Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: PS-V70 - 31.05.2011, 18:14:50

Otsikko: D5:n kytkinremontti (ent. jarruongelmia ketju.)
Kirjoitti: PS-V70 - 31.05.2011, 18:14:50
Hei.

Ongelma on seuraavanlainen. Huoltonäyttö ilmoittelee muutaman kilometrin välein seuraavaa. "Jarruneste alh. huolla heti." virheilmoitus käy päällä ja katoaa.

Jotenkin minusta tuntuu että kun lähdin töistä niin vikailmoitus oli jotain "jarrujärjestelmä häiriö, huolla heti" tjt.

Jarrunestettä säiliössä on min ja maks merkkien puoliväliin asti. Tuntuu siltä että vika ilmaantuu silloin kun kääntää rattia oikealle...   :-\

Auto on V70, D5, 2005.

Missä mahtaa olla vikaa ?


Kiitos jo etukäteen.


Edit. 12.6. Muutin viestin otsikon nykytilannetta kuvaavammaksi.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: (Miksu) - 31.05.2011, 18:17:03
Jos se herjaa jarrunestetasoa, on vika joko siinä itse nestetasossa tai sitä tasoa mittaavassa anturissa/sen sähkö piirissä
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 31.05.2011, 18:50:08
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Lienee mahdollista se että mutkassa nestepinta käy alle "Min" rajan ja siitä tuo ilmoitus ?

Taitaa olla viisasta täyttää säiliö "maks" rajaan ja katsella vieläkö vika ilmenee ?

Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: Teutori - 31.05.2011, 19:37:33
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Lienee mahdollista se että mutkassa nestepinta käy alle "Min" rajan ja siitä tuo ilmoitus ?

Taitaa olla viisasta täyttää säiliö "maks" rajaan ja katsella vieläkö vika ilmenee ?
Älä täytä jarruneste säiliötä ennen kun olet tarkistanut jarrupalojen kunnon  ;) lienee palat loppupuolella, jos säiliön pinta on vajaantunut.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 31.05.2011, 19:54:16
Älä täytä jarruneste säiliötä ennen kun olet tarkistanut jarrupalojen kunnon  ;) lienee palat loppupuolella, jos säiliön pinta on vajaantunut.

Hyvä huomio. Unohdin mainita että etupäähän vaihdettiin levyt ja palat maaliskuussa. Onko muuten palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä yleensäkään tarpeellista lisätä nestettä ??  Voisko vaje johtua tuosta, koska mielestäni aiemmin nestettä on ollut säiliössä ylärajoilla asti.

Niin siis selvyyden vuoksi huollossa vaihdettiin osat, eli en tiedä ovatko lisänneet nestettä.


edit.... Itse asiassa jos kuluneet palat vaikuttaa nesteen kulutukseen, niin nyt kannattais varmaankin pistää säiliö täyteen kun jarruosat on vaihdettu.  ::)
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: (Miksu) - 31.05.2011, 20:14:50
Hyvä huomio. Unohdin mainita että etupäähän vaihdettiin levyt ja palat maaliskuussa. Onko muuten palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä yleensäkään tarpeellista lisätä nestettä ??  Voisko vaje johtua tuosta, koska mielestäni aiemmin nestettä on ollut säiliössä ylärajoilla asti.

Niin siis selvyyden vuoksi huollossa vaihdettiin osat, eli en tiedä ovatko lisänneet nestettä.


edit.... Itse asiassa jos kuluneet palat vaikuttaa nesteen kulutukseen, niin nyt kannattais varmaankin pistää säiliö täyteen kun jarruosat on vaihdettu.  ::)

Kun jarrulevyt ja palat kuluu, on jarrusatulan mäntä pidemmällä sylinteristä, jolloin männän taakse mahtuu enemmän nestettä, tämä näkyy sitten siellä säiliössä laskeneena pintana.

Oletataan tilanne, että joka nurkassa on uudet levyt ja palat ja jarrunestetaso maksimissa. Nyt kun levyt ja palat alkaa kulua, alkaa se nestepinta laskea, kun sieltä otetaan sitä nestettä sinne järjestelmään täyttämään jarrusylinterit.
Kun kuluneet palat ja levyt vaihdetaan lopulta uusiin, painetaan ne jarrusatulan männät sisään ja näinollen sinne sylinteriin ei mahdu nestettä niin paljon, kuin kuluneilla paloilla ja levyillä, neste palaa säiliöön.
Todennäköisesti menee jopa karvan yli maximin nyt, kun neste kerää kosteutta ja se kosteus (vesi) lisää sitä nestemäärää oman tilavuutensa verran.

Heh, joo, tuli selitettyä, niinkuin yrittäisi selittää jollekkin paukapäälle, mutta ompahan selitettynä :D
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 31.05.2011, 20:31:10
Heh, joo, tuli selitettyä, niinkuin yrittäisi selittää jollekkin paukapäälle, mutta ompahan selitettynä :D

Eiku ihan hyvä vaan. Nyt ymmärsin  :) Nythän minulla siis pitäisi olla kaiken järjen mukaan nestettä yli maksimin ja sitä ei tarvitsisi lisätä... (koska aiemmin on ollut ylärajoilla jopa kuluneilla osilla ja etupään jarruosat on vaihdettu uusiin)

Vaikuttaa siltä että johonkin sieltä on kuitenkin nestettä kadonnut.

Mitä olet mieltä, voisiko olla mahdollista että herjailee oikeasti nesteen vähyyttä (etenkin mutkissa tuo "vika" ilmenee) kun nyt nestettä on min ja maks merkin puolivälissä ??

Täytyypä seurata tilannetta.

Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: Teutori - 31.05.2011, 20:33:47
Hyvä huomio. Unohdin mainita että etupäähän vaihdettiin levyt ja palat maaliskuussa. Onko muuten palojen ja levyjen vaihdon yhteydessä yleensäkään tarpeellista lisätä nestettä ??  Voisko vaje johtua tuosta, koska mielestäni aiemmin nestettä on ollut säiliössä ylärajoilla asti.

Niin siis selvyyden vuoksi huollossa vaihdettiin osat, eli en tiedä ovatko lisänneet nestettä.


edit.... Itse asiassa jos kuluneet palat vaikuttaa nesteen kulutukseen, niin nyt kannattais varmaankin pistää säiliö täyteen kun jarruosat on vaihdettu.  ::)
Noissa kyseisissä asioissa ( jarrupalat/ levyt ) vaihdossa ei ole koskettukaan itse jarrupiirin nesteisiin, eli tuo vaje ei varmaankaan johdu tuosta.
Tietysti jos ovat huollossa ennakoineet ja vähentäneet jarrunestesäiliöstä pintaa, kun ovat liikuttaneet männät takaisin, ja unohtaneet täyttää sen jälkeen  8)

Miksu tuon selitti niin tuossa niin että,,,,alakoulun vanha kummitteleva talkkarikin ymmärtää  :2funny:
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: Putrus - 31.05.2011, 22:03:42
Itselläni tuli kanssa mutkissa huomautuksia jarrunesteen tasosta, se oli jonkin verran yli minimin. Lisäsin sen maksimiin niin lakkasi ilmoittelemasta.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: karppa_71 - 31.05.2011, 23:44:45
edit.
kannattais opetella lukemaan tai ainakin ymmärtämään luettua  :-\

sori
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 03.06.2011, 19:54:24
Ongelma ratkesi (kai) toistaiseksi. Eli Jarrunestettä lisättiin maksimiin asti ja enää ei herjaa..   Pitää nyt seurailla ettei nestettä katoa.

Kiitos hyvistä vinkeistä (ja Miksulle rautalangasta väännetyistä ohjeista)   :)
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 10.06.2011, 21:17:25
Vaan eipä ongelma ratkennutkaan.. Viikko ja noin 300km sitten täytin jarrunestesäiliön ja näyttää siltä että nestettä on kadonnut. Min ja Maks merkkien puolivälissä on taas nesteraja.  :-[

Maahan ei näytä vuotavan.  Mitä katselin aikaisempia viestiketjuja niin voisiko olla kyseessä kytkimen työsylinteri joka vuotaa ??

autohan on siis V70, D5, 2005 ja manuaalivaihteilla.

Kiitoksia jo etukäteen.

Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: Make - 10.06.2011, 21:40:53
Vaan eipä ongelma ratkennutkaan.. Viikko ja noin 300km sitten täytin jarrunestesäiliön ja näyttää siltä että nestettä on kadonnut. Min ja Maks merkkien puolivälissä on taas nesteraja.  :-[

Maahan ei näytä vuotavan.  Mitä katselin aikaisempia viestiketjuja niin voisiko olla kyseessä kytkimen työsylinteri joka vuotaa ??

autohan on siis V70, D5, 2005 ja manuaalivaihteilla.

Kiitoksia jo etukäteen.
Jarruilla ja kytkimen työsylinterillä taisi olla tosiaan sama säiliö. Pumppaile kytkintä vaikka 10 kertaa ja käy katsomassa onko vaihdelatikon ja koneen alasaumassa nestetippoja.
Itsellä oli juuri samanlainen vika tuossa S60:ssä.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 10.06.2011, 21:57:45
Näkeekö tuota ilman nosturia / monttua ?? Ilmeisesti jarrusatuloista kannattaisi katsoa myös että eivät ole märät nesteestä ?

Autolla on ajettu nyt noin 225tkm. Jos tuo työsylinteri vuotaa niin samalla lienee kannattaisi harkita myös kytkinremonttia ?

Tuo sylinterin vaihto ei ilmeisesti ole ihan pikkujuttu ?

Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: Make - 10.06.2011, 22:37:54
Näkeekö tuota ilman nosturia / monttua ?? Ilmeisesti jarrusatuloista kannattaisi katsoa myös että eivät ole märät nesteestä ?

Autolla on ajettu nyt noin 225tkm. Jos tuo työsylinteri vuotaa niin samalla lienee kannattaisi harkita myös kytkinremonttia ?

Tuo sylinterin vaihto ei ilmeisesti ole ihan pikkujuttu ?
Näkee sen sieltä keulan alta kun kurkkii. Itsellä tuli muuan tippa tallin lattialle kun polki kytkintä. Toki kannattaa jarru sylinterit tarkastaa, mutta jos niissä olisi vuoto sen huomaisi polkimessa aika herkästi.
Kytkin vamraan kokoaan uusiin puihin. Itsellä meni noin 2000€ hommaan kun laatikko pitää irroittaa.
-vauhtipyörä
-kytkinpaketti
-työsylinteri
-työt n 8h.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: eki_j - 10.06.2011, 22:55:27
Kytkimen hydrauliikan voi testata myös näin:
- Auto käyntiin
- Kytkin pohjaan ja vaihde silmään
- Odotellaan... Jos alkaa auto liikkumaan vaikka poljin pohjassa => Kytkimen pää/työsylinteri vuotaa.

Voi siellä jarrupääsylinterikin vuotaa, tällöin menee nesteet tehostimen sisään, eikä välttämättä ulos päin näy. Toki olettaen ettei muualta vuotoja löydy...
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 10.06.2011, 23:08:59
Ahaa, hyvä vinkki. Tuo on tullut käytännössä testattua ihan viimepäivinä. Auto pysyi paikallaan ykkönen päällä ja kytkin pohjassa (ainakin noin 15 sekuntia) kunnes lähdin liikkeelle. Olisikohan toiveita että kytkimen pääsylinteri ei oliskaan rikki ?


Edit. Eikös jarrupääsylinteri ole siinä nestesäiliön alla ? Sen verran katsoin että jarruputkenliitokset oli kuivat siitä päältä.

Edit2. Okei, tarkistan ensin että näkyykö vuotoa satuloissa koneen ja vaihdelaatikon välissä. Mutta miten muuten tuon jarrupääsylinterin vuodon voi tarkistaa ?
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 11.06.2011, 13:20:22
Jep, selvis, eli kytkimen työsylinteri vuotaa.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: Make - 11.06.2011, 17:19:04
Jep, selvis, eli kytkimen työsylinteri vuotaa.
Mullakin kytkin toimi aivan normaalisti vaikka vuosi.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 11.06.2011, 19:05:04
Mitä tuonne käytännössä kannattaa vaihtaa, kun joutuu ottamaan vaihdelaatikon irti ?

Alkuperäistä vai tarvikeosaa ?


Vauhtipyörän vaihdosta näyttää olevan monenlaista mielipidettä, eli kannattaako vaihtaa vai ei.

Minun mielestä tuossa omassa ei vauhtipyörä oireile. ei kolise, raklata eikä jurraa vedätyksessä.

Autohan ei ole lastutettu ja ed omistaja ajo sillä noin 160tkm matka-ajoa ja nyt siis mittarissa 225tkm
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: Make - 11.06.2011, 20:26:15
Mitä tuonne käytännössä kannattaa vaihtaa, kun joutuu ottamaan vaihdelaatikon irti ?

Alkuperäistä vai tarvikeosaa ?


Vauhtipyörän vaihdosta näyttää olevan monenlaista mielipidettä, eli kannattaako vaihtaa vai ei.

Minun mielestä tuossa omassa ei vauhtipyörä oireile. ei kolise, raklata eikä jurraa vedätyksessä.

Autohan ei ole lastutettu ja ed omistaja ajo sillä noin 160tkm matka-ajoa ja nyt siis mittarissa 225tkm
Tarvikkeena saat edullisemmin sen työsylinterin joka on sama kuin alkuperäinen. Muut osat orkkista. Senpä näkee sitten on levällään tarviiko vaihtaa vauhtipyörää.
Otsikko: Vs: Jarruongelmia (huoltonäytön mukaan)
Kirjoitti: PS-V70 - 12.06.2011, 17:04:36
Oletteko tilanneet noita osia ulkomailta ?


Eikös nuo olisi minulle sopivat ?. (auto on siis, 2005, 163hp, D5)


http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volvo_V70_2.4_2005/p/car-parts/car-transmission/clutch-and-associated-parts/flywheel/?336660080&1&0bc2f3505bbf3f4038283a48c38163ffbff860ad&DMFW


http://www.eurocarparts.com/ecp/c/Volvo_V70_2.4_2005/p/car-parts/car-transmission/clutch-and-associated-parts/clutch-kit/?637660030&1&af9170a86be1857293ddc842dfcba9fe992fc917&CLUK

Sitten pari "tyhmää" kysymystä..

Tarkoittaako tuo kytkinpaketin mukana tuleva "CSC " juurikin tuota työsylinteriä, joka minulla vuotaa ?

Onko tuossa kytkinpaketissa myös painelaakeri mukana ?

Onko kellään tuosta varaosakaupasta kokemuksia ?

Tarvitsenko vielä jotain "ehdottomasti" tuohon pakettiin ?


Kiitoksia jo etukäteen.    :)


Tuolla näyttäisi olevan rahtikulut suomeen 25 puntaa, ja toimitusaika kohtuullinen 4-6 päivää.

-15% alennuskamppanja näyttää olevan myös tämänkuun kytkinpaketeista ja vauhtipyöristä.



Otsikko: Vs: D5:n kytkinremontti (ent. jarruongelmia ketju.)
Kirjoitti: (Miksu) - 12.06.2011, 22:03:52
CSC voisi tarkoittaa clutch slave cylinder, eli juurikin kytkinsylinteri
Painelaakeri on yhdennetty kytkinsylinteriin, eli sitä ei tarvi erikseen ostaa, eikä sitä erikseen saakkaan.


Kyllähän noi vaikuttaa ainakin tuon sivuston mukaan soveltuvilta, mikäli sulla siis on D5244T moottori, eli 163 heppainen D5 (Uudempi diesel 2.4D on myös 163heppainen, noissa jotkut sekoittaa välillä moottorit keskenään, kun katsoo vain tehoista, mutta toi uudempi taisi tullakkin vasta mallivuoden 2006 autoihin)
Paras keino olla varma tuosta, että on varmasti vanhempi D5 on auton valmistenumero
YV1SW79**********  jossa 79 kertoo sen olevan juuri tuo kone.
Otsikko: Vs: D5:n kytkinremontti (ent. jarruongelmia ketju.)
Kirjoitti: PS-V70 - 12.06.2011, 22:17:56
Jees, hyvä juttu.

Tarkastan vielä moottorikoodin.

Valmistenumero näyttäisi ainakin otteen mukaan olevan juuri "YV1SW79**********" alkuinen.

Taidan laittaa huomenna osat tilaukseen.

Otsikko: Vs: D5:n kytkinremontti (ent. jarruongelmia ketju.)
Kirjoitti: PS-V70 - 22.06.2011, 23:07:06
Nonniin. nyt on kytkinremontti tehty.   8)

Toimiihan tuo kytkin ihan eritavalla kuin ennen. Ottaa kiinni huomattavasti aikaisemmin ja terävämmin.

Hyvin tuli osat tuolta --> http://www.eurocarparts.com

Viime keskiviikkona alkoivat käsittelemään tilausta ja tänään oli osat Oulussa ( eli viikko meni toimituksessa ) ja koko setin hinnaksi jäi 650 puntaa. (kytkin + työsylint + vauhtipyörä) rahti nousi 25 punnasta 50 puntaan, mutta mitäpä tuosta.

Kiitokset hyvälle foorumille ja aktiivisille kirjoittelijoille.   :)


Edit: Lisäosina hommasin erikseen. Vauhtipyörän kiinnityspulttisarja n.21€ ja työsylinterin tiivisterengas n.13€ ja toki vaihdelaatikon öljyt meni vaihtoon jne..

Otsikko: Vs: D5:n kytkinremontti (ent. jarruongelmia ketju.)
Kirjoitti: Tommi_82 - 21.11.2013, 18:51:27
Lainaan vanhaa ketjua, sen verran läheltä liippaa...
Itseltäni siis löytyy vm.2004 s60, 2.4 bensa, manuaalina, ajettu nyt vajaa 210 000km.
Itse olen autolla ajanut nyt noin 30 000km, ja tuona aikana olen joutunut jo kahdesti lisäämään jarrunestettä ajotietokoneen käskystä, ja tänä aamuna taas välähti mutkassa varoitus tuosta nesteen määrästä.
Onko nyt aihetta pelätä vuotoa, vai onko tuo ajotietokone vain ylihuolehtiva ja ilmoittaa vajeesta liiankin aikaiseen? Ensimmäisen kerran kun jouduin nestettä lisäämään ostin 5dl.n pullon, siitä olen nyt kahdesti lisännyt ja jäljellä on ehkä 1-2dl, eli ei tuo normaali vajumiseltakaan kuulosta..? Toisaalta ei tuota samaan tahtiinkaan ole tarvinnut lisäillä kun mitä alkuperäinen kirjoittaja kertoi.
Auto on katsastettu n3kk sitten, ja ainakaan katsuri ei löytänyt vuotoja jarrulinjasta, toki käyn itse tilannetta tarkistelemassa heti kun ennätän.

Edit:
Tarkistin nyt töistä tullessa nestetason, reilun desin lisäsin ja sillä tuli käytännössä piripintaan, täytyy nyt tarkkailla että miten äkkiä tuo tuosta lähtee vajumaan. Samalla koitin kurkkia pääsylinteriä, kuivalta näytti ulkoapäin, eli jos siitä vuotaa niin vuotaa sitten tehostimen sisään.