Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Rounela - 06.03.2015, 22:43:36
-
Terve (taas..)
Tein tuon laakeriremontin oikeaan etupyörään, jonka yhteydessä ABS anturi meni poikki. Rikkinäisellä anturilla antoi heti käynnistettäessä "ABS/Ajonvakautus vaatii huollon". Mainittakoon, että siihen vaihdettiin myös vetoakseli sekä jarrulevy & palat.
Vaihdoin äsken ABS anturin. Nyt tapahtuu seuraavaa joka kerta, kun lähtee ajamaan:
- Auto käyntiin "Ajonvakautus on hetkellisesti pois käytöstä"
- 50m ajoa, virheilmoitus katoaa
- 100m ajoa "ABS/Ajonvakautus vaatii huollon" ja luistonesto/ABS häviää pois käytöstä.
Mikähän tuota nyt vaivaa? Ilmeisesti anturilta jotain tietoa tulee, kun virheilmoitus joka kerta häviää, hetkeksi? Näkeekö OBD-lukijalla tai Volvon huollossa, mistä tuo vika aiheutuu?
Yritin johtoja heilutella, pitänee vielä huomenna repiä liittimet auki ja CRC:tä väliin. Luin äsken kauhukuvia ABS ohjausyksiköstä, mutta olisiko se nyt samalla kertaa hajonnut? Pikku hiljaa alkaisi riittää nämä "yllätysviat".
-
Nollattiinko vikakoodit ?
-
Ei nollattu, tämä oli "tee-se-itse" huolto tällä kertaa.
- Pitääkö nollata, että ongelma poistuu?
-
Ei nollattu, tämä oli "tee-se-itse" huolto tällä kertaa.
- Pitääkö nollata, että ongelma poistuu?
Vahvana Mutuna: kyllä pitää nollata. Tuo voisi onnistua ihan akun irroittamisella, tosin ihan omalla vastuulla. Varmemmin sekä turvallisemmin vikakoodinlukijalla.
-
Voisiko olla ettei anturi toimi kunnolla, lukee vain osan "haitoista"? Voiko anturi olla liian kaukana, väärässä kohtaa...? ???
Vahvana Mutuna: kyllä pitää nollata. Tuo voisi onnistua ihan akun irroittamisella, tosin ihan omalla vastuulla. Varmemmin sekä turvallisemmin vikakoodinlukijalla.
Mä taas mutuilen täällä olleiden juttujen perusteella ettei tartte nollata...
-
Terve.
Täällä täysin vastaava ongelma S40:sen kanssa. Laakeri/napa vaihdettu ja abs valo syttyy hieman liikkelle lähdön jälkeen. Tuo "ajonvakautus on hetkellisesti pois käytöstä" tulee heti käynnistäessä.
Laakerin vaihdon jälkeen Anturin liitin on käytetty uusiksi auki ja putsattu, ei vaikutusta. Vikalukijaa ei ole, mutta akkua käytin irti eikä vaikutusta.
Miten tätä nyt lähtisi ratkomaan? Lukijan ostoon vai anturi vaihtoon?
-
Itse 5pv sitten vaihdoin oikean etulaakerin omaan v50.
Ajonvakautusta herjasi ensimmäiset 5m ja hävisi itsestään.
Ei tarvinnut mitään nollata.
-
Terve.
Täällä täysin vastaava ongelma S40:sen kanssa. Laakeri/napa vaihdettu ja abs valo syttyy hieman liikkelle lähdön jälkeen. Tuo "ajonvakautus on hetkellisesti pois käytöstä" tulee heti käynnistäessä.
Laakerin vaihdon jälkeen Anturin liitin on käytetty uusiksi auki ja putsattu, ei vaikutusta. Vikalukijaa ei ole, mutta akkua käytin irti eikä vaikutusta.
Miten tätä nyt lähtisi ratkomaan? Lukijan ostoon vai anturi vaihtoon?
Onko abs hammaskehä ehjä ja oikealla paikalla vetarin olakkeen pohjassa, ruoste voi puskea sitä ulospäin jolloin absi valo herjaa.
-
Mulla oli omassa v40:ssä uusi vetarin nivel, ulkomailta tilattu, jossa oli hammaskehässä erilainen jako , ei toiminut absit
-
Onko abs hammaskehä ehjä ja oikealla paikalla vetarin olakkeen pohjassa, ruoste voi puskea sitä ulospäin jolloin absi valo herjaa.
Vetarin olakkeen? Kaikki kyllä laitoin samalla tavalla takaisin kuin olikin ja jarrukliinerillä puhdistin.
-
Vetarin olakkeen? Kaikki kyllä laitoin samalla tavalla takaisin kuin olikin ja jarrukliinerillä puhdistin.
Se missä hammaskehä istuu
-
Se missä hammaskehä istuu
Anteeksi tyhmyyteni, mutta eikai näissä ole erikseen mitään abs hammaskehää? Käsittääkseni anturin pitäisi osata lukea suoraan vaan tuosta paketista tarvittavansa.
Ja laakeri on tosiaan Fagin valmistama, jota ainakin väittivät oem osaksi. Vaikea uskoa että siitä ainakaan johtuisi tuo vika.
-
Jos olisi pelkkä laakeri vaihdettu niin kysyisin että menihän oikein päin mutta näissä taitaa tulla navan kanssa?
-
Jos olisi pelkkä laakeri vaihdettu niin kysyisin että menihän oikein päin mutta näissä taitaa tulla navan kanssa?
Niin tekee. Ei mitenkään mahdollista asentaa väärin.
-
Onhan laakeri painettu pohjaan asti? Ei välttämättä lue kehää jos jää millin-kaksi vajaaksi.
-
Onhan laakeri painettu pohjaan asti? Ei välttämättä lue kehää jos jää millin-kaksi vajaaksi.
Tuli kyllä omasta mielestä painettua se viimeinenkin napsaus ihan pohjaan, mutta voihan se toki olla että silti jäi rakoa vaikka ei silmin huomaakkaan.
Osaako obd lukija kertoa kuinka tarkasti mikä siellä abs systeemissä mättää?
E: Viat luettu ja oikean puolen anturille ei ole yhteyttä. Toivottavasti paranee anturin vaihdolla.
-
Tuli kyllä omasta mielestä painettua se viimeinenkin napsaus ihan pohjaan, mutta voihan se toki olla että silti jäi rakoa vaikka ei silmin huomaakkaan.
Osaako obd lukija kertoa kuinka tarkasti mikä siellä abs systeemissä mättää?
E: Viat luettu ja oikean puolen anturille ei ole yhteyttä. Toivottavasti paranee anturin vaihdolla.
Vaihdettu eikä vaikutusta. Miten mitataan tuleeko anturille virtaa?
-
Pikemminkin toisinpäin. Rengasta pyörittämällä abs anturi kehittää vaihtovirtaa jonka pystyy yleismittarilla toteamaan.
Onkohan laakerin tunnistinkehä viallinen.
-
Pikemminkin toisinpäin. Rengasta pyörittämällä abs anturi kehittää vaihtovirtaa jonka pystyy yleismittarilla toteamaan.
Onkohan laakerin tunnistinkehä viallinen.
Tuokinhan on toki mahdollista