Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: epeli80 - 01.06.2011, 22:00:22
-
Onko millainen projekti uusia polttimoita 850 mittaristoon?
Ja on onko siihen pikku näyttöön jossa on kello ja lämpömittari niin vaihdettavissa polttimot? nyt näyttö on pimeä?
-
Ei ole paha rasti. Kojelaudan yläosa pitää irrottaa, ruuvit on vähän piilossa.
Kojelaudan molemmissa päissä on kaksi ruuvia, pyöreän tulpan alla yksi, jonka irrottamalla irtoaa muoviosa jonka alta löytyy sitten toinen.
Mittariston sivuilla olevien kolmen ilmasuulakkeen alta paljastuu ruuvi, suulakkeet irtoavat kun kääntää ylöspäin yli rajoittimen, jolloin muljahtaa toisesta saranatapistaan irti. Tämän jälkeen lähtee varovasti pienellä ruuvarilla kampeamalla. Ne suulakkeen venttiilit kannattaa laittaa 0-asentoon tai ne ruuvit on siellä kanavassa ;). Mittariston yläpuolisessa "lipassa" on kaksi ruuvia.
Hanskalokeron kannen kun aukaisee niin alta paljastuu myös muutama ruuvi. Jos on matkustajan airbag niin täytyy irrottaa hanskalokeron pohja ja avata paljastuvat bagin ruuvit. Kuvien kanssa tämä olisi helpommin selitetty.
Kun kaikki ruuvit on auki niin yläosa lähtee melko pienellä voimalla itseesi päin vetämällä (ei siis ylöspäin kampeamalla). Mittaristo on kiinni pikaklipsuilla jotka avaamalla mittaristo lähtee nostamalla.
Kasatessa huomaa kojelaudan päällisessä mittariston keskiosan kohdalla on kieleke jonka pitää osua rakoseensa, samoin keskimmäisten ilmasuulakkeiden oikealla puolen, nämä on helppo rikkoa.
Kuulostaa työläämmältä kuin onkaan, tämän kun on kerran tehnyt niin seuraavalla kerralla menee reilu 15min :)
Mittaristoon menee perusosaan 4kpl W3W-polttimoita, ajotietokoneen näytössä on kaksi ihan tavallista mittariston muovikannallista poltinta, ilman ajotietokonetta muistaakseni yksi poltin, en muista äkkiä tyyppiä, mutta mallin kanssa löytyy jokaselta huoltoasemaksi itseään kutsuvalta.
E: "lisätty ruuveja"
-
Kiitos vinkistä eiköhän tuo onnistune nyt kun tietää edes vähän mitä pitää purkaa ja miten.
-
Tuossa on linkki kuvin.
http://www.backspegeln.com/tips_dator.asp
-
Osa tekee mittariston irroituksen näin eli ei ota kokonaan yläosaa irti kojelaudasta. Mutta mukavammin on nostotilaa mittarille kun tekee yllä kuvatulla tavalla.
http://volvospeed.com/Dashremove.php
-
Mulla oli yks polttimo palanu tuolta mittariston takaa niin onnistuin kyllä ninjaileen sen alakautta ilman että irrotin kauheesti mitään..
-
Mulla oli yks polttimo palanu tuolta mittariston takaa niin onnistuin kyllä ninjaileen sen alakautta ilman että irrotin kauheesti mitään..
Joo tossa tarvii olla puoliks ninja ja puoliks kirurgi et noin onnistuu ;) mut hyvä niin. Itse veivasin yläosan pois kokonaan että sain mittariston irti, tosin kyseessä oli piirilevyn uudelleen juottaminen..
-
Tuossa kuvasarjassa tuon auton omistaja vaihtoi perus kellonäytön tilalla "ajotietokoneen" onko tuo oikeasti noin helppo kunhan asentaa vaan, jos on niin taidan asentaa itsellenikin tuollaisen kunhan saan sen jostain ostettua.
-
Tuossa kuvasarjassa tuon auton omistaja vaihtoi perus kellonäytön tilalla "ajotietokoneen" onko tuo oikeasti noin helppo kunhan asentaa vaan, jos on niin taidan asentaa itsellenikin tuollaisen kunhan saan sen jostain ostettua.
on
-
Onko kenlläkään myynnissä -96 850 ajotietoneen näyttöä ja sitä piuharsarjaa ja info katkaisijaa.
ostaisin pois sellaisen paketin.
-
Onko kenlläkään myynnissä -96 850 ajotietoneen näyttöä ja sitä piuharsarjaa ja info katkaisijaa.
ostaisin pois sellaisen paketin.
Laita markkinapaikalle ilmoitus. Niitä on aina välillä myynnissä.
-
Miten paljon on ylimääräistä letkua ahtopaineen mittarin letkussa jos sitä ei irroita alkuvaiheessa? Tuntuu niin mahottoman ahtaalta paikalta ja letkun lähtö on alaspäin mittarista. Ja jos alkuvaiheessa saisi irti niin onpa hankala asentaa kasaamis vaiheessa takaisin? Mitään ongelmaahan tuossa ei muuten olisi. Se letku vaan jumittaa silleen että mittaristo ei tunnu nousevan pois.
-
Miten paljon on ylimääräistä letkua ahtopaineen mittarin letkussa jos sitä ei irroita alkuvaiheessa? Tuntuu niin mahottoman ahtaalta paikalta ja letkun lähtö on alaspäin mittarista. Ja jos alkuvaiheessa saisi irti niin onpa hankala asentaa kasaamis vaiheessa takaisin? Mitään ongelmaahan tuossa ei muuten olisi. Se letku vaan jumittaa silleen että mittaristo ei tunnu nousevan pois.
Ahtopaineletkussa on sellainen kulmakappale, eli voit irrottaa sen alaspäin vetämällä tai rintapeltiinpäin vetämällä. Letkussa on kyllä 10...15cm löysää ja jos oot irrottanu kojelaudan päällisen niin lasin ulkopuolelta näet hyvin mitä teet.
-
on
pitääkö todella paikkansa??? luulin et ecua joutuu jotenkin muokkailemaan..mut jos noin vain onnistuu nii ei toi nyt niiiiin vaiketa olis vaihtaa :) oikeastaan täytyypä etsiä tollanen ja vaihtaa :)
-
pitääkö todella paikkansa??? luulin et ecua joutuu jotenkin muokkailemaan..mut jos noin vain onnistuu nii ei toi nyt niiiiin vaiketa olis vaihtaa :) oikeastaan täytyypä etsiä tollanen ja vaihtaa :)
Helppo homma se tosiaan on. Ongelmia voi ilmaantua vain jos autossa on Yazakin mittaristo tai jenkkimallin VDO.
-
Laitanpa kuvan miltä mittariston takana näyttää paikalla ollessa. Irtihän toi ahtopaineen letku lähtee helposti kuten j_tapio kertoi. Nyt on taas mittaristo kunnossa, kilometrit rullaa sekä tripissä että matkamittarissa. Rattaan vaihto työaika noin pari tuntia.
(http://tonppa.kuvat.fi/kuvat/Volvo+kuvatuksia/Mittari+%28800+x+600%29.jpg/_smaller.jpg)
-
Sain tänään vaihdettua mittaristooni ajotietokone ominaisuuden ja uusittua muutamat polttimot. Homma oli helppo ja aikaa ei mennyt juuri mitään. Kiitos vinkeistä joita sain.
-
Huomasin tossa että yks polttimoista on palanut, vois kaikki vaihtaa nyt pääsiäisen aikana :) Mites jos tuonne laittais vaikka vihreät polttimot tai vihreät huput kirkkaiden päälle niin onks se sitten vihreä kun normaalistihan siinä mittaristossajan ei ole mtn värejä muuta kuin mitä viisarit heijastaa punaista.
-
Mittariston valaistuksen kuuluisi olla vihertävä, mikä on toteutettu niin, että mittaristossa on sininen värikalvo ja hehkupolttimoiden kellertävä väri yhdessä sinisen kalvon kanssa luo siis vihreän valaistuksen. Tästä syystä nuo kumihuput toimivat vähän huonosti ja syövät valotehoakin. Ledien valo näkyy yleensä oikein, mitä nyt valkoisilla tulee hiukan vaalean sinisen sävyinen valaistus. Punainen valo taas luonnostaan näkyy huonosti, mutta kunnon smd-ledeillä voi kyllä vapaasti valita värin mielensä mukaan. Itse olen laittanut vihreät ledit ympäri kojelautaa ja on kyllä todellakin kirkkaan vihreä valaistus ja silti orkkistyylinen, ei vaan niin haalea :)
Halvimmat kiinalaisledit (muita en ole tavannutkaan, jos ei itse rakenna alusta) vaan tuppaavat olemaan heikkolaatuisia juotoksiensa osalta ja alkavat joskus vilkkumaan piankin. Niitä on tullut ostettua netistä 10-20kpl motonetin parin hinnalla ja vaihdeltua sitä mukaa, kun juotokset pettää ja hajonneet olen korjannut varalle :D