Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: triplemiina - 09.03.2015, 11:43:19
-
Kertokaapa viisammat missä vika!
Kyseessä siis VOLVO V40, 1,9TD -99.
Aamulla ajattelin reippaanä lähteä töihin... Virrat tulee auton sisätiloihin mm. valoihin ja kelloon/mittarilukemiin, mutta ei tapahdu yhtään mitään, kun vääntää avaimesta. Ei toimi puhaltimet eikä pyyhkijät. Sulakkeet on konehuoneesta katottu ja pitäis olla kunnossa sekä akku myös. Illalla auto toimi aivan moitteettomasti.
Missä vika? mistä lähteä etsimään vikaa? :o
-
paljonko akun jännite on kun starttaat? koettaako se startata yhtään vai onko kun väännät startti asentoon niin kaikki katoaa? hehkuttaako ?
jos akku on kunnossa virtalukko voisi olla yksi syyllinen.
-
En tiedä jännitteistä, kun ei ole mittaria millä mitata. Ei siis tapahdu yhtään mitään, kun vääntää avaimesta. Ei tule mittaristoon valoja eikä hehkuta.
-
Jos virrat päällä mittaristossa kaikki valot palaa, mutta kaikki katoaa kun käännät startti-asentoon, niin sanoisin, että akku tyhjä.
-
Yleismittarillahan tosiaan selviäisi paljon. Asiaan liittyviä ohjeita:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1715
Halvimmat mittarit ei edes paljoa maksa, toki niissä halvoissa on omat ongelmansa, mutta kyllä sellaisella perusmittarilla selvittää ainakin alkuunsa asioita.
-
Siis mittaristoonkaan ei tule minkään valtakunnan valoja ??? Avain kyllä pyörii normaalisti virtalukossa, mutta ei vaan tuu virtaa.
-
Siis mittaristoonkaan ei tule minkään valtakunnan valoja ??? Avain kyllä pyörii normaalisti virtalukossa, mutta ei vaan tuu virtaa.
Sisävalot kuitenkin palaa? Entä ajovalot? Palavatko ne kirkkaasti vai himmeästi tuikkien?
-
Nimenomaan sisävalot toimii mutta esim ajovalot ei ollenkaan... Käytin akun kenkää irti ja ei vaikutusta. :'(
-
Nimenomaan sisävalot toimii mutta esim ajovalot ei ollenkaan... Käytin akun kenkää irti ja ei vaikutusta. :'(
Entä palavatko ne sisävalot kirkkaasti vai heikosti tuikkien?
-
Kirkkaasti :D
-
Virtalukko/pohja kaput, sehän se määrää tahdin virrankululle lähtökohtaisesti. Tosin pitäisi valoja mennä päälle, kun valokatkaisimesta laittelee(vink vink)
-
Kannattaa akun maakaapelit tarkistaa
-
Mitenkä akun kunto on katsottu jossei ole yleismittaria?
Akku nyt ekana mitata :)
-
Akku on nyt mitattu ja virtaa on niinku pienessä pitäjässä, samoin on sulakkeet mitattu kaikki ja ovat ok. Maadotukset on ok ja virtalukonpohja on mitattu myös ja ainakaan mittauksien mukaan ei pitäisi olla mitään vikaa...
-
Kolarikytkimen tarkistus?
-
Kolarikytkimen tarkistus?
Ei ole.
-
Ikinä kuulutkaan kolarikytkimestä ??? mikäs se on ja mistä semmosen löytää? :o
-
Kokeilöe toisilla avaimilla tuossa on kuitenkin jo ajonesto jos se vaikka temppuilee nyt.
-
On kokeiltu toisilla avaimillakin jo :D ei mitään vaikutusta.
No uusi virtalukonpohja on nyt tilattu, että toivoa sopii, että se olis sitten kumminkin vika siinä ::)
-
Voihan nenä! Nyt on paikoillaan uus virtalukonpohja ja ei ihan mitään vaikutusta! >:( :'(
Mistä lähteä etsimään seuraavaa vikaa?
-
Tarkennetaan vielä:
Kun käännät avaimen 0-asennosta "virrat päällä" -asentoon, niin ei siis tapahdu yhtään mitään? Ei tule virtaa radiolle? Ei mene puhallin päälle? Onko siis koko auto noita joitain valoja lukuun ottamatta täysin mykkä?
-
Kyllä juuri näin
-
Jos akku on kunnossa ja sulakkeet niin oikeastaan ainoa vaihtoehto on akun navat ja maajohdot...
-
Voisiko näissä joku järjestelmärele/päärele saada aikaan tuollaista? En siis tiedä, arvailen...
-
Nyt epäilyksen alla on että AJONESTO on päällä >:( Sen ilmeisesti saa vain pois päältä kaukosäätimellä ?
Mitä minulla ei ole koskaan ollutkaan :'(
Onko kenelläkään tietoa voiko ajoneston ohittaa itse vai pitääkö viedä merkkihuoltoon? Autossa kumminkin on ajotietokone niin sekoaako se vai liekkö se jo rikki :/
-
Kyllä ajonesto lähtee ihan avaimella pois päältä.
Vaikka ajonesto ois päällä niin silti yrittäis startata ja virrat menis päälle.
-
Volvosta on mitattu sulakkeet, releet ja johdot. Soitin merkkihuoltoon ja siellä sanottiin, että tietokoneeseen on turha laittaa, koska tuon ikäisestä ei saa irti mitään vikakoodia kuulemma :o
Merkkihuollon mukaan vika olisi lokasuojien alla joku ns. johtosarja mikä nyt oikuttelee. Ajonestossa ei siis vika ole.
Kyllä meinaa usko ja toivo loppua :'( ELK
-
Volvosta on mitattu sulakkeet, releet ja johdot. Soitin merkkihuoltoon ja siellä sanottiin, että tietokoneeseen on turha laittaa, koska tuon ikäisestä ei saa irti mitään vikakoodia kuulemma :o
Merkkihuollon mukaan vika olisi lokasuojien alla joku ns. johtosarja mikä nyt oikuttelee. Ajonestossa ei siis vika ole.
Kyllä meinaa usko ja toivo loppua :'( ELK
Siis Volvolla sanoivat noin... no ihan varmana saa koodia jos semmoisia on, tarvii vaan sen vct2000 kaapelin, tietty voihan se olla että ovat kaikki semmoset nakanneet roskiin... samalla kun vaihtaneet vadiksen vidaan...
-
Ymmärsinköhän oikein, että vain niille laitteille tulee virta, jotka toimivat vaikka avaimet ovat taskussa (sisävalot, kello, keskulukko)? Johtosarjassa tai sulake-/relerasiassa vikaa vikaa... ehkä. Onko akun maadoituskaapeli ja akunkengät tarkistettu ja todettu ehjiksi?
-
Ymmärsinköhän oikein, että vain niille laitteille tulee virta, jotka toimivat vaikka avaimet ovat taskussa (sisävalot, kello, keskulukko)? Johtosarjassa tai sulake-/relerasiassa vikaa vikaa... ehkä. Onko akun maadoituskaapeli ja akunkengät tarkistettu ja todettu ehjiksi?
Kyllä juurikin näin. Akun maadoitusja akunkengät ovat kunnossa. Myös sulakkeet ja releet on mitattu toimivaksi. Wetterillä olivat sitä mieltä, että olisi ohjausyksikkö sökö :'( Ei ole kuulemma tullut vastaavaa vastaan 20 vuoden aikana.
-
Onkos siinä CEM eli central electric module aka sähköjen keskusohjaus yksikkö? Jos on niin siinä tai sen johtosarjassa oleva vika voisi aiheuttaa oireet. Uutta tai käytettyä ehjää yksikköä ei suinpäin kannata ostaa kun tältäkin palstalta löytyy henkilöitä, jotka osaavat niitä korjata.
Edit.
Googlen perusteella näyttäisi olevan CEM ja viat ei mitenkään harvinaisia, eli Wetterillä ei niin yllättäen puhuvat jaskaa jos väittävät, että ei ole ennen tullut vastaan.
-
Jos on-99 niin ei ole cem.
Voi kyllä olla jo -00 mallia, riippuu siitä mistä tuo vuosimalli on katsottu.
Ja auton pitäis lähtä käyntiin ilman koko boksia.
-
Jos on-99 niin ei ole cem.
Voi kyllä olla jo -00 mallia, riippuu siitä mistä tuo vuosimalli on katsottu.
Ja auton pitäis lähtä käyntiin ilman koko boksia.
K
Mikähän se mahtaa sitte volvon reppanaa vaivata? Osaako kukaan epäillä mistä ettiä vikaa? ::) :'(