Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: voge850 - 01.06.2011, 23:32:17
-
Lainasin Volvon tyttärilleni ja soittivat 3 tunnin perästä että kun yrittää autoa startata niin keskuslukitus laittaa ovet kiinni, auto ei kuitenkaan lähde käyntiin.
Myöskin jarrun painaminen laittaa ovet kiinni.
Autosta pitäisi olla käynnistyksenesto ohitettu valtuutetussa Volvo huollossa, kuittien mukaan.
Kauko-ohjainta on raplattu suuntaa jos toiseen, mutta ei mitään helpottavaa vaikutusta.
Kauko-ohjain on Volvon oma, joten ei pitäisi olla mikään harakiri ohjain.
Lisäksi tuli tietoa että virrat päällä ollessa, mittaristossa paloi takasumuvalon merkkivalo, tietääksi ei pitäis palaa, ellei katkaisijaa ole painettu.
Auto on n.60km:n päässä ja ohjeistus puhelin välillä oli kohtalaisen vaikeaa, joten käskin ottaa akun kengän irti ja odotellaan huomista, auttaako mitään, vai pitääkö lähteä paikan päälle tarkistamaan tilannetta.
Mitä pitäisi tsekata asian helpottamiseksi, jotta tiedän mistä lähteä vikaa haeskelemaan, ettei nyt ihan tarvitsisi tuoda lavetilla autoa kotiin.
Autohan on 850 farkku 10-tappinen vm.-95
Olis ihan mukava jos saisi pikaisia neuvoja asian tiimoilta.
-
Ihan villi arvaus, mutta mahdollinen: takaluukulle menevä johtosarja on nirhautunut ja ottaa jostain maihin tai väärät johdot ottaa kontaktia.
Omassani ja muutamassa muussakin on käynyt sitä, että takaluukun paiskaaminen kiinni vetää keskuslukon kiinni. Tärähdyksen takia väärä johto ottaa maihin kiinni -> keskuslukko vetää kiinni.
Sopisi noihin oireisiin jos kerran takasumarin merkkivalo oireilee ja myös jarrut (takaluukun lisäjarruvalo!)
Mutta siis tämä on vaan arvailua.
-
Ihan villi arvaus, mutta mahdollinen: takaluukulle menevä johtosarja on nirhautunut ja ottaa jostain maihin tai väärät johdot ottaa kontaktia.
Omassani ja muutamassa muussakin on käynyt sitä, että takaluukun paiskaaminen kiinni vetää keskuslukon kiinni. Tärähdyksen takia väärä johto ottaa maihin kiinni -> keskuslukko vetää kiinni.
Sopisi noihin oireisiin jos kerran takasumarin merkkivalo oireilee ja myös jarrut (takaluukun lisäjarruvalo!)
Mutta siis tämä on vaan arvailua.
Kiitoksia infosta, mutta Volvo oli lähtenyt käymään kun auto oli yön yli akunkenkä irroitettuna ja kaikki pelaa normaalisti.
En sitten tiedä mikä tuon vaivan aiheutti, mutta täytyy tutkia asiaa paremmin kun auto palautuu omaan kinkeripiiriin.
Tietysti tuo takaluukun johtosarja voi kiusata, jos siellä johtoja on nirhaantunut, mutta tuo jarrujen painaminen mystinen juttu onkin, sillä autossa ei ole lisäjarruvaloa.
Voiko tuo käynnistyksenestolaite kuitenkin vielä vaivata jotenkin, vaikka onkin ohitettu merkkiliikkeessä.
Mystinen vika tai ominaisuus.
Kaikki kyseiseen vaivaan tuleva info auttaa jatkossa tutkailemaan asioita mistä tuollainen vika voisi tulla päälle.
-
Minusta tuntuu että akku oli alijännitteessä, elpyi yön aikana sen verran että lähti käyntiin.
Eikä liittyisi keskuslukitukseen muuten kuin virhetoimintana sähkönpuutteen vuoksi.
-
Ääneni TapioR:n puoleen.
Tuo heikko akkukapasiteetti tekee juurikin noita odottamattomia/välillä järjettömiä vikoja, jotka johtuvat akun alijännitteestä.
-
Rupean itsekkin kallistumaan tuon heikon akun kapasiteetin puoleen, sillä sain tänään lisää infoa vaivasta.
Tyttäret olivat startanneet autoa valokatkaisin valot päällä asennossa, valothan syttyvät ennen starttia jo, ja vie akun kapasiteetti jonkin verran.
Lisäksi ilmastointi oli päällä, puhallin nopeus auto asennossa, joten puhallin puhaltaa täysillä jo ennen starttausta.
Mittariston valot olivat vilkkuneet starttaus yrityksen jälkeen.
Ei muuta kuin uuden akun ostoon, jospa vaivat talttuisi sillä, toivottavasti.
Kerrotaan kokemuksia lisää kun uusi akku on keulalla.
-
Tarkista se lataus kanssa että laturi lataa sitää 14.4-14.6v kun koneessa kierroksia ja kaikki sähköä kulutava laittee pois päällä.Myöskin akunkaapelit ja maadoitus syytä tarkistaa.
-
Kyllä tarkoitus olisi tarkistaa kaikki mahdolliset, akun kunto, kaapelit, laturi ja maadoituksen kiinnitys pisteet.
Kunhan auto vaan saapuu kotipesäänsä, ropellus alkaa :)
-
Tuli vaihdettua uusi akku ja virtalukon pohja, jospa ongelma korjaantuisi näillä, seurataan.
Laturi latasi hyvällä tuotolla, ja maadoituspisteet tuli puhdistettua jos niissä nyt jotain sanottavaa oli.
Viratalukonpohjan hain siniseltä, kun oli 30€ halvempi kuin Motonetissä, jota pidän kyllä suurena ihmeenä että alkuperäinen on edullisempi kuin tarvike, tai mistä sen tietää onko Motonetin pohja myös alkuperäinen, en edes kysynyt.
Seurataan nyt muutama päivä, aiheuttaako jatko toimenpiteitä.