Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: Alamarin - 07.03.2015, 02:07:40
-
Tarvittaisiin hyviä vinkkejä miten saan irrotettua virranjakajan Volvo B230 lohkosta. Kyseessä on venemoottori AQ131 ja jakaja on jymähtänyt varmaankin meriveden vaikutuksesta eli virranjakaja ei lähde irti.
Ei millään huvittaisi nostaa moottoria pois veneestä tämän takia jos jakajan saisi vielä irroettua yläkautta. On koitettu irrottaa vasaran kanssa ja nyt on tilanne ilmeisesti se että jakajan alumiinirunko on poikki mutta jakaja ei nouse kuin sentin. Tuntuu että jakajan runko on nyt poikki.
Uusi jaka on jo hommattu mutta jotenkin pitäis vanha saada irti.
t. risto
-
Mistä kohtaa olette koputelleet?
Omista vinokoneista in irronnut kun siitä lukituksen ulokkeesta koputellut edestakaisin pientä liikettä
-
Siitä lukituksen ulokkeesta minäkin koputtelut aloitin kunnes koko uloke murtui irti. Se oli kyllä jo pahasti pahasti syöpynyt ja siten heikentynyt tuo korvake eikä jakaja ruvennut liikkumaan. Sen jälkeen vasaroin ihan vaan jakajan rungosta ylöspäin ja nyt siis jakaja on irtonaisen tuntuinen, pyörii ja heiluu mutta ei nouse eli epäilen että jakajan runko on poikki. On myös CRC:llä yritetty liottaa heti aluksi.
-
En tiedä onnistuuko, mutta ihan ajatuksena heitän että apuakselin reiästä kampeaa? Tai mahtuuko siihen päätyjakaja?
-
En tiedä vielä tuosta apuakselin reiän kautta kampeamisesta. Vissiin aika paljon pitäisi purkaa ennen kuin pääsee yrittämään apuakselin irroitusta.
Tuota päätyjakajaa olen aikaisemminkin jo miettinyt mutta en ole saanut selville löytyykö sellaista jonka voi vaan heittää paikalleen ilman että tarvitsisi mitään kampiakselin asentotunnistimia tms.
Konetilassa olisi muutoin kyllä hyvin tilaa päätyjakajalle.
-
Koneen puolesta _muistelisin_ ettei tarvi purkaa kuin jakopää. Ökjypumpun akselin kohdalta on hieman peitossa miten se sinne sijoittuu.
Ei kai se päätyjakaja sen kummemmin tunnistimia tarvitse kuin lohkojakajakaan?
-
CRC:tä ja isoilla pihdeillä eessuntaa nytkyttelyä. Paljon ei ole tilaa koneen ollessa kiinni. Noin saanu ehyenä pois. Joskus aikoinaa katkesi runko, kun yritti meisseliä jakajan ja lohkon väliin naputella. Sitten saikin käyttää ihan väkivaltaa, että sai jakajan pois.
-
Hall anturillisen kärjettömän saa päätyjakajaksi.
Lämpöä siihen pystyjakajaan. Lämpö, iskut ja crc. Ei oo koskaan jääny mikään aukeamatta tällä.
-
Kiitos kaikille vinkeistä. Valitettavasti CRC, nitkuttaminen ja lämpö ei taida nyt enää auttaa kun jakajan runko on mitä ilmeisemmin poikki.
Mutta päätyjakasta kysyisin että mistä autosta/mallista kannattaisi sopivaa sytkäsysteemiä etsiä? Sen verran olen tosiaan jo aiemmin googlaillut että joissain päätyjakamallisissa sytkäsysteemeissä on tosiaan mm. tuo kampiakselin asentotunnistin ym. Mutta ilmeisesti siis jossain Volvo-mallissa on käytetty sellaistakin päätyjakajallista kärjetöntä sytkäsysteemiä, joka olisi suht yksinkertaista tähän mun koneeseen asentaa jälkikäteen ilman tota asentotunnistinta ym. Mun AQ131-koneen pystyjakajahan on kärjellinen mutta kaikki päätyjakajat taitaa olla kärjettömiä. Sehän on vaan kuitenkin etu jos kärjettömän sytkän saa asennettua...
Ja onkohan AQ131 B230 koneen kannessa päätymallin jakajan kierrereiät? Pitänee käydä tuolla veneen talvisäilytyspaikassa tarkistamassa tämäkin jossain vaiheessa.
-
Jakajan runko lienee kuitenkin alumiinia. Luulisin sen irtoavan ennemminkin jäähdyttämällä, kuin lämmittämällä. Äkkiseltään taulukosta lunttaamalla pituuden lämpötilakerroin teräkselle 12*10-6, alumiinille 23*10-6
-
Tietysti joo kunhan nyt ensin laitetaan molekyylit liikkeelle sillä lämmöllä ja nakuttelulla ::)
-
Iliman muuta; tarkoitin vain, että kuumana sitä ei välttämättä kannata turhaan repiä, istuu vain entistä tiukemmassa. Nyt kun se on jo entinen sitä voisi ehkä yrittää repiä juntalla (liukuvasara) jonkin kaksipuolisen koukkusysteemin kanssa, niin että veto kohdistuu jakajaan suoraan akselin suunnassa.
-
Jos joltain löytyy niin voisin ostaa semmoisen päätymallin jakajan plus tarvittavat hilppeet, joilla vosin korvata tuon lohkossa oleva virranjakajan.
-
Tarkistetaan sen verran, että sulla siinä vanhassa jakassa lienee ollut myös alipainekello? Tällaista päätyjakajaa ei ainakaan autonmoottoreissa ole päätyjakajaversiona olemassa, eli joudut päivittämään esimerkiksi 740 B200E/B230E koneesta koko sytkäsysteemin tuohon, eihän siinä kovin montaa piuhaa ole ja saisit samaan hintaan nakutustunnistusominaisuuden, mutta oletan että tarkoitus olisi vaan saada kone toimimaan mahdollisimman yksinkertaisesti?
Jos moottoriin öljynvaihto on helppo toteuttaa (tai vaikkei olisi) niin itse lähtisin rikkomaan jakajan irti koneesta. Eli mitä nyt on irrallaan niin paskaks vaan ja se mitä jää lohkoon niin porakoneella pari 6.5mm reikää, M8 tapilla jengat, pitkät pultit jotka isosta latasta läpi ja siitä vetovasaralla moukkuuttaen irti.
-
Venemoottorien virranjakajissa ei ole alipainekelloa koska alipainesäädölle ei ole venemoottoreissa mitään tarvetta. Muutenkaan samanlaista lohkojakajaa kuin on venemoottoreissa ei löydy käsittääkseni mistää autonmoottorista. Eili venejakajasta puuttuu siis siis alipainesäätö mutta keskipakoissäätö on kuten kuten autojakajassa. Erona on myös se että venejakajassa kansi on kiinni ruuveilla kun taas autoissa riittää hyvin pelkkä klipsi-kiinnitys.
Eli ostokiinnostusta päätyjakajaan on edelleen. Vanhan jakajan osat voivat ehkä toistaiseksi jäädä pyörimään niin kuin ne nyt ovat.
-
Moi kato marinepartseurope.com tai guugleta volvo 855712 ..onko osa oikea ..
-
Myöskään keskipakosäädöllistä takajakajaa ei autopuolelta löydy.
-
temlelle: Joo, kyllä tuo ehdottamasi 855712 näyttää olevan se alkuperäinen venejakaja, joka mulla on lohkossa jumissa ja uusikin hommattu tilalle. Mutta nyt siis myös päätymaliin jakajaan siirtymisen mahdollisuutta tutkiskelen.