Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jutur_68 - 03.03.2015, 08:12:12
-
Eli S60 -01 ja kilometrejä takana 185tkm.
Tyhjäkäynnilä ja matalilla kierroksilla, alle 1500r/min, ohjaus on vasemmalle käännettäessä jäykkä, oikealle käännettäessä tehostus toimii normaalisti.
Hammastangossa ei tunnu väljää, tehostimeen on tarvinnut lisätä noin 2dl kahden vuoden aikana.
Tyhjäkäynti tekee pienen niiauksen noin 600r/min kun kytkimen painaa pohjaan kesken ajon, muutaman sekunnin kuluttua tyhjäkäynti nousee normaaliin, lämpimänä oman mittarin mukaan kierrokset ovat noin 700-800 välillä. Ajossa ei tunnu nykimisiä yms.
Mene ja tiedä vaikuttaako nuo sitten toisiinsa mutta onko ideoita mistä vikaa alkaisi etsimään?
-
Ensin kannattaa vaihtaa öljyt tehostimeen.
Äkkiä voisi veikata, ettei ole koskaan vaihdettu.
Jos ei sillä tokene, niin hammastanko luultavasti vaihtoon.
-
Öljyt vaihdettu, oli aikas tummaa tavaraa nuo vanhat..
Ohjaus herkistyi huomattavasti mutta tuo tyhjäkäynnin putoaminen lämpimänä 600 r/min aiheuttaa ilmeisesti sen ettei pumppu saa tuotettua riittävästi painetta.
Mitä tuolle tyhjäkäynnille on tehtävissä? Kaasuläppäkotelon puhdistus?
-
Meikäläisen kärryssä oli samanlainen tyjäkäyntiongelma + että kone saattoi sammua kun painoi kytkimen pohjaan,,,vein kärryn Volvon merkkiliikkeeseen,siellä ne päivittivät moottorinohjain-
laitteen ajan tasalle ja ongelma poistui saman tien + kone alkoi päivityksen jälkeen toimimaan
muutenkin paremmin,,,kaasuläppäkotelo putsattiin samalla kertaa,tuo koko homma maksoi alle 150€.
Tuo homma tehtiin reilu vuosi sitten silloin oli mittarissa n175tkm nyt
-
Kiitos vinkistä, pitääpä huomenna kokeilla marmori tiskin palveluja :)