Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Renkaat ja Vanteet => Aiheen aloitti: Hornanvasara - 28.02.2015, 17:47:36
-
Moro!
Tuossa rupesin kattelemaan kesärenkaita,niin huomasin että sisäreunasta perkule kuluneemmat. Tässä on kummallista vielä se,että tämä kuluminen on tapahtunut vasemman puolen etu- ja takarenkaassa.. Ja tämä ilo alkoi siitä,kun säädin aurauskulmat yhdessä liikkeessä. Silloin sanoivat,että edestä kulmat saatiin oikeisiin arvoisin,mutta takaa ei kulmia voi saada enää oikeisiin arvoihin. Kuulema vaatisi ison remontin,jos meinaa saada arvoihinsa. Vähän nyt tulee mieleen väkisin,että jotakin sössineet aurauskulmia säätäessä,koska ei ennen kulumista ole ollut.
Mitäs viisaammat ja kokeneemmat ajattelee,oisko vaan puljun pojat laittaneet asetukset perseelleen? Itse mietin,että ehkäpä käyn vähän isommassa liikkeessä tarkistuttamassa kulmat uudestaan.
-
varmista alkuun kuitenkin kaikki puslat ja nivelet. Myös takapäästä nimimerkillä iso pusla klappas :2funny:
-
Huomenissa käyn tutkimassa asiaa tarkemmin,että onko klappia. Eniten tässä ihmetyttää se,että mikähän siellä takana on,kerta arvoja ei voi enää saada täysin kohdalleen. Ei kertonut asiasta tarkemmin kun kysyin,niin hieman rupeaa kyseinalaistamaan putiikin ammattitaitoa?? Jos ei huomenissa jotain poikkeavaa löydy,niin sitten pitää varmaan varata aikaa toisesta puljusta aurauskulmien tarkistukseen varmuuden vuoksi.
-
Noh,vääntäydyin kuumeisena kuitenkin tutkimaan asiaa,ei kyllä tuntunut vasemman puolen etu- ja takarengasta heilutellessa mitään merkittävää klappia,kaikki näytti ihan ok meikäläisen silmään. Eikä katsastuksessakaan valitettu mistään,vaikka on siitä toki melkein puol vuotta mennyt. Talvirenkaitten kulumisessa en kyllä huomannut sellaista eroa kuin kesärenkaissa ??? Eroa on korkeintaan erittäin vähän.
Rengaspaineitten perseellään olemiseen en usko,vaikken niitä riittävän usein en katsokaan. Ei pitäis sisärenkaaseen vaikuttaa. Melko uraisia teitä tulee ajeltua,mutta pitäs näkyä sitten joka renkaassa,jos jotenkin merkittävästi vaikuttais. Joten hieman kallistun aurauskulmien uudelleen tarkistuksen puoleen itse.
-
Yleensä takapää säädetään ensin ja sit vasta etupää. Joten . . . ei oo ihme jos kuluu.
Mutta mikä auto?
-
Auto on Volvo V70 mk1 144heppasella moottorilla.. En tiedä sitten ovatko osanneet tehdä suuntausta oikein kohdilleen. Ens viikolle ajattelin varata aikaa toiseen liikkeeseen,katsotaan mitä sanovat.
-
Auto on Volvo V70 mk1 144heppasella moottorilla.. En tiedä sitten ovatko osanneet tehdä suuntausta oikein kohdilleen. Ens viikolle ajattelin varata aikaa toiseen liikkeeseen,katsotaan mitä sanovat.
Tuttua huttua. Takapää kuntoon niin kyllä se helpottaa.
Omassa jättivät kerran suuntaamatta kun ei saanu takaa säädettyä ensin.
-
Usein sitä takapäätä ei päästä säätämään, koska säätöjä ei saada auki / ei saada auki ehjänä. Kyseessä siis sisemmät puslat, "säätöpalat". Tätä on varmaan tarkoitettu sillä remontilla.
Ulommat puslat kannattanee samalla vaihtaa, jos ovat huonokuntoiset. Monesti osa vaihdetaan vasta, kun siitä tulee katsastuksesa hylky, vaikka esim. juuri puslien kohdalla se vaihto olisi tarpeen jo aikaisemmin.
-
Ne sisemmät puslat on yleensä se mikä estää säädön, koska tukivarsi ei pääse liikkumaan.
-
Ainakin takapään ulommat puslat näytti olevan ihan ok,sisempiä en oikein päässyt luuraamaan,mutta pitääpä yrittää kurkkia huomenna. Takapäätä ei saatu arvoilleen,mutta kattoo mitä toinen putiikki sanoo. Muutenkin tällä korjaamolla,millä suuntauksen tein,on vähän sellainen asenne vanhoihin autoihin,että "ei sitä kannata vielä korjata,on jo vanha auto". Muun muassa ohjaustehostimen pumpun vaihdon takia auto mieluummin paaliin,kun uutta/toimivaa varaosaa tilalle :idiot2: Mutta kurkkaan huomenna uudestaan,kiitosta vinkeistä :hello:
-
Vältä sitä pajaa. Vanhakin on monelle rakas.
-
Näinnä kulma-asioissa en suosittele kuin käyntiä Sinisellä Vaikka siihen uppoaa 90€ niin ainakin omani 4-wd menee kuin juna ja mistään kulmasta löydy epätasaista kulumista.
Säätäjänä toimi viime kesänä ilm. oppipoika iästä päätellen. Sanoin sille leikilläni ennen hommaa että laitan säädön jälkeen uudet kumit alle että jos kulmat on viturallaan ja renkaat kuluu epätasaisesti niin tulet varmasti kuulemaan asiasta.. :) Nyt on ajettu 20thkm kesärenkailla ja kuluminen on tasaista.
-
Mulla ei auttanut eturenkaiden kulumiseen vaikka miten säädettiin. Loppui kun laitoin kaikki uudet puslat. Päällisin puolin näytti ehjille kun olivat paikoillaan. Antoivat sitten niin paljon periksi, että ajaessa kulma muuttui huonoksi.
-
Ainakin takapään ulommat puslat näytti olevan ihan ok,sisempiä en oikein päässyt luuraamaan,mutta pitääpä yrittää kurkkia huomenna. Takapäätä ei saatu arvoilleen,mutta kattoo mitä toinen putiikki sanoo. Muutenkin tällä korjaamolla,millä suuntauksen tein,on vähän sellainen asenne vanhoihin autoihin,että "ei sitä kannata vielä korjata,on jo vanha auto". Muun muassa ohjaustehostimen pumpun vaihdon takia auto mieluummin paaliin,kun uutta/toimivaa varaosaa tilalle :idiot2: Mutta kurkkaan huomenna uudestaan,kiitosta vinkeistä :hello:
Tuskin niistä silmällä mitään vikaa löytääkään.
Yleensä näissä on ongelmana juuri sen sisemmän puslan kiinniryytyminen siihen tukivarteen, sitä liikuttamalla kun säädetään sitä aurausta. Tuo kun on kunnolla jumissa, ei lähde ehjänä liikkeelle.
Ei tuossa silti mistään isoista remonteista puhuta, uudet puslat valmiiksi ja vanhat vaikka kappaleina irti, saa ne kulmat kohdalleen.
-
En pelkästään oman arvion varaan aio jättää asiaa,huomenna varaan aikaa huoltoon. Ja tiedättekö,eniten tässä ärsyttää se,että auraskulman säädöt tehnyt korjaamo ei nykyiseen ongelmaan ota oikein kantaa. Olen siellä maininnut asiasta,lähinnä asia on otettu olankohautuksella ja sen kummemmin ei olla otettu kantaa siihen mitä tämä "älyttömän kallis remontti tarkoittaa. En ole sen enempää enkä aiokaan asiasta ottaa yhteyttä tähän enempää tähän korjaamoon. Mikään järki ei ole säätöjä jättää sellaisiksi,että syö renkaat paskaksi.
Valitettavan pitkään tässä meni aikaa muitten asioitten kanssa,plus työreissuja pitänyt tehdä paljon,niin ei isommin huoltoon ole päässyt. Eiköhän ens viikolle joku päivä saa aikaa tuohon kulmien säätöön. Ajattelin alkuun kysäistä VMS Racingilta,jos heillä onnistuu asia ammattimaisesti. Kyseinen putiikki on tällä foorumillakin hyväksi todettu. Kunhan nyt sitten kertovat suoraan sen,että mitä pitää tehdä,jotta saadaan tuo renkaitten nopee kuluminen loppuun. Ja jos tuolta tulee vastaukseksi "joo,liian kallista korjata vanha auto,vie romuttamolle",niin ei kunnian kukko laula :knuppel2:
-
Kaivelin vielä esiin huollon kuitin tuosta säädöstä ja tässä todetaan seuraavasti:
"taka-aurauksien säätövara loppui kesken,ohjearvoihin ei taka-aurauksia saada ilman lisätöitä,välttävän hyvä"
Meinaa,ettei takana puslat tms. ole ollut kuitenkaan niin huonot,etteikö ois voinu säätää kohdilleen vaan jostain muusta?
Eteen kaikki on saatu kait järkeviin lukemiin,mitä nyt se kuluminen alkanu säätöjen jälkeen.
Taka-akselille näyttää punaista,yhtä kuin ei arvojen sisällä,kaks kohtaa:
Vas. Oik.
Kokonaisauraus -00.38º
Puolitettu auraus -00.16º -00.22º
Osaako viisaammat jotain kommenttia antaa näihin?
-
Kaivelin vielä esiin huollon kuitin tuosta säädöstä ja tässä todetaan seuraavasti:
"taka-aurauksien säätövara loppui kesken,ohjearvoihin ei taka-aurauksia saada ilman lisätöitä,välttävän hyvä"
Meinaa,ettei takana puslat tms. ole ollut kuitenkaan niin huonot,etteikö ois voinu säätää kohdilleen vaan jostain muusta?
Eteen kaikki on saatu kait järkeviin lukemiin,mitä nyt se kuluminen alkanu säätöjen jälkeen.
Taka-akselille näyttää punaista,yhtä kuin ei arvojen sisällä,kaks kohtaa:
Vas. Oik.
Kokonaisauraus -00.38º
Puolitettu auraus -00.16º -00.22º
Osaako viisaammat jotain kommenttia antaa näihin?
En tiedä viisaammasta mutta kommentoin silti..
Pitäisi olla aurauksella ja nythän tuo on harituksella joten renkaat kuluu taatusti sisäreunoilta.
-
Minulla kului parisen vuotta sitten juuri salakavalasti sisäreunasta ja kului äkkiä - noin kuukaudessa - aivan kankaille asti. Syy oli vialliset etualatukivarsien puslat. Merkillistä etten ajaessa huomannut mitään ihmeellistä. Onneksi satuin huomaamaan ajoissa, sillä kohta olisi tullut ilmat pihalle.
Jos tykkää itse värkätä, niin aurauskulman voit tarkastaa vetämällä maalarin teipin kulutuspinnan poikki. Sitten vaan ajoa asfaltilla ja katsot kuluuko se teippi tasaisesti. Normaali maalarinteippi näyttää kulumissuunnan noin 30 km ajon jälkeen. Näin on muutenkin hyvä joskus tarkastaa kuluuko renkaat tasaisesti niin edessä kuin takana ja vaikka peräkärryssä.
-
Pitääpäs tuota teippijuttua kokeilla. Luojan kiitos nuo renkaat ei niin äkkiä mulla kulu,että kuukaudessa ois jo kankailla. Omaa tyhmyyttä ollut se,ettei oo älynny kattoa renkaitten kulumista. On muuten eka kerta,kun on pitänyt edes seurata,mutta näin sitä oppii kantapään kautta tämänkin asian. Olis nimittäin voinu kulumista huomattavasti lieventää sillä,että olisi vaihtanut toiselta puolelta renkaat vaikka puolivälissä kesää...
Sitä vaan tässä mietin,että eikös tämä nelipyöräsuuntaus mene niin,että säädöt tehdään VASTA sitten,kun on varmuus siitä ettei ole mitään alustan osia syytä uusia. Näyttäs siltä,että tää ensimmäinen putiikki teki suuntaukset sitten niin,että siellä on pientä klappia jossain ollut ::) Näin ollen,se suuntaus on jo alunperin vedetty vituiksi..
Mutta kuntoon nyt paikat laitetaan,todellakaan toimivaa autoa rupee työntää paaliin... kuten viisas mekaanikko totes. Niin,vikojahan ei kannata korjata,parempi antaa pahentua ja lopulta hajota.. :idiot2: