Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jarit84 - 02.06.2011, 15:13:30

Otsikko: D5 suuttimet
Kirjoitti: jarit84 - 02.06.2011, 15:13:30
Osaisko joku kertoa kun on vaihdettu ohivuodon takia uudet tiivisteet pariin suuttimeen.
Nyt käyntin lähtö parani huomattavasti, mutta mikäs mahtaa nyt olla vinossa kun napsuttaa/nakuttaa kun on veto päällä noin 1600-3000 kierrosten välisellä aluveella?   :'( ei taida tällä merkillä tervettä päivää olla tiedossa
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: (Miksu) - 02.06.2011, 18:24:00
Osaisko joku kertoa kun on vaihdettu ohivuodon takia uudet tiivisteet pariin suuttimeen.
Nyt käyntin lähtö parani huomattavasti, mutta mikäs mahtaa nyt olla vinossa kun napsuttaa/nakuttaa kun on veto päällä noin 1600-3000 kierrosten välisellä aluveella?   :'( ei taida tällä merkillä tervettä päivää olla tiedossa

Muistaisin jonkun korjanneen suuttimen uusimisella vastaavan äänen, mutta eipä vastaavan tyyppinen ääni aina samasta syystä tule.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: jarit84 - 03.06.2011, 09:01:07
Eikö kukaan ole perehtyny mikä ääntä aiheuttaa? Voisko olla vuotava kärki tai väärä poltoaine paine tietyllä kierrosaluveella?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Nortti - 03.06.2011, 09:12:56
Eikö kukaan ole perehtyny mikä ääntä aiheuttaa? Voisko olla vuotava kärki tai väärä poltoaine paine tietyllä kierrosaluveella?

Nakutus kaasua painaessa tarkoittaa sitä, että joku suuttimista falskaa sylinteriin koko ajan. Se tarkoittaa, että polttoainetta suihkuaa koko ajan ja kyseinen sylinteri sytyttää jo pelkästä paineesta paljon ennen männän tuloa yläasentoon. Tämä on vaarallista, koska kyseiseen sylinteriin tulee suurempi kuormitus. Se vuotava injektori olisi syytä vaihtaa mahdollisimman nopeasti, koska tuollainen voi polttaa reiän mäntään, mikä onkin jo kalliimpi juttu korjata. Ilmeisesti autollasi on senverran ajokilometrejä, että koko kierros suuttimia pitäisi vaihtaa lähiaikoina. Mitä ne ajokilometrit ja vuosimalli ovat?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: jarit84 - 03.06.2011, 21:24:52
ajettu 278000km ja vuosimallia 02. riittääkö niihin jos vaihtaa vaan uudet käret kun nehän siellä sitä vuotaa.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: (Miksu) - 03.06.2011, 22:15:29
ajettu 278000km ja vuosimallia 02. riittääkö niihin jos vaihtaa vaan uudet käret kun nehän siellä sitä vuotaa.

Vie suuttimet johkin korjaajalle, ammattilainen kyllä osaa sanoa penkittämällä ja tarkastamalla suuttimen, että saako siitä kalua perus huollolla vai ei.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Major - 06.06.2011, 21:28:51
Olihan uudet suuttimet samaa luokkaa kuin vanhat? Eli suuttimen päällä ympyrän sisällä oleva numero?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: carlokin - 07.06.2011, 19:35:34
Minulla -02 D5 ajettu 584000.Nakuttaa/kilistää 2000-3000 välillä ihan sairaasti.Olen ajatellut että josko suuttimissa vikaa.Nythän se taisi luetun perusteella varmistua.Tietääkö kukaan kymenlaaksossa noiden korjaus paikkaa?Mitähän yleensä kustantaa?Vaiko netistä käytettyjä 100€ kappale?Kertokaa volvo veljet......
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: jarit84 - 07.06.2011, 22:26:02
oli samaa luokkaa kun otin irti pari jja käytin tiivisteen vaihdossa ja nyt ne samat on ruvennu nakuta täytyy kait vaihtaa käret niihin. jospa sillä loppus savutus ja nakutus
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: D5GT - 09.06.2011, 19:02:00
Mulla kanssa kuuluu "kilinää" vedättäessä, eli suuttimet siinäkin tapauksessa? -vähän laiska käynnistymään..

-05 D5 ja kilsoja about 190tkm..
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: raine - 12.06.2011, 15:03:26
Sama täällä ja starttauttaa aika pitkään.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Itsok - 15.12.2011, 17:24:24
Jatketaan nyt vaikka tähän ketjuun, kun en parempaa ensi hätään löytänyt ja ylläpito varmaan siirtää tarvittaessa oikeaan paikkaan.

Tilanne: S60 D5 -05 167t km. Auto omistuksessa kuukauden ja ~1200 km.
Vein auton jakopäähuoltoon ja öljynvaihtoon ja aamulla tuli soittoa huollosta:
Kysyivät että olenko havainnut, että volle käy vajailla pytyillä. Sanoin että kylmänä se on ravistanut aika paljon, mutta muuten en osannut sanoa juuta en jaata.

Iltapäivällä uusi puhelu ja tilanneselvitys:
Moottorin tukikumi lopussa ja pakoputken kannatin rikki, annoin luvan vaihtaa. Kakkospytyn suutimen johdon irroituksella ei vaikutusta käyntiin, en antanut lupaa vaihtoon. Puhelimessa sanoivat, että suutin voi ajoittain toimia, mutta koko tämän päivän ajan on käynyt vajaalla.

Kävin hakemassa auton huollosta ja hieman viileellä koneella startatessa kone ei enää ravistanut juurikaan. Nähtävästi uuden tukikumin vaikutusta...
Mutta käynnistä en vieläkään osannut sanoa suoraan että tämänhän käy neljällä. Ensimmäinen viispyttynen ja diesel mulle, joten en osaa nähtävästi vaan kuunnella oikein?
Viikonloppuna minulla on nähtävästi mahdollisuus päästä kuuntelemaan kaverin D5 moottorilla olevaa Volvoa ja verrata käyntiääntä.
Kaupungissa kun olen käytännössä pelkästään ajanut viimeajat niin vedoissakaan en ole huomannut puutetta. Täytyy varmaan käyädä kokeilemassa moottoriteillä kaverin kanssa...

Nyt siis keskustellaan myyjäliikkeen kanssa miten asia hoidetaan. Minun mielestä aika selvää, ettei mun piikkiin mene ainakaan kokonaisuudessaan. (uusi suutin 456 + työt ~100)
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Itsok - 16.12.2011, 13:49:43
Myyjäliike selvittää saavatko jostain edullisemmin vaihtosuutinta ja haluaavat että oma mekaanikko vaihtaa sen.
Voinko luottaa siihen, että myyjäliike käyttää alkuperäissuuttimia eikä esim mahdollisia tarvikeosia, jotka ei käy kunnolla Volvon moottoriin?

Onko liikkeen puolesta suutinta vaihtaessa mitään erikoista? Huoltopuoli liikkeeseen on vasta auennut tässä kuussa. Jokatapauksessa kovin skeptisesti suhtautuivat Käyttöauton raportointiin, että autosta on suutin rikki. Lähinnä ohimennen "epäilivät" että ovat siellä rikkoneet sen.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: (Miksu) - 16.12.2011, 15:19:01
Jos tosiaan on ollut suuttimen liitin irti, eikä se ole vaikuttanut käyntiin mitenkään, on mahdollisuuksina ne, että suuttimessa tai suuttimen ohjauksessa (johdot, liitokset ohjainlaite) on vikaa.
Tai no, tietysti voi olla mahdollisuuten myös vika moottorissa.

Se, että joku sylinteri ei polta ainetta näkyisi periaatteessa pakokaasutesterillä happi-arvon runsaana kasvuna (referenssi arvo tähän vaikka sitten toimivasta samanlaisesta autosta.)
Jos polttoaine-ilma seos ei pala, sylinteri toimii kuin ilmapumppu ja vain pumppaa ilmaa pakoputkeen.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Itsok - 16.12.2011, 15:46:22
Jos tosiaan on ollut suuttimen liitin irti, eikä se ole vaikuttanut käyntiin mitenkään, on mahdollisuuksina ne, että suuttimessa tai suuttimen ohjauksessa (johdot, liitokset ohjainlaite) on vikaa.
Tai no, tietysti voi olla mahdollisuuten myös vika moottorissa.

Se, että joku sylinteri ei polta ainetta näkyisi periaatteessa pakokaasutesterillä happi-arvon runsaana kasvuna (referenssi arvo tähän vaikka sitten toimivasta samanlaisesta autosta.)
Jos polttoaine-ilma seos ei pala, sylinteri toimii kuin ilmapumppu ja vain pumppaa ilmaa pakoputkeen.

Niin, tähän minun on vaikea tällä hetkellä ottaa kantaa, että missä vika varsinaisesti sijaitsee. En osaa sanoa, mitä kaikkea mekaniikko on varsinaisesti testannut. Pelkästään suuttimen liittimen irroituksen, vai myös tuleeko liittimielle oikeanlaista sisältöä.
Hehkut on kuitenkin kunnossa.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Nortti - 17.12.2011, 00:16:14

Irtonainen sähköjohto huomataan testerissä ja näkyy vikakoodina. Moottori käynnissä sen laittaminen takaisin ei auta, koska ECM suojaa ohjauspiirin. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen tilanteen pitäisi olla ok.

Vaihtamalla pari injektoria keskenään tilapäisesti voidaan määrittää onko vika siinä injektorissa  vai muualla.

Käytettyjä suuttimia saa reilu satasesta lähtien. Mullakin on toistakymmentä ehjää vähänajettua, mutta ei ole noin vanhaan. Ei noilla kilometreillä kylläkään pitäisi olla vielä ongelmia suuttimissa. Suuttimet ovat samoja 2001 - 2005 välillä.

Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Itsok - 17.12.2011, 10:11:26
Korjauskirjaa ja vanhoja keskusteluja lisää luettuani havaitsin, että riippuen suuttimista (tai siis niitten numeroinnista) voi olla tarve moottorinohjauksen päivittämiseen.
Hyvin vahvasti veikkaan, ettei tämä ole mahdollista myyjäliikkeessä. Eli vaihtotyö menee jokatapauksessa merkkihuolle, kunnolliselle autohuoltolle tai muunlaiselle dieselpajalle.

Yritän selvittää tänään, että onko vika paikallistettu varmasti suuttimeen (tai siis pyytää mekanikkoa vastaamaan arkena niihin kysymyksiin) ja keskustella lisää myyjäliikkeen kanssa vaihtotyöstä. Ja varsinkin että missä se vaihdetaan.

Eilen myyjäliikkeessä tosissaan väitti puhelimessä, että ruiskusuuttimet ovat kulutusosia samallalailla kuin hehkutulpat ja on aivan normaalia, että niitä on jo rikki 170t km ajetuissa autoissa.
Minun käsitykseni on, että usein ruiskusuuttimet kestää kuitenkin auton eliniän ja pääsääntöisesti kuitenkin yli 250t. Eli ei olisi tässä tapauksessa normaalia kulumista.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Itsok - 21.12.2011, 12:04:37
Tänään tuli myyjäliikkeen vastaus asiaan.

-Heillä on tarjota minulle peruskorjattu ruiskusuutin
-Suutinta ei tarvitse päivittää ohjainyksikölle, kun kyseessä on persukorjattu suutin. Vikakoodit nollataan
-Maksaa minulle xxx euroa sielä tehtynä ja 50 e vähemmän jos vaihdatan itse

Eipä taida paljoa vaihtoehtoja jäädä. On melkein pakko päästä joululiikenteeseen...
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: (Miksu) - 21.12.2011, 14:30:51
Mikäli suuttimessa oleva numero on sama, kuin autossa olevassa suuttimessa, ei mitään testeritoimenpiteitä tarvi
Jos taas on eri numerolla, kuin mitä autossa nyt on, niin täytyy kaikki suuttimet vaihtaa samalla numerolla oleviin ja sitten tehtä testerillä lisäksi toimenpiteitä.
(numero löytyy ympyröitynä, suuttimen päältä muovista, olisiko niitä numeroita ollut  1, 2 ja 3)
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Itsok - 21.12.2011, 15:19:26
Eikö yksittäinen suutin voi olla eri numerolla, jos tämä tieto päivitetään ohjainyksikölle? Korjauskirja mielestäni antoi ymmärtää, että näin on mahdollista tehdä.
No parin tunnin päästä asia selviää tarkemmin.

Edit.
Uusi, nähtävästi käytetty suutin on nytten vaihdettu paikalleen. Huoltojampalla tais mennä kaikkiaan max 20 minuuttia.
Vanhat suuttimet oli numerolla 1. ja uusi suutin numerolla 2.

Käynti ainakin muuttui huomattavasti pehmeämmäksi, joten kai se vika tuli sitten poistettua.
Mitä eroa noilla eri suutinsarjoilla on (1, 2 ja 3)?
Onko autolle (/moottorille) jotain haittaa, mikäli annan asian vain olla tuollaisenaan?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: (Miksu) - 21.12.2011, 21:54:13
Moottorinohjain kompensoi sitä mittavirhettä mikä suuttimen valmistuksessa tulee.
Kun suutin valmistetaan ja jos halutaan jotain tarkkaa toleranssia, niin suuri osa suuttimista menee hylkyyn, kun taas laajennetaan sitä toleranssia, eli mittatarkkuus saa olla hunopi ja määritetään suutin, niin moottoriohjaus voi sitten kompensoida sitä  ja näin saadaan suurempi osa suuttimista läpäisemään laaduntarkkailu.

Eli moottorinohjaus antaa pidemmän, lyhemmän tai eriaikaan sen suihkutuspulssin, kuin taas toisella suuttimella.

Taitaakin olla tosiaan siten, että jos eli puolet vaihdetaan eri luokkaan, niin pitää muuttaa kyseistä luokkaa vastaavaksi testerillä..  mutta yksittäin niitä ei mielestäni saa valittua, että missä sylinterissä on mitäkin luokkaa

Todennäköisesti siis nou hätä sun kohdalla, ei se vaikutus oo paljoa, mutta syynsä sillä luokituksella toki kuintekin on.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Itsok - 22.12.2011, 06:35:31
Jes. Jotain tälläistä vähän insinöörttinä arvelinkin. Eli suuttimien suikulpulssin aivan viimeiseen hienosäätöön liittyviä asioita. Ja vaikutus on liki kosmeettinen (siis jos yksi suutin on erilainen), kulutuksen viimeistä desiä haettaessa tai päästöjen tarkempaan kontrollointiin.
Jokatapauksessa parempi näin, kun moottorin käynti neljällä :)

Kiitokset avusta, eiköhän Volvo ole nyt valmis talven haasteisiin. Tai ainakin jos käyn vielä uudet pyyhkiänsulat hakemassa...
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: jm-team - 19.07.2012, 18:21:12
jos miksulla tietoa niin pystyykö 02 d5 (163hp) moottoriin vaihtamaan d5 07 (185hp) suutimet ilman ohjelman muokkausta? tarkoitus on kyllä ohjelmoida kun saa vaan turbon ja putkiston ja kytkin vauhtipyörä asetelmat uusittua...
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mikkis76 - 28.08.2013, 18:18:03
Otin suuttimet irti penkkiä varten ja tässä havaintoja:

-1. pytyn suutin oli todella öljyssä/hiekassa varrestaan, pohja oli armottoman kurainen. Kärki kuiva.
-2. pytyn suutin oli pikkuisen hiekassa, kärjestä märkä.
-3. sama kuin kakkonen eli hiekassa, kuiva kärki
-4. sama homma, kärki likaisempi kuin muissa.
-5. suuttimen alatiiviste oli vihreä, enemmän kurassa kuin muut (poislukien tuo 1.)

Tuo märkä kärki viittaa siis vuotavaan suuttimeen? Onko ihan nomia että suuttimet ovat enemmän tai vähemmän öljyssä/hiekassa? Toivottavasti tuosta 1.pytyn kurasta ei tipahtanut moottoriin mitään sitä putsatessa. Putsaus onnistui muuten hyvin Jorman poranterämetodilla.

E: Sen verran vielä että aamulla hehkut olivat kosteahkoina ainakin 1. 2. ja 4. pytyissä
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mkorkalo - 29.08.2013, 00:39:14
Otin suuttimet irti penkkiä varten ja tässä havaintoja:

-1. pytyn suutin oli todella öljyssä/hiekassa varrestaan, pohja oli armottoman kurainen. Kärki kuiva.
-2. pytyn suutin oli pikkuisen hiekassa, kärjestä märkä.
-3. sama kuin kakkonen eli hiekassa, kuiva kärki
-4. sama homma, kärki likaisempi kuin muissa.
-5. suuttimen alatiiviste oli vihreä, enemmän kurassa kuin muut (poislukien tuo 1.)

Tuo märkä kärki viittaa siis vuotavaan suuttimeen? Onko ihan nomia että suuttimet ovat enemmän tai vähemmän öljyssä/hiekassa? Toivottavasti tuosta 1.pytyn kurasta ei tipahtanut moottoriin mitään sitä putsatessa. Putsaus onnistui muuten hyvin Jorman poranterämetodilla.

E: Sen verran vielä että aamulla hehkut olivat kosteahkoina ainakin 1. 2. ja 4. pytyissä
Itellä oli kans aika paskassa suuttimet, vaikuttas olevan tyypillistä jos suuttimet vuotaa.
Se musta paska on kai karstaa ja polttoainetta, tulee siitä kun se vuotaa koko ajan ja käy liian rikkaalla.
Ite vaihdoin ensin yhden suuttimen, sitten toisen, ja lopuksi kolme, vasta sitten ongelmat loppuivat.
Kyllä, tuntuu lompakossa. Tästä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=36623.0) omat kokemukseni tarkemmin selvitettynä, tuolla myös hyviä kuvia suuttimista.
Ainoastaan yksi suutin taisi olla OK näköinen ja se minulla on vielä tallella.
Jos ei vaihda kaikkia niin kohta kuitenkin 30 tkm päästä saat sen tehdä :)

Katohan muuten että kaikki on varmasti sitä uutta 4-luokkaa mitä lyöt paikalleen, ohjeet tunnistamiseen tuossa linkissä.
Itellä on nyt 4 kpl 4-luokkaa ja 1 kpl 1-luokkaa, paha mennä sanomaan onko mitään haittaa tästä vai ei. Tuntuuhan tuo toimivan. Volvon ohjeen mukaan pitäisi olla sallittu konfiguraatio, tässä tapauksessa moottorinohjaukseen pitää säätää suutinluokaksi numero 2 mikä mulla olikin jo koska tehdasasenteiset suuttimet oli luokkaa 2.

Tuosta ohje suutinluokan tunnistukseen https://www.icloud.com/photostream/fi-fi/#AB5ON9t3vKoCf;A1559A9D-A81C-40E9-912B-BF7EA5A1A931
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mheguli - 05.04.2014, 12:24:49
Lainataanpas vanhaa topiccia. Mikä on suuttimen kuparitiivisteen koko? Suuttimista on monessa keskustelussa jauhettu, mutta ei sattunut silmään, että missään olisi mainittu minkä kokoinen se kuparitiiviste on. Olisi kätevää, jos osaisi jo ennen remonttia varata oikeankokoisen tiivisteen.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: j_tapio - 05.04.2014, 12:30:23
Lainataanpas vanhaa topiccia. Mikä on suuttimen kuparitiivisteen koko? Suuttimista on monessa keskustelussa jauhettu, mutta ei sattunut silmään, että missään olisi mainittu minkä kokoinen se kuparitiiviste on. Olisi kätevää, jos osaisi jo ennen remonttia varata oikeankokoisen tiivisteen.

Kokoa en muista mutta se on joku ihan yleinen common suihkujen tiiviste, tarviketiskillä tietävät antaa oikean. Ainakin kaikissa mb suihkuissa on sama, ja volkkareissa ja audeissa.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: (Miksu) - 05.04.2014, 13:42:57
Noita tiivisteitähän on tosiaan eri kokoisia, mutta sen koon tietäminen ei ole mitenkään tärkeää, koska niitä ei voi vain valita kupariprikka-lajitelmasta, kuten vaikka öljyproppuihin voi, vaan se täytyy olla nimenomaisesti kyseiseen tarkoitukseen tehty tiiviste.
Eli sille tiivisteelle löytyy ihan varaosanumero ja valmistajia on useampiakin.
Varaosaliike löytää auton tiedoilla kyllä oikean tiiisteen.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Lapari - 05.04.2014, 21:47:07
Vetteriltä saa sen kupariprikan 12€ kpl ja tuosta osasepolta oulusta ostin 1€ kpl. Sisäkehällä on semmoinen haitta eli ei ole sisältä pyöreä. Tuolla teollisuushommissa niitä kuparitiivisteitä aika monesti löijätään uudelleen käytettäväksi. Ei kyllä tuota euroa kannata säästää, mutta yhen suuttimen vaihdon tiiän niinkin tehdyn mesetyksekkäästi.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mheguli - 08.04.2014, 08:36:31
Kiitokset tiedoista. Hyvinkään Auto-Ilvekseltä löytyi prikka hintaan 7,50. Tulipahan kerralla oikea.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Nortti - 08.04.2014, 09:54:54
Olisi hyvä, että suuttimen kiristinpantakin vaihdetaan. Merkkiliikkeen tiskillä semmoinen pussi missä on kiinnitystauta ja kuparitiiviste maksaa noin parikymppiä.

Vanhalla kiinnikkeellä suutin saattaa jäädä vuotamaan. Avk:lla näkee välillä volvoja joissa panta on katkennut ja nokkapellissä on yhden sylinterin kohdalla palanut paikka ;).
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: virkpe - 11.04.2014, 10:14:56
Eikös kupari tiivisteet voi löijätä?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Nortti - 11.04.2014, 11:26:47
Voi oikeastaan mutta ei siitä konkurssia tule vaikka vaihtaisikin. Puhtaus on tärkeää kun suuttimen laittaa takaisin. Mulla on tapana koputella kiristetty suutin paineputken kohdalta tylsällä hakkuutaltalla ja isolla vasaralla. Tuleepa tiiveys varmistettua. Pienenpientä vuotoa kun ei välttämättä edes heti huomaa.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: jm-team - 13.05.2014, 21:02:35
Semmonen tuli vastaan kun uudet suuttimet hankin että ei ole sitä "mittatarkkuus" numeroa ilmoitettu ollenkaan? Vanhat oli: (2) mutta uusissa ei ympyrää eikä numeroa sisällä????
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mkorkalo - 15.05.2014, 19:48:20
Semmonen tuli vastaan kun uudet suuttimet hankin että ei ole sitä "mittatarkkuus" numeroa ilmoitettu ollenkaan? Vanhat oli: (2) mutta uusissa ei ympyrää eikä numeroa sisällä????
Tuosta ohje suutinmallin tunnistukseen.
https://www.icloud.com/photostream/fi-fi/#AB5ON9t3vKoCf;A1559A9D-A81C-40E9-912B-BF7EA5A1A931

Uudessa suutinmallissa ei ole sitä ympyröityä luokitusta vaan numerosarjasta otetaan viimeinen luku. Luokka 4 suuttimia voi tuon ohjeen perusteella vaihtaa yksitellenkin vaikka vanhat olisi 2-luokkaa.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: jm-team - 20.05.2014, 18:27:01
30777314 on tuo luku ja yhen oon vaihtanu... vika korjaantu mutta kyseisen suuttimen kohdalla korjausarvo on vieläkin jotain 33.?? lienee kuitenkin syytä vaihtaa kaikki ja käydä piuhanpäässä...
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: renek - 14.08.2014, 23:42:39
Ojasta allikkoon ja allikosta mettään... nooh olihan se tiedossa kun auton meni niin halvalla ostamaan että jotain remppaa täytyykin löytyä  ::) Eli auto on -02 vuoden D5 S60 joka kiihdyttäessä pitää eräänlaista "säpsätystä" tai "tikitystä" tai muuta sellaista ääntä kun reippaamin kiihdyttää eli kysyy vähän voimia, oikeastaan kun ahdot alkavat nousemaan alkaa tikityskin, tosin ei lopu vaikka ahdot laskee, eli lienee polttoainepuolella. 1500-3000rpm kuuluu erityisen hyvin. Savutus on myös melko rajun oloista, pahentunut viimeaikoina! Itsellä olisi pieni veikkaus näihin suuttimiin, mitenhän tilannetta lähtis tutkimaan ja hutkimaan sillain järjellä? Suuttimet irti ja testiin?  Onko tietoa Satakunnan tai E-pohjanmaan alueeella moisia pajoja ?  :-\

Lainataan Mkorkalon videota hieman, eli ääni on aikalailla samanlainen http://www.youtube.com/watch?v=v6hAQFF1Ils
kaksoismassa ja kytkin paketti ehjätty sieltä ääni ei tule, lisäksi aika rankka savutus, koitan huomenna ottaa videon pätkän.

Edit: Kävin tänään paikallisella volvo pajalla kuunteluttamassa ja vastaukseksi sain että todennäköisesti joku suutin alkaa olla ehtoopuolella, Kuitenkin kun irroitin hehkuja ja katselin niin kaikki oli ihan kuivia joten vuoto ei liene mitää aivan valtavaa ?  ???
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: D5S60 - 09.06.2016, 21:25:07
Tähän ketjuun vaan yleisenä kommenttina oma kokemus.

Omassa on ollut samaa,että reilussa kiihdytyksessä kuuluu lievä tikitys,ei mikään hillittömän voimakkaan kuuloinen. Kuuntelin stetoskoopilla suuttimia ja tuntui,että jotkut suuttimet ei pelanneet normaalisti. Vedot tuntui olevan tallella,ei savuttanut kyllä yhtään ja tyhjäkäynnillä koneen äänet normaalit. Käynnistyy myös normaalisti. Aiemmin on vaihdettu yksi suutin selkeän ohivuodon takia.

Noh,tänään Tammer Dieseliin pajalle ja suuttimien penkityksen tulos oli se,että neljä suutinta ehtoopuolella. Päälle 1500€ sinne sitten hujahti kertaheitolla :P

Vaikka lompakkoon kirpaisee tuollainen kivasti,eikä oireet vielä olleet edes pahoja,niin varmaan parempi ne suuttimet on uusia ennen kun ne oireet on todella pahoja. Moottori tuskin tykkää nakutus ilmiöstä..

Luulisi,että vetoja rupee löytymään lisää,kun kaikki suuttimet on kunnossa,vaikka ihan hyvin tuo nytkin kyllä vetää :O
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: völvöxc60 - 10.06.2016, 07:25:07
Tähän ketjuun vaan yleisenä kommenttina oma kokemus.

Omassa on ollut samaa,että reilussa kiihdytyksessä kuuluu lievä tikitys,ei mikään hillittömän voimakkaan kuuloinen. Kuuntelin stetoskoopilla suuttimia ja tuntui,että jotkut suuttimet ei pelanneet normaalisti. Vedot tuntui olevan tallella,ei savuttanut kyllä yhtään ja tyhjäkäynnillä koneen äänet normaalit. Käynnistyy myös normaalisti. Aiemmin on vaihdettu yksi suutin selkeän ohivuodon takia.

Noh,tänään Tammer Dieseliin pajalle ja suuttimien penkityksen tulos oli se,että neljä suutinta ehtoopuolella. Päälle 1500€ sinne sitten hujahti kertaheitolla :P

Vaikka lompakkoon kirpaisee tuollainen kivasti,eikä oireet vielä olleet edes pahoja,niin varmaan parempi ne suuttimet on uusia ennen kun ne oireet on todella pahoja. Moottori tuskin tykkää nakutus ilmiöstä..

Luulisi,että vetoja rupee löytymään lisää,kun kaikki suuttimet on kunnossa,vaikka ihan hyvin tuo nytkin kyllä vetää :O
Luultavasti tulet huomaamaan korjatut suuttimet pienempänä kulutuksena 8)
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mkorkalo - 10.06.2016, 08:34:03
Luultavasti tulet huomaamaan korjatut suuttimet pienempänä kulutuksena 8)
Ja ajotietokone näyttää kulutuksen litran lähempänä todellista, kun ei ruiki tiivisteiden välistä ylimäärästä :)
Savutusarvo oli myös n. puolet aiemmasta katsastuksesta.
Nyt on ajettu 80tkm suuttimien vaihdon jälkeen ja tikitykset ym ei ole tulleet takaisin.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: D5S60 - 10.06.2016, 10:26:47
Tänään hain auton korjaamolta ja eipä tuo tosiaan enää tikittele kun antaa reilusti kaasua. Hitusen vikkelämpi ehkä kiihtymään mutta ei nyt mitään älytöntä eroa. Neljästä suuttimesta,mitkä uusittiin,1-2 suutinta oli vähän lähempänä normaaliarvoja,kun lueskeltiin mittausarvoja paperista. Loput kaksi suutinta oli kaukana normaaleista arvoista,se tietty vaikuttaa jo melko paljon moottoriin. Lähinnä kovalla kaasulla tuli liikaa polttoainetta sylinteriin ja siitä tikitys,ainakin näin voisi tulkita paperista luettujen arvojen perusteella. Kulutus suht samaa mitä ennenkin äkkiseltään seurattuna. Eiköhän nuo suuttimet pelaa nyt pitkän aikaa,sitä en epäile :) Ja kyllä nuo suuttimet kannattaa kuntoon laittaan kenen tahansa,moottorille ei hirveän hyvää nakutus tee..



Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: suden silmät - 10.06.2016, 11:23:53
Ja kyllä nuo suuttimet kannattaa kuntoon laittaan kenen tahansa,moottorille ei hirveän hyvää nakutus tee..

130 tkm olen nyt ajellut tikittävillä suuttimilla itse. Koko vehkeellä on surffattu 470 tkm. Osaatko sanoa missä vaiheessa koko mosa räjähtää ja mikä paikka antaa ekana periksi?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: D5S60 - 10.06.2016, 23:08:07
Minähän en mikään moottoritekniikan asiantuntija ole,mutta olen käsittänyt että jos suutin vuotaa niin palotilaan vuotaa dieseliä,joka sitten paineesta syttyy liian aikaisin. Tämäntyyppinen vuoto kuormittaa moottoria ja on voinut aiheuttaa moottoriin vaurioita. Kyllä sun kilsoilla,varsinkin jos suuttimia ei ole ikinä vaihdettu,suutin/suuttimet voi olla loppu. Naputteleeko sulla kone lähinnä sillon,kun antaa kaasua?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: j_tapio - 10.06.2016, 23:37:54
Osaatko sanoa missä vaiheessa koko mosa räjähtää ja mikä paikka antaa ekana periksi?


http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=28965.msg808186;topicseen#msg808186
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mkorkalo - 11.06.2016, 00:13:43
130 tkm olen nyt ajellut tikittävillä suuttimilla itse. Koko vehkeellä on surffattu 470 tkm. Osaatko sanoa missä vaiheessa koko mosa räjähtää ja mikä paikka antaa ekana periksi?
Kannattaa vaihtaa, itellä vuoti useampikin suutin vaikka ei ollut kuin ~260 tkm ajettu.
Vaihdoin huonoimmat suuttimen ensin, äänet tai käynnistysongelmat ei poistuneet kokonaan. Sitten vaihdoin loputkin suuttimet ja kaikki ongelmat poistuivat.
Melko lopussa on suuttimet varmasti noilla kilsoilla.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: wallu - 19.06.2016, 17:39:28
Mitäs tuollainen 5 suuttimen vaihto uusiin maksaa? Voiko sen tehdä itse ilman ohjelmointia tmv?

Itsellä on ainakin kaksi suutinta jo ehtoopuolella. Saivat ne pari vuotta sitten pajalla muka putsattua ja korjattua mutta eipä ne kovin kauaa toimineet kunnolla. Eivät aukene kuulemma tyhjäkäynnissä kunnolla. Oireina raskas tyhjäkäynti, huono vääntö alakierroksilla ja hidas käynnistymään. Voimasavuakin on alkanut jo tulemaan.

Taitaa olla sama vaihtaa kaikki, kun kilometrejä on takana jo sen 340 tkm.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mkorkalo - 20.06.2016, 08:51:11
Mitäs tuollainen 5 suuttimen vaihto uusiin maksaa? Voiko sen tehdä itse ilman ohjelmointia tmv?

Itsellä on ainakin kaksi suutinta jo ehtoopuolella. Saivat ne pari vuotta sitten pajalla muka putsattua ja korjattua mutta eipä ne kovin kauaa toimineet kunnolla. Eivät aukene kuulemma tyhjäkäynnissä kunnolla. Oireina raskas tyhjäkäynti, huono vääntö alakierroksilla ja hidas käynnistymään. Voimasavuakin on alkanut jo tulemaan.

Taitaa olla sama vaihtaa kaikki, kun kilometrejä on takana jo sen 340 tkm.
Luokkaa 260€/kpl. Älä osta merkkitiskiltä, esim. fixus-liikkeistä saat yhteensopivat suuttimet satasen/kpl halvemmalla.
Ite vaihdoin kaikki 5. Helppo vaihtaa, ei vaadi ohjelmointia. Oikea kireys vaan kiristäessä.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: völvöxc60 - 20.06.2016, 08:57:12
Varmaan on helpot vaihtaa, jos kaikki menee kuin elokuvissa. Ilmeisesti kumminkin todellisuudessa suuttimet voi olla jumissa ja silloin vaihtamisesta voi tulla haastavaa. Kiinnitysraudat/pultit pitää myös vaihtaa ja muistaa ehdottomasti oikea momentti.
Tuleekos muuten uusien suuttimien mukana noi kiinnitys sydeemit ::)
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Valmet-20 - 20.06.2016, 09:41:27
Kauanko nuo suuttimet kestää? Nyt ajettu 380tkm -03 V70 D5:lla eikä mitään ylimääräisiä ääniä kuulu sen rytmihäiriön lisäksi. Hyvin käynnistyy ja toimii normisti. Voimaa on kuten ennenkin eikä savuta yhtään.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mkorkalo - 20.06.2016, 09:55:56
Ite en vaihtanut edes rautoja ja pultteja, so far so good (n. 80 tkm menty uusilla suuttimilla).
Tuossa 260€ hinnassa ei tule lisähilppeitä mukana.

Itellä oli tosiaan vaihtokunnossa melko moni suutin jo ennen 300 tkm.

Kannattaa vaihtaa ennen kuin ehtivät falskata dieseliä suutinpesään, sitte ne on tiukassa. Itellä oli pari vähän jumissa mutta aukesivat kuitenkin voiman alla.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: j_tapio - 20.06.2016, 10:35:25
Asentajat jotka on vaihtanu näitä mb/bmw:hin tietää ettei volvossa ole ikinä tiukassa.
Isot putkarit joilla vähän pyörittää ku samalla nostaa. Pohjien huolellinen rotsaus oikealla kalvaimella ja tietty uus kärkitiiviste.

(http://www.motormarket.fi/media/catalog/product/cache/4/thumbnail/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/-/1-252-kl018650.jpg)
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Lapari - 20.06.2016, 11:16:30
Asentajat jotka on vaihtanu näitä mb/bmw:hin tietää ettei volvossa ole ikinä tiukassa.
Isot putkarit joilla vähän pyörittää ku samalla nostaa. Pohjien huolellinen rotsaus oikealla kalvaimella ja tietty uus kärkitiiviste.

(http://www.motormarket.fi/media/catalog/product/cache/4/thumbnail/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/-/1-252-kl018650.jpg)

Minä en uskaltanut pyörittää enkä kovin nostattaakkaan, mutta empä olekkaan pro. Panin putken takas paikoilleen ja kiinnitysruuvit höllälle. Sitten laitoin auton käyntiin ja lopussa  vähän kierroksiakin annoin, kun ei pelkkä tyhjäkäynti irrottanut.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: suden silmät - 20.06.2016, 23:39:06
Asentajat jotka on vaihtanu näitä mb/bmw:hin tietää ettei volvossa ole ikinä tiukassa.

Ei BMW:ssäkään ole suutin tiukassa, jos on tarvittava hienosäätötyökalu  :2funny:

https://www.youtube.com/watch?v=nK8MqxEeMJY
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.06.2016, 06:24:47
Ei BMW:ssäkään ole suutin tiukassa, jos on tarvittava hienosäätötyökalu  :2funny:

https://www.youtube.com/watch?v=nK8MqxEeMJY
Tsiisus :D
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: anssi68 - 21.06.2016, 08:10:39
Ei BMW:ssäkään ole suutin tiukassa, jos on tarvittava hienosäätötyökalu  :2funny:

https://www.youtube.com/watch?v=nK8MqxEeMJY

:2funny: :2funny:

Omassa suuttimet vaihdettin 4 vuotta sitten kun jätti tielle.
2 suutinta loppu ja muut rajoilla, joten vaihdatin kaikki.

Nyt kilsoja 350 tkm..
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: sami73 - 10.07.2016, 16:26:43
Kuinka vaarallista on kun 1- ja vähän 2-pytyn suutinkin ovat vuotaneet ulospäin dieseliä? Voiko nuihin vaihtaa "tiivisteitä"?
Ohivuotomittauskin varmaan kantsis tehdä. Autolla ajettu 325 tkm.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: suden silmät - 11.07.2016, 20:34:45
Mistä se vuotaa? Yleisempää on vuoto paluulinjasta, se suuttimeen painettava paluuputken nippa löystyy ja alkaa falskaamaan. Sen saa korjattua kyllä suutinta irroittamatta.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: ÖÖ. - 11.07.2016, 22:16:03
Näkeekö näissä jollain ohjelmalla esim. androidin torquella jotain tietoa suuttimien kunnosta? Muistelen että jollain muilla merkeillä näkyi korjausarvot joista pystyi ennustmaa tukkeuman tai muun toimintavirheen.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mulugren - 11.07.2016, 23:00:23
Ei BMW:ssäkään ole suutin tiukassa, jos on tarvittava hienosäätötyökalu  :2funny:

https://www.youtube.com/watch?v=nK8MqxEeMJY

Uskomatonta! Tuon katsottuaan ei kehtaa kyllä mistään pikku jumittamisista valittaa..
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: J2K - 12.07.2016, 09:04:43
Näkeekö näissä jollain ohjelmalla esim. androidin torquella jotain tietoa suuttimien kunnosta? Muistelen että jollain muilla merkeillä näkyi korjausarvot joista pystyi ennustmaa tukkeuman tai muun toimintavirheen.
Tuolla ainakaan ei näe. En tiedä millä näkyisi.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: eku - 05.05.2017, 08:32:27
vaihdoin 2002 vuoden v70 d5 suuttimen aluslevyn, ei lähde nyt käyntiin ollenkaan. starttaa vaan mutta ei edes yritä.. mitä lie tapahtunut?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: volvotdi - 05.05.2017, 10:53:25
vaihdoin 2002 vuoden v70 d5 suuttimen aluslevyn, ei lähde nyt käyntiin ollenkaan. starttaa vaan mutta ei edes yritä.. mitä lie tapahtunut?

Ilmaa järjestelmässä. Koita tuleeko jakotukin viimeisestä suuttimesta dieseliä.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: eku - 06.05.2017, 14:26:25
ei ollut ilmaa, jokaisesta putkesta tulee ainetta. mikähän voisi olla, kun en tehnyt muuta kuin käytin suuttimen irti ja viereisestä suuttimesta ylivuotoletkun, että suutin mahtui helpommin nousemaan.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Lankku - 06.05.2017, 15:42:17
Kannattaa vaihtaa ennen kuin ehtivät falskata dieseliä suutinpesään, sitte ne on tiukassa. Itellä oli pari vähän jumissa mutta aukesivat kuitenkin voiman alla.
Tarkennuksena vain tähän vanhaan viestiin että itse suutin ei vuoda ulospäin(ei ole ainakaan tullut vastaan), vaan kannen puoleinen kuparitiiviste. Sylinterin paine työntää polttoainetta ja pakokaasua suuttimenkoloon. Sinne muodostuu kuonaa, joka on varsinkin kylmänä kovaa.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: ÖÖ. - 06.05.2017, 22:40:16
vaihdoin 2002 vuoden v70 d5 suuttimen aluslevyn, ei lähde nyt käyntiin ollenkaan. starttaa vaan mutta ei edes yritä.. mitä lie tapahtunut?

Mulle kävi melkein samoin tänään aamulla. Tuon polttoainelinjan ja suuttimen välisen kupariprikan vaihdoin niin seuraavassa startissa tupruttelee mustaa, kone ravistaa ja melko kova kalkatus. Tuon 1. suuttimen liittimen kun ottaa irti niin kone käy tasasesti eikä savuta ja kalkatuskin loppuu. Viittaisi siihen että suutin vuotaa nyt sylinteriin mutta miten ihmeessä tuon toimenpiteen aikana niin pääsi käymään vai sattumaako vain?^

Korjauttaa ei kannata, uutta tilalle? Mistä edullisemmin?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: wallu - 13.07.2017, 15:34:05
Fixuksella maksaa harmaakoppaaseen Bosch ruiskusuutin a' 324,00€, vaihtolaite. Runkoveloitus + 77€. Uusi on 428,00€ 
Ihanan kallista :uglystupid2:
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: pihlaja - 14.07.2017, 20:20:27
Oman d5 yksi suutin kävi pp-dieselillä kunnostuksessa ohivuodon vuoksi, oiskohan vähän toista sataa maksanu kunnostus. Uusi tiiviste ja kiinnike tuli huolletun suuttimen mukana. Siinä yksi vaihto ehto jos muutama päivä aikaa autoa seisottaa..
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: ÖÖ. - 15.07.2017, 16:57:11
Vidalla näyttää löytyvän joku suutintesti ja korjauskertoimet. Onkos kukaan testaillut?

Tuolta www.commonraildiesels.com näyttäis löytyvän myös väitetysti uusia suuttimia 140 GBP hintaan. Vähän tekis mieli kokeilla jos melkein kunnostuksen hinnalla oikeasti saa uusia.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mulugren - 15.07.2017, 20:44:22
Vidalla näyttää löytyvän joku suutintesti ja korjauskertoimet. Onkos kukaan testaillut?

Tuolta www.commonraildiesels.com näyttäis löytyvän myös väitetysti uusia suuttimia 140 GBP hintaan. Vähän tekis mieli kokeilla jos melkein kunnostuksen hinnalla oikeasti saa uusia.

Näkyy olevan AWD D5 Volvoon kalliimmat suuttimet kuin etuvetoiseen. Molemmissa kuitenkin D5244T4 mylly ja näyttää suuttimille samaa osanumeroakin.. Kantsii olla tuonne yhteydessä ennenkuin tilaa ja varmistaa että myyvät sopivat suuttintimet ;)
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Timo K. - 16.03.2018, 18:48:34
Mistä se vuotaa? Yleisempää on vuoto paluulinjasta, se suuttimeen painettava paluuputken nippa löystyy ja alkaa falskaamaan. Sen saa korjattua kyllä suutinta irroittamatta.

Miten tuollaisen vuodon saa korjattua? Keskimmäisen sylinterin suuttimen päässä oleva nippa on aivan löysä ja näyttäisi vuotavan dieseliä. Kyseessä -06 D5 V70. 
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: pihlaja - 16.03.2018, 19:30:26
Paluuputken nippa löyty paikallisesta diesel korjaamosta 6e hintaan, Sinisellä 100e  ;D. Oli tosin muovinen, mutta silti...
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: mh82 - 30.09.2019, 15:28:39
Pitäisi omaan -07 malliseen XC90:een (185hp) vaihtaa suuttimia. Mitä noista suutinten numerosarjoista pitää verrata ja mitkä ovat keskenään vaihtokelpoisia? Saisin halvalla setin suuttimia ja jos kokeilisi ne vaihtaa. Ei oikein huvittaisi lähteä noita vanhoja testaamaan, kun pelkkään testaukseen uppoaa jo 350-400€ (40€ per suutin, irrotus ja kiinnitystyö).

Samalla pitää varmaan vaihtaa suutinten tiivisteet, onko vielä muuta mitä kannattaa samalla tehdä / vaihtaa. Nykyisessä autossa kilometrejä takana 289tkm ja etenkin kylmänä joku suutin nakuttaa. Lisäksi kylmänä jos kiihdyttää kovasti, moottorin ääni muuttuu erilaiseksi 2500-3000rpm:n jälkeen.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: volvorookie - 03.10.2019, 19:57:45
Kylmäkäynnistyvyys on hieman heikkoa ja lisäksi erityisesti vähääkää enempää kassua painettaessa tulee lisukeääniä moottorista, jotka viittaisivat suutinongelmaan. Olisiko kenelläkään vinkata suutinkorjaamoa pk-seudulta tai sitten tahoa, josta hankkia käytettyjä/kunnostettuja suuttimia (S60 D5 -03)?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Jorma - 04.10.2019, 13:40:27
Kylmäkäynnistyvyys on hieman heikkoa ja lisäksi erityisesti vähääkää enempää kassua painettaessa tulee lisukeääniä moottorista, jotka viittaisivat suutinongelmaan. Olisiko kenelläkään vinkata suutinkorjaamoa pk-seudulta tai sitten tahoa, josta hankkia käytettyjä/kunnostettuja suuttimia (S60 D5 -03)?

Suuttimen päässä on rinkulan sisässä numero. Olisi hyvä löytää saman kategoriaan suutin jos ostaa käytettynä.

Paikkoja löytyy:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=2814.0
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.10.2019, 14:35:09
Itse käytin Vantaalla Bosch Diesel Servicessä, ei varmasti halvin mutta onnistui hyvin. Sähköpostilla vastaavat tarjouspyyntöön.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: sweedo - 10.09.2020, 00:09:16
saiskos täältä vielä vastausta, eli mistähän kannattais kysellä d5 suuttimien kiinnityslaippojen pultteja? ilmeisesti ne kannattaa vaihtaa samalla?
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Axu85 - 10.09.2020, 05:23:17
saiskos täältä vielä vastausta, eli mistähän kannattais kysellä d5 suuttimien kiinnityslaippojen pultteja? ilmeisesti ne kannattaa vaihtaa samalla?

Pultin kovuuden huomioiden ja 25-30nm voimalla kiinni niin ei tarvii vaihtaa. (Alumiini kansi ei kestä kovinkaan paljon enempää voimaa)

Ainut mitä ehkä joutuu vaihtamaan on se lukitusrengas ja prikka joka on sen laipan alapuolella.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: sweedo - 24.09.2020, 13:49:19
vaihtelin tuossa suuttimen omaan d5 kun ei käynnisty ohivuodon takia, vaihdon jälkeen moottori kävi hetken aikaa, enää ei lähde millään käyntiin.. ideoita?  voiko ilma olla syynä? pumput kyllä pelaa. yhdes suuttimes näyttäs oleva ohivuotoa vain vähä enemmän muihin verrattuna
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: Mustalaatikko - 24.09.2020, 14:51:33
Eikö tule vikakoodeja eikä vuoda? Kokeile pyörittää niitä pumppuja laittamalla virrat päälle monta kertaa, kun pumpun surina loppuu virrat pois ja päälle uudestaan. Vaikka 4-5 kertaa ja sit starttikokeilua.
Otsikko: Vs: D5 suuttimet
Kirjoitti: sweedo - 30.09.2020, 17:03:26
Eikö tule vikakoodeja eikä vuoda? Kokeile pyörittää niitä pumppuja laittamalla virrat päälle monta kertaa, kun pumpun surina loppuu virrat pois ja päälle uudestaan. Vaikka 4-5 kertaa ja sit starttikokeilua.
noni tuli koodit luettua ja nyt näytti "P0092 Polttoainepaineensäädin 1 ohjausvirtapiiri korkea"