Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: oobee - 02.03.2015, 19:53:39
-
Auto on 940 b230ft -98.
Tapahtui kaupan pihalla;
Auto käyntiin, käy hetken ja rupee kuuluu konehuoneesta semmosta metallista kolinaa (vähä ku kiviä heiluttais kaljatölkis) ihan 2-3 sekuntia ja auto sammuu. Starttasin uudestaan, lähti normisti käymään eikä kuulunut mitään enään.
MUTTA; nyt kun laittaa kierroksia vähän päälle 2000 niin rupee nykimään ja hytkymään, sen ylemmäs ei mene.
Käynnistyy normaalisti ja tyhjäkäynnillä käy hienosti, voi ajaa rauhallistesti alle 2000 kiekkaa ilman että huomaa mitään.
Tuli ekana mieleen turbo mutta vaikee sanoa, ahtomittaria ei ole muuta kun toi vakio turboviisari ilman asteikkoa.
Kun nostaa kiekat pariin tonniin ja nykiminen tapahtuu niin tuo viisari on puolessa välissä.
Otin videota mittaristosta kun ajoin mutten vielä ole laittanu esille mihinkään.
Onko vaastaavaa käyny muilla? Tai ideoita mistä lähtis etsimään?
-
Omassa oli samaa vikaa ja syypää oli bensa pumppu.
-
Minulla meni 245:sta katalysaattorin kenno poikittain ja tukki putken. Pystyin rauhassa ajamaan mutta enemmän kun antoi kaasua niin tukehtui. Tuli tuosta kolinasta mieleen.
-
Kiitoksia jo näistä, täytynee niistä aloittaa.
Katin nyt ainaki saan helposti tarkistettua, mutta mites bensapumpun toteais helpoiten toimivaks/rikkinäiseks?
-
mittaamalla paineen suutintukista, tai kokeilemalla toisella pumpulla. Ihan polttoaineen suodattimen vaihtaminenkin voisi auttaa ::)
-
Myös huono kipinä voi aiheuttaa ettei kestä rasitusta.
-
Toi kipinäjuttu kävi itellä myös mielessä, vähän aikaa sitten piti vaihtaa tulpat mutta oli niin helvetin tiukassa etten parkkiksella nopeesti saanut kun yhden vaihettua.
Hetken kuulunut kolina vieläki ihmetyttää ja vähä pelottaaki, salaa toivon että olis katti kun olis ns helpoin korjattava.
-
Tuli vielä mieleen että eilen kun onkelma ilmeni, niin kokeilin pitää vapaalla ja antaa kierroksia ja kierti huomattavasti paremmin/korkeemmalle. Heti kun veto oli päällä niin rupes pätkii parissa tonnissa ja ylämäissä kyykkäs vähän aiemminkin.
-
Rasituksessa tarvitsee enemmän polttoainetta, tehokkaamman kipinän ja enemmän tilaa pakokaasuille eli jo mainitut pätee edelleen :).
-
Rasituksessa tarvitsee enemmän polttoainetta, tehokkaamman kipinän ja enemmän tilaa pakokaasuille eli jo mainitut pätee edelleen :).
Kyllä, lähdetään noita tarkistamaan ensimmäisenä. Katsotaan sitten mitä selviää :)
-
Jatketaas hiukan tätä, vaikka on hitaasti edistyny.
Uusittu on tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kansi ja pyörijä -> ei vaikutusta.
Katti on tsekattu myös.
Aiemmin mainittu kolina taitaakin olla sitä ku bensa pääsee pakosarjaan ja paukkuu siellä. Huomaa selkeesti myös että hetken käytyä pakoputkesta haisee reippaasti polttoaine.
Oireet muuten samat, starttaa ja käy ihan normaalisti mutta parin tonnin kiekoilla hyytyy ja pätkii.
Voiko bensapumppu rikkoutua tuollai että syöttää liikaa? Tuntuu jotenkin että kaikki ei vaan pala, eli sytkäs häikkää...mutta missä hitossa?!
-
IMM tarkistukseen, Immun piuhat irti ja kokeile onko eroa käynnissä
-
Immun otin pois ja ihan silmämääräisesti oli kunnossa. Auton käydessä nyppäsin liittimen irti niin melkein sammui ja rupesi tosi huonosti käymään, eli tuntuisi olevan iskussa.
Pienen lenkin heitin samalla, hissukseen kun ajoi niin ei mitään huomannut, bensa kyllä haiskahti kun laitto käyntiin. Väkisin koetin kickdownia niin kyllä kiersi vähän korkeemmalle mutta rupesi heti ropina kuulumaan rännistä.
Riikkaalla käy, tai sitten kaikki ei syty.
Luulis että jos bensapumppu leviää niin rupeisi syöttö pätkimään, ei lisääntymään?!
Voisko jonkilainen ryyppysysteemi olla rikki, jos luulee että kone on kylmä kokoajan niin työntää polttoainetta vaan?!
Lämpötila-anturi kenties...
-
Voi olla. Vastusarvot löytyvät FAQ osiosta. Tutkito bensapaineet aikaisemmin? Onko BP säätimestä imusarjaan menevä letku kuiva sisältä?
-
Onkohan jako kohdillaan?
-
Onkohan jako kohdillaan?
Voi olla. Vastusarvot löytyvät FAQ osiosta. Tutkito bensapaineet aikaisemmin? Onko BP säätimestä imusarjaan menevä letku kuiva sisältä?
Ihan näin oletuksena jaon pitäisi olla kohdillaan, 1v/10tkm sitten jakopääremppa.
Bensapaineet on tutkimatta vielä. Mutta tuon letkun tarkistus ja anturin mittaukseen täytyy perehtyä.
Onko muuten lohkon lämpöanturi, joka säätelee kylmästartissa bensaa ym sama kuin se jonka mittari on kojetaulussa?
-
Ei, sillä on eri anturi. ECUn anturi löytyy kolmospytyn kohdalta kannessa, imusarjan alla.
-
Palaako lambda-valo mittaristossa?
Vikakoodienkin lukeminen auttaa pirusti, sillä likikään kaikki viat eivät sytytä vikavaloa (se lambda-valo).
Lohkossa oleva anturi on EZK (sytytyksen) nakutusanturi.
-
Palaako lambda-valo mittaristossa?
Vikakoodienkin lukeminen auttaa pirusti, sillä likikään kaikki viat eivät sytytä vikavaloa (se lambda-valo).
Lohkossa oleva anturi on EZK (sytytyksen) nakutusanturi.
Ei pala, tosin eilen syttyi kun irrotin immun hetkeksi.
Itellä ei varsinaista lukijaa ole, niin kävin yhdellä pajalla että sais koodit ulos mutta ei tullut mitään. Tosin jostai luin että kaikki lukijat ei edes pelaa tän kanssa.
Jos yleismittarilla pystyy jotenkin "piippailla" koodit ulos niin vois sitä kokeilla. Tulee ikävä vanhaa ledi-vikakoodi-systeemiä...
edit: ja luinkin että iso osa lukijoista ei tosiaan toimi tän kanssa, pitäisi olla volvon oma tai duunaa oma lediviritelmä. Tai ostaa Tonilta ;) . Joka tapauksessa tuolla pajalla missä kävin luetuttumassa ei varmaan ole ollut sopivaa mittaria.
-
Tuossa on kolme eri anturia siellä imusarjan alapuolella. Etummaisena vedenlämpötila, kolmos-nelospytyn vaiheilla tuo kaksoisanturi ecu´lle ja ezk´lle, sekä näiden alapuolella tuo mikan mainitsema nakutusanturi.
-
Tuo letku BP-säätimen keskeltä/päästä ei lähtenyt irti kummastakaan päästä kun oli niin haperoa ettei viitsinyt voimalla repiä.
Irrotin ruiskuanturin ja kokeilin käyntiin -> ei lähtenyt. Takas kiinni niin starttas. Mittasin anturin navoista maata vasten ja sain tulokseksi noin 500ohmia, auto oli lämmin ja erään taulukon mukaan tuo olisi suuripiirtein ok.
Lambda-anturin toimintaa mittailin myös, liekö mennyt oikein. Liitin irti ja mustan johdon napaan kiinni yksi pää ja toinen maihin.
Auto käyntiin ja katselemaan mittaria. Oli ihan vaan konehuoneessa mittari ja auto paikallaan noin 10min lämpiämässä.
Aluksi oli 0.1v josta lopuksi nousi 0.7v. Ei heilunut arvot yhtään vaan tasaisesti nousi, onko tämä ihan normia?
Vikakoodit saan varmaan viikonloppuna luettua niin selviää toivottavasti jotakin...
Tulikin muuten mieleen että muutama kuukausi sitten uusin pakoputken katista taaksepäin, mutta unohtui laittaa liitosten väliin asennustahnaa että oon melko varma että falskaa yhdestä jos toisestakin, vieläkin laittamatta. On tosin pitkälle lambdan jälkeen että voiko aiheuttaa tämmöstä vikaa vasta kuukausien jälkeen? Hyvä se ei tietenkään ole.
-
Lambdan pitäisi vaihdella 0,1-0,9V. Oliko sulla siis liitin irti vai kiinni mittauksen aikan? Kiinni pitäisi olla mittauksen aikana.
-
Lambdan pitäisi vaihdella 0,1-0,9V. Oliko sulla siis liitin irti vai kiinni mittauksen aikan? Kiinni pitäisi olla mittauksen aikana.
Nyt oli kyllä ihan irrallaan, että läskiks meni :) en löytäny mitään sopivaa koloa mistä ois saanu mittarin piikin tökättyä sisään. Täytyy sit varmaan tehdä haaroitus johdonpätkällä jostakin kohtaa.
-
Siitä liittimestä saa sen kumisukan luisuteltua sivummalle jolloinka itse johtoliitos jää näkyviin liitin kiinni, sitten mittailemaan.
-
Siitä liittimestä saa sen kumisukan luisuteltua sivummalle jolloinka itse johtoliitos jää näkyviin liitin kiinni, sitten mittailemaan.
Mikä kumisukka? Ei kyllä tuon ikäisessä taida lambdan liittimessä olla missään muualla kumia kuin liittimien tiivisteessä.
Laita liittimen väliin todella ohut kuparijohto ja laita liitos kiinni, ja siitä pienestä ulosjäävästä töjöstä mittaamaan ellei halua eculta mitata.
-
Mikä kumisukka? Ei kyllä tuon ikäisessä taida lambdan liittimessä olla missään muualla kumia kuin liittimien tiivisteessä.
Laita liittimen väliin todella ohut kuparijohto ja laita liitos kiinni, ja siitä pienestä ulosjäävästä töjöstä mittaamaan ellei halua eculta mitata.
Argh! Mie olin ihan väärän ikäsissä, en oo näihin teineihin tottunu. Mun huono!
-
Vikakoodit sain luettua ja tuli kolme koodia: kaksi niistä viittas moottorin lämpötila-anturiin ja yksi immuun. Tosin mulla on ollu auton käydessä molemmat irti mikä varmaan on aiheuttanut vikakoodit?
Lukulaitteella en saanut nollattua systeemiä niin otin vaa akun kengän irti ja takas ni nollaantu. Pistin auton käyntii ehkä kymmeneks minuutiks ja kaasuttelin vähän "vika-alueella". Kun uudestaan luin koodit niin ei antanut ku 1-1-1.
Ehkä tarvii käydä ja ajella vähän enemmän jos rupeis herjaa jotakin. Nyt vaan iski takatalven ja kesänakit alla niin joutuu venaa hetken.
Oikee toivoo että tulis vikakoodia niin vois johonkin kohdistaa vianhaun...
-
Vikakoodit sain luettua ja tuli kolme koodia: kaksi niistä viittas moottorin lämpötila-anturiin ja yksi immuun. Tosin mulla on ollu auton käydessä molemmat irti mikä varmaan on aiheuttanut vikakoodit?
Kertoisitko myös ihan ne vikakoodit, niin voisimme arvioida mistä ne tulevat?
Millainen se lukulaite on, jos et saanut sillä nollattua vikakoodeja?
-
Kertoisitko myös ihan ne vikakoodit, niin voisimme arvioida mistä ne tulevat?
Millainen se lukulaite on, jos et saanut sillä nollattua vikakoodeja?
Koodit oli 1-2-1 , 1-2-3 sekä 2-2-4. Eli immu, lämpötila-anturi ja sama uudelleen.
Noi anturit on ollut irti ennen koodien lukemista.
Lukija on Tonilta, eli led-lukija obd-päällä. Jostakin syystä ei laitteella nollaantunut vaikka useamman kerran kokeilin.
Ei ole koodia antanut sen jälkeen kun nollasin ottamalla akun kengän irti. Tämä mietityttää, vaikka ongelma on selkeästi vielä olemassa.
-
Koodit oli 1-2-1 , 1-2-3 sekä 2-2-4. Eli immu, lämpötila-anturi ja sama uudelleen.
Noi anturit on ollut irti ennen koodien lukemista.
Lukija on Tonilta, eli led-lukija obd-päällä. Jostakin syystä ei laitteella nollaantunut vaikka useamman kerran kokeilin.
Ei ole koodia antanut sen jälkeen kun nollasin ottamalla akun kengän irti. Tämä mietityttää, vaikka ongelma on selkeästi vielä olemassa.
Akun kengän irroittaminen aiheuttaa kaikkien sopeutumien nollaantumisen, siksi vikakoodien poisto ohjeen mukaisesti on se suositeltava tapa.
Jos se onnistu, olet tehnyt jotakin väärin, sillä jokaisesta katsomastani LH-systeemistä olen onnistunut nollaamaan ohjeen mukaan. Todennäköisesti olet pitänyt nappia liian vähän aikaa pohjassa, mikä on se yleisin syy epäonnistumiseen.
Ja kaikki vikakoodit pitää lukea, jotta nollaus onnistuu.
Luithan koodit myös EZK:n puolelta?
-
Mielestäni luin kaikki koodit, jopa srs ja absin. Kun ei onnistunut koetin uudestaan vielä tarkemmin ohjeen mukaan toimia.
Tod.näk. törttöilly kuitenkin jotai.