Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: cc57 - 07.03.2015, 15:02:13
-
sorry jo heti alkuun jos tästäkin on jo miljoona juttua foorumilla mutta en löytänyt itte yhtään....
Ongelma tällänen: auto starttaa huonosti, startatessa tippuu jännite 7 volttiin.
Tehdyt toimenpiteet:
- uusittu bosch startti
- uusittu bosch laturi
- mitattu mittarilla takaa tulevat syöttökaapelit, kaikki ilman kuormaa ok.
- mitattu lataus, yli 14v kaikki sähkölaitteet päällä, eli lataus ok.
- mitattu akun lepojännite, ok. Mitattu kuormitusmittarilla, ok.
- mitattu maajohdot mittarilla, nekin ok.
- silmämääräisesti tarkastettu syöttökaapelit, nekin kunnossa.
Auto ollut meillä 6 vuotta, ongelma pahentunut koko ajan. Nyt jos sattuu käyttämään lämmitintä parkissa, ei lähe enää käytiin.
Jos ei ratkaisua löydy, pitää varmaan tehrä kesällä uudet syöttökaapelit takaa eteen...
Aattelin olisko jollakin ollut samanlaisia murheita ???
-
koita toisella AKULLA. :hello:
-
Hyväkuntoinen akku ei laske noin alas jännitettään. Osta siis uusi akku, kuusi vuotta nykyakuille on jo pitkä elinikä.
-
Sorry, tuosta jäi laittamatta että akkukin uusi...
-
Jos lämmitin pystyy syömään akun tyhjäksi niin uusi akkusikaan ei ole kunnossa. Tiedäthän että yksikin kunnollinen akun alijännitetila riittää akun huonoon kuntoon saamiseksi.
-
Lämmitin ei ota pahasti ampeereja toimiessaan... Ja tosiaan sille akulle on tehty kuormitustesti, kestää todella hyvin kuormaa. Testin aikana ei laskenut alle 10 v jännite..... Outo laite, sitä ollaan tutkittu monen hepun kanssa....
-
sorry jo heti alkuun jos tästäkin on jo miljoona juttua foorumilla mutta en löytänyt itte yhtään....
Ongelma tällänen: auto starttaa huonosti, startatessa tippuu jännite 7 volttiin.
Tehdyt toimenpiteet:
- uusittu bosch startti
- uusittu bosch laturi
- mitattu mittarilla takaa tulevat syöttökaapelit, kaikki ilman kuormaa ok.
- mitattu lataus, yli 14v kaikki sähkölaitteet päällä, eli lataus ok.
- mitattu akun lepojännite, ok. Mitattu kuormitusmittarilla, ok.
- mitattu maajohdot mittarilla, nekin ok.
- silmämääräisesti tarkastettu syöttökaapelit, nekin kunnossa.
Auto ollut meillä 6 vuotta, ongelma pahentunut koko ajan. Nyt jos sattuu käyttämään lämmitintä parkissa, ei lähe enää käytiin.
Jos ei ratkaisua löydy, pitää varmaan tehrä kesällä uudet syöttökaapelit takaa eteen...
Aattelin olisko jollakin ollut samanlaisia murheita ???
Tere.
Mistä mittasit jännitteen startin aikana,konehuoneen puolelta vai suoraan akun navoista?
Jos jännite putoaa suoraan akulta mitattuna on ainoa vikamahdollisuus huono akku.
Miten se akku on testattu,oikalla kuormitustestillä vai sellasella elektronisella testerillä.
Jos jälkimmäinen niin ei se mikään oikea testi ole.
On noita usiakin akkuja tullut vastaan jotka ei vaan kestä kuormaa.
Yleisin vika on puutteellinen maadoitus moottorin ja rungon välillä.
Mikään yleismittari ei kerro sinulle onko maadoitus huono,vika ilmenee vasta kun sähköistä kuormaa lisätään reilusti.
-
Tere.
Piti vielä sanoa,että testaa maadoitus vaikka apukäynnistyskaapelilla.
Moottorin ja rungon väliltä ja sen jälkeen lisämaa akun miinusnavasta runkoon.
-
Mittasin suoraan konehuoneen puolelta navoista, ja kuormitustesti on tehty sellasella ei-elektronisella laitteella. Eli vanha luotettava vastuslanka-mittari.... ja akkujakin on kokeiltu, jopa Optimaakin...
Käynnistyskaapelitkin olivat jo maapuolella apuna konehuoneessa, ei apua... omituinen juttu. Tai siis varmaan joku simppeli vika, mutta heti ei oo hokassut. Varmaan tuossa myöhemmin puran kaikki syöttökaapelit irti ja vaihtelen ne vahvempiin. Tuli vaan sellainen ajatus että jos noissa ei riitä neliöt ampeerien juoksuun...
Mulla noissa Amerikan laitteissa on ollut aina akut peräkontissa, eikä ongelmia ole ollut. Tosin ne on ollut bensamoottoreita, mutta välillä ollut puristuksiakin, eikä mitään propleemaa ollu saada koneita käyntiin...
-
Onhan akun kengät kunnolla kiinni johdoissa?
-
Kyllä on, ja kaikki liitospinnat on puhdistettu, maapuolen myös...
-
Ongelma tällänen: auto starttaa huonosti, startatessa tippuu jännite 7 volttiin.
Onko tämä mitattu akusta, vai startin päästä?
-
Sammuttaako auto muut sähkölaitteet startatessa? Eli valot yms.
Jaksaako todella pitää auton ns. Elossa eli ei nollaa kelloa?
Oletko tarkistanut hehkut ja hehkujen releen ettei jää makaamaan päälle?
-
Onko tämä mitattu akusta, vai startin päästä?
Konehuoneen puolelta mitattu...
-
Konehuoneen puolelta mitattu...
Kokeile mitata myös akulta. Jos tulokset ovat samoja, niin vika on akussa, mutta jos akun jännite pysyy korkeampana, niin silloin vika on johdoissa, tai liitoksissa.
-
Sammuttaako auto muut sähkölaitteet startatessa? Eli valot yms.
Jaksaako todella pitää auton ns. Elossa eli ei nollaa kelloa?
Oletko tarkistanut hehkut ja hehkujen releen ettei jää makaamaan päälle?
Kyllä valot sammuu startatessa, ja hehkut on uudet samoin. Samoin relekin toimii oikein. Virtalukon pohjaa itte aatellu, voisko se jotenkin vetää jännitteen "maihin".
-
Kokeile mitata myös akulta. Jos tulokset ovat samoja, niin vika on akussa, mutta jos akun jännite pysyy korkeampana, niin silloin vika on johdoissa, tai liitoksissa.
Akulta antaa myös samat alhaiset jännitteet....
-
En oikein tuota akkua jaksa syyttää moisesta, koska kuormituskokeella jaksaa pitää hyvin jännitteet. Ja sekään ei ole vanha...
-
Akulta antaa myös samat alhaiset jännitteet....
Jos akultakin laskee jännite, niin silloin vika on akussa, tai sitten joku sähkölaite kuluttaa syystä, tai toisesta liikaa virtaa. Huonot liitokset ei aiheuta jännitteen laskua akulta, vaan jännitehäviöitä esim. startilta mitattuna.
Kannattaisi ehkä kuitenkin edes kokeilla toista akkua, tai vaikka apukaapeleilla kahta akkua, niin tulisi varmuus.
-
Uudemmassa mallissa johtosarja on aiheuttanut vastaavanlaisia ongelmia, kun johdon eristeet on kuluneet puhki.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=55972.0
-
Pitääpäs tutkia nuo johdot kun rouva tuo auton takaisin. Akkua en oikein epäile, se on jo monesti vaihettu. Itte epäilen just johtovikaa... tarttee tutkia...