Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: arttu1985 - 08.03.2015, 12:34:12
-
Nyt olis aika lyödä viisaat päät yhteen. Eli ongelmana moottorin lämpötila-anturi, tai mittari.
Mittari on koko ajan puolivälin ja punasen välissä, eli kelloasteikolla noin klo 1. Moottorin ollessa käynnissä ei flekti pyöri, vaikka mittarin mukaan pitäisi pyöriä.
Kun anturin liittimen nappaa irti ei tapahdu mitään. Anturin liittimen ollessa irti ja virrat sammuttaessa alkaa flekti pyörimään. Mittari näyttää edelleen samaa.
Mistä vikaa etsimään.
-
Ja noin +18c anturi anto ohmeja 2760, eli sekin lienee kunnossa
-
Nyt olis aika lyödä viisaat päät yhteen. Eli ongelmana moottorin lämpötila-anturi, tai mittari.
Mittari on koko ajan puolivälin ja punasen välissä, eli kelloasteikolla noin klo 1. Moottorin ollessa käynnissä ei flekti pyöri, vaikka mittarin mukaan pitäisi pyöriä.
Kun anturin liittimen nappaa irti ei tapahdu mitään. Anturin liittimen ollessa irti ja virrat sammuttaessa alkaa flekti pyörimään. Mittari näyttää edelleen samaa.
Mistä vikaa etsimään.
Olisiko se mittari jumissa jos näyttämä ei kerran muutu??
-
Onko aiheesta kokemusta / miten selvittää onko jumissa ??? Mittaria en oo vielä ottanut irti. Täytyy purkaa ja katsoa miltä näyttää. Kaikki neuvot tässä vaiheessa ovat arvokkaita :)
-
Sen verran vielä, että kun mittasin anturille tulevasta liittimestä, niin sinne tuli 4,9 volttia virtaa. Pitäiskö tulla 12V ?
-
http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/850%20Wiring%20Diagrams
Löydätkö tuolta kaavioista määriä ?
-
Monesti mittariston jännitteensäätimet ovat 10 V luokkaa (mittariarvo on sama vajaallakin akulla ei-käynnissä ja lataussäätimestä riippumatta käynnissä), mittaa mitä tulee tankin anturille jos polttoainemittari toimii.
Mittariston liitinkamman ja anturin liittimen välillä/liitinkammassa/piirilevyssä/lämpömittarin liittimissä/mittarissa vikaa.
Varmistuu mittaamalla. Kaavioista pitäisi löytää johdon väri, mahd. liitosten sijainti johtosarjassa ja sijainti mittariston kammassa.
-
Tutkinta jatkuu. Ilmoittelen kuinka käy.
-
Ecu syöttää 5V anturille. Tuo mittaaamasi 4.9V on ihan oikein.
-
Viime yönä tutkittu ja hutkittu. Lopputuloksena se, että lämpömittarin käämiin menevä kuparilanka oli poikki :( Täytyy tänään virkeämpänä kolvata se paikalleen. Ilmoittelen tänne kuinka käy. Aikaa tosin menee, koska tilasin tänään ebaysta uudet rattaat matkamittariin, joka niin ikään oli rikki. Tulipa siinä samalla vaihdettua lämpöanturi ja paranneltua kaikki maadoituspisteet konehuoneesta, ja hoonattua liittimet ... :) Eli ei mennyt hukkaan.
Infoilen tosiaan ensi viikolla, että onnistuinko ...
-
ECU syöttää yleensä 5 V omiin tarkoituksiinsa kaikille antureille. Kuitenkin mittariston virtapiiri on omansa ennen CAN-väyliä (ja usein niidenkin yhteydessä). Lämpöantureita on joko suoraan maadoittavia 1-napaisia molemmille, 2-napaisia molemmille tai moninapaisia yhteiskäyttöön. Volvo 850 mittaristolla on 1994 käytetty 5 V ja 8 V reguloituja jännitteitä.
Kaavioista on todellakin hyötyä.
Mittaristoja on ensinnäkin kaksi erilaista, VDO ja Yasaki ja myös kytkennät poikkeavat toisistaan.
Yasaki on helpomman ja perinteisemmän näköinen, VDO sotkee mukaan lisää komponentteja (sivut 103-108):
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo/850%20Wiring%20Diagrams/TP3903202%20850%201994%20Wiring%20Diagrams.pdf
Aihetta sivuava topikki löytyi:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1229.new#new
-
Vdo mittari oli. Lämpömittari purettu ja sieltä oli yhdestä nastasta käämiin menevä kuparilanka poikki. Kolvia kehiin --> mittari toimii on jo testattukin. Tulis vielä ne tripin rattaat enklannista :)