Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AnteroV70 - 09.03.2015, 19:04:39
-
Moi!
Auto herjaa kylmänä kiihdyttäessä Moottori tarvitsee huollon ja menee vikatilaan. ECM 6805 Boost pressure control on herja.
Vikatila kuittaantuu ajamalla tai starttaamalla uudestaan. Pitää myös pientä vislausta kylmänä varovasti kaasuttaessa. Tuntuisi alipainejärjestelmän vuodolta.
Putsasin tuon imusarja alla olevan VNT-ohjausventtiilin ja kokeilin imemällä turbon ohjausta mikä mielestäni toimii moitteetta.
Etummainen moottorin tyyny vaikuttaa ehjältä ja pitää alipaineen moitteetta.
Ainut mikä ei mielestäni pidä on se letku joka menee moottorin ylätukikumin luo eli http://img.photobucket.com/albums/v85/Dacvolvo/D5Engine.jpg (http://img.photobucket.com/albums/v85/Dacvolvo/D5Engine.jpg)
TCV venttiilin luonta kohti ylätukikumia menevä letku. Mihin se letku menee?
Näytti kiinnittyvän johonkin tuossa moottorissa mutta en näe mikä siinä on ja en saa peiliä siihen että pääsisin tihrustamaan.
Letku on ehjä (puristin mahd. pitkältä ruttuun ja yritin imeä ja puhkua) eli ainut vaihtoehto on se mötikkä mikä siinä on tai meneekö se letku siitä vielä johonkin?
Moottori on vanhaa mallia eli D5244T2
-
Tuolla on periaatekuva alipainejärjestelmästä:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=90841
Meneekö tuo kysymäsi letku alipainepumpulle? En tiedä onko se umpiperä kun auto ei käynnissä eli ei välttämättä olekkaan "tiivis" kun imaisee.?
Ehkä jotain voisi selvitä alipaineitten osalta kun laittaisi halpis ahtomittarin siihen ilmanputsarin vieressä olevan venttiilin viereen t-haaralla. 0,6 - 0,8 pitäisi alipainemittarin näyttää tyhjäkäynnillä.
Tukityynyille menevä linja suljetaan kun kierrokset nousee yli 1100 tai kun vauhti on yli "tietyn rajan".
Voihan turbossakin olla vikaa, mutta tutkisin ensin vielä alipanelinjan läpi.
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7333) esim tässä on aihetta käsitelty melko kattavasti. Alipainejärjestelmää, sen testausta sekä mittausta. Mahdolliset vuotokohdat, imu- sekä painevuodot. Sekä esim versinaisesta turbon karstottumisesta olevaa ongelmaa.
Voi olla vuoto tai esim turbon johdesiipien jumitus.
-
Tänään ei mennyt vikatilaan ja kulki ihan ok. Vähän viheltelee kylmänä ja kuumanakin suhahtelee (turbo). Ryntäyttäessä rämähtää vähän joten epäilys kävi tuossa muovisessa ahtoputkessa moottorin alla.
Tutkailin hieman muuta tuolla pihalla kun myrskyää niin se alumiininen putki ilmanputsarilta turbolle oli katkaissut korvakkeen ja siinä oli mustuma. Mustuma oli aiheutunut vuotavasta EGR tiivisteestä, tuosta kohden mikä on noilla kuusiokoloilla kiinni http://www.volvomik.pl/files/SDC10111.JPG (http://www.volvomik.pl/files/SDC10111.JPG)
Onko siinä jokin tiiviste? nopeasti ei netistä löytynyt. Voisiko tuo aiheuttaa vislauksen ja vikatilan? Kun aiheutuu viileällä koneella ja EGR on kaiketi toiminnassa kun kone on kylmä?
Ja tuo alumiiniputki lienee kallis samoin kuin egr jos ei tiivistettä ole saatavilla
-
Täsdä pari videota, minusta kuullostaa imu tai ahtovuodolta. Saako kannatusta? https://www.dropbox.com/s/tbd1kl2y8g9700s/MOV_0709.mp4?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/tbd1kl2y8g9700s/MOV_0709.mp4?dl=0)
https://www.dropbox.com/s/qexs2bpyfgvzobz/MOV_0708.mp4?dl=0 (https://www.dropbox.com/s/qexs2bpyfgvzobz/MOV_0708.mp4?dl=0)
Mielestäni kuullostaa samalta kuin muiden joilla on ollut se muovinen ahtoletku halki. Mielestäni on nyt melko tehoton ala ja keskikierroksilla.