Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nahis - 10.03.2015, 09:38:59
-
Tuli hylsy katsastuksesja noi pitäs ny vaihtaa.onko minkälainen homma ja mitä mitäs muistaa?
Ja onko bilteman etu iskareista mihinkään,ku ei viittis omaisuutta noihin laittaa.
-
Itse vasta tein samalle vuosimallin autolle ja tuossapa on ihan hyvä ohje:
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/all/InstallationInstruction/Document/VCC-131977-1/all/all/all/all/V70%20%2800-08%29%202004
-
First of all. Katso että sulla on riittävät työkalut ja tarvittavat osat, ettei jää sen takia homma kesken. Momenttiavain, torxeja, jousipuristimet (sakara-avain "tähtimutterin" aukaisuun, ite sain omasta lukkopihdeilläkin, kohta 29, osa 6) ja perus työkaluja, ei siis mitään ihmeellistä. Ja osia mahdollisesti joustintukilaakeroinnin osat, kumivasteet pölysuojineen.
Tuo yllä oleva ohje on hyvä käydä läpi.
Peset huolellisesti kaikki avattavat pultit painepesurilla (etenkin torx kanta niveltangossa ja abs anturin kiinnityspaikka. itse sain jonkun kakan kierteeseen ja pultti poikki kiinnitettäessä anturia.), perään teräsharjaa. Kallistuksenvakaajan niveltangoissa olevaan torx kantaan kannattaa kärki lyödä kiinni, säästyy kannan pyöristymiseltä helpommin. Kohdassa 24 oleva abs anturin kiinnike kannattaa ottaa tosiaan heti irti vanhasta iskarista ja laittaa kiinni (mahdollisesti liimata jos kiinnitysnystyrät menivät rikki, liima kerkiää kuivumaan) uuteen iskariin. Myös anturi on hyvä siirtää mahdollisimman kauas suojaan jottei kolhi sitä, on herkkiä hajoomaan. Jos käytössä ei ole ruuvipenkkiä, kannattaa kohdat 26 ja 27 löysätä iskarin ollessa vielä kiinni korissa, pois lukien jousen puristaminen puristimilla.
Ja kuten ohjeista voi huomata niin iskarin alapään ylemmällä pultilla haetaan camber kulma. Sitä nyt on vaikea mitata ilman kunnon mittareita. Jarrulevyn yläkohdasta kun työntää kohti moottoria ja painaa pohjaan, niin ollaan vakioalustalla aika lähellä oikeaa. Itse uskalsin nykästä pienen piirun pohjasta irti ja kulma tuli ihan kohdalleen.
Tuos tollasii pikku tipsei, jotka itse koin kantapään kautta.
-
Iskarin alapäässä oleva Cambersäätö vaikuttaa myös auraus /haritukseen eli kannattaa ehdottomasti teetättää nelipyörä suuntaus ettei mene renkaat piloille.
-
.. ei abs anturia tarvi irrottaa!!!! :hello: konehuoneesta pultit auki, iskarin alapäästä 2 poikittaista pultti pois, tolppa pöydälle, ja jousi irti, ja uuteen iskarinn kiinni. Sitte koko paketti takasin autoon kiinni. ;D
Saahan sitä irroittaa, vaikka pakoputken, mutta kaikki turhaa, ja kun irroittaa vain iskarin, niin ei campperit muutu mikskään.
-
Camperit muuttuu jos iskaritolpan käyttää irti. Iskunvaimentimen alakiinnitys on väljillä rei'illä ja ainakin minulla oli camperissa heittoa vaikka koitin kuin mitata uuden tolpan samalla kohdalle. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen huomasi vielä selkeästi ajossa sen.
Muutenhan työ on selkeä. Tolppa irti ylhäältä ja alhaalta, asb-johto irti tolpasta ettei revi rikki sitä. Itse anturia ei tarvitse siis irroittaa. KAllistuksenvakaajan yhdystanko irti iskarista myös. Kun iskari irti niin napa kannattaa tukea ettei vetonivelelle käy hassusti.
Sitten ruuvipenkissä jousipuristimilla jousi kasaa ja yläpään hilppeet irti ja vaihto uuteen tolppaan. Melkein kannattaa vaihtaa uusi yläpään kuminen jousituki. Ei ole kallis ja harmittaa jos menee 10tkm päästä rikki...
-
No joo, pakkohan ei ole abs anturia irroittaa. Itselle se oli ehkä varotoimi ja johtokin oli sitten paremmin pois tieltä.
Mut en ymmärrä miten toi alapään kiinnitys vaikuttaisi aurauskulmiin?
-
... ei vaikuta, reijät on senverran tiukat. :hello:
-
... ei vaikuta, reijät on senverran tiukat. :hello:
Mulla ainakin se toinen reikä on semmonen väljä, mistä säädetään camberia. Ei se nyt siinä hirveesti liiku, mut pienikin liike vaikuttaa jo huomattavasti enemmän sinne renkaaseen.
-
Samoin minulla, tämän nykyisen mukana tuli kybit.
-
Samoin minulla, tämän nykyisen mukana tuli kybit.
Taitaa kyllä olla kaikissa. ;)
-
No joo, pakkohan ei ole abs anturia irroittaa. Itselle se oli ehkä varotoimi ja johtokin oli sitten paremmin pois tieltä.
Mut en ymmärrä miten toi alapään kiinnitys vaikuttaisi aurauskulmiin?
Auraus ja camper eri asia.
-
Kannattaa laittaa molemmille puolille saman verran camberia. Itse käytin rakotulkkina rautasahan terää. Sen verran monta aurauskulman säätöä tehty tähän autoon, että tiedän tuon olevan sopiva mulle.
-
Auraus ja camper eri asia.
Tiedän, ralli art puhui ylempänä aurauskulmista, jota kyseenalaistin.
-
Camberin muuttaminen vaikuttaa myöskin aika rajusti auraus/haritukseen. Kokeilkaa jos ette usko.iskarin alapään pultin reikien välys muuttaa reilusti camberia,vaikka tuntuukin pikku välykseltä.no kuitenkin aina pitää säätää kulmat kun on ollu iskarin alapään irti ellei halua riskeerata renkaita Ja ajettavuutta.