Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: lauria - 04.03.2015, 22:48:12

Otsikko: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 04.03.2015, 22:48:12
Tervehdys,
Olen uusi täällä ja heitän heti avaukseksi kiperän autoani vaivaavan ongelman.

Minulla on V50 D5 vm 2006 geartronic, lähes kaikilla herkuilla. Sillä on ajettu vain hieman alle 100 000 km. Olen omistanut auton uudesta asti ja tarkoitus olisi ajella sillä vielä ainakin seuraavat 10 vuotta.

Autossa on jo pidemmän aikaa ollut erittäin hankala vika. Se sammuu satunnaisesti silloin tällöin kesken ajon. Muutaman minuutin odottelu ja joskus myös buuttaus (auto lukkoon ja odottaa että lukot naksahtavat) auttaa ja auto käynnistyy uudelleen. Joskus buuttaus ei kuitenkaan auta.

Tässä muutamia havaintoja vuosien varrelta:
- sammuminen on satunnaista, mutta yleisempää kosteilla nollakeleillä kun esim. kesällä (siis viime aikoina tehnyt sitä useasti).
- vika ilmaantuu joskus kerran, joskus useamman kerran peräkkäin. Pari viikkoa sitten auto sammui kuusi kertaa puolentoista kilometrin matkalla, ja toimi sen jälkeen normaalisti seuraavat 500 km.
- sammuminen on yleisempää kylmänä kun lämpimänä, mutta saattaa sattua myös vaikkapa parin tunnin ajon jälkeen.
- sammumista välittömästi edeltää usein pieni nykiminen, mutta se on ilmaantunut myös esim. heti käynnistyksen jälkeen ennen kun ehtii edes liikkeelle lähteä.
- moottorin sammuessa kaikki merkkivalot syttyvät hetkeksi ja sammuvat sitten. Auto rullaa normaalisti (tietty tehostukset ovat pois).
- auto ei käynnistysyrityksissä ensin edes lupaa, kunnes sitten käynnistyy jälleen täysin normaalisti.
- mitään vikakoodia ei jää eikä auto anna mitään ilmoitusta.
- huollot on tehty normaalisti ajallaan, jakohihna vaihdettiin viime syksynä.
- muuten auto on kaikin puolin kunnossa.

Vikaa on aikanaan tutkittu Kaivokselan Biliassa, jossa auto oli pari kuukautta. Sinä aikana siihen vaihdettiin moottorin ohjausyksikkö (kustannus 1500 + vuokra-auto viikoksi kun eivät saaneet uutta ohjausyksikköä, yht yli 2000 €). Vika oli sitten pois muutaman kuukauden ja ilmaantui uudelleen. Asuin tuolloin Belgiassa ja siellä paikallinen merkkihuolto vaihtoi ruiskutuksen osia (Bilia hyvitti puolet belgialaisen korjaamon 950 € laskusta). Vika oli pois vuoden verran (josta ajasta puolet auto oli ajamatta) ilmaantuakseen taas uudelleen.

Tarvitsen autoa työssäni ja tämä on erittäin kiusallinen ja vaarallinenkin vika. Osaisiko kukaan antaa viitteitä siitä mistä vikaa kannattaisi hakea tai suositella pääkaupunkiseudulla jotain kovan tason volvogurua jolle auton voisi viedä ihmeteltäväksi. Merkkihuollon puoleen en viitsisi huonojen kokemusten vuoksi kääntyä, en ainakaan Bilian puoleen.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: VäLKKy - 05.03.2015, 08:55:15
Olisko kyse samasta kuin tässä eli polttoainepuolesta? ???

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21004.0
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 05.03.2015, 13:13:31
Kiitos paljon vastauksesta.

Nuo oireet vaikuttaa vähän samankaltaisilta, joskin mulla kone aina sammuu saman tien. Polttoainepuolta minäkin olen epäillyt. Voiko ilman kosteudella olla jotain vaikutusta myös polttoainejärjestelmän toimintaan?

Tällaisenkin ketjun löydin missä  näyttäisi olevan saman tyyppinen vika. Polttoainepumppu siinä syypää ilmeisesti.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33264.0;topicseen

Olisko pääkaupunkiseudulla jotain hyvää volvopajaa jossa osattaisiin arvioida mitä autolle pitää tehdä? Itse olen aika kädetön, ennemminkin ajelen vain. :-\
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: VäLKKy - 05.03.2015, 13:19:37
Olisko pääkaupunkiseudulla jotain hyvää volvopajaa jossa osattaisiin arvioida mitä autolle pitää tehdä? Itse olen aika kädetön, ennemminkin ajelen vain. :-\

Foorumin yhteistyökumppani www.debil.fi esimerkiksi... :)
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Rahtimies - 07.03.2015, 12:01:59
Mulla oli myös samanlainen vika autossa muutama vuosi sitten. Piti vaihtaa taakse polttoaineen siirtopumppu. Auto lähti käyntiin ku hakkas lankulla polttoainetankkiin, mutta vika ei korjaantunu täysin sillä konstilla vaan tuli takasin aina. Kilometrejä oli silloin noin 100tkm
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 07.03.2015, 14:12:50
Kiitos rahtimies vinkistä, siirtopumppu voisi hyvin olla mahdollinen vikapaikka. Soitin tuonne debiliin ja juttelin huollon kaverin kanssa, hän myös luki tuon aloitukseni. Vien auton sinne 16.3. ihmeteltäväksi.

Raportoin tänne sitten mitä löytyi  :)
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: MPee - 10.05.2015, 23:40:00
Moro!

Löytyikös tähän mitään selitystä? Itellä samat oireet -04 V70ssä....

-mikko-
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 11.10.2015, 15:45:40
Tässä päivitystä autoni tilanteeseen:

Keväällä Volvoa tutkittiin Debilissä.
- Ensiksi löytyi yksi johtonippu, jonka mahdollista oikosulkua epäiltiin vian syyksi. Se vaihdettiin. Vika ei poistunut.
- Sitten alettiin tutkia polttoainejärjestelmää. Testeri kiinnikin vika ilmaantui, ja se kertoi, että ruiskujärjestelmästä häviää korkeapaine. Epäiltiin anturivikaa. Se vaihdettiin. Vika ei häipynyt
- Seuraavaksi vaihdettiin ruiskutukki. Vika ei häipynyt
- Sitten korkeapainepumppu. Vika ei häipynyt.

Muutamia huomioita viasta.
Kun auto sammuu tai sammutetaan, moottorista kuuluu hetken aikaa pientä vinkunaa ja pari naksahdusta korkeapainepumpun suunnalta. Kun tämä vinkuna päättyy, auto käynnistyy normaalisti. Saman moottori tekee kyllä kun se sammutetaan avaimestakin. Epäilen että tämä liittyy jotenkin järjestelmän paineistukseen tms.
Ainoa säännönmukaisuus mikä viassa on on se, että se esiintyy aina kun autolla on ajettu enemmän lyhyen ajan sisään. Jos esim. auto seisoi korjaamolla parisen viikkoa, se saattoi kulkea sen jälkeen esim. 500 km ongelmitta, kunnes vika taas alkoi esiintyä uudelleen. Jos autolla ajeli päivittäin, vika ilmeni useammin, pahimmillaan jopa kymmenkunta kertaa kymmenen kilometrin matkalla. Säällä, ulkolämpötilalla tai moottorin lämpötilalla ei tunnu olevan vaikutusta, ei myöskään ajotyylillä. Ainoa joka vaikuttaa esiintymistiheyteen on aika, jolloin auto seisoo käyttämättä. Työssäni kertyy ajokilometrejä n. 1000/vko, joten siihen auto on käyttökelvoton.

Lopputilanne on että tankkipumppua lukuun ottamatta kaikki polttoainejärjestelmän osat on vaihdettu ja auto sammuu edelleen satunnaisesti. Korkeapainepumppu ja anturit jäivät minulle, tukin Debil onnistui vaihtamaan pois. Autolla ei ole viime kuukausina ajettu juuri lainkaan ja se seisoo tyhjän panttina.  Jotta voin pitää työpaikkani, minun oli ostettava toinen auto joka ei sammu kesken ajon. Se ei ollut Volvo. Korjauskustannukset, menetetty ansio ja uusi auto ovat tarkoittaneet reilusti yli kymppitonnin menoja ja autossa on edelleen sama vika kun jo vuonna 2012. Kesällä minulla ei ollut varaa jatkaa vian etsimistä, mutta en toisaalta oikein voinut viallista autoa myydäkään muuta kun varaosiksi. Tuntuisi tyhmältä romuttaa auto jolla on ajettu vain 110 000 km ja joka käynnissä pysyessään on hyvä ajaa ja runsaasti varusteltu.

Debilistä sanottiin ettei vika ainakaan tankkipumpussa ole ja siksi sitä ei ole vaihdettu. Olen kuitenkin miettinyt vielä sen vaihtamista, kun en oikein muutakaan keksi. Auto on aiheuttanut niin paljon rahanmenetystä että asia on jäänyt, mutta nyt siinä menee katsastusaika umpeen ja vuosihuoltokin pitäisi tehdä, joten tässä yhteydessä voisi sen pumpunkin vaihdattaa.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että kun Bilia vuonna 2012 vaihtoi moottorin ohjausyksikön, tilalle ei asennettu uutta vaan toisesta autosta otettu, käytetty yksikkö. Alkuperäisvaraosaa kun ei saatu Ruotsista kahden kuukauden odottelunkaan jälkeen (Saamani selityksen mukaan Ruotsista tullut varaosayksikkö oli väärä, vaikka sen pakkauksessa ollut varaosanumero oli ollut oikea). Toisaalta olen kuullut että moottorin ohjausyksikön vaihto käytetystä autosta ei pitäisi olla mahdollista (ajonesto?). Tietääkö joku tästä jotain? Miten olisi mahdollista tarkistaa, että ohjausyksikkö todella on vaihdettu? Auton ohjausyksikössä oli valmistusvuosi 2006, vaikka tilalle vaihdetun piti olla uudemmasta autosta. Ei kai ole mahdollista että merkkihuolto jättäisi ohjausyksikön vaihtamatta vaikka sanookin niin tehneensä?

Tämä vika on ollut sen verran v-mäinen ja käynyt niin älyttömän kalliiksi, että en ole jaksanut aiemmin tänne edes tilannepäivitystä kirjoittaa. Ajattelin kuitenkin, että joku täältä saattaisi osata tähän jotain vielä sanoa. Haluaisin saada auton kuntoon ja myydä pois (tai sitten ajella sillä ja myydä toisen autoni, sillä olen tämän V50 aikanaan uutena ostanut ja siinä on jotakuinkin täydellinen varustus makuuni), ja hyvät neuvot olisivat kullanarvoisia.

Myynnissä olisi muuten Volvo v50 D5 ruiskujärjestelmän korkeapainepumppu (ajettu 105 000 km) ja anturi (uusi). Onko jollain tarvetta?
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Risto H - 11.10.2015, 23:20:02
Mitä tapahtuu jos aukaiset polttoainetankin korkin heti kun auto on sammahtanut?
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 12.10.2015, 00:46:35
Moottorinohjausyksikön pystyy käytettynä kloonaamaan autoosi ajonestoineen. Tuo onkin mielenkiintoinen vika, missä auto on nyt? Himottaisi saada käsittelyyn, koska tähän mennessä kaikista olen vian löytänyt, joskin aikaakin on ottanut tapauksesta riippuen, mutta luonne kun on sellanen, että ei tahdo antaa periksi.

Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 12.10.2015, 19:13:10
Kiitoksia vastauksista.

Polttoainetankin korkkia en ole kokeillut avata heti sammumisen jälkeen, en tiedä kokeiltiinko sitä Debilissä. Yleensähän siellä tuntuu olevan pientä alipainetta. Auto on seissyt sen verran että pitäisi saada ajettua useampi sata kilometriä jotta vika taas alkaisi ilmaantua. Kun auto oli 2 kk (!) Biliassa v. 2012, ajoin sen jälkeen parissa päivässä Ruotsin ja Tanskan kautta Belgiaan (n. 2000 km) ilman mitään ongelmaa. Vika ilmeni siellä uudelleen sitten vasta muutaman viikon käytön jälkeen.

Auto on nyt Helsingin keskustassa. Ajoin sillä tänään pitkästä aikaa muutaman kymmenen kilometriä ja toimi täysin moitteetta, kuten aina seisomisen jälkeen. Annan sen kyllä mielelläni tutkittavaksi jonnekin, kunhan vika vaan löytyy...

Tuohon vianetsintään vielä unohtui lisätä että keväällä kun pa-järjestelmä oli tutkittu niin viimeiseksi käytiin vielä läpi ohjausyksikön ja muitakin johdotuksia, josko niistä olisi vikaa löytynyt. Ei auttanut, sammui taas parin sadan kilometrin jälkeen. Debilissä nostivat lopulta kädet pystyyn (mutta tulivat kyllä hinnassakin vastaan, mikä oli asiallista).
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Risto H - 12.10.2015, 23:32:33
Meinasin että jos tankissa on sammumisen jälkeen vahva alipaine, polttoainejärjestelmässä on sellainen vika että pumppu ei saa vedettyä tankista ainetta moottorin suuntaan. Tosin en juurikaan tunne näitä dieseleitä - sanon muuten vaan vianetsinnän ammattilaisena että jos kaikki muut osat on vaihdettu tankin pumppua lukuunottamatta niin ehkäpä se vika on kuitenkin siinä tai siihen liittyvässä systeemissä joka tasaa tankin paineen. Se että seisottaminen auttaa viittaisi tähän suuntaan...

Se että paine häviää yhtäkkiä korkeapainepuolelta voisi johtua siitä että järjestelmään pääsee jostain ilmaa kun alipainetta kertyy tarpeeksi?
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: jormaw - 13.10.2015, 06:30:58
Onhan se polttoaine suodatin vaihdettu. Ei anna koodia mutta tulee kyllä kuvailemasi oireet
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 13.10.2015, 07:59:07
Onhan se polttoaine suodatin vaihdettu. Ei anna koodia mutta tulee kyllä kuvailemasi oireet

Tulee koodia, että polttoaineen paine on liian pieni.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: jormaw - 16.10.2015, 06:00:23
Aijaa. Mulla kun oli kyseinen ongelma niin ei ollut jäänyt koodeja muistiin mikä viittaisi polttoainepuoleen..
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 16.10.2015, 09:35:21
Aijaa. Mulla kun oli kyseinen ongelma niin ei ollut jäänyt koodeja muistiin mikä viittaisi polttoainepuoleen..

Yleensä vaatii kolme toistoa niin pitäisi jäädä muistiin vika, kai tuokin sitten riippuu ohjelmistoversiosta jos sinulle ei tullut mitään.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: voke - 23.10.2015, 08:54:46
Todella ikävä ongelma, itsellä myös takana taistelua isolla rahalla vian löytämiseksi mutta toistaiseksi kaikki hyvin -kopkop.

Ymmärrän tilanteesi täysin. Hieman diagnosoin tätä ja huomioin aikaisemmista viesteistä että sammutusjärjestelmää ei liene tutkittu/kopeloitu?
Sehän on sähköinen ja reagoi virta-avaimen releohjauksiin, ecu ei sitä ohjaa siksi ei vika koodeja. Ennenkuin läppää tai virta-avaimen mönttiä vaihdatat, vois analogiset painetestit käynnistettäessä-ajossa tehdä että kokeilla toista koodiavainta mikäli löytyy. Sekä kaikki releet infrapunata käynissä ja jälkeen ajon. Äläkä vie autoa enää valtuutetuille, ne arpoo siellä asiakkaan kustannuksella, ota selvää kuka lähialueellasi on "oldschool"-korjaamo eli aloittaneet uran kaasutinkorjauksilla ja erityisesti mainostaa vikahaulla, sitte sovitte selkeän budjetin vianhaulle, tämä yrittäjä ymmärtää kyllä tilanteesi. Tsemppiä.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 05.11.2015, 12:13:22
Painajainen vaan jatkuu...

Teetin autolle vuosihuollon. Normaalina kulumana vaihdettiin etujarrupalat sekä etupäähän tukivarren helat. Auto meni katsastuksesta kerralla läpi moitteetta, kuten vähän runsaat 100 k ajetun alle kymmenenvuotiaan Volvon pitääkin.

Huollon yhteydessä vaihdettiin polttoainesuodatin sekä käytettynä ostamani tankkipumppu. Sen jälkeen ajoin trippimittarin mukaan 759,4 km hyvin vaihtelevaa ajoa sekä kaupungissa että maantiellä kunnes auto jälleen sammui ilman ennakkovaroitusta täysin samalla tavoin kun aina ennekin. Tämä tapahtui neljä kertaa peräkkäin kunnes sain auton ajettua parkkiin jossa se voi seistä. Kävin avaamassa bensatankin korkin heti sammumisen jälkeen mutta siellä ei tuntunut olevan havaittavaa alipainetta eikä avaaminen vaikuttanut käynnistykseen.

Tankkipumppu maksoi toimituskuluineen 135,-, työ 260,-. Taas turhaan. Nyt polttoainejärjestelmästä on vaihdettu kaikki muu paitsi itse polttoainetankki ja siirtoletkut.

Onko kenelläkään tietoa mikä on ruiskupumpun alueelta kuuluva heikko vinkuva ääni ja pienet epäsäännölliset naksahdukset? Se kuuluu aina kun auto sammuu tai sammutetaan, joskus puolisen minuuttia, joskus parikin minuuttia. Avaimen irrotus virtalukosta ei vaikuta äänen kestoon. Kun ääni lakkaa, auto käynnistyy normaalisti (jos auton sammuttaa avaimesta, se tietty käynnistyy äänen kuuluessakin). Itse olen arvellut että ääni liittyisi jotenkin järjestelmän ilmaamiseen mutta en ole päässyt vertailemaan toiseen samanlaiseen autoon, kuuluuko ääni siitäkin.

Voiko bensatankissa oleva roska/vesi tms. aiheuttaa tällaista? Polttoaineen suodatin oli likainen, vaikka se on vaihdettu viimeksi n. 15 000 km sitten. Aikaa edellisestä vaihdosta kulunut vuosi. Onko tämä normaalia?

Lievästi sanottuna vi******.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 05.11.2015, 15:07:57
Naksutus ja vinkunan pitää sammutusläppä (myös kaasuläpäksi kutsutaan) eli on normaalia ääntä.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: magrilli - 20.11.2015, 21:18:39
Ei vissiin oo vika selvinny vieläkään?

Harmittaa oikein kun luki tätä ketjuu miten v*ttumainen vika voi olla kyseessä  :nohnoh
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 24.11.2015, 14:14:22
Kiitos paljon kommenteista. Eipä ole vika selvinnyt.

Viime sunnuntaina ajoin autolla pitkästä aikaa pidemmän matkan. Käynnistyksen ja 50 metrin ajon jälkeen auto sammui kuten ennekin. Odottelin vinukumisen loppumista, käynnistin auton ja ajoin sillä n. 80 km ongelmitta. Sitten auto seisoi pari tuntia. Lähdin ajelemaan takaisin kotiinpäin ja n. 10 km ajon jälkeen auto jälleen sammui. Nyt vika äityi erittäin pahaksi, auto pysyi käynnissä ehkä minuutin verran ja sammui uudelleen kymmeniä kertoja. Sammuminen tapahtuu nyt niin että ensin tuntuu selvä nytkähdys, ja veto "tippuu" päältä. Kierrokset vastaavat muutaman sekunnin ajan laiskasti kaasupolkimeen kunnes moottori taas sammuu, kaikki varoitusvalot vilkahtavat hetkeksi ja palautuvat sitten normaaliksi. Paitsi että auto ei käy. Kun vinkuminen ja naksahtelu loppuvat, se käynnistyy normaalisti uudelleen.

Koska tämä tapahtui kymmeniä kertoja, auto oli lopulta pakko hinata n. 40 km Helsinkiin. Koko tunnin kestäneen hinauksen ajan auton moottori oli käynnissä ja kun mahdollisuuksien mukaan koetin aika ajoin nostaa kierroksia, se tuntui toimivan normaalisti eikä sammunut kertaakaan. Kotikulmilla ajelin autolla vielä varttitunnin ilman ongelmia. Yhtenä muutoksena kuitenkin on, että moottori tuntuu nyt vastaavan kaasuun laiskemmin. Tavallinen vikakoodin lukija ei nytkään löytänyt mitään koodeja.

- Sammumisella ja vinkumisella/naksahduksilla on selvä yhteys. Moottori on käynnistynyt aina kun vinkuminen on loppunut.
- Koska moottori pysyi lähes tunnin käynnissä hinattaessa, vialla lienee jokin yhteys siihen että moottorilla on kuormaa. Säätääkö jokin esim. seosta kiihdytettäessä tms?
- Joskus v. 2010 autossa oli seuraavanlainen vika: jokin pieni imusarjan pituutta säätelevä vipu oli tippunut pois pakoiltaan, eikö auto ottanut kierroksia 3000 yli. Autolla pystyi muuten ajamaan moitteetta (ja 3000 r tarkoittaa isoimmalla vaihteella n. 160 km nopeutta joten senkin puolesta ei ollut suurikaan ongelma). Vipu uusittiin vuosihuollon yhteydessä (maksoi pari euroa) mutta samalla jouduttiin irrottamaan imusarja (?) ja vaihtamaan myös suuttimet. Tämän vuoksi korjaus maksoi 750 € ja tehtiin Lohjanportin autossa (merkkihuolto). Tämä siis n. vuonna 2010, pari vuotta ennen kun sammuminen alkoi. Onko tällainen vika jollekin tuttu?

Sammuminen oli nyt niin paha etten uskalla mitään järkevää ajoa ajaa autolla enää ollenkaan. Toisaalta sillä jokunen viikko sitten ajoin kuitenkin 750 km moitteetta. Epäily kohdistuu nyt sammutusjärjestelmään/läppään. Miten edetä? Veisin auton mielelläni jonnekin, jossa sammutus/ilmapuoli voitaisiin käydä läpi. Onko esim tästä firmasta kokemuksia?:http://www.samppasport.fi Ainakin mainostavat vianetsintää.



Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Swolle60 - 24.11.2015, 17:22:59
Kuulostaa kyllä perin oudolta että alle 100thkm ajettuun autoon olisi pitänyt vaihtaa suuttimet jonkun muovisen 2€ vivunvaihdon takia???  :o
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 24.11.2015, 18:37:58
Mielenkiinnosta tekisi mieli testata, että käykö tuo moottori jos nyppää sammutusläpän liittimen auki? Bmw, Mersu, Honda, Mazda, jne käyvät ja toimivat muuten normaalisti, mutta alavääntö on ohutta ja tietty kolmen startin jälkeen syttyy häiriövalot viimeistään. Jos voisi meinaan kokeilla, että sammuileeko tuolloin...

Suuttimien vaihto on ollut ihan rahat tänne- meininkiä, ei noin vähän ajetut suuttimet ole vaihtokunnossa ja ne eivät liity mitenkään imusarjan läppiin. Huvittavaa touhua lukea mitä kaikkea merkkari teettää.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Swolle60 - 24.11.2015, 18:46:07
Eivätkä varmasti antaneet vanhoja suuttimia sinulle!?
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: wildcard - 24.11.2015, 19:38:36
Moro!

Itse olen alkanut tätä mystistä topiccia seuraamaan myös. Minulla ei ole mitään tietoa ja heitänkin pelkkää mutuilua, joten älkää ottako vakavasti. :)

Ensinnäkin kuulostaisi hieman siltä että kukaan aikaisemmista huoltopaikoista, on sitten ollut merkkiliikettä tai ei, niin ei ole näyttänyt oikeasti ottaneen selvää että mikä autoa vaivaa, vaan sitä on vain korjattu summa mutikassa. Vaihdettu osaa sinne ja tänne.

Itse ajattelen aina syy seuraus suhdetta. Eli nythän auto ennen tätä viimeistä päivitystä on toiminut normaalisti silloin kun on toiminut. Mutta nyt sitten alkanut käymään huonosti muutoinkin.

Jotenkin ajatuksissa, toki nyt tilanne on toinen kun auto käy huonosti. Olisi se että heti kun auto sammuu tienlaitaan, niin pitäisi tutkia mikä on vialla. Jokin toiminto ei silloin toimi, tai silloin jokin estää jonkin toiminnon toimimisen. Näin ajatuksen tasolla.

Nyt tietenkin kun auto ei muutenkaan toimi kunnolla, on vaikeata etsiä virallista syytä.

EDIT: Niin ja samppasport on ihan asiantunteva paikka. Mulla poistaneet vikakoodeja yms. Tietää ainakin paljon noista pikkuvolvoista. Ehkä piipahtaisin ennen juttusilla auton historian kanssa. Ettet jälleen maksa turhasta valohoidosta.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Jaru - 24.11.2015, 19:39:52
onko tosiaan vaihdettu suuttimet? Ettei olis suuttimien pannat ja tiivisteet, jos on vaihdettu imusarjan läpät. Silloin ollut venttiilikoppa pois, joka vaatii suuttimien irrotuksen.

Vika kuulostaa sammutusläppävialta tai siihen liittyvästä johdinsarja viasta. olis hyvä tarkastaa kaikki johtimet.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 25.11.2015, 10:00:01
onko tosiaan vaihdettu suuttimet? Ettei olis suuttimien pannat ja tiivisteet, jos on vaihdettu imusarjan läpät. Silloin ollut venttiilikoppa pois, joka vaatii suuttimien irrotuksen.

Vika kuulostaa sammutusläppävialta tai siihen liittyvästä johdinsarja viasta. olis hyvä tarkastaa kaikki johtimet.

Johdinvika se ei ole, koska herjaa tulisi heti itse toimilaitteelta. Sammutusläppä voi tosiaan olla viallinen, mutta jostain syystä en jaksaisi uskoa, mutta ei kannata jättää pois laskuista. Tuo tosiaan pitäisi vian sattuessa päälle saada johdon päähän, jotta näkisi mikä suure jää toteutumatta. Kaikista saavuttamattomista asioista kun ei jää vikakoodia, jolloin asiat vaan pitää tietää mitkä pitää toteutua, jotta moottori käy ja tämän vuoksi merkkiliike ei ole hyvä vaihtoehto --> ei vikakoodeja = ei mitään vikaa. Mahdottoman mielenkiintoinen vika olisi tutkia. Samppa on varmasti myös hyvä vaihtoehto ja kannattaa sopia jokin maksukatto ettei taas touhutonni livahda viemäristä...
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Swolle60 - 25.11.2015, 10:21:47
Tuo on kyllä senluokan vika, että maahantuojan pitäisi osallistua tuohon vianetsintään noin vähän ajetussa autossa! Oletko ollut yhteydessä kuluttaja-asiamieheen?
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 25.11.2015, 11:14:08
Tuo on 10 vuotta vanha auto, jossa takuu on mennyt umpeen 8 vuotta sitten, mitä luulet heidän vastaavan...
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Make - 25.11.2015, 11:21:15
Tuo on 10 vuotta vanha auto, jossa takuu on mennyt umpeen 8 vuotta sitten, mitä luulet heidän vastaavan...
Näillä sanoin mullekkin huoltomies vastasi kun kyselin suuttimien gw:sta mutta vastaan tulivat kuitenkin maahantuojalta. Toki autohan ei minulla ole kuin 9 vuotias ensi vuoden tammikuuussa.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Swolle60 - 25.11.2015, 11:29:16
Aina kannattaa kuitenkin yrittää, ei vielä hirvästi maksa tuo koitos. ;)
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 25.11.2015, 11:55:10
Aina kannattaa kuitenkin yrittää, ei vielä hirvästi maksa tuo koitos. ;)

Tottakai kannattaa kysyä, mutta mitä kysytään? Ensin niiden on otettava auto tutkimuksiin ja taas alkaa osien vaihtorumpa ja jos ne sattuvat vian löytämään niin se vasta kysytään maahantuojalta, mikä ei sata varmasti maksa kuin korkeintaan osan ja tuntiveloitus menee asiakkaan piikkiin ja se taas onkin halpaa kun tunnissa ne ajaa auton vasta sisälle. Eri asia on jos tiedetään mikä osa pitää vaihtaa, kuten Maken suuttimet niin tällöin gw ajaa asiansa, muuten ei. Vianhaku on pirullista ja aikaa vievää hommaa, joskus ensimmäinen epäily tuottaa tulosta ja joskus tuntuu, että kaikki on jo käyty läpi, mutta kun ei.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Swolle60 - 25.11.2015, 14:00:00
Noinhan se varmaan käytännössä menee. :(
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 25.11.2015, 23:31:10
Mielenkiinnosta tekisi mieli testata, että käykö tuo moottori jos nyppää sammutusläpän liittimen auki? Bmw, Mersu, Honda, Mazda, jne käyvät ja toimivat muuten normaalisti, mutta alavääntö on ohutta ja tietty kolmen startin jälkeen syttyy häiriövalot viimeistään. Jos voisi meinaan kokeilla, että sammuileeko tuolloin...
Kokeilisin kyllä jos tietäisin mistä se löytyy. V50 moottoritila on aika täysi kun siellä on D5-kone...

Lainaus
Suuttimien vaihto on ollut ihan rahat tänne- meininkiä, ei noin vähän ajetut suuttimet ole vaihtokunnossa ja ne eivät liity mitenkään imusarjan läppiin. Huvittavaa touhua lukea mitä kaikkea merkkari teettää.
Suuttimia on vaihdettu autoon kahteen otteeseen, kerran suomalaisessa ja kerran belgialaisessa merkkihuollossa. Turhaan ilmeisesti molemmilla kerroilla (Yhteensä 1600 € edestä, josta Bilia hyvitti 450,-, vaikka korjaamopäällikkö väitti että kyseessä muka oli eri vika. Paskat oli.) Myös harmittaa se että Bilia (jonne auton nöyränä ensi kertaa sen oireillessa vein) veloitti n. 2000 € täysin turhasta enkä saanut edes vanhaa ohjausyksikköä itselleni.

Eniten ihmetyttää ettei vikaa ole löytynyt edes rahalla ja sellaisten tahojen toimesta, joilla pitäisi olla maan parasta asiantuntemusta Volvoista. Voiko henkilöauto todella olla niin monimutkainen laite ettei kukaan osaa sitä korjata?
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: mulugren - 25.11.2015, 23:55:06
Voiko henkilöauto todella olla niin monimutkainen laite ettei kukaan osaa sitä korjata?

Ei voi!
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 26.11.2015, 14:25:37
Eniten ihmetyttää ettei vikaa ole löytynyt edes rahalla ja sellaisten tahojen toimesta, joilla pitäisi olla maan parasta asiantuntemusta Volvoista. Voiko henkilöauto todella olla niin monimutkainen laite ettei kukaan osaa sitä korjata?

Pitäiskö skannata kuitit , tiivistää tarina Englanninkielelle ja kysyä seuraavalta pykälältä.
Kenen kanssa merkkiliikkeet ovat tehneet sopimuksen ja onko tuossa turhan maksamisessa joku raja, koska saadaan pikkuvika kuntoon?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=3590278
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: mulugren - 26.11.2015, 20:59:08
 -
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Taikaratsu - 26.11.2015, 23:04:56
Mielenkiintoinen vika ja tuntuu vastustavan aika rankasti. Tätä tekisi mieli hieman tsekata, auto vissiin pk-seudulla? Pistä "lauria" halutessasi yv:tä.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: völvöxc60 - 27.11.2015, 06:58:01
Ei voi!
Kerro sitten missä tuo auto saataisiin kuntoon ;)
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 27.11.2015, 16:20:41
Mielenkiintoinen vika ja tuntuu vastustavan aika rankasti. Tätä tekisi mieli hieman tsekata, auto vissiin pk-seudulla? Pistä "lauria" halutessasi yv:tä.

Terve,
Auto on Helsingin keskustassa, seisoo nyt parkkialueella. Erittäin mielelläni anna sen jollekin pätevälle taholle tutkittavaksi jos vika tosiaan jollain järkevällä tavalla (ja hinnalla) viimein 3,5 vuoden jälkeen löytyisi.

Mikäli edustat korjaamoa jossa on vauriokorjausmahdollisuus, niin autoani kolhaistiin taannoin parkkipaikalla (auto on ollut aika paljon parkissa viime kuukausina...). Vasempaan etukulmaan tuli lommo ja naarmuja joille minulla on korjauslupa vakuutusyhtiöstä. Tämän vauriokorjauksen voisin teettää samassa yhteydessä. Laitan yhteystietoni yksityisviestillä.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: mulugren - 27.11.2015, 23:15:24
Kerro sitten missä tuo auto saataisiin kuntoon ;)

Ihme asenne.. Onhan ihan tässäkin ketjussa jo ilmoittautunut useita halukkaita auttamaan. ei merkkihuollon tahvojen höpinöihin tartte uskoa kuin jumalan sanaan.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: mulugren - 27.11.2015, 23:25:39
Lukekaapa muuten tää ketju. Sulakerasian johdotus..?

http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-23944.html
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: wildcard - 28.11.2015, 08:03:17
Lukekaapa muuten tää ketju. Sulakerasian johdotus..?

http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-23944.html

By The Way.. Tänne pitäisi tehdä sellainen HARD CASES TOPIC johon tämä tapaus ehdottomasti kuuluisi.

Tuon Mulugren linkin takaa voisi oikeasti vaikka ongelma löytyäkkin. Joko tuosta sulakerasia ongelmasta tai sitten tuosta lisävirran antamisesta johtuvasta ECU ongelmasta.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 28.11.2015, 15:38:22
Erittäin mielelläni anna sen jollekin pätevälle taholle tutkittavaksi jos vika tosiaan jollain järkevällä tavalla (ja hinnalla) viimein 3,5 vuoden jälkeen löytyisi.


Merkkiliikkeessä se "pitäisi" tulla kuntoon. Ja sanovat helposti jos käytetty muualla. Ainahan tietysti kuunnella kannattaa
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 29.11.2015, 13:48:35
Merkkiliikkeessä se "pitäisi" tulla kuntoon. Ja sanovat helposti jos käytetty muualla. Ainahan tietysti kuunnella kannattaa
Niin pitäisi. Niin minäkin ajattelin.

Bilia Kaivokselaan sen vein kun vika ensi kerran ilmaantui. Auto oli siellä kaksi kuukautta, lasku oli n. 2000 € eikä tullut kuntoon. Kun vika oireili uudelleen korjaamopäällikkö väitti että kyse oli eri viasta, vaikka oireet olivat täysin identtiset.

Seuraavaksi vein sen Louis Brussels -merkkihuoltoon Belgiassa (jossa tuolloin asuin). Maksoin 950 €, josta Bilia hyvitti puolet. Ei tullut kuntoon.

Debil tutki autoa puolentoista tonnin edestä viime keväänä. Johdotuksia käytiin läpi ja kaikki polttoainepuolen osat tankkipumppua lukuun ottamatta vaihdettiin. Ei tullut kuntoon.

Tankkipumpun vaihdatin Auto Skyssa nyt syksyllä, hinta osineen n. 400. Ei auttanut sekään.

Tähän vielä päälle se että vika on aiheuttanut tuhansien eurojen ansionmenetykset ja lopulta olen työpaikkani pitääkseni joutunut ostamaan toisen auton niin on käynyt kalliiksi.

Puhumattakaan siitä v*****sen määrästä kun auto sammuu ruuhka-aikaan keskelle Porkkalankadun ja Mechelininkadun risteystä etkä voi tehdä mitään muuta kun odotella ja toivoa että se käynnistyy mahdollisimman pikaisesti uudelleen ja pysyy käynnissä ainakin sen verran että pääset pois yhdestä kaupungin vilkkaimmasta risteyksestä tukkimasta liikennettä joka suuntaan.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: S40 II 1,6D - 29.11.2015, 16:41:49

Bilia Kaivokselaan , lasku oli n. 2000 € eikä tullut kuntoon.
Louis Brussels -merkkihuoltoon Belgiassa  Maksoin 950 €, josta Bilia hyvitti puolet. Ei tullut kuntoon.
Debil tutki autoa puolentoista tonnin edestä viime keväänä.  Ei tullut kuntoon.
Tankkipumpun vaihdatin Auto Skyssa nyt syksyllä, hinta osineen n. 400. Ei auttanut sekään.

MerkkiKorjaamo veloittaa 99e h ja osista hyvän katteen vaikka vikaa ei korjatakkaan, ja Sipilä haluaisi kurmoottaa sitä asentajan 9eur osuutta. Kannattaisko perustaa merkkikorjaamo.

Mese liikkeen mies, kertoi että ovat joutuneet joihinkin malleihin lisäämään maadoituspisteen, samalla kannattais pyöräyttää nykyiset porakoneen teräsharjalla, osaisvatko Volvolla paikantaa ne ?
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Volvo86 - 30.11.2015, 16:49:10
Kyllä olisi itku päässyt,  jos tuommosia summia olisi joutunut maksamaan, eikä vika olisi korjaantunut  :o

Lueskelin edellisen omistajan volvo huolto kuitteja, mitä kaikkea on tehty ja millä hinnalla. Esim. Poa paineanturi 225€.

Jos tämä on vastaava http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=0%20261%20230%20238&vehicleid=28228 niin huima on hinta ero.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 11.12.2015, 20:34:49
Päivitystä auton tilanteeseen.
Viimeisen ajoreissun jälkeen auto seisoi käyttämättä parisen viikkoa. vika on nyt pahentunut niin ettei se enää pysy ollenkaan käynnissä. Tiistaina kävin koettamassa ja sain sen käymään parhaimmillaan ehkä puolisen minuuttia, kunnes se sammui taas samalla tapaa kun ensi kertaa jo kolme ja puoli vuotta sitten. Yleensä se sammui heti käynnistuksen jälkeen.
Tässä videossa näkyy miltä käytös vaikuttaa ratin takana. Käynnistän siis auton normaalisti ja se sammuu 10 sek kuluttua itsekseen:
https://www.flickr.com/photos/127922513@N04/23240766849/in/datetaken/

Tässä toinen video jossa kuuluu mainitsemani vinkuminen ja sen lopettava naksahdus. Naksahduksen jälkeen auto käynnistyy (mutta siis sammuu nyt yleensä saman tien uudelleen). Kannattaa laittaa äänet kovalle sillä videossa on myös liikenteen taustamelua. Videossa vasemmalla ruiskupumppu:
https://www.flickr.com/photos/127922513@N04/22980577934/in/datetaken/

Tänään kävin kokeilemassa uudelleen ja auto käyttäytyi täsmälleen samalla tavoin. Tässä yleiskuva moottoritilasta (suoja ja akun kansi poistettu): https://www.flickr.com/photos/127922513@N04/23380234300/in/datetaken/

Tässä viimeisessä kuvassa ruiskupumppu alhaalla ja sen yläpuolella öljyn täyttökorkin vieressä osa, jonka alta vinkuna kuuluu. Jäljitin ääntä tänään stetoskoopilla ja se kuului voimakkaimmin tuon osan alta (siis sen jossa on tuo metallilenkki, ruuvi ja yläosasta lähtee anturista jokin johto/letku...), mutta paikka on ahdas niin ettei sinne näe tai yllä stetoskoopin tikulla enkä siksi aivan kunnolla saanut sitä paikannettua.
https://www.flickr.com/photos/127922513@N04/23380245040/in/datetaken/

Minun piti viedä auto tällä viikolla tutkittavaksi, mutta eipä onnistu enää kun ei pysy sen vertaa käynnissä että sillä voisi lainkaan ajaa. Ei toisaalta luulisi enää tietäjälle olevan vaikeaa vikaa paikantaa...


Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Make - 11.12.2015, 20:39:14
Bensa koneissa juuri samanlainen vinkuminen tulee kaasuläpästä.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 11.12.2015, 22:11:28
Bensa koneissa juuri samanlainen vinkuminen tulee kaasuläpästä.

Sama osa dieselissä vinkuu.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: maza88 - 11.12.2015, 22:34:18
Ettei olis läpässä vikaa... tai sen liittimessä...
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Jaru - 12.12.2015, 18:07:50
vika on todennäköisesti sammutusläpässä, jos sen vinkunan ja napsahduksen jälkeen lähtee käyntiin.
Kannattaa katsoa siitä imuputken alta (putki joka lähtee ilmanputsarilta), kaasuläpän päällä kulkevaa johtosarjaa, on todennäköisesti kuori hankautunut pois...
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: wildcard - 13.12.2015, 22:13:53
Moikka!

Kuten sanoin että mitään en tiedä vaan mutuilen ja kerron seuraavaa:

Oma autoni on v50 2004 2.0D

Tein jakopään remonttia ja muita huoltoja ja unohdin vahingossa ilmansuodattimen koteloon tulevan liittimen irti. Koitin saada autoa käyntiin ja se lähtikin käyntiin, mutta kierroksia se ei ottanut juurikaan.

Moottori lähti kävi selvästi jollakin Safe modella. Autoa pystyi hädin tuskin ajamaan edes tallista ulos ja sammui siinäkin matkalla. Lisäksi ajotietokoneeseen tuli vikailmoitus. Tosin saksaksi koska auto on tuonti malli.

Mutta kun auto kävi ja sammutin ja aloin etsimään vikaa konepellin alta. Niin minulla kuului täsmälleen sama vinkuminen kuten sinulla. Enempää en ääntä paikallistanut, mutta ääni on mielestäni enemmän indikaattori viasta, eli ei luultavasti itse vika. Näin siis itse ajattelin. Kun liitin oli laitettu paikalleen vanhaan tapaan. Starttasi auto normaalisti ja kävi normaalisti.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 14.12.2015, 10:14:05
Edelleenkin se vinkuna ja naksutus kuuluu JOKAISEEN nykydieseliin ja se on normaali ääni. Huolestunut olisin jos ei kuuluisi mitään ininöitä sammuttamisen jälkeen.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 14.12.2015, 20:03:55
Edelleenkin se vinkuna ja naksutus kuuluu JOKAISEEN nykydieseliin ja se on normaali ääni. Huolestunut olisin jos ei kuuluisi mitään ininöitä sammuttamisen jälkeen.
Joo. Sama ääni kuuluu myös silloin kun auton sammuttaa normaalisti. Vikaan se kuitenkin liittyy, sillä aina kun auto on sammunut itsekseen se ei lähde uudelleen käyntiin ennen kun ääni on lakannut. Tämän olen testannut varmaan kymmeniä kertoja, ja se käyttäytyy aina samalla tavoin.

Heittelen hatusta tällaista arvailua kun en ole autoasentaja enkä tiedä miten se kaasuläppä toimii, mutta olisiko tällaisessa järkeä:
- Kaasu/sammutusläppä on jotenkin viallinen ja saattaa ajon aikana sattumanvaraisesti siirtyä sammuta -asentoon tms.
- herkemmin se menee väärän asentoon kun virtaus on isompi, moottorissa veto päällä.
- tämä hyydyttää moottorin, ruiskujärjestelmän paineet tippuvat (koska testeri ilmoitti näin käyvän) ja moottori lakkaa vetämästä ja lopulta sammuu
- vinkuna ja loksahdus ovat jonkinlainen järjestelmän nollaus joka asettaa läpän taas oikeaan asentoon
- kun auton sammuttaa normaalisti, läppä ei ole väärässä asennossa joten se lähtee käyntiin vinkunan kestäessäkin.
- vika on vuosien mittaan pahentunut ja nyt läppä kääntyy väärään asentoon heti käynnistyksen jälkeen -> moottori ei pysy käynnissä.

Tämä on puhdasta spekulaatiota mutta tällainen vika selittäisi oireet ja myös esiintymisen sattumanvaraisuuden. Nyt pitäisi vaan saada auto hinattua jonnekin tutkittavaksi. Automaattivaihteisen auton voi hinata myös köydellä ja moottori sammutettuna, tosin ohjauksesta ja jarruista puuttuu tehostus joten ne on aika raskaat...
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Dotzki - 14.12.2015, 23:30:27
Itse en menisi hinaamaan automaatti vaihteista. Ellei oo keula ilmassa. Nelivetoa en mitenkään päin.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: volvotdi - 15.12.2015, 00:48:21
Automaattia voi hinata yhtälailla, ohjekirjassa on mainittu max nopeus sekä matka.
Kokeile ottaa irti sammutusläpän liitin ja testaa toiminta. Vikatilassa on anyway, mutta sammua ei pitäisi jos vika on siinä.
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Jukka79 - 16.12.2015, 20:51:24
,
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: lauria - 17.12.2015, 09:37:24
Automaattia voi hinata yhtälailla, ohjekirjassa on mainittu max nopeus sekä matka.
Kokeile ottaa irti sammutusläpän liitin ja testaa toiminta. Vikatilassa on anyway, mutta sammua ei pitäisi jos vika on siinä.
Nyt pitäisi vaan tietää missä ja minkä näköinen on sammutusläpän liitin...  ???
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: wildcard - 17.12.2015, 23:24:17
Nyt en yhtään tiedä olenko oikeassa asiassa.. varmaan jätkät jotka tietää voi kertoa totuuden.

Eli voisko kyseessä olla tämä sama kalkku joka on englanniksi throttle Body tuo throttle kyllä viittaa kaasuttamiseen, mutta paremmin tietävät kertokoon.

mutta tuohon liittyen löytyi googlesta montaakin topiccia sekä kuvia.

tuossa esim yksin.

http://forums.swedespeed.com/showthread.php?211713

Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: mulugren - 21.12.2015, 00:11:29
Tuossa swedespeed ketjussa puhutaan bensamoottorin läpästä.

Kun puhutte tämän ketjun d5 moottorin läpästä niin tarkoitatteko niitä pyörreläppiä? Niiden moottorihan surisee ja pärisee sammutuksen jälkeen ja naksahtaa lopuksi. Moottori löytyy öljynsuodattimen lähistöltä

Edit: en muuten ole tiennytkään että minkään sortin läpät osallistuisivat moottorin sammuttamiseen. Mutta voihan mulla olla aukkoja sivistyksessä :2funny:
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: LevPen - 25.12.2015, 11:56:13
Lukekaapa muuten tää ketju. Sulakerasian johdotus..?

http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-23944.html
[/quote

Miten tuo ECU:n "master reset" tapahtuu ? Ja onko siitä mitään haittaa jos varmuuden vuoksi teettää sellaisen (jos siis voidaan epäillä että ECU:lle on aiheutunut jotain akun hajoamisen ja lisävirran annon yhteydessä) ?  Entä tuo mainittu ECU:n reprogrammin / uudelleenohjelmointi ? Missä / miten ja kannattaisiko se tehdä varmuuden vuoksi
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: wildcard - 26.12.2015, 22:32:00
Löysin seuraavan videon tuolta youtuben kätköistä..

kannattaa mielestäni tsekata..

http://youtu.be/hvpDIOxHI_I
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: kpd - 27.01.2017, 11:43:55
Kappas vain, muillakin samoja ongelmia.
Omani on V70 D5 -02 Automaatti, mittarissa todellisuudessa n. 500tkm. Uuden harrastuksen auto löyti noin pari-kolme vuotta takaperin.
Nyt alkanut temppuilla pahemmin, kehällä ajellessa sammui pahimmillaan n. 8 kertaa 8km matkalla (tai yritti sammua, katso video). Takaisin pohjanmaalle ajellessa taisi koko matkan aikana räpsäyttää kerran kojelaudan valoja, mutta ei sammunut kun oli riittävästä kierroksia / vetoja päällä. Jos seisottaa tyhjäkäynnillä, sammuu kone kokonaan. Valoissa seisoskellessa olen pitänyt vaihdetta N:llä ja pitänyt kierroksia jossain 2000-3000 rpm jolloin sammuminen monesti jää vain videonkaltaiseksi yritykseksi. Vinkumista en ole omassani havainnut.

Auto seisoi kuivassa tallissa puolitoista päivää kun tinailin konehuoneessa olevan sulakeboksin liittimet läpi. Sen jälkeen toimi moitteetta parin kk ajan syyskeleissä. Liekö tomi seisottamisen ansiosta, kun nyt vika on taas palannut. Palasi sen jälkeen kun metrin päästä pesin pesuaineita pois painepesurilla maskin kohdasta auton ollessa tyhjäkäynnillä.
Vaihdettuja osia on kaasupoljin, polttoainesuodatin sekä akku (uusi 95Ah AGM). Mittaristo on vaihdettu joskus vuosia takaperin UK mittariin alkuperäisen hajottua (oli kertaalleen jo vecatronicsillä tinattu).
https://www.youtube.com/watch?v=ihspdKYVcmA
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: tuomaril - 27.01.2017, 14:44:10
Virtalukko / Virtalukon pohja voisi olla tutkimisen arvoinen kohde näin omasta mielestäni. :idiot2:
Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: mulugren - 27.01.2017, 15:37:14
Tuossa brittiketjussa on hyvää stuffia. Joku oli vaihtanut virtalukon pohjan muttei ollu auttanut. Joku oli saanu korjattua ongelman vaihtamalla pahasti vuotavan suuttimen joka jotenkin sai aika-ajoin aikaan "ecu shutdown"(?). Joillain ecu oli ottanu lisävirrasta nokkiinsa ja tarvi "resetin"(?). Joillain ollu sulakerasian piirilevy halki (tyyppivika?) tai jotain kontaktihäikkää siellä osastolla jne.

Onko muuten sammuilevat Volvot yön ajan taivasalla vai katoksessa? Ei sillä etteikö sais säilyttää taivasalla ;D Mielenkiinnosta kysyn.

Otsikko: Vs: V50 D5 vm 2006 sammuu kesken ajon
Kirjoitti: Axu80 - 25.07.2023, 11:23:12
Hei, minulla on/oli sama v70 d5 2003 kanssa. En tiedä vielä 100% tuliko vika korjattua, mutta ei ainakaan ole sammunut kertaakaan, vaikka normaalisti olisi.

Eli luultavasti kontaktihöiriö, ja tein seuraavaa, enkä tiedä tarkalleen mikä auttoi:
- moottoritilan isot plus-kaapelit irti startilta ja kontaktispay ja uudelleen kiinnitys
- maadoituskaapeli, joka moottorissa kiinni, niin irti sekä moottorista, että autonrungosta ja koktaktispaytä ja takaisin kiinni
- moottoritilan sulakeboxin harmaa liitin irti ja runsasti kontaktispaytä ja paineilmaa siihen liittimeen
- moottoritilan sulakerasian releiden irroittaminen ja vaihtaminen ristiin siltä osin kuin sopivat

Yritän laittaa tänne jatkokokemuksista viestiä, mutta lupaavalta vaikuttaa. Ja sopisikin olemaan jonkinlainen kontaktihäiriö, kun yhtä äkkiä noin sammuilee.