Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: rantsu96 - 01.03.2015, 12:14:29
-
onko ihan tervettä että tuo mun kasipätkä syö öljyä semmoset 1-2 litraa tuhannella ja kulutus kasvaa vaan. eilen kokeilin pahvin kanssa niin ei oo moottorissa vuotoja eikä savuta sinistä ja ei myöskään huohota yhtään öljytikun rööristä ja käy tasasesti ja tehot on tallella. itse epäilen öljyrenkaita, mutta voiko viedä noin paljon huomaamatta? :o
moottori on otettu helsingissä liikkuneesta autosta eli karstaakin saattaa olla :idiot2:
-
onko ihan tervettä että tuo mun kasipätkä syö öljyä semmoset 1-2 litraa tuhannella ja kulutus kasvaa vaan. eilen kokeilin pahvin kanssa niin ei oo moottorissa vuotoja eikä savuta sinistä ja ei myöskään huohota yhtään öljytikun rööristä ja käy tasasesti ja tehot on tallella. itse epäilen öljyrenkaita, mutta voiko viedä noin paljon huomaamatta? :o
moottori on otettu helsingissä liikkuneesta autosta eli karstaakin saattaa olla :idiot2:
Vuosimallilla saattaa olla merkitystä, kuten myös ajokilometreillä. Itsellä väheni 10v :n öljynkulutus Valvolinen Maxlife öljyllä, mutta eihän tuo paljon ajettua konetta korjaa.
-
Eihän tuo enää normaalia ole. Paljonko ajettu? Veikkaan että ohjurinkumien uusinnalla voisi tilanne parantua. Monia tuollaisia olen ajellut ja niissä riittää öly 7-8 tuhannen vaihtovälin(halpa öljy, tiheä vaihtoväli). Joitakin paljonajettuja on ollut ja varsinkin turboissa öljynkulutus on ollut n. 0.5-0.8 litraa tuhannella, tietenkin ajotavasta riippuen.
Jos moottori ei ole päässyt ylikuumenemaan niin öljyrenkaiden pitäisi olla kunnossa vaikka kilometrejä olisi yli 400 000. Jos siis on joskus öljyjä vaihdettu eikä vain lisäilty.
-
koneessa on kilometrejä 300000 ja otin sen 92 vuotisesta. sehän saattaa olla mahollista että kuumentunut jossain kohtaa kun auto mistä otin niin oli ulkosetikkin aika raiskattu ja huoltokirjassa kunnolliset merkinnät loppu vuosia sitten;D ehkä lykkään forttet koneeseen tossa pian öljynvaihon yhteydesä. eikös sen pitäisi savuttaa jos ohjurinkumit vuotaa?
-
koneessa on kilometrejä 300000 ja otin sen 92 vuotisesta. sehän saattaa olla mahollista että kuumentunut jossain kohtaa kun auto mistä otin niin oli ulkosetikkin aika raiskattu ja huoltokirjassa kunnolliset merkinnät loppu vuosia sitten;D ehkä lykkään forttet koneeseen tossa pian öljynvaihon yhteydesä. eikös sen pitäisi savuttaa jos ohjurinkumit vuotaa?
Mulla on yli 400k ajettu ja oli öljyrenkaat ihan moro, palaneet kiinni mäntiin eli ihan pikkupalasina lähti ö-renkaat pois ja loput piti kaapia urista pois. Kokeiles miten hönkää sinistä kun annat käydä tyhjää hetken n.5min (lämminkone) ja hetken päästä runnot lämän pohjaan ja katot miten lykkää sinistä putken täydeltä, jos ei oikein tapahdu mitn niin motarille ja sama homma katot peilistä lykkääkö sinistä. Näin tapahtuessa on ö-renkaat moro ja pytytkin on soikeat ja väläjät. Nää alkupään 8pätkän koneet oli jo paskoja tehtaalta tullessaan. vm96 --> ylöspäin tuli paremmat lohkot. Eli moottori kaupoille.
-
ei jaksasi taas vaihtaa vaikka käytännössä ilmanen konehan tuo oli ;) täytyy ruveta käyttään halvinta paskaa öljyä vaan ja ajaa loppuun tuo ja katella sitte uus myllytin. ja jossei forttella parane ni saatan jonkun puhaltimen laittaa ja koittaa kietokankia pihalle
-
Tuohonhan voisi sit kokeilla RVS-käsittelyä (http://www.rvs.fi/products/page8.html) ;) ja puuhastella siihen Tribokeraamisen pinnoitteen (http://www.rvs.fi/diagnostic/page30.html).
-
venttiilivarren kumit alkaa olemaan yleensä näissä aika huonosa kunnossa 300tkm jälkeen jos ei ole koskaan vaihdettu joten ne vaihtamalla voisi ainakin saada öljynsyöntiä huomattavasti pienemmäksi.
-
Edellinen kasipätkä '93 20V vei öljyä vähintään sen puoli litraa tonnilla ja kesällä motariajossa litran. Ajettu oli 356tkm kun siitä purettiin kone.
Venttiilivarren kumit siinä oli ihan hyvässä kunnosa, mutta lähes järjestään sylinterit oli yläpäästä 83,5 mm ja männät yläpäästä 82,5 mm luokkaa. Luulisin että tuollasilla toleransseilla pääsee koko ajan alakerrasta öljysumua palotilaan asti, vaikka välys onkin alapäässä tiukempi. Öljyrenkaat siinä irtos yhtenä osana.
Alkupään vitoskoneen tilalle tuli '96 T5 ja '88 punalohko. Loppui se öljyn tankkaaminen (kop kop..) ;)
PS. Ja vastaus ketjun kysymykseen: ei oo tervettä, mutta tuossa ja tuon ikäisessä koneessa ihan normaalia.