Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vollemies - 08.03.2015, 18:52:40
-
Latauksen merkkivalo (punainen akun kuva) joko syttyi yllättäen tai jäi palamaan pysähtymisen jälkeen. Lisäksi tuli herja inforuutuun, "Sähköjärjestemä vaatii huollon". Sitähän minä nyt en sitten tiedä toimiko lataus vai ei, päivä kun vielä oli eikä mittaria ollut mukana.
No, takaisin kotia päästiin. Kytkin eilen ensi hätään vain lataukseen.
Nyt sitten tutkin tarkemmin. Pyörimään laitettaessa merkkivalo ei pala, vika infoa ei tule ja latausjännite oli akkulatturin näytön mukaan 14,5 V. Sähkökuorma ei vaikuttanut latausjännitteeseen koneen käydessä. Aiheeseen liittyviä vikakoodeja ei löytynyt.
Laturi on kunnostettu vaihtolaturi, ajettu 42 000 km. Laturin johdot vaikuttavat olevan hyvin kiinni. Uskaaltaakohan tuolla kauemmaksi lähteä ?
-
Kun minulta hajosi laturi niin asiantuntija sanoi puhelimessa auton toimivan max. 20km.
-
Parkit päällä ajelin kotiin, noin 25 km, vajaat puoli tuntia.
-
Jos ei lataa nii ei avaa suuttimia , jos lataa ja akku vähän huono käy vielä ..
-
Täytyypä pitää mittari mukana niin voi todeta sitten lataako vai eikö. Mikä lie tuo varoitusjuttu ja mistä syystä se iskee päälle jos mitään vikaa ei ole.
-
Raplasin laturista hiilet ulos. Eivätpä olleet paljon ehtineet kulua joten ainakaan siellä ei vikaa ole ellei sitten säätäjä temppuile. Tuo laturi on sen verran hyvin tarjolla, että sitä pystyy vähän tutkimaan paikoillaankin.
Latasi tosin jo ennen tutkimuksia mutta lataa ihme kyllä vielä sen jälkeenkin. Eipä paljon viisastunut.
-
Saako laturin hiilet irrotettuu laturin ollessa kiinni vai pitikö irrottaa?
-
Lähtee helposti
Ensin akun kenkä irti
Sitten johdot irti, varsinainen johto on mutterin alla, jokin yksittäinen johto pienellä pistokkeella.
Taisi olla kolmella tai neljällä ruuvilla se muovinen koppa ja jokin toinen isompi mutteri siinä oli. Mutta hyvin tarjolla.
Ja kopan alta näkyy sitten säätäjä hiilineen joka on kiinni kolmella ruuvilla.
Peace of cake. Jos vain on varaosa ja oikeat työkalut, niin onnistuu hiilien vaihto vaikka linja-autopysäkillä. Tuo säätäjän pääsee työntämään sivusta paikoilleen joten ei ole edes sitä normaalia vehtaamista hiilten jousien kanssa.
Nappasin vielä kameralla kuvan liukurenkaista kun en niitä muuten nähnyt. Nekin olivat kunnossa eli ainakaan uria ei vielä ollut. Eli kyllä noille kunnostetuille latureille ainakin jotain muutakin on tehty pesun lisäksi.
Tosi mies sitten vaihtaa siihen uudet hiilet eikä osta koko säätäjää ;)