Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vexsi72 - 27.02.2015, 20:19:07
-
Elikkä olen uusi täällä ja ongelmani olisi seuraavanlainen.
Käytin auton tänään korjaamolla Bosch service -korjaamo, vaihtoivat autoon kampiakselin apuhihnapyörän ja sen jälkeen auto laitettiin käyntiin rupesi käymään todella raaásti ja aivan kuin kuuluisi venttiilien säkätystä,samalla syttyi moottorin vikavalo kojetauluun ja ajotietokoneessa luki "Mottoorin systeemi seuraavassa huollossa.
Sanoivat korjaamolla käyttäneensä vikakoodin lukijassa ja koodi oli "pumpun ajoitus" auto kuitenkin lähtee hyvin käyntiin ,ei savuta, ajoin korjaamolta kotiin puoli kilometriä en ole uskaltanut autolla ajaa sen jälkeen.
Itse epäilisin että olisiko jako voinut heittää hihnapyörää vaihdettaessa.
30 tuhatta sitten tehty jakopää +pumppu ja hihnat vaihdettu ja kiristin yms.
KOrjaamolle mennessä autosta kuului rikkinäisen kampiakselin hihnapyörän kolinaa,hihnat ei pois paikoiltaan eikä valoja palanut. Auton käynti muuten normaali (Kolina kuului kyllä).
Nyt auton kone äänet todella raaan kuuloiset.
Tiistaina aika Volvolle pumpun ajoituksen tarkastukseen.
Uskallanko ajaa vai kannattaako hinata.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
-
Jos se pumpun ajoituksesta johtuu niin ei se siitä hajoa jos ei satoja kilometrejä tarvii ajaa... Mutta pikkuisen hämärää kyllä jos limpun vaihdosta menee pumpun ajoitus pieleen... On meinaan aivan eri päässä konetta tuo pumpun hihna???Ellei sitten jako hihna ole hampaalla pielessä.... Mutta ei sen jaon kyllä pitäisi muuttua jos pelkkä limppu vaihdetaan....
-
Sitä itsekin ihmettelin ja korjaamolla sanottiin ettei ole koskettu pumppuun eikä jakopäähän.
Aika kumma että pyörän vaihdosta menee auto noin sekaisin. :o >:(
Mitä minä ymmärrän autoista että jos pumpun ajoitus olisi pielessä lähtisi huonosti käyntiin ja savuttaisikin.Mutta ihmettelen miksi jakopäänajoitus olisi siirtynyt itsestään kun kukaan ei ole koskenut sinne .
-
Mietin tälläistä myös että olisivatko voineet saada hihnapyörän jotenkin väärinpäin vai voiko sitä saada edes väärin asennettua.Kun auto pitää kummillista jurinaa niin että koko auto tärisee.
Aamulla kokeeksi käynnistin lähti todella hyvin käyntiin eikä savuttanut yhtään.
Onpas mystinen juttu jos pumpun ajotus tai jako olisi siirtynyt kun ei koskettukaan edes ole. :idiot2:
-
Jos pumppu menee aikaisemmalle päin se lähtee hyvin käyntiin, mutta kuulostaa todella karkealta. Itseasaissa jos täräytät ehjän auton -20°C lämpötilassa käyntiin se vetää ihan automaattisesti ennakkoa suunnilleen samanverran mitä sieltä tulee hampaan hyppäämisellä, eli se voi lähteä käyntiin jopa herkemmin kuin täsmälleen oikeillä säädöillä.
Ei mun mielestä ole mahdotonta että sopivasti löysä remmi voisi päästä hyppäämään hampaan yli jos sitä pyöräytetään väärään suuntaan, kuten tuollaisessa hommassa usein käy. Tai voihan kyseessä olla myös vastaavan pyörähdyksen aiheuttama ennakonsäätimen jumittaminen maksimiarvoon, tietääkseni TDI koneessa tuo varsinainen säätyminen tapahtuu ihan mekaanisesti.
-
Hihnapyörän pulttia avattaessa ei ole käytetty asiaankuuluvaa kampiakselin lukituspalikkaa, jolloin kone pyörii takaperin, kun pulttia hakataan pulttipyssyllä auki. Koska jakohihnan kiristimessä ei ole mitään estäjää, ettei se painuisi sisään, kun hihnalla vedetään nokka-akselin hihnapyörää väärältä puolelta, se painuu sisään ja hihna pääsee löysälle toiselta puolelta ja sitten hyppää hampaalla tai usealla nokka-akselin hammaspyörällä. Nyt on ilmeisesti jako sekaisin, nokka-akseli väärässä vaiheessa ja samalla tietysti syöttöpumppukin. Hyvä jos eivät venttiilit ota mäntiin kiinni.
-
Hyvässä lykyssä jos ei ole sitä oikeaa työkalua ni voi rikkoa jakohihnan alapyörän kiilankin.
-
niin tosiaan auto lähtee paremmin käyntiin kuin ennen ja raaka ääni ja kalkatus kuuluu pumpun puolelta.Ääni on sellainen että pumppu olisi liian aikaisellaan.
-
Minulla kävi sillälailla kun irroitin apulaitehihna pyörän niin jakopään rulla oli jostakin syystä juminut kiinni hihnapyörään ja jakopää löysäsi siis samalla.
Tämähän on ilmeisesti ihan samalla koneella kun v70 vm.2000 2.5 tdi. Ja siinä hihnapyörässä on neljä pulttia mitkä kiinni jakopään rattaassa,ja se ns.kuningaspultti.
-
Jakohihan hyppääminen pieleen tapahtuu herkästi. nokka-akselin ajoitus varmistetaan lukitustapilla nokka-akselin syöttöpumpunpuoleisesta päästä irroittamalla ko.pumpun ja alipainepumpun.nokka-akselin hammaspyörissä on pistemerkit niiden kohdistukseen.Kampi-akselin päässä olevassa Jakohihnan hihnapyörässä on lovimerkintä joka on kohdistettava lohkossa olevaan merkkiin.Itse käytin isoa pulttaria "kuningaspultin" avaamiseen kun oli aika tiukassa.itse jakopäänhammashihnapyörää ei saa väärin asennettua kun siinä oleva booritus estää asennusvirheen.Jakohihnan ja apulaitehihnan välinen liitos sisältää putkisokan ja 4 kpl pultteja jotka on aina uusittava ja kiristettävä oikeaan momenttiin kuten myös " kuningaspulttikin".kun kaikki asennukset on tehty niin Kannattaa tarkastaa ajoitukset työkalulla kampiakselinpäästä varovasti oikeaansuuntaan pyörittäen.
-
4 pikkupulttia ei tarvi uusia kun väännetään vain momenttiin mutta kuningaspultti kyllä kun laitetaan momenttiin ja asteita päälle. Pääsääntöisesti kaikki pultit mitkä väännetään momentin päälle asteita niin on uusittava. Asteilla ns venytetään pultti oikeaan kireyteen ja sillä pitää uusia kun poikki menee muuten helposti jos sama pultti laitetaan takaisin vaikka olisi päällepäin hyvännäköinen.
-
Eli syy selvisi.Bochin korjaamolla ei ollut luultavasti oikeita työkaluja tai taitoa kyseisen homman hoitoon..Jakopää oli hypännyt pykälällä hihnapyörän vaihdossa.Ja eivät suostuneet tunnustamaan että vika olisi ollut heissä vaikka volvollakin niin sanottiin asentajan vika.
Eipä siinä mitään Volvolla olisi maksanut remontti "Tarkistus 300-500e " ja sitten puhutaan osista yms työstä erikseen.
Mutta paikallisella tutulla pajalla oli vehkeet ja ammattitaitoa pistivät jaon paikalleen ja pumpun ajotuksen -->>loppulasku 100 e ja auto kunnossa kaiken kaikkiaan hihnapyöränvaihdolle tuli hintaa 570e...Mutta onneksi ei ollut särkenyt mitään . :2funny: :2 Vaikea todistaa boch korjaamolla että hihnanhyppäys olisi tapahtunut heillä koska auto hinattiin sinne.Korjaamon omistaja väittää ettei ollut heidän vika. :D :D :D :D
-
:2funny: :2 Vaikea todistaa boch korjaamolla että hihnanhyppäys olisi tapahtunut heillä koska auto hinattiin sinne.Korjaamon omistaja väittää ettei ollut heidän vika. :D :D :D :D
En nyt ihan ymmärrä että mikä siinä on hauskaa. Tottakai se väittää ettei ole heidän syy. Sieltähän olisi voinut mennä kaikki venttiilit ja männät. Korjauslasku olisi voinut olla jotain aivan muuta. Kieltäisin minäkin jos on mahdollisuutena että sieltä tulee takkiin useampi tonni. Kai huomaat että Bosch korjaamo veti sua 100-0.
No hyvä että auto toimii ja lasku oli inhimillinen (jos se tosiaan oli vain yhden hampaan pielessä ja venttiilit/männät eivät ole saaneet osumaa).
-
Voipi olla jo hampaan heitolla lautasen kuvat männissä vaikkei mitään hajotakkaa. Eli kalkattaa käydessä ihan varmasti. Ainaki muistaisin kokeilleeni kyseisessä koneessa että normaalisti ei pyöri käsin pyörittämällä jos jako on hampaan pielessä.
-
Jos olis minun auto niin maksaja olis joku muu kun minä.... Pyydä lappu siniseltä mikä oli vikana ja marssi sen kanssa takaisin sinne "boschin" huoltoon... ja vaadi tilille.... :nohnoh