Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tane__ - 05.03.2015, 16:51:56
-
Mistähän mahtaa johtua, kun kasipuolikkaan uumenista kuuluu älyttömän kovaa ulinaa? Käyttöhihnan kiristäjärullaa epäilty ja vaihdettu, laturikin vaihdettu, ohjaustehostajan neste ok...
Alkaa usko loppua tuon vehkeen kans, voisko olla mahollista että ilmastointi on kajahtanut?? Ulina välillä hiljenee hetkeks ja sitten jatkaa huutamistaan entistä kovemmin, hävettää jo ajella tommosen katseenkääntäjän kanssa.. ???
-
Voisit hieman tarkentaa tekstiäsi, että voisi heittää edes valistuneita arvauksia äänen aiheuttajasta.
Millä koneella, onko manuaali vai automaatti ja paljonko ajettu?
Ääni kuuluu myös tyhjäkäynnillä vai ajossa? Jos ajossa, tuleeko ääntä vapaalla rullatessa? Jos manuaali, kuuluuko kytkin painettuna?
Perusasiat kuntoon....
-
Niin siis kyse on ihan manuaalisesta 2.4 koneesta, vm. 96 n.45 tonnia ajetusta vehkeestä..
Tyhjäkäynnillä ulisee, jos kone on lämmin ja vapaallakin huutaa. Kytkin pohjassa ei niin pahasti ujella, mutta pientä vinkunaa kuuluu (riippuen ihan auton "tahdosta").
-
Koska autoon on tehty kytkinremppa ja onko painelaakeri vaihdettu samalla onko ylipäätään tietoa näistä?
Ääni voi olla peräisin kahdesta eri laakeristakin. Nouseeko ääni kierrosten mukana?
Helpointa varmaan lähteä liikkeelle nappaamalla apulaitehihna pois paikoiltaan ja kuunnella sitten uudestaan äänimaailmaa,
saa suljettua pois sillä useamman vikakohteen.
-
Kytkinremontista ei kyllä oo minkäänlaista hajua, eikä ääni nouse kierrosten mukana vaan joskus jopa vähän hiljenee.. Pitänee tuota niksiä kokeilla, josko sillä tokenis.
-
Meillä kans ulisee. Kylmänä, ei aina tyhjäkäynnillä, ajoon lähdössä siihen saakka kun antaa vähän reilusti kierroksia, sitte loppuu ja usein kokonaan. Aika ihme homma. Remmi ei ulise, ei ilm.kompura koska laitoin lyhyen remmin talveksi, mutta se ei ääneen vaikuttanut.
Jostain remmipäästä se tulee kun kuuntelee pelti ylhäällä silloin kun tyhjäkäynnillä on ääni, mutta ei pysty kohdentamaan kuuntelemalla. Vois olla laturi, mutta en kyllä missään autossa ole ihan tällaiseen törmännyt ja remmi ei kyllä luista. Mysteeeri. (850 10v. -95)
-
Todellakin mysteeri..
Inhottaa, kun se ääni on niin korkea, ettei sitä pysty tosiaan kuuntelemalla paikallistamaan.
-
Meidän Kasipätkä on ruvennut ulisemaan myös. Siihen on syynä se tyhjäkäyntiventtiili.
Eli letku putsarilta vähän läjään niin ulina
lakkaa. Imee ilmaa sieltä reilusti kun venttiili ei sulkeudu kunnolla. Sen putsaus on auttanut omaan ulinaan. Eli se tyhjäkäyntiventtiili tms.
-
mulla on ulissut kylmänä yli kymmenen vuotta. ääni tulee lisälaitteista. kun hihna on pois niin ääni häviää. ei ole kuitenkaan ilmastoinnin kompura. kesällä ei kuulu mutta mitä kylmempi ni aina enemmän ulvoo. alkaa noin 2000rpm kohdalla. vahva veikkaus on ohjaustehostimen pumppu. motti on 10v
-
Ok, seuraavan kerran kun lähen autoilemaan niin koitan muistaa kokeilla tuota venttiilin/letkun ropeloittamista, josko sillä sitten loppuis tuo mahottoman ärsyttävä vinkuminen.
-
Minäkin taidan kokeilla oisko se tyhjäk.moott. aika ärsyttävä ääni, voi se olla se tehostinpumppukin, tiedä häntä, mutta tuli selväksi, että samaa ääntä riittää näissä 850 10v malleissa.
-
apulaitteista mulla tulee satavarmasti kun kerta hihnan ottaa pois niin vinkuminen loppuu. aiheuttaja siis sillä alueella
-
En muista, onko 96-850:ssä jo samanlainen huohotussysteemi kuin uudemmissa V70-malleissa. Jos on, niin kannattaa kokeilla, kehittääkö koneeseen alipainetta. Tuntuu selvästi laittamalla kämmen öljykorkin aukolle. Ulina loppuu nostamalla öljytikkua ylemmäs, jolloin kone vetää sen kautta korvausilmaa. Ulinan aiheuttaa öljyloukussa sijaitsevan paineventtiilin rikkoontuminen. Öljyloukku vaihdettava melko nopeasti, sillä alipaine rikkoo moottorista stefat => kallis korjaus. :'( :'(
-
Tämähän se voisi ollakin, pitää testata, mikähän se öljyloukku sitten on ?
-
Öljyloukku on imusarjan alla oleva muovinen purkki johon ne huohotusletkut menevät. Ja ei ole 850 kalvoa siellä.
-
Eli 850 10v. 95 volvossa se vika ei siis voi olla siellä öljyloukussa ?
-
Yleisin kylmäulinan syy on tehostimen pumppu. Jos se ulisee melkein aina, voi se pumppu olla ihan loppu tai sitten vielä vakavampaa eli jakoremmin ohjain tai kiristinrulla!
-
Ei se ulina voi kyllä loukusta johtua, siellä on vain pari kammioseinää muuten yhtenäistä tilaa. Alipaineletkussa voi olla takaisku, ainakin turbossa oli pari, vaparista en muista.
-
Näinhän se on. 850:ssä ja muissa, joissa huohotusputki tulee kaasuläpän eteen, ei ole paineventtiiliä öljyloukussa. Sen sijaan vm. 2000 ja myöhemmissä huohotusputki tulee imusarjan vasempaan päähän ja alipaineen säätö hoituu öljyloukun kalvoventtiilillä.