Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Huiske - 08.03.2015, 14:23:26
-
Elikkäs tollanen vuoden 91 auto, B200F koneella, 370tkm ajettuna.
"Ongelmat" alko tossa viime vuoden puolella, kun aina välillä sytytti lambda valon ja herjas liian laihasta / rikkaasta seoksesta, sekä tyhjäkäynnillä että osakaasulla. Ongelma poistu yleensä itestään tai sit kun pyöritteli sulakkeita.
Noh nyt kun katsastus tuli ajankohtaiseks niin rupesin sitten ongelmaa tutkimaan kun ei valo enään sammunutkaan. Kokeilin toista ilmamassamittaria kun siitäkin välillä antoi koodia, noh, ei vaikutusta.
Vaihdoin toisen boksin, no valo hävis ja ajattelin että, nythän tää on kunnossa eli eikun katsastamaan...
(http://imageshack.com/a/img538/9639/EqcFsn.jpg)
Nyt katsastuksen jälkeen oon mittaillu lambdan arvoja eri bokseilla jne.. kaikki pyörii siellä 0.1 - 0.7v paikkeilla eli aika reilusti rikkaalla...
Että mistähän nyt lähtis etsimään vikaa?? kun lambda näyttäis toimivan, mut moottorinohjaus ei ilmeisesti vähennä sopan saantia??
-
Tommosilla arvoilla se käy jo tosi huonosti kun HC noin korkea, eli sytkävika? Ja mittauksesi perusteella lambda näyttäisi toimivan, ja silti CO aivan huikea, kertoo edelleen että on isostipaljo pielessä sopat ja/tai sytytys.
-
Onko jakopää kohdillaan?
-
Tyhjää käy tosi nätisti ja ajossakaan ei mitään erikoista ole? Tuntuu siis toimivan suht normaalisti mikä on kyllä outoa, tarkastan tänään ton jaon ja sit sytkän.
-
Hampaan tai pari pielessä oleva vinokone käy ihan hyvin. Nuhainen vain
-
Onko tohon apulaitehihnapyörän 0 merkkiin uskomista? vai pitääkö purkaa enemmän että nään hammashihihnapyörän? Mut nokkapyörän merkki ja tuo apulaitehihnapyörän merkki on ainakin kohikkain, eli piste yläällä ja sit se ura 0 ennakon kohilla.
* Just katoin sytkä ennakon ja oli n. 13 eykk tyhjäkäynnillä.
** Putsasin virranjakajan kannen, oli pikkasen hapettumaa mutta ei pahasti, laitoin käyntiin ja mittasin lambdalta taas arvoja niin kylmällä koneella 0.55v tyhjäkäynnillä ja kierroksilla 0.4-0.55.
Ja ei anna vikakoodeja tällähetkellä.
-
Mitenköhän tuo kylmäkäynnistys suutin?? Onkohan ne aiheuttanu kenellekkään mitä harmia? Ajattelin jos sen käyttäis ultraäänipesurissa muiden suuttimien kanssa...
-
Piste ei kuulu olla ylöspäin vaan jakohihnan kotelossa olevan kolon kohdalla...
-
Joo, siis sen merkin kohalla just.
Pesin suuttimet ultraäänellä ja sen kylmäkäynnistys suuttimen kans. Eipä ollut mitään vaikutusta ja jätin viellä sen liittimenki irti jos vaikka joku anturi huijjaa sitä pysymään auki kokoajan.
Voiskohan joku anturi näyttää eculle kokoajan että kone olis kylmä??
-
Nytten vaikuttais toimivan, vaihtelin PLX laajakaista lambdan putkeen ja siitä kapeakaista signaalin ecu lle. Aluks pyöri pitkän aikaa AFR siellä 10 hujakoilla, mutta rupes siitä sit korjaamaan ittestään.
Ilmeisesti lambdassa se vika sit oli kuitenkin... Ilmottelen kuinka kävi jahka leiman saan.