Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Fillarimies - 28.02.2015, 18:21:56
-
Hei kaikki kanssa volvoilijat.
Minun rakkaalla kullannupulla tuli krapula ja se alkoi tärisemään tyhjäkäynnillä viime reissun jälkeen.
Viimeksi pitkällä matkalla tankkasin lämpimään koneeseen E85 suhteessa 80/20 E85/98 Ajelin kotiin ja auto seisoi 5pv paikallaan.
Eilen starttasin auton ja lähti köhien käymään. Arvelin että pakkasta on sen verran ettei tahdo kylmänä toimia. Annoin käydä lämpimäksi ja kävin tankkaamassa 98 puolisen tankkia. Eipä rauhoittunut tyhjäkäynti ja ajattelin, että tulpat on varmaan menneet kun niitä ei pitkään aikaan oltu vaihdettu.
Laitoin uudet tulpat ja edelleen täristää tyhjäkäynnillä.
Kun kierroksia lisää niin tärinä ei mielestäni lakkaa, mutta tietysti taajuus kasvaa ja tärinä tuntuu pienemmältä.
Ajattelin kokeilla tunkilla moottorin nostoa tukikumin läheisyydestä ja todeta täten jos tukikumissa olisi vikaa.
Se tässä ihmetyttää että tuossa parkkipaikalla seisoessa menee auto rikki :o
Oon moottorilla ajellu kohta 15000km ilman minkäänlaisia ongelmia etanolin käytöstä. Olen siis käyttänyt etanolia 50/50n suhteesas bensan kanssa.
Oisko ehdotuksia mikä voisi olla vikana?
-
Kävikö kylmällä (heti käynnistyksen jälkeen) koneella ravistamatta?
Mm. lambdan arvot otetaan mukaan moottorinohjauksen vasta muutama minuutti käynnistyksen jälkeen.
-
Puolavika ja käy vajailla pytyillä?
-
Sori ku manaan...
Itellä oli tinakuutosessa sama oire (tärinä tyhjäkäynnillä) ja syynä siihen pakoventtiilin hajoaminen.
Nenäliina pakoputkenpäähän ja katot imeekö liinaa sisäänpäin. Jos imee niin jossakin pakoventtiileistä vikaa. Sitten nyit moottorin käydessä puolia vuoron perään irti ja katot minkä puolan nosto ei vaikuta käyntiin niin vika luultavammin siinä pytyssä/venttiileissä.
-
Ei oo näissä moottoreissa mitään tukikumeja vaan ne on hydrauliset,,,
-
Tänään kokeilin nykiä yksitellen puolia irti ja keulasta katsoen kolmas puola löi näpeille ilkeästi. Otin puolat ylös ja kolmessa puolassa oli puolanvarressa halkeama. Yritin korjata epoksilla ja itsevulkanisoituvalla teipillä, mutta oisko mennyt sitten koko puola rikki kun ei ollut vaikutusta käyntiin? Moottorinvikavalo palaa nyt kokoajan kun kokeilin ottaa MAF liittimen pois. Se nyt ainakin toimii.
Jos vikakoodit nollaa niin vaikuttaako se koneen käyntiin? Mietin vain että kun yritin korjailla tuota vuotoa noista puolista niin jos kone ei nyt anna sitten jännitettä puolille kun vikavalo palaa?
-
Jos epäilet kolmospytyn puolaa niin siirrä se vaikka ykköspytyn kohdalle ja kato siirtyykö "vika". Eli tässä tapauksessa se ettei vaikutusta käyntiin kun puolan irroittaa. Sen kyllä huomaa käynnistä jos ehjän puolan irroittaa.
-
Kyllä ne kooditkin on poistettava. Ennemmin tai myöhemmin. Etenkin kun maf töpseli on irroitettu.
-
Kannattaako se puola irroittaa tulpasta ja liitin puolasta. Viimeksi kun nostin puolaa, niin käsi tutisi kun löi läpi ::)
-
Olen kyllä nostanut puolaa sen mitä piuhat antaa myöten. Eipä oo kynsille lyöny... Piuhasarja mikä tulee puolien liittimille ei kestä useita irroituksia.
-
Ne liittimet menee muutenkin vaihtoon. Sen verran haperoita osa niistä oli.
Pitää varmaan kumikinttaat kädessä nostella seuraavan kerran ;D
-
Aika paljon helpompi tapa on irroittaa suuttimelle menevä liitin kun etsii mikä sylinteri ei ole "mukana".
Ruuvarilla vaan painaa sitä metalliklipsua ja vetää liittimen irti, alle minuutissa on käyty kaikki sylinterit läpi ja selviää missä pytyssä ongelma on.