Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pänismakarooni - 31.05.2011, 17:53:07
-
Elikkäs vaihdoin kansipahvin b230ft koneella olevaan 940:seen ja auto lähtikin nätisti käyntiin kun kone oli kasassa, mutta koeajolla ilmeni että varmaan 100 hevosta oli koneesta kadonnut, ja ahtopainemittari(t) ei värähtänytkään ( ei alkuperäinen mittaristossa oleva eikä lisämittari), mutta sen verran turbo pyörii että kumminkin suhahtaa. Katsoin läpi kaikki ahtoletkut ja liittimet mutta mikään ei vaikuta vuotavan ja kaikki liittimet ovat kiinni, missä vika?
-
Hukkaportin tanko paikallaan?
-
Hukkaportin tanko paikallaan?
Joo hukkiksen tanko on paikoillaan :)
-
Lisäilmaventtiilin ja lämpöanturin liittimet vaihtanu paikkaa... ;D
Tai läppäkytkimen ja lämpöanturin? No, hakuammuntaahan tässä joutuu tekeen... :hello:
-
Jos turbo pyörii, hukkaportin tanko paikallaan, letkut ja cooleri ehjä, niin vaihtoehdot ovat vähissä.
Työntääkö mustaa utua putkesta kun antaa sandaalia? Eli sopat tajuttoman paksulla ns. "ahtojen" puolella!
Jos ei näin tee, niin silloin ahtopaineet eivät vuoda ulos turbon jälkeen, jos menevät paksulle, niin paineet vuotavat ulos.
Jos ei mene paksulle, niin paineet vuotavat turbon jälkeen turbon etupuollelle. Jolloin ensimmäisenä tarkista letkut ja putket (oikeilla paikoillaan), varsinkin huohotussysteemin.
Oletko tarkistanut bypass-venttiilin pitävyyden ja toiminnan? Saako se oikeasta paikasta (imusarjasta kaasuläpän jälkeen) ohjauksensa?
-
Mikä oli syynä, että pahvi piti vaihtaa?
Voisiko sillä olla yhteyttä kadoksissa oleviin paineisiin?
-
Mikä oli syynä, että pahvi piti vaihtaa?
Voisiko sillä olla yhteyttä kadoksissa oleviin paineisiin?
Tuosta tuli mieleen että jos pahvin vaihtoon on syynä keittäminen niin onko kansi kiero ja tekee nyt kiusaa? ??? Vai olisiko siitä jotain suurempia seurauksia, vedet ei pysy sisällä tjms. ???
-
Lisäilmaventtiilin ja lämpöanturin liittimet vaihtanu paikkaa... ;D
Tai läppäkytkimen ja lämpöanturin? No, hakuammuntaahan tässä joutuu tekeen... :hello:
Liittimien ja letkujen paikkoja oon vaihdellu mut mitään ei tapahdu :s Ja siis kansipahvin vaihdon syy oli et kansipahvi oli mennyt ja vuos jäähyjen sekaa= kaikki vedet pihalle paisarista. Entinen omistaja myi sellasena ja " ei tienny" mitää asiasta ku sille siitä ilmotin. Turbo pyörii, cooleri ehjä, nesteet pysyy sisällä. Kansi on suora ja kansipahviks vaihettii cometicin 1,9mm paksu. Aikasemmin kun kansipahvi oli ehjä, ahdot nousi ja potkuu löyty, nyt pahvin vaihdon jälkee ei mitää? ahtomittarit ei värähdäkkää. :D kyseessä on siis varmasti omasta virheestä :D mutta jokatapauksessa jossain on vika
-
Jos turbo pyörii, hukkaportin tanko paikallaan, letkut ja cooleri ehjä, niin vaihtoehdot ovat vähissä.
Työntääkö mustaa utua putkesta kun antaa sandaalia? Eli sopat tajuttoman paksulla ns. "ahtojen" puolella!
Jos ei näin tee, niin silloin ahtopaineet eivät vuoda ulos turbon jälkeen, jos menevät paksulle, niin paineet vuotavat ulos.
Jos ei mene paksulle, niin paineet vuotavat turbon jälkeen turbon etupuollelle. Jolloin ensimmäisenä tarkista letkut ja putket (oikeilla paikoillaan), varsinkin huohotussysteemin.
Oletko tarkistanut bypass-venttiilin pitävyyden ja toiminnan? Saako se oikeasta paikasta (imusarjasta kaasuläpän jälkeen) ohjauksensa?
Ei työnnä mustaa ku antaa kenkää. Pitää nyt vielä kertaalleen tarkistaa kaikki liittimet ja letkut. Pieni epäilys on että huohotus-systeemissä vika. By-bassissa on huohotusreikä jossa ei ole letkua, eikä ollut aikaisemminkaan jolloin homma pelitti?
-
Aivan varmasti vaikuttaa ahtoihin jos ohjausletku puuttuu...
E: Onkohan sitten myös toinenkin vuoto, imusarjan kohdalla vai onko letkut miten sattuu? EGR ottaa myös alipaineensa samasta paikasta.
-
Aivan varmasti vaikuttaa ahtoihin jos ohjausletku puuttuu...
E: Onkohan sitten myös toinenkin vuoto, imusarjan kohdalla vai onko letkut miten sattuu? EGR ottaa myös alipaineensa samasta paikasta.
Epäilen et taitaa olla letkut nyt vähä väärillä paikoilla :D Mihin sen by-bassilta lähtevän letkun pitäisi mennä? Imusarjassa on myös kaksi huohotusaukkoa joiden välillä on nyt letku, aikaisemmin ei ollut mitään, mutta ilman niiden tukkimisita ei käy tyhjäkäyntiä?
-
Tuliko paksumpi kansitilke kuin ennen ? Jos tuli niin vaikuttaa nokka-akselin ajoitukseen merkittävästi... No tämä tuskin noin suurta hävikkiä aiheuttaa, mutta kannattanee tarkistaa ajoitus...
-
Epäilen et taitaa olla letkut nyt vähä väärillä paikoilla :D Mihin sen by-bassilta lähtevän letkun pitäisi mennä?
Bypassin ohjaus imusarjaan kaasuläpän jälkeen(moottorin puolelle).
Bypas saattaa aueta liian helposti ellei ohjausletkua ole. Kaasupoljin nostettaessa tulee pässille alipaine joka auttaa pässin avautumisessa. Ajettaessa ahdoilla samassa letkussa vaikuttaa ahtopaine, joka on myös ahtimen painepuolella pässin kalvon takana, silloin pässiä pitää periaatteessa kiinni pässin jousivoima.
Ellei letkua ole, pitää pässiä ahdoilla kiinni vain jousi, joka ei välttämättä riitä... Pässi alkaa vuotamaan ja ahdin joutuu ottaamaan turhan paljon kierroksia ennen kuin haluttu ahtopaine saavutetaan... :buck2: :nohnoh
Imusarjassa on myös kaksi huohotusaukkoa joiden välillä on nyt letku, aikaisemmin ei ollut mitään, mutta ilman niiden tukkimisita ei käy tyhjäkäyntiä?
:)) Pitäis olla kuva...
Isoja letkupaikkoja imusarjassa on lisäilmaventtiilin letku ja jarrutehostimen letku.
Lisäilmaventtiilille tulee ahtoputkesta letku ja venttiililtä menee imusarjaan kaasuläpän jälkeen letku.
Kampikammion huohotuspömpeliltä tulee iso letku ahtimen imupuolen letkuun ja muovihaarasta venttiilikopan reunan kohdalta siitä samaisesta huohotuksesta menee pikkuletku imusarjan nippaan kaasuläpän jälkeen.
Ahtopainemittarillehan lähtee myös pikkuletku kaasuläpän jälkeen.
Bensanpaineensäätimelle myös pikkuletku.
-
Kuva tulossa, pikku hetki :) Muok: kuvat hävinnet, päivitän mitä löytyy.
(http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd.jpg) (http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-dea07f2d4e14f7978c39550b5652f2bd_tn.jpg)
Volvon taulukko.
Tosta taulukosta ilmenee aika hyvin. Imusarjassa on useampi lähtö. Yksi menee koneen yli bypassille. Siitä haarautuu (1 ja 2 syl välillä) lisäksi yksi letku EGR säätimelle (kuskin puolen iskaritolpassa). Yksi menee huohotusputkeen (se missä näkyy valkoinen alipaineventtiili). Imusarjan alapuolelta tulee yksi bensapaineensäätimelle. Lisäksi yksi menee säätimeltä itse EGR venttiilille.
(http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-c30312042ea728a5c443a105caeb83db.jpg)
Bypass, bensapaineensäädin ja huohotus.
(http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-ce48247928570f678a06c2a7f5aaca88.jpg)
EGR venttiili
(http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71222/71222-ec738f16e2a4280fe63426ce26383dae.jpg)
EGR säädin
-
Bypassin ohjaus imusarjaan kaasuläpän jälkeen(moottorin puolelle).
Bypas saattaa aueta liian helposti ellei ohjausletkua ole. Kaasupoljin nostettaessa tulee pässille alipaine joka auttaa pässin avautumisessa. Ajettaessa ahdoilla samassa letkussa vaikuttaa ahtopaine, joka on myös ahtimen painepuolella pässin kalvon takana, silloin pässiä pitää periaatteessa kiinni pässin jousivoima.
Ellei letkua ole, pitää pässiä ahdoilla kiinni vain jousi, joka ei välttämättä riitä... Pässi alkaa vuotamaan ja ahdin joutuu ottaamaan turhan paljon kierroksia ennen kuin haluttu ahtopaine saavutetaan... :buck2: :nohnoh
Kuten Hevonen totesi, pässi ei pysy kiinni, jollei sen letku ole kiinni (kokeiltu).
Saa olla melkoisen töpäkkä jousi, jos meinaa sen jousivoimalla olevan kiinni yli 0,5bar ahdoilla.
paine*pinta-ala=voima.
Noin nopsasti laskien letkuttomaan pässiin vaikuttaa 4kg avaava voima 0,5 bar ahdoilla, joten jousivoima ei riitä sitä pitämään kunnolla kiinni.
-
Kuva tulossa, pikku hetki :)
(http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1349.JPG/_small.jpg) (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1349.JPG)
Volvon taulukko.
Imusarjan lähdöt (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1338.JPG), vasen huohotus (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1342.JPG) ja oikea EGR alipainesäädin (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1343.JPG) sekä EGR/bypass (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1340.JPG).
Bensapaine. (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1345.JPG) (pitää vaihtaa toi sexy letku mustaan)
Jarrutehostin. (http://ack3.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20alipaine/DSCN1346.JPG)
Kiitos, kuvat auttaa enemmän ku tuhat sanaa niinku sanonta kuuluu! kokeillaa nyt sitte ton avulla jos vaikka sais toimimaan :)
-
Okei eli kokeilin saada toimimaan käyttäen tota volvon karttaa, mut ensinnäki egr ei löytyny, tai ainakaa oo siellä missä pitäis olla eikä kyllä näkyny muuallakaa joten vaikee vetää siitä letkua :D ja mulla ei esimerkiksi lähde imusarjasta tota metallista putkea? Ja mulla on tosta kuvasta toi alempi pultilla tukittu aukko auki?
-
Okei eli kokeilin saada toimimaan käyttäen tota volvon karttaa, mut ensinnäki egr ei löytyny, tai ainakaa oo siellä missä pitäis olla eikä kyllä näkyny muuallakaa joten vaikee vetää siitä letkua :D ja mulla ei esimerkiksi lähde imusarjasta tota metallista putkea? Ja mulla on tosta kuvasta toi alempi pultilla tukittu aukko auki?
Mikä muu metallinen putki imusarjassa on kuin bensakisko? ??? Mitä pultilla tukittua aukkoa meinaat, ei oikeen avaudu? :P
-
No jos sulla siellä ei kerta ole eg ärrää ja on sarjassa läpi auki, lyö siihen tulppa.
-
Mikä muu metallinen putki imusarjassa on kuin bensakisko? ??? Mitä pultilla tukittua aukkoa meinaat, ei oikeen avaudu? :P
Puhun siis tosta kuvasta missä näkyy imusarjan lähdöt! :DD sori, vähä epäselvästi ilmastu!
-
EGRän putki vissiin, tonne imusarjan alle se menee ja sieltä alta tulee toinen letku EGR:än säätimelle. Toi volvon taulukko on vähän sinne päin.
Jos sulla ei oo EGR:ää niin ei varmaan oo tota metallista putkeakaan, jolloin toinen alhaalla olevista putkista menee bypassille ja toinen huohotukselle.
Sulla on siis yks pultti auki tossa huohotuksen ja bypass/(EGR säätimen) lähtöjen yläpuolella? Se on kai FT:ssä orkkis ahtopainemittarin paikka.
-
Nyt toimii ahtopainemittarit, kun sai vähä selkoo noihin alipaineletkuihin, mut vieläkää ei löydy ahtoja ku just ja just se 0,5 bar? :o vuotoja oon yrittäny ettii mut ei vaa näytä löytyvän? saattaisko vaikuttaa niin paljon kun on 1,9mm paksu kansipahvi kun vakio on muistaakseni 1,2mm? :o
-
Nyt toimii ahtopainemittarit, kun sai vähä selkoo noihin alipaineletkuihin, mut vieläkää ei löydy ahtoja ku just ja just se 0,5 bar? :o vuotoja oon yrittäny ettii mut ei vaa näytä löytyvän? saattaisko vaikuttaa niin paljon kun on 1,9mm paksu kansipahvi kun vakio on muistaakseni 1,2mm? :o
Kaverin FT:ssä on mitattu (tarkalla) mittarilla 0,55Bar eikä sen enempää. Ja se on täysin vakio FT, joten älä suurempia havittele turhaan. Jos sinulla on hukkaportin puolella vakio-osat.
Kansipahvillakin on oma vaikutuksensa, sen määrää en tosin käy arvailemaan.
Edit:
Täsmennetään. Kompurakotelosta 0,55 Bar ja imusarjasta 0,50 Bar, eli vakiocoolerin painehäviöt 0,05 Bar.
-
Nyt toimii ahtopainemittarit, kun sai vähä selkoo noihin alipaineletkuihin, mut vieläkää ei löydy ahtoja ku just ja just se 0,5 bar? :o vuotoja oon yrittäny ettii mut ei vaa näytä löytyvän? saattaisko vaikuttaa niin paljon kun on 1,9mm paksu kansipahvi kun vakio on muistaakseni 1,2mm? :o
Sullahan on vehkehet kunnossa ellet oo ruuvaillu ahtoja lisää millään kepulikonstilla niinkuin bleedillä tai rp-venttiilillä.
Niinkuin jo todettu, tuo on kokolailla vakioahtopaine. *taavih->
-
Kaverin FT:ssä on mitattu (tarkalla) mittarilla 0,55Bar eikä sen enempää. Ja se on täysin vakio FT, joten älä suurempia havittele turhaan. Jos sinulla on hukkaportin puolella vakio-osat.
Kansipahvillakin on oma vaikutuksensa, sen määrää en tosin käy arvailemaan.
Edit:
Täsmennetään. Kompurakotelosta 0,55 Bar ja imusarjasta 0,50 Bar, eli vakiocoolerin painehäviöt 0,05 Bar.
Kiinni on vähän vakioo isompi mitsun puhallin, lastu, 3" downpipe ja alucooleri. Ahdot oli/pitäis olla n. 1bar. Ois varmaa pitäny ilmottaa heti alkuu varmaa et on vähä laitettu :F
-
Kiinni on vähän vakioo isompi mitsun puhallin, lastu, 3" downpipe ja alucooleri. Ahdot oli/pitäis olla n. 1bar. Ois varmaa pitäny ilmottaa heti alkuu varmaa et on vähä laitettu :F
Ehkäpä....................
-
Kiinni on vähän vakioo isompi mitsun puhallin, lastu, 3" downpipe ja alucooleri. Ahdot oli/pitäis olla n. 1bar. Ois varmaa pitäny ilmottaa heti alkuu varmaa et on vähä laitettu :F
Millä ne ahdot on laitettu sinne baarin nurkkaan? Toisella hukkaportin kellolla?
Ja kyllä tosiaan olisi ollut aiheellista kertoa se, että kyseessä on "laitettu" auto.
-
Millä ne ahdot on laitettu sinne baarin nurkkaan? Toisella hukkaportin kellolla?
Ja kyllä tosiaan olisi ollut aiheellista kertoa se, että kyseessä on "laitettu" auto.
Joo pahoittelen etten huomannu ilmottaa! :s Mutta kysyin vanhalta omistajalta et miten on nostanut ahtoja niin vastasi seuraavasti: jaa vähä vaikea selittää mutta mulla oli wastegatekellon letku tukittu ja sitten on wgkellon kiinnitys vähä "pehmeä", eli sun tarvi saada wg:n kello vedetty eteenpäin, sitten korkeat ahdot pysyy tallella :P, mulla oli wgk vedetty eteenpäin nippusiden kanss :P ehkä olisi parempi laita siihen jäykempi kiinnitys jos jaksat.
Ei kuullosta omaan korvaan ainakaan terveimmältä tavalta nostaa ahtoja? :o
-
Ei kuullosta ihan järkevältä. Jotkut ovat laittaneet prikkoja wgk:n alle. Vastaa lyhyempää tankoa ja antaa ahtaa enempää, väittäisi että on järkevämpi keino kuin nippusiteet. Paineletkun antaisin olla auki. Toki jäykempi (ja/tai säädettävä) kello voisi olla vielä parempi...
Toi saattais sit olla 0,5bar kello jos sulla on paineletku kiinni ja orkkiskiinnitys nyt?
-
Ei kuullosta ihan järkevältä. Jotkut ovat laittaneet prikkoja wgk:n alle. Vastaa lyhyempää tankoa ja antaa ahtaa enempää, väittäisi että on järkevämpi keino kuin nippusiteet. Paineletkun antaisin olla auki. Toki jäykempi (ja/tai säädettävä) kello voisi olla vielä parempi...
Toi saattais sit olla 0,5bar kello jos sulla on paineletku kiinni ja orkkiskiinnitys nyt?
Joo nyt on orkkiskiinnitys ja letku kiinni. Joo täytyy varmaa tehä tolle viritykselle jotai :D
-
Joo nyt on orkkiskiinnitys ja letku kiinni. Joo täytyy varmaa tehä tolle viritykselle jotai :D
Todellakin.... Ja siinä lienee syy, miksi ahdot ovat mitä ovat...
Ratkaisu ongelmaasi on uusi hukkaportti!
http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=95
Sieltä valinnan mukaan 0,6 - 1,2 bar väliltä.
Itsellä 0,8 bar kello.