Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: hkblue - 28.02.2015, 22:47:28

Otsikko: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 28.02.2015, 22:47:28
Sori ensikertalainen heti kysymyksellä sisään, mutta rohkenen kysyä.

Kyseessä 240 GL, vm.89, B200E moottorilla ja 5v manuaalilaatikolla oleva ÄITIN volvo. Edit. Ajettu 260tkm.
Legendaarinen jumputus 80-90kmh nopeudessa. Ristikot ja kannatinlaakerit kumeineen vaihdettu. Jumputus ei tunnu enää nelosella ajettaessa, mutta vitosella tuntuu pieni tutina.

Kysymys kuuluu (kokematon perävetosten suhteen, mutta nyt kokemusta rikkaampi):
Onko normaalia, että perässä on jonkin verran (5-10 astetta) klappia, kun heiluttelee perän kardaanin laippaa edestakaisin(kardaanin ollessa pois paikoiltaan). Ja jos ei ole normaalia, niin onko perälle tehävissä mitään shimmausta tai vastaavaa.

Kiitos ja anteeksi etukäteen.

t.
Henry K
Otsikko: Vs: 240 perän välys
Kirjoitti: Huikkoster - 01.03.2015, 07:36:29
On se normaalia eikä aiheuta jumpsutusta.

Oletko vaihtanut renkaita toisiin?
Otsikko: Vs: 240 perän välys
Kirjoitti: Jambo - 01.03.2015, 13:41:50
Wanhemmat takaveto-Volvot, joissa ei perä äännä ollenkaan on harvemmassa kuin kanan hampaat. Saahan ne ainakin vähäksi aikaa hiljaiseks kun oikeen shimmailee ja laakeroi.

Näin mulle on opetettu...  ;)
Otsikko: Vs: 240 perän välys
Kirjoitti: hkblue - 02.03.2015, 22:16:07
Kiitoksia näin aluksi.

Sama jumputus tuntui suvi- ja talvirenkailla(ennen ristikoiden vaihtoa ainakin). Mutta täällä lapissakin näyttää kevät ehkä tulevan ajoissa(etukäteen), niin kokeillaan kesärenkailla pikapuolin(hieman sekoitetulla järjestyksellä).

Pitää käydä muorille hakemassa apteekista parempaa tekariliimaa(no ei se oikeasti niin kova tutina ole).

Ja saavutettuun hyötyyn nähden siis shimmaus ja kanan hampaitten esiintuominen ei taida kannattaa(Itse asiassa kanan geeneissä on tuo hampaiden kasvu ns. sammunut geeni ja oikealla proteiinilla kanan alkion nokkaa härnätessä kanallekin kasvaa hampaat. Tästäkin tuli joku dokkari viimevuoden puolella. t. besserwisser)

Kiitos vielä loppuun.

t.
Henry
Otsikko: Vs: 240 perän välys
Kirjoitti: Edeus - 04.03.2015, 18:03:02
Wanhemmat takaveto-Volvot, joissa ei perä äännä ollenkaan on harvemmassa kuin kanan hampaat. Saahan ne ainakin vähäksi aikaa hiljaiseks kun oikeen shimmailee ja laakeroi.

Näin mulle on opetettu...  ;)

Ettet olis kuullut väärin, mulle on opetettu ettei hiljaista 124 mersun perää ole olemassa.
Itse en vielä meluisaan volvoon ole törmännyt.
Otsikko: Vs: 240 perän välys
Kirjoitti: Merlin - 04.03.2015, 18:17:27
Ettet olis kuullut väärin, mulle on opetettu ettei hiljaista 124 mersun perää ole olemassa.
Itse en vielä meluisaan volvoon ole törmännyt.
Tervetuloa tutustumaan! :hello:
Otsikko: Vs: 240 perän välys
Kirjoitti: Jambo - 04.03.2015, 18:33:59
Sama juttu, missä tuut kuuntelemaan  :hello:
(No joo, ilman pelttooreita tarkenee, mutta jollottaa, juu nou)
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 03.05.2015, 22:03:03
Sori ensikertalainen heti kysymyksellä sisään, mutta rohkenen kysyä.

Kyseessä 240 GL, vm.89, B200E moottorilla ja 5v manuaalilaatikolla oleva ÄITIN volvo. Edit. Ajettu 260tkm.
Legendaarinen jumputus 80-90kmh nopeudessa. Ristikot ja kannatinlaakerit kumeineen vaihdettu. Jumputus ei tunnu enää nelosella ajettaessa, mutta vitosella tuntuu pieni tutina.

Kysymys kuuluu (kokematon perävetosten suhteen, mutta nyt kokemusta rikkaampi):
Onko normaalia, että perässä on jonkin verran (5-10 astetta) klappia, kun heiluttelee perän kardaanin laippaa edestakaisin(kardaanin ollessa pois paikoiltaan). Ja jos ei ole normaalia, niin onko perälle tehävissä mitään shimmausta tai vastaavaa.

Kiitos ja anteeksi etukäteen.

t.
Henry K

Anteeksi, että kaivoin vanhaa viestiä, mutta alkuperäinen ongelma edellee.
Nyt on kesärenkaat vaihdettu ja tutina jatkuu.
Hivenen pitempää matkaa tänään ajeltuani tulin siihen lopputulokseen, että tutina tuntuu varsinaisesti 5-vaihteella ajaessa veto päällä ja moottorijarrutuksessa myös, mutta ei kytkin pohjassa.
Esim. 80km/h 4-vaihteella ajaessa tutina ei tunnu, mutta heti 5:lle siirryttäessä tutina tuntuu ja tuntuu myös 100km/h vauhdissa.
Ja jotenkin tuntuu, että myös 3-vaihteella pientä tutinaa(50-60km/h).

Olisiko kellään kokeneemmalla vastaanvanlaista tutinaa/tärinää tullut vastaan matkan varrella.

t.
Henry
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: caulaote - 04.05.2015, 14:01:31
Eli tutinaa on silloin, kun on kardaani "töissä" jompaankumpaan suuntaan?  Olisko kuitenkin joku kumipusla taka-aksrlista sen verran heikkona, että päästää tuota tutinaa tekemään tietyillä alueilla?  Kardaanin huono tasapaino varmaankin tuntuis kokoajan?
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 04.05.2015, 21:27:09
Juu 5-vaihteella vetopäällä tai moottorijarrutuksessa tutina/jumputus tuntuu ja varsinkin vetopäällä varsin ärsyttävästi.
Omaa heikkoa mieltä ihmetyttää, että tutina loppuu kokonaan 4-vaihtellaa ajaessa. Esim. 80km/h vauhdissa 4-vaihteella menee hienosti, mutta tutina alkaa samantien, kun 5-vaihde on silmässä.
Ja mielestäni ohut tutina tuntuu myös 3-vaihteella ajaessa. Onkohan nuo 3- ja 5-vaihde samalla laatikon-akselilla? Vai olenko taas hukassa ajatusmaailmani kanssa. Haen tässä, että voiko vaihteisto aiheuttaa (huonosti) kuvaamaani oiretta?

Kartaania ei kylläkään ole käytetty tasapainotuksessa ristikoiden vaihdon jälkeen.
Ja ulkopuolinen kävi auton koeponnistamassa ja sanoin, että auto on perästä löysän tuntuinen. Ts. sir caulaotteen neuvosta: koitetaan löytää välys kummipuslista tulevana vk.loppuna.

Kiitos vielä.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: caulaote - 04.05.2015, 21:41:48
Kuuleppas, kysyvä ei tieltä eksy. Tosi hyvä että kyselet ja pohdit, rohkeesti vaan.  :hello:
Vaihdeaskit on mulle sellainen harmaa alue, mutta tuntuis hurjalta, että siellä olis jotakin heilahtanu paikaltaan ilman mitään ääntä? Tosin, jossai täällä foorumissa luki, että näissä 5-lovisissa heikoin lenkki on kolmonen, joka ei kestäis kovaa rääkkiä. Eihän Äitees vaan oo ajellu rallia kylillä?? :2funny:
Mites ,,olikos sulla tuossa kiekkamittaria? Meinaan onko ne tutinat millä kierroksilla? Jos 80-100km/h kiekat 2000-2500rpm ja kolmosella 50-60 km/h,,,,onko kans samalla kierrosalueella? Moottorin kumityynytkin ehjät?
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: s73 - 04.05.2015, 21:49:23
Onko kardaanin tukikumi tarvike?
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 04.05.2015, 22:35:12
Valitettavasti ei ole kiekkamittaria. Moottorin kumityynyt voivat olla entiset, koska auto ravisteli viimeiset 5-7 -vuotta kovasti ennen kuin suihkujen o-renkaat ja imusarjan tiiviste tajuttiiin vaihtaa => ilmavuoto => ravisteli reilusti tyhjäkäynnillä. Moottori kyllä keinuu kevyesti käsin heiluttaessa. Eli laitamme ilmeisesti vaihtolistalle.

Äiteen ralliajosta sen verran, että faijan kuoltua pari vuotta sitten muori ajoi viimevuonna kortin 57 -vuotiaana. Ja ajotyyli varmastikkin melko erikoinen(vaihteet ajetaan looppuun, kun ei kule enempää, niin isompaa silmää), mutta vika ollut jo ennen muorin kortin saantia. Tuli tässä samantien mieleen, että faijan ollessa heikolla hapella auto saattoi seisoa kuukausi loivassa rinteessä 1- tai 2 -vaihde päällä.

Ja tukikumi laakereineen, ristikot ja vaihteiston pään "rättinivel" ts. kumilaippa kaikki ovat tarvikkeita. Ei ilmeisesti hyvä juttu?
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: caulaote - 04.05.2015, 23:27:24
Tarvikeosiakin varmasti löytyy hyviä, mutta taitaa olla lähinnä arpapeliä. Oma kokemus kylläkin on, että haen alkuperäistä mahdollisimman paljon.  Kalliimpaahan se on.  Toivottavasti näät kumeista onko ehjiä. Ikävä ostella uusia osia jos vanhoissa ei olekaan vikaa. Turha korjailla ehjää. Vois kuitenkin kuvitella, että tuo tärinä on tietyllä kierrosalueella. Tsekkaa tosiaan kaikki kumipuslat ja kiinnikkeet.  Ikävä tuo isähomma. Sori.  :-\
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 05.05.2015, 21:03:22
Ääh sir caulaote, mitä noista. Jokainen täällä kisuaa/heiluu aikansa ja tyylillänsä.
Otamme tulevana viikonloppuna kumit tarkkailuun "muorienpäivä" -kahvien jälkeen. Ja totta turisetta: Se vanha kannatinkumi oli ehkä hivenen pinta -halkeillut, mutta ei mitään irti ja jäykkyydessä ei ollut mitään eroa uuteen(tarvike) ja sama homma oli vaihteiston pään kumilaipan kanssa. Ts. to be continued...
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 10.05.2015, 22:28:18
Noniin, nyt vk -loppu puuhasteltu ja Äitienpäivä kahvit juotu. Mitä tuli tehtyä ja mitä olisikaan pitänyt jättää tekemättä:

Ensin takaripustusten puslien vääntely: Panhard(vissiin virallinen nimi) -tankojen puslat pelkääjän puolelta resut (mm. toisessa koko keskihela irti). => Molemmille puolille uudet puslat (4kpl) Motonetin lastulevytiskiltä (anteeksi tämäkin).

Samalla kun perä kerta ilmassa, niin toverin avustuksella auto käyntiin ja vaihde päälle. Vitosella mittarin osoittaessa 100km/h koko perä pomppi komeasti ja tuo ajossa mainittu tutina tuntui kaapiinissa. Kardaani näytti erityisesti heiluvan peräpään matkassa varsinkin kannatinlaakeri jälkeen, perään päin mentäessä. Ei mitään ääntä esim. vollotusta/ulinaa tms (jos ei minua lasketa).

Investoin samalla Motonetin (anteeksi) reissulla moottorin tukikumet ja eihän siellä ollut kuin molemmat etummaiset sekä vaihdelaatikon pään tukikumi puuttui. Kuskin puolen tukikumihan oli ehjän näköinen ja muotoinen sekä helppo vaihtaa(kun ei ole ohjaustehostintakaan). Pelkääjän puolen tukikumi(melko tuskallinen irrottaa)  taasen oli painunut jonkin verran linttaan ja ei ollut enää sylinterin muotoinen. Tässä vaiheessa harrastelu muuttuikin vitutukseksi: Onneton kiristin Motonetin (nyt on jo omaa tyhmyyttä) tukikumen siihen alumiinijalkaan siihen malliin, että poikkihan se kierretanko kumesta meni. Ts. nyt on Motonetin kumi kuskin puolella ja vanha lintanna kumi pelkääjän puolella. Kieltämättä konetta käsin heiluttamalla minusta jäykempi kuskin puolelle kallistaessa(toki 10h nysvänneenä haluaa jotakin positiivista löytää).

=> Koeajo: En tiedä p***le menikö huonompaan suunta vai ei. Sen huomasin, että tutina tuntuu 3-vaihteella 40-50km/h vauhdissa lievästi, 4-vaihteell 60-70km/h kohtalaisesti sekä 5-vaihteella 80-100km/h reilusti. Johtuuko huonommasta pelkääjänpuolen moottorikumista, niin selviää taas ensiviikonlopun jälkeen... Vai aletaanko suosiolla kyselemään paikallisesta moottorikoneistamosta kardaanin tasapainotusta?

Vielä pari huomiota ja kysymystä takapäästä:
Perän ollessa ilmassa huomasin molemmissa takapyörissä vetoakselin suuntaista klappia. Ei ehkä milliäkään, mutta selvä kolahdus kuului kun renkaasta repi. Toiselle puolelle laakeri uusittu noin parivuotta sitten ja ajettu tämän jälkeen varmaan 3000km. Pitäisikö pyöränlaakeri uusia?
Lisäksi jompaa kumpaa takapyörää pyörittäessä(perä kokonaan siis ilmassa) => perästä kuuluu naputus (nap,nap,nap) noin 1-2 kertaa renkaan täydellä kierroksella. Kuuluuko moinen ääni kuvioon?
Tuttuni on tästä vahvasti sitä mieltä, että perä olisi resuna ja tästä voisi johtua tuo tutinakin.

Kiitos jos jaksoit lukea loppuun.

ps. Jos joku ihmettelee, että miksi se ei vie sitä korjaamolle, niin autoa on käytetty kuulema tutinavian vuoksi korjaamolla Muorin toimesta, mutta syytä ei löydetty ja toki ei mitään tehty (tai no toki laskutettiin). Toki eihän tuo ole kylän ainoa alan yritys. Ja ei ollut se sininen liike.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: volvoilia240 - 11.05.2015, 06:49:44
Itsellä kävi samalla tavalla motonetin moottorintukikumin kanssa. Sain haettua uuden tukikumin itse rikottua vastaan ja toisella yrittämisellä sain tukikumin paikoilleen ja vielä lisäys, että omassa autossa perä nytkähtää vaihetta vaihtaessa, mutta perän nytkähtäminen loppui melkein kokonaan kun vaihoin moottorin tukikumit.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 11.05.2015, 21:42:39
Nyt on pelkääjänpuolen moottorin tukikumi vaihdettu uuteen. => Oma ajatus: Ei muutosta, jos vertaa viimeviikkoon ennen kuminvaihtoja.

Jos saa vaivata edellisten kysymysten lisäksi, niin: Tasapainotetaanko kardaanit kokonaisina vai esim. etu- ja takaosat erikseen?
Ym. ajatus heräsi, kun kaivelin Muorin lipastoista auton vanhoja remonttilappuja, niin vuonna 2010 autoon oli vaihdettu kytkin ja silmälaakeri sekä ilmeisesti takimmainen ristikko. Ja aloin hunteeraamaan, että olisiko tässä yhteydessä kardaani voinut mennä vika-asentoon keskiliitoksen kohdalla.
(Viimetalven ristikkovaihdon jäljiltä akselissa on viellä kohdistusmerkit näkyvillä).
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: Automasentaja - 12.05.2015, 19:39:12
Yleensä kardaanit tasapainotetaan kokonaisina laipasta laippaan. Tutinaa voi aiheuttaa myös kierot/epätasapainoiset jarrulevyt/rummut, laahaavat jarrut ja kierot epätasapainoset vanteet ja runkovikaset renkaat ym.. Koklaa vaikka klemmari tasapainotusta kardaaniin ny alkajaisiksi, aika helppo juttu.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 14.05.2015, 00:34:01
Ok, pitää uskaltautua "pitkän" kynän kanssa auton alle törkkimään pyörivää kardaania. Toki ei Suomen yhteiskunta paljoa menetä vaikka vahinko sattuisikin.

Mutta kehtaisiko joku ottaa kantaa aikaisempiin kysymyksiini, niin hullu saisi mielenrauhan:
Onko normaalia tuo taka-akseleiden(ilmeisesti napojen) akselinsuuntainen "klappi", kun renkaasta repii ulospäin?
Ja onko normaalia tuo perämurikasta kuuluva naputtava ääni, kun rengasta pyörittää takarenkaiden ollessa ilmassa?

Anteeksi luupäisyyteni.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: Spoileri - 14.05.2015, 13:13:40
Onko normaalia tuo taka-akseleiden(ilmeisesti napojen) akselinsuuntainen "klappi", kun renkaasta repii ulospäin?

Kyllä siihen kartiorullalaakeriin aina näin arviolta muutaman kympin välys jää.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: tommi m - 14.05.2015, 14:07:02
Onko se kardaani alustamassassa. Oon itse hinkannut kaiken mähnän pois kun tuntui että sitä oli möykkyinä joka suunnassa ja tutisi sen takia. Mutta tasapaino ongelmalta kuulostaa enemmän kun noin kierrosten mukaan vapinoi. Ristikot 90 astetta toisiin nähden pitää olla.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: hkblue - 07.06.2015, 23:42:59
Terve, ja päivitystä sekä kiitosta neuvoista.

Löysin aikaa taas Volvon tutinan ihmettelyyn ja netista kardaanin "kohdistus" -merkkejä etsiessä(en raskinut viedä suoraan tasapainoitukseen) löytyikin tieto, että Volvo on merkannut tehtaalla kardaaniin merkit, joiden mukaan etu- ja takaosa kardaanista olisi kohdakkain. Teräsharjalla kardaania raapiessa löytyikin etu- ja takapuoliskosta keltaiset maalitahrat ja nuolet. Yllätys yllätys merkit noin 180 astetta pielessä etummaisen ja takimmaisen kardaanin puoliskon osalta.  (tässä vaiheessa voisin inistä kytkinremontin  tehnyttä firmaa, mutta ei se taida auttaa minkään suhteen mitään)
=> Merkit kohdalleen ja koeajo => loiva hymy => hämähäkin seitin ohut tutina 85-90km/h tienoilla.

Nyt menee hieromiseksi, mutta: Tarkoitus olisi vinkkien perusteella vaihtaa vielä kardaanin kannatinkumi alkuperäiseen osaan, josko tuo viimeinen tutina katoaisi.
Onko näiden vaihdelaatikon pään kuminivelten(rättinivelten) kanssa ollut vastaavia "laatu" -ongelmia, kuin kannatinkumien kanssa?(ts. kannattaisiko se vaihtaa alkuperäiseen osaan)

Ja anteeksi vielä, että näin kokemattomuuttani vaivasin alkuperään "alkeellisen" vian vuoksi, kun ei tietotaito riittänyt perusasioiden tarkistamiseen.
Otsikko: Vs: 240 tutina 5-vaihteella (aiempi otsikko: perän välys)
Kirjoitti: caulaote - 08.06.2015, 21:27:02
Katoppa!! O0
Hieno homma että alko vika nöyrtymään!!
Kyllä on monesti todettu, että orkkisosa tulee hankittua ( jos mahdollista) muutaman Kiinalaisen tarvikkeen jälkeen.