tukos.
Ja joo noitten hiukkassuodattamien paineanturit tekee kans limphome tilan. Välistä näitten kanssa saa tapella ihan urakalla.
-
Koitin kyllä tuotakin, eli otin sammtusläppään menevän letkun irti ja tulppasin sen, no eipä se juurikaan vaikuttanut,ja noin 10 sek päästä lähti loputki tehot pois, eli ei sitä voi kiertää.?
-
Hieman offtopiccia, mutta kysymys väliin..
Mistäs saan hätäsimmin selville, onko miun Vollessa hiukkassuodatin vaiko ei? Kyseessä -08 V50 2.0D..
Kenties tyhmä kysymys, mutta meikäläinen kun ei tiedä yhtään mitään 2000-luvun rasseista, enkä Volleista edes historialliselta ajalta 8)
-
No itte soitin siniselle ja kyssyin sieltä, ne tarvii muistaakseni autosi VIN koodin vai mikä se oli asian selvittämiseksi..
-
Thanks, ei se auta ku huomenna soitella.
Toivotaan ettei tästä yksilöstä tehot häivy tai mikään muukaan hikka ala vaivaamaan.. Ja koita saada oma kärry iskuun!
-
Thanks, ei se auta ku huomenna soitella.
Toivotaan ettei tästä yksilöstä tehot häivy tai mikään muukaan hikka ala vaivaamaan.. Ja koita saada oma kärry iskuun!
nopeammin selviää kun katsot autosi alle ;)
-
Ohjelmapäivitys poisti vikakoodin, mutta ei tehonpuutetta.no, katti auki ja sisälmykset poois.oli jonkin verran tukossa.kulkua tulikin lisää sitten, mutta alavääntöä ei juuri tullut lisää..yli 2000rpm kyllä lähtee ku hauki rannasta.kuulemma outoa katissa oli se, että se oli loppupäästä pahemmasa kunnosa, kun yleensä ne on alkupäästä kärsiny.oisko putkisto muualta tukkeutunut?ajelen nyt viikon päivät raskaammalla kaasujalalla, jos sieltä jotain irtoais...
Edit.Jos et veikkaa,et voi voittaa.
-
Autoa rääkätty pari päivää.eipä mitään vaikutusta, niinku arvelinki.kellään ideoita? Eli oireet edelleen nykiminen ykkösvaihteella ja alakierroksilla ei vääntöä.aika raskaan olosesti moottori ääntää mielestäni.
-
Tuli testattua egr tulppaus.nykiminen loppu.mutta vika ilmotus tulee.oisko tosiaan 3kk vanha egr jumisa /tukossa tai se egr jäähytin..?.hemmetin hemmetti.
-
mul oli samavika. korjaantu ahtopaineen säätimen vaihdolla.osamaksoi noin 60€ avainvaunulla.semmoinen ruskea möykky jossa kaksi alipaineletkua ja sähköjohto. osa löytyy heti ilmamassa anturin vierestä.
-
Tuota se experttikin epäili viaksi, mutta se säädin on vaihdettu viime syksynä.ja testattu myös toisella vastaavalla säätimellä.
-
Katsotaanpa sitten mitä sininen saa aikaseksi.ainaki se on varma, että lompakko kevenee ja paljon.
-
No niin ahtopaineen ohjausventtilihän se oli sökönä makso muuten sinisellä 70€ ,eli pienoista
lapinlisää aina tietty ;D
Kutosellakin mesestä heittämällä ohi!!!!!! :DMuuten samalla puhistin ahtopaineen tunnistimen
jarru kliinerillä sieltäkin tuli mustia karstan paloja kun koputteli talouspaperia vasten :'(
Sen tosin tein jo aikaisemminkin ,mut sillä ei vaikutusta kiihtyvyyteen :D
-
Antoiko vikakoodia?
-
No miten sen nyt voisi tulkita,kun kävin aikaisemmin luetuttamassa vikakoodit kesällä,oli kaksi merkintää turpon ohjauspaine alhainen :-\
Mutta kun kysyin korjaamolta,mitä voisi merkitä totesivat vain,et voi tulla mistä vaan tarkastivat tosin turpolta jonkun anturin oli puhas.
Näkyy tämä nyky korjaamo systeemi mennyt samanlaiseksi, kuin tuo terveyskeskus homma,eli arvauskeskuksia ne on ;D
Tosin tämä mystinen huolla moottorin ohjausjärjestelmä hälyytys ,joka kylmänä tuli kiihyttäessä katosi ainakin tänä aamuna ;)
Mutta yhtä kaikki auto kiihtyy tosi makeesti. 8)
-
Arpomallahan ne korjataan.mulla oli kans noita koodeja ahtopaineesta viime kesänä, sillon oli alipainevuoto.
-
Voi muoviämpäri
Wetterillä totesivat että tehtiin joku suuttimien kalibrointi, vikakoodien luku ja sopeutusajo. Ja ei ole mitään teknistä vikaa autossa, on kuulemma ihan ominaisuus että ei väännä alle 2000rpm, vaan vasta sen jälkeeen.Joo. Just. Oli sen verran raskas päivä että piti kysyä oliko kyseinen mies koskaan ennen ajanut diesel autoa,ja vähän muutakin painokelvotonta tuli sanottua. Ja tuskin nykiminen on ominaisuus?
"joku ohjainlaite signaali viallinen" oli vikakoodi.Mutta ei ketään kiinostanu koko #%#% vikokoodi sen enempää.
Liekkö sitte joku ohjauslaite ois oikeesti paskana. Toinen vaihtoehto on sitte mekaaninen vika, mihin ite en jaksa uskoa.
No tästä jatketaan taas uusia pettymyksiä päin.
-
Ilettää lukia tätä. Minun mielestä paras palata ihan perus juttuihin ja olettaa ettei niitä ole tehty kunnolla. Lähtisin MAF:fista, sitten EGR, Alipaine puoli, Painetunnistin anturit, KATTI TUKOSSA?
Lukeekohan kukaan näistä volvoihin erikoistuneista pikkufirmoista foorumia. Nyt hyvä hetki tehdä tarjous että aja auto tänne niin me korjataan se maksat vain vaihdetun osan. Tässä olis PR:n paikka.
-
Et ole ainut ketä itkettää. Loppuu oikiasti usko, ja rahat tämän kans.
Oon varmaan maininnu että osia on vaihdettu jo aika liuta...Maffit, egr yms ja sopeuttamiset on tehty, aliapainepuoli on kunnossa, painetunnistin uusi, imuilman lämpöanturi uusi yms yms, katti ei oo tukossa, kun sitä ei enää ole..ja turbo on uusi, tai siis tehaskunnostettu.
Ja ei tosiaan vikokoodeja kuin tuo yksi.Miten muuten tuo, kun imuilman anturi oli oikosulussa, niin voiko se rikkoa jotain ohjausboxia tai vastaavaa?
Omasta mielestä vika liittyy ohjaukseen, tuossa taas tutkein tuota vnt säädintä ja sieltä tulevaa alipainetta, jostain syystä kun kaasua painaa, niin säädin antaa ensin LISÄÄ alipainetta?kun mielestäni sillon se vaan vetää siipiä enemmän kiiinni asentoon.Kun sen pitäisi toimia niin ,että kaasua painaessa sen pitäisi päästää alipainetta pois, jolloin siivet avautuvat.No en tiiä.
-
Kyllähän tätä threadia on tullut luettua... Onko lastutettu, jos ei niin sitäkin voisi kokeilla? Samalla penkistä käyrät ulos.
No sitten uusi veikkaus vetämään 1x2... Kaasupolkimen asentotunnistin? Toimii vain tietyllä alueella vai reagoiko kierroksiin tyhjäkäynnillä suoralla vasteella? Ilmanputsari kotelon ottoputki? Nyt heitellään jo kaikki kehään.. Välijäähy onko halkeamia (paineista vaikka rengaspistoolilla se ja katso vuotaako mistään)? niitäkin on hajonnut. vettä kertyy ja pakkasella halkaisee.
Oma kokemus on että uusikin osa voi olla rikki valmiiksi ja sitten alkaa vaihtumaan osaa ihan harrastuksen vuoksi. Kyllähän kone on luonteeltaankin sellainen että todellinen paukku tulee 2000rpm jälkeen, mutta ei se totaali kuollut ole allekaan. Onko kokemusta toisesta saman koneisesta? Minusta ei voi rikkoa viallinen koska antura ei syötä itsessään mitään se vain muuttaa läpimenevää virtaa, mutta kaikkihan taas mahdollista...
-
Kyllä kansan pitäisi nousta jo parrasvaloihin ja vaatia ,että mitään ei makseta jos auto ei tuu
kuntoon tai kohennusta tilaan tapahdu näitten sopeutuksien ja pulttaammisien sekä tilttaamisien
jälkeen. :'(
Kävin autosta vikakoodi luettelon ja seuraavat viat, joka on havaittu ei ollutkaan aktiivinen????.
Vaikka nämähän juuri viittavat tuohon minulla olleeseen vikaan,eli turpon ohjausventtiili oli sökö. :buck2:
ECM-0299 Turbon säätely paine liian alhainen.
ECM-2263 Turbon säätely singnaali virheellinen.
Että näin se menee >:(
-
Jos jaksaa lukea tämän ketjun niin auto on lastutettu, nyt tosin vakio, kun wetterillä päivittivät ohjelman.ei mitään suurta eroa, ehkä just kaasu pohjasa huomaa eroa. Alavääntö on olematon,
Olen ajanut kaverin passatilla(130hv), ja on ihan eri meininki.pitäs käydä heittämäsä lenkki jollaki volvolla josa o vastaava motti.
Tyhjäkäynnillä kaasupolkimen vaste ihan hyvä, vaikka voisi se parempikin olla, alussa.
Pitää alkaa taas ite tutkimaan.uusi osa voi toki olla rikki.
-
Eihän dieseli kierrosherkkä ole pohjalta. Meinasin lähinnä, että polkimen kaikki asennot toimii polkimen anturissa.. No juu tuskin se siellä on vika. Onko nokkahihnaa tarkastettu ettei ole hypännyt pois ajoituksesta. pientä heittoa ei näe välttämättä koppaa raottamalla. Onko hihnaa koskaan vaihdettu? sinkunut, revennyt, hypännyt ehkä. sehän tekee kans laiskaksi koneen. isoilla kierroksilla ei taas niinkään erotu.
-
Viime kesänä vaihettu remmi. Tuskin se on mihinkään hypänny, kun yks aamu, n.2kk sitten auto toimi oikein! en vaan tajua, mikä siinä aamussa oli erityistä, miksi auto toimi sillon. Ei voi ymmärtää.
-
Kyllä minulla lähtee kiihtymään 1500 jengastakin.Kun tuo vika oli pällä niin piti survoa kolomoselle
et pääsi ohi ja siinäkin oli sellainen ilmiö ,et moottori ikäänkuin ensin jarrutti vastaan.
eli auto hidastui ja oli melkein pysähtyä ja takana tuleva ,joka lähti samaan aikaan ohittamaan oli rysäyttää perään. :'(Minun oli pakko palata ohitettavan taakse ja saatatte arvata ,et takana
kävi melkonen valojen räpse V:>Vituttihan se melko riskisti silloin.
-
Tulee vaan mieleen onko kukaan tarkistanut Rail:paineita eli minkä verran siellä suuttimien takana on painetta ja onko se paine tasainen/oikea läpi kierros alueen? Että jos kork.painepumppu onkin sökö?(Ei siis saa tarpeeksi polttoainetta alakierroksilla) Ihan veikkauksi nämä on mutta kun ei kellään tietoakaan tunnu olevan.
-
Rica lupaa 1500 rpm vääntöä yli 200nm, joten kyllä sen pitäisi alhaaltakin vääntää.enpä tiiä onko paineita mitattu, mutta luulis että polttoaineen painetunnistin huomais jos paineet vähissä?vai onko painetunnistinta edes?
Ja wetteriä ei tainnut tämäkään kiinostaa.
-
Luulisi Paineen puuttumisen näkyvän varsinkin jos suuttimet testataan kuten kyllä ajoituksenkin. Mietin vain sitä jaon hyppäämistä voihan se olla mennyt pieleen vaihdossa jos kerran uusi on. ainakin se kannattaa tarkastaa kuten se välijäähy. oikein jos jaksaa niin tutki peugeot ja ford foorumi onko vastaavia. samaa konetta sielläkin käytössä.
-
Jos jako olis pielessä, niin eikö se vaikuttas aika radikaalisti, ainakin dieselissä.Toki tutkimisen arvonen juttu. Kunpa olis tuota aikaa enemmän tutkia..
-
Ei se tarvi olla kuin hampaan verran hypännyt tai mennyt asentaessa väärin. Vie ajoitukset pieleen. Ei omakohtaista kokemusta mutta joskus kuullut olleen samankaltaisia vaikutuksia.
-
Omistin aikanaan vanhan dieselin, siinä oli kerran jako pielessä yhen hampaan, niin sitä ei meinannu millään saada edes käyntiin. Voihan nää nykydieselit olla vähän erilaisia, mutta vaikia silti uskoa tuota, kun kerta auton toiminta vaihtelee . Varsinki se ihmetytti, kun katin poiston jälkeen autoon tuli niin julmetusti tehoa lisää yläkiekoille, ja nyt se on taas ihan laiska, koko kierrosalueeella. Kyllä pakko olla joku ohjelmallinen vika jossain.
-
Huomasinpa jotain uutta, eli kun kylmänä käynistää, niin tyhjäkäynti pätkii.kierrokset pysyy vakiona mutta selvästi pätkii välillä.
Mikähän tuota vnt säädintä ohjaa? kaasupolkimen asentoko? En ymmärrä miksi se alipaine seilaa 0,5bar ja 0,8 bar välillä, ja kun kaasuttaa niin se päästää hyvin vähäsen alipainetta pois(max 0,1 bar) eli se ei vaan toimi. Mitenkähä sen testais onko säädin kunnossa?
Testasin hyvikseni tuon sammutusläpän säätimellä mutta eipä se sillä sanonu yhtään mitään. Vanhalla säätimellä (olen siis vaihtanu jo kerran säätimen viime syksynä) niin ei sillä toiminu yhtään paremmin.
No yksinpuhelu jatkukoon..
-
Huomasinpa jotain uutta, eli kun kylmänä käynistää, niin tyhjäkäynti pätkii.kierrokset pysyy vakiona mutta selvästi pätkii välillä.
Mikähän tuota vnt säädintä ohjaa? kaasupolkimen asentoko? En ymmärrä miksi se alipaine seilaa 0,5bar ja 0,8 bar välillä, ja kun kaasuttaa niin se päästää hyvin vähäsen alipainetta pois(max 0,1 bar) eli se ei vaan toimi. Mitenkähä sen testais onko säädin kunnossa?
Testasin hyvikseni tuon sammutusläpän säätimellä mutta eipä se sillä sanonu yhtään mitään. Vanhalla säätimellä (olen siis vaihtanu jo kerran säätimen viime syksynä) niin ei sillä toiminu yhtään paremmin.
No yksinpuhelu jatkukoon..
Moi! ECM ohjaa ahtopaineensäätöventtiiliä. Pulssisuhde ohjattu venttiili. Säädetään kuormituksen ja ahtopaineen mukaan. Noita venttiilejä on hankala testata luotettavasti siksi ainut varma keinon on kokeilla täysin uudella. Täysin viallisen venttiilin pystyy testaamaan luotettavasti.
Edit: ja sen sammutusläpän voi tulpata mutta ei se vetoon vaikuta. Käynnistysongelmiin se auttaa kun noissa joskus jää läppä jumiin. Ei aiheuta koodeja tai tehottomuutta.
-
U0301 software incompilibity with ecm/plc on edelleen vikakoodi.onko kellään kokemusta scantoolista? Mikä on se simulate nappi no sen takaa löytyy12 vikakoodia lisää?ja mitään nooista koodeista ei voi poistaa.
-
U0301 software incompilibity with ecm/plc on edelleen vikakoodi.onko kellään kokemusta scantoolista? Mikä on se simulate nappi no sen takaa löytyy12 vikakoodia lisää?ja mitään nooista koodeista ei voi poistaa.
Tuommoista kuukkelilla: https://www.scantool.net/forum/index.php?topic=1375.0
-
Huomasinpa jotain uutta, eli kun kylmänä käynistää, niin tyhjäkäynti pätkii.kierrokset pysyy vakiona mutta selvästi pätkii välillä.
Yleensä näissä moottoreissa se pätkiminen johtuu viallisesta EGR venttiilistä. Ilmenee usein kylmällä moottorilla. Ei kestä myöskään kovin paljoa kaasua kun moottori stumppaa. Lähtee huonosti käyntiin myös jos EGR venttiilli jää vähän raolleen (jumittuu).
-
Ei ole käynistysongelmia. En ite kyllä uutta venttiiliä syyttäs.mutta jotain uutta taas.sain hommattua tarvittavan kaapelin diagnisointiin. No noita ilmaisohjelmia kokeillut nyt.obdcrazy luki monenlaista dataa.mm maf arvot min 6,5g/s ja max 135g/s.
Polttoainepaine olikin jännä, min 736kpaG ja max 0 kpaG ? Ja hetkellinen painekin oli 0.
En tiiä onko tuo ohjelma vaan huono vai mikä.
Ahtoja antaa 1,2 bar todellista, mutta ku ei alakiekoilla oo mitään.
kuuluuko Egr venttiilin vinkua kun laittaa sytytysvirran päälle muttei käynistä autoa? eli kun katoin venttiiliä niin vetää koko ajan kiinnipäin kun sormella koittaa. Ja kun käynistää auton ja sammuttaa,niin venttiili ilmeisesti liikkuu edestakaisin. onko sekin ihan ok.
-
Työkaverin s40 2.0D ei ainakaan egr pitänyt mitään ääntä.miten muilla?JA oli huomattavasti pirteämpi!
-
Ei paljoa uutta tältä rintamalta, mutta egr venttiili on kyllä sekasi! Kylmänä tyhjäkäynnillä sen pitäs tietääkseni olla kiinni, mutta venttiili liikkuu ihan miten sattuu ees taas.
-
Ei paljoa uutta tältä rintamalta, mutta egr venttiili on kyllä sekasi! Kylmänä tyhjäkäynnillä sen pitäs tietääkseni olla kiinni, mutta venttiili liikkuu ihan miten sattuu ees taas.
Moi! Kylmänä käynnistettäessä se kuuluu olla kiinni mutta käynnistyttyään kylmänä tai kuumana käynnistämisen jälkeen ~2min egr on aktiivinen. Tämän jälkeen egr sulkeutuu tyhjäkäynnillä ja egr säätely tapahtuu kuormituksen, lämpötilan ja kierrosten perusteella.
Mutta sen egr:n ei kuulu jorata edes takaisin niin että siitä kuuluu jotain ylimääräisiä ääniä...
-
Okei..
Kiinni tuo venttiili ei kyllä ole koskaan mun autosa.Wetterillä ei tietenkään uskottu mihinkään egr vikaan,ehottivat auton viemistä autosähköhuoltoon.Eli mistä tuo venttiiilin toimimattomuus vois sitte johtua?
-
Okei..
Kiinni tuo venttiili ei kyllä ole koskaan mun autosa.Wetterillä ei tietenkään uskottu mihinkään egr vikaan,ehottivat auton viemistä autosähköhuoltoon.Eli mistä tuo venttiiilin toimimattomuus vois sitte johtua?
Moi. Mittaa EGR littimen perseestä navat 5 ja 6 yleismittarilla kun auto ei käy ja virtapäällä asennossa II. Liitin pitää olla sit kiinni EGR:ssä. EGR asentoanturin pitäisi näyttää lukemaa alle 1V jos aivan kiinni.
Voihan se olla EGR ventiili vika, ECM-EGR johtosarjavika tai ECM vika. Perus ECM parametrit tietty pitää katsoa mm. MAF. Ilmamassan laskenta voi vaikuttaa kans EGR säätelyyn.
-
1,08 v oli jännite
Mitä sanotte imm lukemista
,tyhjäkäynti 8-10g/s ja max n130g/s?
Ahtopaine max 1,5 bar(vakiona oli 1,2).
Edittiä taas...on se kyllä kumma, että dieselin paras käyttöalue on 2200-4000rpm. Normaalisti se on 1500-3000rpm.
-
1,08 v oli jännite
Mitä sanotte imm lukemista
,tyhjäkäynti 8-10g/s ja max n130g/s?
Ahtopaine max 1,5 bar(vakiona oli 1,2).
Edittiä taas...on se kyllä kumma, että dieselin paras käyttöalue on 2200-4000rpm. Normaalisti se on 1500-3000rpm.
Läheltä liippaa. Teoriassa voi olla vähän raollaan. Tarkastaisin varmuuden vuoksi kun ei ole niin iso homma loppujen lopuksi. Tuon moottorin pitäisi kyllä toimia alhaalta. Eihän turbonsäätöventtiilin letkut ole väärinpäin? Tällä saa useasti vastaavan toiminnan aikaiseksi. Voin tarkastaa ohjearvoja myöhemmin kun se on mahdollista. Menee vähän aikaa sairastellessa.
-
Jep. Kumma ku siniseltä ei saa mitään informaatiota tähän(kään). Kyllä ne liene oikein ne ventttiilin letkut, eli siinähän on vac ja out, ja out mun käsittääkseni on turbolle menevä letku . Kyllähän se venttiilin toiminta vähän omistuista on,olenki koitttanu taas noita alipaineletkuja käydä läpi . Nyt muuten olen kiinnittänyt huomion jarrupolkimeen, josta katoaa alipaine parin tunnin seisomisen jälkeen! En oo sitä huomannu aikasemmin, ja vielä tänään kaiken lisäksi poljin pysyi jäykkänä käynistymisen jälkeen muutaman sekunnin....
-
Hovikorjaaja epäilee että alipainepumpun tuotto huono. Aika hitaasti nousee alipaineet, n.5 sek, ku pitäs varmaan nousta heti ku käynistää.mitattu alipaineakun jälkeen.
-
Hovikorjaaja epäilee että alipainepumpun tuotto huono. Aika hitaasti nousee alipaineet, n.5 sek, ku pitäs varmaan nousta heti ku käynistää.mitattu alipaineakun jälkeen.
Jos alipaine on karannut jarrutehostajasta, niin meneekin hetken aikaa, ennen kuin alipaine nousee riittävästi, sitä imettävää tilavuutta kun on reilusti.
Takaiskuventtiilit letkuista ja putkista kannattaa tarkastaa..
Muistaakseni myös pumpussa on takaisku, kun irroittaa siitä putken ja kiertää sen putkiliitoksen irti, niin varmaan tulee esiin jousi ja kuula.
-
Noitahan nuo koittivat huollossa tarkistaa, mutta eivät vuotoja löytäneet, mää oon kyllä sitä mieltä että jostain vuotaa.täytyy katsoa tuo pumpun takaiskuv.
Venttiili kai ok, mutta jousi ihan onnettoman olonen, kuulusko olla kuin jäykkkä?
-
Noitahan nuo koittivat huollossa tarkistaa, mutta eivät vuotoja löytäneet, mää oon kyllä sitä mieltä että jostain vuotaa.täytyy katsoa tuo pumpun takaiskuv.
Venttiili kai ok, mutta jousi ihan onnettoman olonen, kuulusko olla kuin jäykkkä?
Ei ne yleensä kovin jäykkiä ole. Jos otat pumppua käteen niin katso että öljyntulo on auki kun noista 1.6D koneista ainakin menee sihdit tukkoon aika tehokkaasti ja syö pumpun sitämyöten hajalle ja öljy ei tiivistä epäkeskon ja kammionseinämän väliä. Mutta ei niinkään tämän 2.0D ongelma. Tietty voi olla tässäkin. Tutkittava. Kokonaisuutena aika simppeli alipainejärjestelmä. Voi myös paineistaa savukaasulla mutta sit pitää tietää mitä tekee ettei riko paikkoja ja tässäkin huonopuoli se että ylipaineella voi pitää kun taas alipaineella järjestelmä voi vuotaa.
-
Kyllä se sihti puhdas oli ja öljyä näytti olevan epäkeskon kammioseinässsä.?Voiko tuo sitte muuten olla huono? Onkohan muuten jarrutehostaja missä, ei äkkiseltää oo silmiin pistäny ku tuota autoa rempannu. Jos tutkis sen takaiskuventtiilin ihan irtiottamalla...Alkaa taas ideat käymään vähiin tämän kans.
Tutkittu.eipä tullu hullua hurskaammaksi. Näyttäs siltä että alipaineongelma on turbon säätöventtiili- turbon kellon paikkeilla, mutta vuotoja siellä ei oo !
-
Vuoto oli alipainepumpulta lähteväsä liittimesä, tuli vaihettua koko letku joka menee jarrutehostimelle.Alipaineet nyt semmoset 0,9bar, mutta kulku entisellään.yli 2000rpm siis potkua, mutta kovin raskaan olosesti moottori vetää.ku muistaakseni tämä motti on aika eleetön ja hiljanen.jatketaan...
-
täällä on seuraava ongelma kun sammutin läppä tai mikä onkaan on ohitettu,egr ohitettu ja catti otettu pois ja hehkut vaihdettu putsarit ja putket on auki ja uusi ilmamassa mittari on ja alipaine letkutkin ovat kunnossa niin auto tekee edelleen seuraavaa toimii välillä hyvin ja välillä ei meinaa kiertää edes paikoillaan yli 3000rpm ja jaksa ykkösellä hädintuskin liikkua, näytössä on jo noin pari vuotta ollut teksti että moottorijärjestelmä vaatii huollon mutta ei ole luultavasta kytköksissä vikaan koska vika ollut noin puolivuotta ja pahentunut koko ajan.
ja voinpa sanoa että jos on noin 250tkm ajettu auto ja on egr käytössä niin on meinaa melko tukkoinen imusarja jo autossa
-
Mitenkäs ohitit egr venttiilin? ihan mukava kuulla että näitä murheita on muillaki ;D
Miltä se imusarja näytti sitten? sitä en oo omasta autosta tutkinut...mutta egr venttiili oli hyvinkin puhdas ku sitä oon ruuvaillu.
-
imusarjassa oli noin puolen sentin kerros kovettunutta öljynsekaista pikeä tosin jos turbolta tulee vähänkin öljyä niin varmasti kerää nopeammin likaa ja peltilätkällä ohitin eli heti egr ventiilin yläpuolelle mistä putki lähtee niin pellin pala ja ei mun mielestä voi herjata mitenkään sitä joska egr putkessa ei oo mitään tunnistinta sille virtaukselle toisin kuin esin noissa isoissa moottoreissa on 6.8
-
imusarjassa oli noin puolen sentin kerros kovettunutta öljynsekaista pikeä tosin jos turbolta tulee vähänkin öljyä niin varmasti kerää nopeammin likaa ja peltilätkällä ohitin eli heti egr ventiilin yläpuolelle mistä putki lähtee niin pellin pala ja ei mun mielestä voi herjata mitenkään sitä joska egr putkessa ei oo mitään tunnistinta sille virtaukselle toisin kuin esin noissa isoissa moottoreissa on 6.8
Mikä tunnistin isoissa moottoreissa on egr:lle?
Se egr:n virtaus tunnistetaan ilmamassamittarilla, joka autossasi on.
Kun egr aukeaa, niin egr:n kautta virtaa pakokaasua sylinteriin, samaan aikaan ilmamassamittarin läpi vähemmän ilmaa.
kun egr sulkeutuu, niin massamittarin läpi kulkee taas enemmän ilmaa.
Massamittarin avulla auton diagnostiikka voi tunnistaa myös vähän raolleen jääneen egr:n.
-
juu paljon mahdollista on että se sitä kautta voisi tunnistellakkin että egr on tulpattu mutta joissakin työkoneissa on egr rän putkessa erillinen anturi joka mittaa sitä virtausta ja se on hiukan vaikeampi ohitella
-
Olen varmaan kertonutkin, että täsä tapauksesa egr tulppaus aiheuttaa vikakoodin ja ilmotuksen näytölle.
-
juu paljon mahdollista on että se sitä kautta voisi tunnistellakkin että egr on tulpattu mutta joissakin työkoneissa on egr rän putkessa erillinen anturi joka mittaa sitä virtausta ja se on hiukan vaikeampi ohitella
Dieselissä ilmamassamittarille on todella vähän mitään muuta tekemistä, kuin valvoa egr:ää, toki sitä mukaa, kun päästönormit tiukkenee, niin sen merkitys kasvaa, mutta lähinnä samaa se edelleen tekee, polttoaineen määrää kun ei tarvi millään muotoa suhteuttaa imetyn ilman määrään, kuten bensakoneessa.
Eli ei ole mahdollista, vaan massamittarin päätehtävä on se mitä sanoin.
-
no saapa nähdä mitä ne huollossa löytää viaksi nyt on kaikki egr ja muut toiminnassa, kyllä vanhat volvot oli vielä volvoja
-
toivottavasti selviää vika-
-
Mitäpä sitte keksis auton kans tehdä? JOku varmaan joskus irrottanut polttoaineen paine tunnistimen ja polttoainesuodattimen vaihtanut?Suodatin on ainakin semmonen homma, että muovinen kotelo on aika tiukasti kiinni, ei uskalla kovin vääntää ettei riko mitään, onko vinkkejä miten suodattimen kotelon saisi avattua hajottamatta mitään? Kun tuon paine-anturin irrottaa,niin onkos siellä painetta sillon ku auto ei ole käynnissä?onko vaaraa saada polttoainetta päin näköä? Polttoainepuolta ei oo kukaan hoksannu tutkia. Suodattimen vaihtoa aattelin siis kokeilla ensimmäiseksi...
EDIT suodatin vaihettu, miten tuon auton saa käyntiin nyt? Ohjekirjan mukaan ei tarvi mitään erikoistoimenpiteitä. Akku meni jo tyhjäksi.
-
Up, ei käynisty vaikka kuin tarttailee.
-
Up, ei käynisty vaikka kuin tarttailee.
Täällä jossain oli juttua tästä...
E. Löyty :)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1436.0
-
Pitänee kattoa onko biltemassa jotain halpaa alipainepumppua, semmosellahan voisi saada jotain aikaan. ?
-
Pitänee kattoa onko biltemassa jotain halpaa alipainepumppua, semmosellahan voisi saada jotain aikaan. ?
Sellasella mä lähtisin yrittään... :)
-
Pumpun tarviis olla sellaanen milla saa pumpattua ilmaa ja naftaa läpi, eli esim. veneissä käytettävä pa-tankin primeri pumppu, siis sellainen käsilutkutin.
Alipainepumppu siis ei toimine, koska ne yleensä ei päästä nestettä siten läpi, kuin pitäisi tässä tilanteessa.
-
Pumpun tarviis olla sellaanen milla saa pumpattua ilmaa ja naftaa läpi, eli esim. veneissä käytettävä pa-tankin primeri pumppu, siis sellainen käsilutkutin.
Alipainepumppu siis ei toimine, koska ne yleensä ei päästä nestettä siten läpi, kuin pitäisi tässä tilanteessa.
Ja nyt vasta tuonkin sanoit! :nuhtelu :D
Mutta oikeessa taidat olla... :)
-
Mullapa oli varastosa öljynvaihtopumppu :). Pienellä soveltamisella sai pelaamaan, eli tuo pumppu ei vedä tyhjänä, joten tein haaran josta imin öljyä samalla pumppuun.ja taas mennään..
tein muuten havainnon, ku sain auton käyntiin, niin käyntiääni oli pitkästä aikaa semmmonenko sen pitäski olla.eli noh eipä sitä osaa selittää .kuitenki jonku ajan kuluttua käynti muuttui taas pehmeämmäksi
. Taitaa olla aika ettiä joku diesel paja.joka osaa common railin.
-
Tuli pitkästä aikaa värkkäiltyä. Imusarja piti tsekata. Ei mitään isompaa karstaa löytynyt. Hieman oli tiivisteet vuotanu, mutta ei vaikutusta tiivisteiden uusimisella. Rail paineet sain viimein näkymään uudella lukijalla. 270-720bar näytti. Onko kellään Faktaa mitä paineiden pitäs olla??
-
Siitä oikeasta paineesta on vaikea tulkita mitään muuta, kuin sen, että tyhjäkäynnillä moottorin normaali lämpöisenä ja muutenkin normaali tyhjäkäynti kuormalla, paine on luokkaa 280bar ja heittäisinkö tähän sellaisen, että +-10%
-
Voit hyvinkin olla oikeassa! Sain juuri työkaverilta viestin, samaisesta koneesta katsottu paineet, 270-300bar. ELi kysymys kuuluu miksi autossani näyttää olevan ihan eri luokassa? missä vika? Anturissa vai jossain muualla?
-
Voit hyvinkin olla oikeassa! Sain juuri työkaverilta viestin, samaisesta koneesta katsottu paineet, 270-300bar. ELi kysymys kuuluu miksi autossani näyttää olevan ihan eri luokassa? missä vika? Anturissa vai jossain muualla?
Niin, missä tilanteessa sulla näytti noin, eli 270-720bar?
Jos annat kaasua, niin paine nousee, kun polttoainetta tarvitaan enemmän, en muista, mihin paine voi korkeimmillaan nousta tuossa moottorissa, mutta lienee siellä 1500bar paikkeilla.
Eli jokainen paine väliltä 270-720bar on mahdollinen, riippuu vaan siitä, että paljonko moottoriohjaus haluaa ainetta..
-
Noniin.sain apukuskin. 280-1600bar on paineet.eli ei mitään vikaa.
-
En ainakaan huomannut että kukaan olisi vielä tänne selventänyt suomeksi tuota vikakoodi ecm-c301 niin aikani kuluksi tuota suomentelin jos auttaisi vian metsästämisessä jos ei ole vieläkään löytynyt.
Siis lyhyestihän tuossa kerrotaan että keskus elektroniikkamoduuli ei sovi yhteen asennetun softan kanssa. (Esim. käytetty moduuli jostain joka ei ole alkuperäisesti autoon tarkoitettu.)
Tai vaihtoehtoisesti jossain tietojärjestelemässä on avoin piiri eli sähkö ei kulje eikä kaikkia tarvittava tieto välity. Eli joku tuonne elektroniikkamoduulista lähteviin tai tuleviin johdoista ei yhdistä.
Mistä vika tulee?
Vika voi syntyä kun autoon asennetaan uusi elektroniikkamoduuli eikä asenneta siihen kuuluvaa uutta softaa. Tai tosiaan johdot ei yhdistä (voi olla maa tai virtapiuha mikä ei yhdistä tai mikä tahansa muu yhdistysongelma) Tai koko moduuli sökönä.
Ja korjausvaihtoehdoiksi tarjoaa.
1. Asenna uusi softa
2. Tutki johdoista että siellä tosiaan kulkee virtaa niinkuin pitäisi
3. Ja ehdottomasti viimeinen oljenkorsi -> koko moduulin vaihto.
ja ilmeisesti tuo herra jolla vika tuola oli ilmennyt niin itse sen vikakoodin jostain kaivanut. Liikkeen huolto ei vikakoodia ollut hänen mukaansa löytänyt.
Ja aiheesta ei selviä että saatiinko vika korjattua.
Itsehän en ole sitten mikään asiantuntija tuolla konehuoneen puolella. Hyvä kun öljyt ja tulpat saa itte vaihdettua. ;D Mutta toivottavasti tulee volvo kuntoon ja tästä olisi ees jotain hyötyä.
Niin ja tämä moduuli ilmeisesti sijaitsee apukuskin jalkatilassa.
-
Joo noitahan on tutkittu ja moneen kertaan :).
Mutta semmosta aattelin mainita nyt että sain vikakoodin aikaiseksi.
Eli P2263 turbo/super charger boost system performance??
Testailin noita solenoideja jotka ohjaa sammutusläppää ja vnt:tä, lähinnä tuo sammutusläpän ohjaus tuntui toimivan oudosti tai oikeestaan ei toimivan kovinkaan hyvin, koska sammuttaessa auton, auto ei aina niin kovin nätisti sammunut, no puhaltekin sen solenoidin sisään ja ulos tuloja, ja tämän jälkeen auto ei oikeestaan liikkunut mihinkään. puhaltelin uudestaan, ja sitten taas pelas jotenki. No päätin sitten uusia tuon solenoidin. No tulos on se ,että auto ei pelaa paremmin, aluksi kyllä eka käynistyksen jälkeen auto pelas paremmin ku piiiitkään aikaan! mutta sitten taas tehot totaalisesti pois. uudelleen käynistys toi tehot takaisin hetkeksi. Koitin vaihtaa tuon uuden solenoidin vnt:tä ohjaamaan ja vanhan sitte sammutusläpälle, no ei toiminut yhtään paremmin.(tämä vanha noin vuosi sitten uusittu) Olen kohtuu varma että alipainepuoli on kunnossa(sitä on tullu tutkittua ja paljon) ja en usko että vnt jumittaa(uusittu viime kesänä), niin mikäs tässä ny on? Onko noille solenoideille(vai onko ne venttiilejä) niin joku kalibrointi ohjelma??
Edit. Sinisen mukaan ei mitään kalibrointia tarvita. Palautin sitten uuden solenoidin. Vanhoilla pelaa ,jotenkin.
-
Kai tätäki pitää koittaa välillä päivittää.
Havainto jonka olen tehnyt tässä ku ajellut vähän pitempiä matkoja. Kun ajaa oikee rauhallisesti, pintakaasulla pitemmän ajan vaikka60km/h, sen jälkeen eka kiihytys on joskus todella pirteä, mutta vain eka kiihdytys, ikään kuin auto lataisi voimaa jostain(onko tässä KERS?). Ja tämä tapahtuu yleensä ihan kuumallla koneella ja vielä yleensä kovan polkemisen jälkeen.
Tuli tuossa myös tutkittua välijäähy, ja paineputket. Ei vuotoja.
On muuten auto pitemmän ajan haissu pakokaasulle,mutta kukaan ei oo vuoto löytänyt mistään.näin tänään.
JA, auto on taas alkanut nykimään!
-
Moi,
Taisteli tuosa omani kanssa saman tapaisen ongelman kanssa. Ongelma tuli kun toi alipaineventtiili vaihdettiin joka ohjaa sammutus läppää. Syyksi selvisi että Siniseltä saatava uusi venttiili on eriklaien vaikka päältäpäin näyttää samalta. Selvisi että jos venttiilin vaihtaa niin pitää vaihtaa joitain alipaine letkuja jolloin sinne tulee romua lisää. Oisko takaisku tai virtauksen säädin.
Uudella venalla ei nostanu alipainetta pienillä kierroksilla jolloin turbo ei herännyt. Sen jälkeen aina alipaineet täysillä, kierroksilla ei ollut mitään väliä.
-
Mielenkiintoista. Sattusko sulla oleen varaosanumeroa niille "romuille" mitä sinne lisätään?ja puhuitko sammutusläpälle menevästä alipaineesta?
-
Sain siniseltä kuvan tuosta alipaine järjestelmästä, onkohan laillista jakaa se kuva tänne?
Ja kyllä, sinne letkuihin kuuluu joku takaiskuventtiili.
-
auto tekee edelleen seuraavaa toimii välillä hyvin ja välillä ei meinaa kiertää edes paikoillaan yli 3000rpm ja jaksa ykkösellä hädintuskin liikkua, näytössä on jo noin pari vuotta ollut teksti että moottorijärjestelmä vaatii huollon mutta ei ole luultavasta kytköksissä vikaan koska vika ollut noin puolivuotta ja pahentunut koko ajan.
Löytyikö tähän ratkaisua?
Täällä tekee samaa, teki jo viime vuonna, keväällä auto toimi lähes moitteettomasti mutta nyt toi sama vika on tullut takaisin, eli välillä toimii täysin normaalisti, välillä auto hyytyy eikä jaksa edes paikallaan kiertää 3000rpm, eikä herjaa mitään vikavaloa/koodia. Sammutus ja starttaus auttaa aina, eli jokin sähkövikahan tuo on. Eilenkin 100km matkalla tuo vika tuli esiin 4 kertaa, tosi rasittava ja vaarallinenkin vika esim. ohitustilanteessa >:(
-
No tuotahan ongelmaa mulle ei ole ollut, etteikö kone kiertäis.
Tuli laitettua tuo letku, johon siis kuului takaiskuventtiili. Tuli mukana toimilaitekin, eli sammutusläpän ohjaussolenoidi. Ei mitään vaikutusta mihinkään.
-
voisiko tukossa oleva pakoputki aiheuttaa tuon vian? Jaksanut kahlata koko ketjua, mikä tätä vaivaa. :buck2:
-
Putki ei ahista, on testattu ilman putkia.katti myös poistettu.
-
Kertokaa ny joku mikä tätä vaivaa.
Ei paljo uutta kerrottavaa oo,ku ei enää keksi mitä tutkis ja missä.
Se on kuitenki huomattu, että kun ajan hissukseen työmatkan 40km, niin sen jälkee yläkierroksille tulee huomattavasti enemmän voimaa(lämmetessä siis? ). Mutta alakierroksilla ei tapahdu mitään 1000-1900rpm. Joskus myös sattuu niin että voimaa ei ole millään kierrosalueella juuri yhtään. Mutta vikakoodeja ei edelleenkään ole kun tuo u0301, josta kukaan ei osaa varmasti sanoa mikä se on.
Savuttaa jonku verran ku enemmän polkee. Kylmänä meinaa savuttaa sinistä. Öljyä ei syö. (ja pakokaasu haisee pahalle!)
JAtketaan.
-
oliko tässä imuilman esilämmitys, olisiko se jumissa? Lämpöanturi vaihdettu? Onko immu vaihdettu?
-
Eikai täsä sellasta oo? imm on uusittu. Nyt en tiedä mitä on tapahtunu, ku voimaa ei ole yhtään! en sitte tiiä onko tuo ulkolämpötilan lasku vaikuttanu.kyllä nuo lämpötila-anturit näyttää ihan normaaleja arvoja.
-
vanhemmissa autoissa näkyy niitä pahviputkia pakosarjalta ilmanputsarikotelon luokse, jotain sellaista tarkoitan. voisiko noita lämpötila-antureita mitata yleismittarilla? Anturi mikä mittaa vedenlämpötilaa ja konetta säädetään sen mukaan, se voisi olla viallinen.
-
Onhan ihan perus mekaaniset viat käyty läpi? Puristuksia on? Jako on varmasti kohdallaan ja eikä ole remmi venynyt (vaihdettu kuinka kauan sitten)?
-
Toivottavasti joku keksii et mikä vaivaa... Itelläni hävis tehot V70 -09. Tuskin yhteyttä asialla mut huomasin tehojen häviämisen kun auto oli nosturilla ja vaihettiin renkaat. Tuntuis et kolmosella vetää hyvin, mut sit nelosella ei oikein ollenkaan. Jos viikonloppun ehtis hiukan tutkimaan omaa tapausta...
-
remmi vaihettu pari vuotta sitte, ennen remmin vaihtoa ja sen jälkeen tilanne ollut sama. puristukset luulis olevan kunnossa, kun kerta joskus tehoa on enempikin. kyllä tässä suurin ongelma on se, kun on mennyt usko noihin autohuoltoihin. Vois viedä auton vaikka sähköhuoltoon,mutta rahaa on palanut niin hitosti jo turhaan tämän takia että täytyy ensin vähän rikastua.
edit
piti kuumeisenaki käydä potilasta tutkimassa. edelleen mietin miks vnt säädin toimii miten toimii. eli sen pitäs kaasuttaessa päästää alipainetta pois, mutta aluksi se alipaine vain lisääntyy, kaasu pohjassa vasta päästää alipainetta eli ahtaa vasta sitten. Siinä jokin tökkii.
-
Mielenkiinnosta lukenut tätä ihme ongelma topikkia silloin tällöin ja harmi kun ei ole asia selvinnyt vielkään :(
Ei varmaan ole ratkaisua antaan asiaan mullakaan,mut onko mitään mahd.että auto ei saa "happea"? Eli ilmanputsari puolella jotain"tukkoja"? Ja ootkos muuten ton "nuhaisuuden"vallitessa penkttäny,että sais selkeän lukeman paljon on heppoja laitumella?
Nyt kun aamukosteet kelit,niin vetäseppä kokeeksi suodatin putsarista mäelle ja viritä mamman sukkahousuu vaikka tilalle ettei isommat pörriäiset pääse koneeseen ja käy kokeile?
En tiiä onko mitään apua ja kannattaako noita vinkkejä noudattaa,mut itse varmaan jo tossa vaiheessa sama kokeilla vaikka totakin...
-
voihan tuota(kin) kokeilla.
tulipa mieleen vanha juttu josta en ole muistanut mainita!eli eräs ääni moottorissa mietityttää, eli sellainen raklatus. olen päätynyt siihen että ääni tulee nokka akseleiden välisestä ketjusta. voisko siellä ollaa venymää tai kiristimessä häikkää, vai onko ääni normaali?
-
Pitihä se kokeilla ilman ilmanputsaria ajella. Ei vaikutusta. makiasta sihisi.
-
Mun ei tarvi enää miettiä tehottomuutta ja nykimisiä 2.0D:n kanssa, vaihdoin koko rohjon pois :)
Jospa tuo D5 pelaisi paremmin, vaikka laiskahan sekin on. :(
-
mä en vielä kehtaa antaa tuota riesaksi muille.
-
Itselläni eräänäaamuna ei auto jaksanut kulkea oikein mihinkään, samantapaista oireistoa. Vetoja riitti 6-vaihteella enää tasamaalla tai alamäkeen. Diagnoosina ahtimen siivet jumissa, uusi turbo n.2000€. En tätä aivan sulattanut, ja googleen. Tätä keskustelua lueskelin tuolloin, enkä nyt muista oliko tässä palstassa vaiko jossain muualla, mutta päädyin vaihtamaan tuon alipainemagneettiohjausventtiilin (?) eli tuo musta/ruskea mötikkä ahtimen alipaineletkujen välissä koneen päässä. HUPS, ja vääntö palasi!!! Jos et vielä kokeillut, niin tuo osa maksoi joitain kymppejä...
-
Sehäh tuossa taisikin olla vikana,noita säätimiä taitaa mennä enemmänkin. Eli nythä kävi niin että vaihoin auton. Juuri kun vein auton vaihtoon niin tehot katosi täysin, tuosta magneettiventtiilistä se anto sitten vikakoodia.
-
Voisko olla ahtopaineensäädin itselläkin rikki kun antaa vikakoodia ECM-2263 turbon säätelysignaali virheellinen. Viikko sitten vaihdoin autoon turbon kun ensin ujelsi pikku kierroksilla kuin hälytysajoneuvo ja lopulta alko puskeen öljyä läpi. Nyt uudella ahtimella kun oikein tarkkana on ja ajaa vaikka kakkosvaihteella tasaisesti kierrokset 1500 rpm niin kuuluu kun turbon kierrokset seilaa. Livedatassa ahtopaine seuraa pyyntöä melko tarkkaan, mutta turbon ohjaussignaali seilaa koko ajan. Eli oisko se vika siinä ahtopaineen ohjaussolenoidissa?
-
Voisko olla ahtopaineensäädin itselläkin rikki kun antaa vikakoodia ECM-2263 turbon säätelysignaali virheellinen. Viikko sitten vaihdoin autoon turbon kun ensin ujelsi pikku kierroksilla kuin hälytysajoneuvo ja lopulta alko puskeen öljyä läpi. Nyt uudella ahtimella kun oikein tarkkana on ja ajaa vaikka kakkosvaihteella tasaisesti kierrokset 1500 rpm niin kuuluu kun turbon kierrokset seilaa. Livedatassa ahtopaine seuraa pyyntöä melko tarkkaan, mutta turbon ohjaussignaali seilaa koko ajan. Eli oisko se vika siinä ahtopaineen ohjaussolenoidissa?
Ahopaineen säätösolkku vaihdettu, mutta vikakoodi ei lähtenyt. Huomaa myös kun kiihdyttää osakaasulla auto kiihtyy välillä nopeammin ja taas hieman hitaammin. Eli noin sekunnin välein kiihdyttää nopeammin hetken aikaa. Turbo on uusi ja Ihmetyttää kun antaa vikakoodiksi sen asentoanturin signaalin mikä on turbon kellossa.