Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: jleino - 03.03.2015, 21:27:34
-
Oletteko käyttäneet koriliimaa hitsaamisen sijasta esimerkiksi helmoissa tai muussa sellaisessa paikassa joka ei ole pinnassa tai muuten näkyvässä paikassa?
Mitä liimaa suosittelette? Ilmeisesti 3M on parempaa kuin Wurthin liimat jotka kovettuu melkein heti kun täräytät peltipalaan kiinni. Kannattaako laittaa esim. popniitillä parista kohtaa tämän lisäksi jotta puristaa tiukasti kiinni ja liima jäsähtää kunnolla!
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tällaisesta? Mietin että tuo liimahan säästäisi sen hiomisen isolta alalta eikä polttaisi sisäpuolelta massoja pois.
-
Ei taida olla ihan laillista liimailla jos on luokiteltu kantavaksi osaksi. sellaisissa paikoissa missä ei ole kyse kantavasta rakenteesta en näe mitään estettä käyttää liimaa.
-
Automaalikaupasta 3M koriliimaa, on arvokasta, mutta toimii. Ite olen sentin verran limittäny kirkkaaksi puhistettuja peltipintoja ja liima väliin. Erillisrunkoisen maasturin lokasuojiin käden kokoisia paloja tarvi laittaa, ko ei ollu vedenpoistoreikiä mokomissa. Jos hitsi on niin lujempi lopputulos, vaan itekkään en miggiä omista. Kiinnitykseen apuna käytin paria-kolmea pientä peltiruuvia, jotka irrotin liimauksen jälkeen ja peitin reiät tuolla samalla liimalla. Sitten jos hioo vielä esim. pakkelia päältä, ni ei kannata päästä liikaa lämpenemään, mutta muuten maalauksen suhteen tms. ei ongelmia. On pysyny kohta pari vuotta.
-
Ok. Päädyin näitten kommenttien perustella varaamaan peltisepältä ajan. Laittaa sitten sellaisiin paikkoihin jotka ei kantavia ole, niin tietää että on kuten pitää :)
-
Joissain tapauksissa tulee liimaamalla jopa kestävämpi rakenne kuin hitsaamalla. Siis mekaanisesti kestävä, ei välttämättä viranomaisen katseen kestävä.
Lentokoneita on rakennettu liimaamalla ainakin 50 vuotta, viranomaisten luvalla ja hyväksynnällä. Autopuolella odotellaan.
-
Voi olla kyllä varma että on umpimätä auton pohja (jos tässä nyt autosta puhuttiin..) kun tuollaisilla sikakiteillä paikkailee peltejä. Joku tarkasti ja hyvin maalattu pelti joka liimataan pelkällä kitillä ja ei ole kosteassa paikassa, kestänee mutta alustassa ei varmasti. Parisen vuotta tätä suomen tiestöä ja paikan voi sormella lopsauttaa irti, kaksinkertaiselta pinta-alalta..
-
HembalanD: Kannattaa nyt kuitenki erotella puheissa toisistaan ne halpamarketin sikakitit, ja tarkoituksen mukaisesti käytetyt auton koriliimat.
Kyllä itelläki on ajatukset muuttunu kun liimaa on käyttänyt. Ostaessa liki 50€ pienestä putkilosta tuntu kalliilta, mutta oikein käytettynä varmasti verrannollinen hitsisaumalle. Lämmön kesto on se joka epäilyttää, ei muu. Myös muovi tuntuis pysyvän hyvin. Silti mieluummin hitsaten.
-
Juu silikoni-pohjaiset tattanat ei hjuva (etikkaa ->ruostetta).
Ne kunnon teollisuus ja autokäyttöön tehdyt liimat löytyy jostain muualta ku Tokmannilta... Ja hintaa rahtusen enempi. Kesätöissä pääs katteleen hinnastoja moisille liimoille. Oisko ollu 250ml tölkki ja reilu 300€.
Eikös nykyään jotain korin osia, lokasuojia yms. kiinnitetä liimoilla?
-
Kaaria, takaposkia, kattopeltejä yns. vaihdetaan korikorjaamoissa liimaamalla varmana ihan päivittäin.
-
Onko muuten olemassa yksikomponenttistä koriliimaa?
Itsekkin olen tuollaista wurthin koriliimaa joskus käyttänyt, ja sekoittavaan suuttimeen, eli hukkaan menevä määrä on yleensä isompi kuin liimaukseen käytetty. :buck2:
-
(http://www.automaalikauppa.fi/WebRoot/vilkas04/Shops/20121002-11092-151672-1/50F3/C9CD/492D/B226/338F/0A28/1005/AA3E/80115.jpeg)
Muistaakseni tuota olen ite käyttäny. Sekoittavia suuttimia tuli mukaan, mutten niitä käyttäny, juuri hukasta johtuen. Ja hyvin pelasi vähitellen käytettynä ihan liiman loppumiseen asti.
Johonki pellin palan päälle ruutasin, siinä sekoitus ja puutikulla liimattavaan paikkaan. Hukka hyvin vähäistä ku ei liikaa sekoita, toisaalta nopea sekoittaa lisää.
Tuolle pitäs olla joku oma liimapistooli, puupalikkapatentit normaalissa liimapistoolissa toimi nekin hyvin. Ja en kuvannut "patenttia" ;D
-
Monet uusien autojen runkorakenteetkin liimataan nykyään.
Voisin kuvitella vaikkapa sellaisen tilanteen että pitää hitsata runkopalkkia ja avaisin yläpuolelta aukon josta voi maalata sisäpuolenkin. Sitten sen aukon liimaisin.
Onhan tuossa se etu että ei jää käsittelemätöntä metallia näkyviin toisin kuin hitsatessa.
-
Onhan tuossa se etu että ei jää käsittelemätöntä metallia näkyviin toisin kuin hitsatessa.
Ja pienempi riski päästä levittelemään käpäliään vakuutusyhtiön kaverille :D
-
Tarkennetaas vielä että en kannata kantavan rakenteen muuttamista mutta joku vähäpätöisempi pelti niin miksei :)
-
Mielipiteeni: "Ei ole juurikaan järkeä."
-
Järki sanoo ettei todellakaan mitään kantavia rakenteita. Autotehtaat on erikseen jossa nämä tehdään. Tämän keskustelun perusteella aion käyttää koriliimaa sellaisiin "vähäpätöisimpiin" paikkoihin.
-
En nyt ymmärrä ongelmaa... Siis säännöt/ohjeistukset/lakitekstit tai mitkä korjaustöistä määräävätkin niin yksiselitteisesti sanovat että kantavia rakenteita saa korjaushitsata. Mutta liimaukseen ei ole lupaa. Vaikka autotehtaat ja ammattimaiset kolarikorjaamot käyttävätkin liimaa niin se on ihan eri asia kun "TI-asentajat" jotka ruosteista peltiä yrittävät piilottaa...
Siis koulutus, aineet ja työtavat ovat noilla "virallisilla" liimojen käyttäjillä hallussa. Siihen on tavallisen tallaajan turha vedota.
-
Liimat ovat nykyään aivan käsittämättömän hyviä. Ongelmaksi kotioloissa tosin muodostunee osien sovitus, sillä kappaleiden pitää olla tosi tarkkaan toisiinsa sopivia, ettei liimaa tarvitse laittaa oikein paljoa. Vastaavasti liitosta ei voi puristaa liian tiukkaankaan, jotta kaikki liima ei pursua pois välistä.
Aika vähän autoteollisuudessa on kohteita, jotka olisivat kiinnitetty vain pelkällä liimalla. Kyllä niissä yleensä on muuta niitti, tai pistehitsi aina kaverina. Pistehitsatuissa saumoissa olevan liiman etuja on lujuuden lisäksi myös parempi korroosion kestävyys, kun saumasta tulee täysin tiivis.
Muistan erään tapauksen, kun vaihdoin pakettiauton kylkipeltiä. Sauma tuli liukukiskon alle ja nohevana kaverina laitoin liiman kuivumisen ajaksi kiskon paikalleen, jotta sauma asettuu nätisti. Tietysti ruiskutin runsaasti Wurthin spray-vaseliinia kiskon takapintaan, jotta se ei jämähdä kiinni auton kylkeen. Tuntia myöhemmin ajattelin, että on aika ottaa se kisko irti ja siinä meinasi iskeä epätoivo. Aikani tuhtattuani lopputulos oli se, että kisko toki oli irti, mutta auton kyljestä lähti maalit ja ne olivat kiinni siinä rasvatussa kiskossa. Aika tymäkkää liimaa sanoisin :D
-
Nii ja nuissa oikeissa peltiliimoissa on usein sellaista pientä raetta seassa ettei kaikki liimoja saa puristettua pois peltien välistä vaikka yrittäisikin.
Sent from my iPhone using Tapatalk