Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vihvilä - 14.03.2015, 21:57:29
-
Eli kyseinen rassi Manuelli askilla
Tähän mennessä vaihdettu.
Kaikki taka-akselin puslat.
Kardaanin etuosa ja kanki painotettu
Laakeri ja kumi uusittu.
Lootan takakumi
Koneistamo sanoi että akselin nivelet on kunnossa. Ja käsin tuntuvaa välystä ei ole kun taka-akselim päästä kun rynkyttää kun mielipuoli. Moottorin kumityynyt on kunnossa.
Eli noin 70 kmh asti liikkuu tasasesti mutta siitä eteenpäin alkaa aivan tolkuton jyskytys ja ei vaimene mitä kovempaa mennään.
Eli onko nyt jotain mitä en ole huomioinut vai lähdenkö työntämään tota kardaania takasin koneistajalle?
Keskilaakeri on suoraassa ja kumi ei vipota kun ruuvvipenkissä pyöritin ja etuosa on linjassa lootan kanssa ja kumi myös vapaassa olotilassaan lyöty kiinni.
Että nyt tarttis vähän viisaampien neuvoa...
-
Renkaat varmasti tasapainossa?
-
Vastaan vihvilän puolesta: Renkaat on kunnossa. Sama tärinä kesät ja talvet
-
Onko kardaanin kumi alkuperäinen vai tarvike? Noilla tarvikekumeilla sain itse aikaiseksi vain jyrinöitä juuri samaisissa nopeuksissa, en työntäisi enää yhtään tarvikekumia omaan autoon.
Orggis kumilla toimii hienosti.
-
Tukikumi. Heitän arvauksen, tukikumi on tuore ja tosi tuhdin tuntuinen, kardaani liikkuu "kevyesti" millin tai kaksi, ja järjellisellä voimankäytöllä liikerata ei juuri pitene ja tukikumi on kaikenkaikkiaan hyvin jämäkän oloinen? Silloin se ei toimi...
Voitte testata, ottakaapa kardaanista takapätkä irti, nelosta tai vitosta pesään ja koneen kierrokset sillai että olis ongelmanopeus vauhtia. Väitän että tärisee, ja väitän myös että korjaantuu tukikumin vaihdolla. Voitte myös koittaa vinguttaa tukikumista tavaraa sieltä välistä hiukan pois, jolloinka se laakeria pitävä osa pääsee liikkumaan hieman enemmän, ja teoriassa myös tehdä vähän reikiä siihen joustavaan osaan. Itse kaivoin mettänreunasta tukikumin, josta ulompi tukirauta oli hapettunut kokonaan irti, putsasin raudan, sikakittasin tuon volvo original kumin takaisin kiinni rautaan ja korvasin uuden tarvikekumin tällä. Ongelma korjautui.
-
Voiko tossa perän laipassa olla väljää ilman että ääntäs muuten? Kun siis jos oikeasti takapätkän takapäästä rynkytää oikein koko rahalla niin pieni välys on. Kun nyt mietin että onko ristikossa sittenkin välystä vai antaako se laippa tai laakeri periksi.
Kumi ja laakeri on tarvike mutta örumin kautta suoraan hankittu eikä ollut halvin. Nyplään tuota kumin jäykkyyttä kuhan saan nosturille auton.
Loppu auton alla könyäminen....
-
Ruosteinen huono ristikko voi ääntää todella kovaakin.
-
Pitää testailla. koneistamo sanoi vain sinisin silmin että tarkistivat ne...
-
Kumi ja laakeri on tarvike mutta örumin kautta suoraan hankittu eikä ollut halvin. Nyplään tuota kumin jäykkyyttä kuhan saan nosturille auton.
Kokeilin itse kolmea eri tarvikekumia, kaikissa oli sama ongelma. Alkuperäisellä kumilla vasta hävis.
-
Mites kun britit puhuu että tarvikekumit jyristää mutta loppuu kun ajaa riitävästi. Onko kokemusta?
-
Niin kun alkaa hapertua ja pehmentyä, niin loppuu jyrinät.
-
Niin kun alkaa hapertua ja pehmentyä, niin loppuu jyrinät.
Itselläni loppui ennemmin hermot kuin jyrinät, enempää ei vaan kestänyt ajaa :D Mutta joo, samankaltaista olen kuullut, tiedä sitten paljon se tarttee ajamista.
-
Mutta jokuhan sen aiheuttaa että se kumi joutuu liikkumaan niin paljon?
-
Uskaltaisin sanoa, että syy ei ole liiallinen liike, vaan tuon tarvikekumin liiallinen "superpallomaisuus", se kun liikahtaa muutaman millin kevyesti ja sitten törmää siihen reunuksen umpikumiosaan, joka toimii jousena ja kardaani "pomppaa" takaisinpäin, ja tuon ilmiön ominaistaajuus sattuu olemaan kardaanin yleinen pyörimisnopeus maantievauhdeissa. Taas pehmoisella ja riittävän reilun liikkeen sallivalla kumilla tuo ilmiö ei pääse vahvistumaan, joko liikkeen jäädessä osumatta tuohon umpikumiosaan tai sitten reilusti matalamman ominaistaajuuden takia.
-
hmm. päivitystä. nyt jyrinä kuuluu vain oikeastaan 80 km tuntinopeudessa. sekä liikkeelle lähtö jyrinää (pahenee mitä enemmän lastia), kiihdytys ja moottori jarru jyrinää ja jokin vielä kolahtaa takana kun siirrytään vedolta moottorijarrulle vaikka kaikki muut paitsi lisä rungon yläpuslat on vaihdettu... käsin ei kyllä keksi nosturilla että mistä se ääni kuuluis...
Akseli on nyt siis tasapainotettu kahteen kertaan. toisella kerralla tarkastettiin vielä spoori sisässä ja ulkona. ei vaikutusta.
tukikumi, laakeri, hardi ja hardin keskitys kumi on vaihdettu.
Lisäksi vaihdelaatikko on vaihdettu nyt pyrstössä olleen nimellisen välyksen takia. ei vaikutusta.
Ristikot on tarkastettu minun puolestani ja koneistamossa 2 miehen toimesta. liikkuvat todella hyvin ja ei ole välyksiä.
Häme sanoi toimitusajaksi ehkä kuukausi alkuperäselle sinisen donitsille.......... mutta kait se pitää alkaa kohta vaihtamaan sekin orkkikseen.... hintaakin vain vaivaiset 190€...... ilman laakeria
-
Onko kardaanin pultit kiristetty ristiin ja ristikoiden lukkorenkaat varmasti pohjassa asti siellä urassa?
Onko edessä se rättinivel?
Kardaaniin ja johonkin tukikumiin tuo ongelma liittyy..
Minulla kolahti jarrutuksessa/ kiihdytyksessä ristikko kun oli väärin asennettu.
Kardaanin tukikumi ja laakeri on tarvikkeena laitettu eikä jyristä. 8)
-
Itsellä oli kanssa ongelmia tuon jyristelyn kanssa, kun on madallusjouset joku edellinen omistaja tuohon laitellut. Tein sitten radikaalin ratkaisun ja korotin perää jääkiekoilla :o Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia noiden jyrinöiden kanssa.
Samaan tapaan vaikutti minullakin tavaran määrä kontissa, mitä alempana perä oli sitä messevämpää oli tuo jyristäminen. Itsellä ilmeisesti liittyi videon loppuosassa mainittuun asiaan nuo omat jyristelyt, kun meni nuo kulmat pieleen kardaanissa: http://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM
Mielessä ollut että hommaisi taakse tämmöiset (http://www.ebay.com/itm/Monroe-Shocks-Struts-Max-Air-Rear-Shock-Absorber-MA814-/381228722071?fits=Make%3AVolvo%7CModel%3A940&hash=item58c300a797&vxp=mtr) niin saisi aina perän oikealle korkeudelle kuormasta riippumatta.
-
edessä on siis rätti ja se on uusittu. kuin myös se keskitin kumi sinne kardaanin sisälle. ite meinasin jos kokeilis nostaa ja laskea keskilaakeria ja kattos väheneekö...
-
Itsellä oli kanssa ongelmia tuon jyristelyn kanssa, kun on madallusjouset joku edellinen omistaja tuohon laitellut. Tein sitten radikaalin ratkaisun ja korotin perää jääkiekoilla :o Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia noiden jyrinöiden kanssa.
Samaan tapaan vaikutti minullakin tavaran määrä kontissa, mitä alempana perä oli sitä messevämpää oli tuo jyristäminen. Itsellä ilmeisesti liittyi videon loppuosassa mainittuun asiaan nuo omat jyristelyt, kun meni nuo kulmat pieleen kardaanissa:
Itse korjasin aikoinaan jurina-ongelmat näin:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/675042/265838?ajoneuvo=658
Ongelma kun ei ollut kardaanissa, vaan sen ristikoiden kulmissa. Eipä ole jurissut sen koomin.
-
auto seisoo lastittomana ihan oikeassa korkeudessa. 200 kg hiekkaa kyydissä kun mittasin kardaanin kulmat niin 3 takana ja 2 edessä.
paljonkohan tuo kulma niinkun pirallisesti pitäs olla? kun eikös se tavote olis se että sama kummassakin. muttei kuitenkaan liikaa
-
auto seisoo lastittomana ihan oikeassa korkeudessa. 200 kg hiekkaa kyydissä kun mittasin kardaanin kulmat niin 3 takana ja 2 edessä.
paljonkohan tuo kulma niinkun pirallisesti pitäs olla? kun eikös se tavote olis se että sama kummassakin. muttei kuitenkaan liikaa
Virallisita kulmaa en tiedä, mutta yllättävän paljon sitä saa olla kaikkiaan.
Lähinnä tuossa on se, että löysillä takajousilla jurinat tulevat minullekkin samoin tein kun laittaa hitusenkin lastia kyytiin ja vakiona farkku-ysien vakiotakajouset ovat tänäpäivänä aina kuolleet.
Kuormajousien kanssa ongelmaan en ole enää törmännyt paitsi hitusen ahdistetummassa tomaatti-farkussa, jossa voimansiirroon komponentit kertovat hikisistä olosuhteista, valittaen pyynnin suuruutta erilaisin ääniefektein.
Toki toinenkin hitusen ahdistetumman ysin kardaani kertoo olemassa olostaan ahdettaessa 2000rpm kohdilla täpö-täyden märkää koivupölliä täynnä olevan kärrin kanssa, mutta ne ovat normaaleja raskaan työn tekemisen valituksia. ;)
-
Meillä on tuommonen 940 vm. 1994, ajeltu kohta 670 tkm. Ja moottorihan on D24TIC.
Tässä pari vuotta vaihdettiin kannatinlaakeri, suojakumi, ja sitte alako jyrinä. Käytettiin kardaania koneistamolla tasapainotuksessa ja kohditus oli ok, mutta jyrinä vain jatkuu. On sitte vaihdettu takapyörien laakerit ja sun muuta. Ei oo kummentunu. Ja alkuperäisiä osia on aina käytetty.
Nyt on tilanne se, että kaikki mahdollinen on läpikäyty, ja anua varteen otettava vaihtoehto on, että siinä kitkalukkoperässä se täytyy olla ongelmana.
Onko tässä nyt alettava haalimaan perämurikkaa ?
-
Juuri kyydissä tässä topicin volvossa ja tärinä/ jyrinä on hävinnyt melkein kokonaan ???. Olisiko tukikumi pehmentynyt?
-
Meillä on tuommonen 940 vm. 1994, ajeltu kohta 670 tkm. Ja moottorihan on D24TIC.
Tässä pari vuotta vaihdettiin kannatinlaakeri, suojakumi, ja sitte alako jyrinä. Käytettiin kardaania koneistamolla tasapainotuksessa ja kohditus oli ok, mutta jyrinä vain jatkuu. On sitte vaihdettu takapyörien laakerit ja sun muuta. Ei oo kummentunu. Ja alkuperäisiä osia on aina käytetty.
Nyt on tilanne se, että kaikki mahdollinen on läpikäyty, ja anua varteen otettava vaihtoehto on, että siinä kitkalukkoperässä se täytyy olla ongelmana.
Onko tässä nyt alettava haalimaan perämurikkaa ?
Jytinä alkoi kardaaninkumin ja laakerin vaihdon yhteydessä = niissä osissa tai jossakin siinä remontissa kosketussa osassa ongelma on.
1994 = ei oo kitkaperää ellei ole vaihdettu.
-
Kyllä on kitkaperä tässä mallissa. Eikä minun tartte ees tingata tästä asiasta. Ja on tullu ihan suoraan tehtaalta tuommosena. :)
Ja takuuseen vaihdettiin jo uusi laakeri ja kumi, eikä kummentunu asia. Joten ei nuo laijastaan voi olla merkkiosat viallisia.