Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: petskula - 06.03.2015, 11:31:56
-
Nisse-polkkaa hyräillen kävin hakemassa Mopotnetistä Nissensin lauhduttimen. Kurkistin pakettiin luonnollisesti jo tiskillä ennen ostotapahtumaa. En vanhaa katsellut pajalla sillä silmällä kuin mittojen, kiinnityspisteiden ja meno-paluu-liitäntöjen osalta, mutta jotenkin olen sitä mieltä, että ei siinä alkuperäisessä noita kolmea valkohattuista venttiiliä ollut. Sama on kuvaston mukaan -94 vuosmallista eteenpäin perusysisatasissakin; tuleeko siinä sitten tuohon jotain putkia ? V90:ssä meno-paluu noiden sinisten tulppien takana vasemmassa päädyssä viistossa.
(http://i.imgur.com/wPP0T6R.jpg?1)
(http://i.imgur.com/MrBpr6X.jpg?1)
(http://i.imgur.com/lbEnjZ0.jpg?1)
-
Tänään menossa pajalle tuota ihmettelemään, mutta junnu tsekkas eilen, että orginaalissa on noiden venttiilien (?) kohdilla vain stanssausjäljet, että "tähän vois porata reikiä jos haluaa" Alkuperäisessä on anturi lauhduttimen toisella puolella, tässä Nissensissä sitä ei ole eli yks noista uuden rei'istä siis tulee ainakin hyötykäyttöön. Eiks nyt kellään porukasta ole perusysisatasta ilmastoinnilla ? Millainen lauhdutin niissä on ?
-
Kyllä nuo käytössä on ja niihin tulee 3 kpl antureita, ainakin kaikissa 940,960 ja s90 malleissa mitä olen purkanut tai korjannut.
-
Okei, nythän tämä menee mielenkiintoiseksi,,, Tuo mun (=lue: vaimon) V90 on käsittääkseni kuitenkin niillä hiluilla mitä on uudesta asti ollut. Meillä kolmannella omistajalla ja kaikki edelliset ns. lähipiiristä. Meitä ennen huollettu ja korjattu vain ja ainoastaan Lohjan Volvolla. Ilmastointikin tuossa toiminut moitteettomasti, kunnes pari vuotta sitten magneettikytkin sai shimmien poiston yhteydessä siipeensä ja piti vaihtaa samantien jenkeistä hommaamani tehdaskunnostettu kompura tilalle, mutta jäi tekemättä.
Missäköhän ne kaks muuta anturia tossa sitten on ? Täytyypä ihmetellä kunhan oon taas auton äärellä.
Ei sullakaan varmaan räjäytyskuvia tuosta systeemistä ole ? Tai voinhan mä kurkata josko Vadiksessa olis, ei vaan millään haluis vapaa-ajalla koskea kompuutteriin pitkällä tikullakaan ;)
-
Ei pelaa tässä ukkovaarin aikaisessa korjaamoläppärissä langaton enkä saa näin ollen Vadiksesta kuvaa tähän liitettyä, mutta näkyy kuvissa tosiaan kolme anturia rivissä. "Pressostat violet, pressostat gray ja pressostat brown" Kuvassa ei näy, että toiselle puolelle lahdutinta menis mitään, mutta tuossa wanhassa sellainen kuitenkin on,,,
EDIT: Tässä kehno kännykkäkuva korjaamoläppärin ruudulta. Noissa kahdessa muussa "pressostatissa" on osanumeron kohdalla vain vuosimallia koskien merkintä -1995 eli siitä sais käsityksen, että siitä eteenpäin niitä kahta ei enää olis. Se, miksi tossa meidän autossa se ainokainenkin eli tuo ruskee on lauhduttimen toisella puolella, jossa tässä uudessa ei ole edes paikkaa moiselle. No, samahan tuo kummalla puolella se on eli ruuvataan tuohon etupuolelle ja tulpataan nuo turhat kun en osaa sanoa, onko nuo lauhduttimessa nyt kiinni olevat sellaiset että myös pysyvät tukossa kunnes niihin ruuvataan anturi vai ampuuko ne itsensä auki kun järjestelmä paineistetaan. Tosin osaava paikallinen ilmastoitispesialistikin tuon tietty osaa sanoa ennen kuin alkaa tuohon aineita laittaa :)
(http://i.imgur.com/XrbxI0T.jpg)
-
Ja väärin muistettu; pajalla muisti palaili pätkittäin että onhan se yksinäinen anturi vanhassa lauhduttimessa samalla puolella kun kolme venttiiliä uudessa. ::)
(http://i.imgur.com/pL26cvw.jpg)
(http://i.imgur.com/JOYXE6i.jpg)
-
oliko kallis kenno?
-
129.90 €
Katselin netistä, että hintahaitari oli vajaasta 80 ekusta (ilman postikuluja siis) jonnekin 170 ekun huitteille eli aika lailla kultaisen keskitien hinta. Ja kun ei (taaskaan) ollut aikaa odotella osaa vaan piti saada "heti" kun tuo auto on meillä käytännössä 24/7 ajossa niin ettei oikein pesemäänkään ehdi ;)
-
jep,siinätapauksessa jos nyt pesuun on pakko mennä niin suosittelen pesukatua,siinä autoliikkuu kokoajan etiäppäin ja koneet pysyy paikallaan, ei tuu turhaa seisokkia ja ei aikaa kulu turhaan paikallaan seisomiseen,joo kenno vaikuttaa asialliselta ;)
-
Kun täällä korvessa ei moisia palveluja kuin pesukatu ole, niin ei auta :'(
No, kerran vuodessa sentään ennen kun käydään katsuria moikkaamassa pestään auto ja raivataan sisusta, ettei urputa lattialla pyörivistä ja mahdollisesti polkusimien alle (onneksi niitä on automaagissa vain kaks) ajautuvista irtonaisista kal,,, öö kivennäisvesipulloista ja -purkeista ;D