Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Alensia - 15.03.2015, 16:15:08

Otsikko: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 15.03.2015, 16:15:08
Ollut jo pidemmän aikaa ongelmaa otsikonmukaisen seitenneliskantin tyhjäkäynnin kanssa, eli välillä käy ihan nätisti, välillä alkaa sitten rytkyttää kierroksia 0-1000rpm välillä, sammuilee myös silloin tällöin. Ajaessa ongelmaa ei juuri ole, tasakaasulla ajaessa välillä (harvoin) ihan kuin aavistuksen verran nykäisisi, mutta käytännössä ihan normaalisti käyttäytyy ajossa. Ongelma tuntuu ilmenevän, kun konetta käyttää hetken aikaa, eli lämmetessä. Kylmänä käy muutaman minuutin yleensä normaalisti.

Edesmenneellä Volvolandian foorumilla taisin tiedustella tätä myös ja muistaakseni lämpöanturia tarjottiin syylliseksi, sitä yksi asentaja tuntui mittailleen eikä poikkeavaa huomannut, mutta voisihan tuon vaihtaa varmuuden vuoksi. Kysymys kuuluukin, mitä muuta tulee mieleen, mikä moista voisi aiheuttaa? Autoon on vaihdettu/korjattu ainakin: tulpat, tulpanjohdot, putsattu virranjakajan kansi jne (tarkistan kuiteista ja muistiinpanoista kunhan työpöydän ääressä olen).

Huomasin myös, että tuo "hopeinen haitariputki" mikä menee ilmanputsarilta koneen kylkeen on halki paristakin kohtaa, joskus jesarilla sitä paikkailin. Onko tuon virka mikä ja pitäisikö uusia vai riittääkö uusi kiepautus jeesusteippiä?

Edit: Pari postausta alempaa löytyy lista, mitä kaikkea autoon on jo tehty
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: aprilli - 16.03.2015, 16:00:36
Ilmanen testi on koittaa ottaa ilmamassamittarin piuha pois ja kuulostella muuttuuko käynti. Vikakoodit?

Mulla oli tuota ongelmaa alkutalvesta että valoihin tullessa meinas sammua ku tippu tyhjäkäynnille ja tyhjäkäynti oli muutenki seilaavaa.

Vika oli Bilteman IMM:ssä, joka ei vaan toiminut vaikka uusi olikin. Boschin IMM tilalle ja ongelma häipyi.

"Hopeinen haitariputki" menee pakosarjan lämpösuojan alta ilmanputsarikotelolle ja sen tarkoitus on yhdessä läppätermostaatin kanssa pitää imuilman lämpötila tietyllä alueella. Jostain muistan lukeneeni että tuo lämmitysilma saattaa koitui IMM:n ennenaikaiseksi kohtaloksi. Omastani otin koko keksinnön pois. Se termostaattikin oli kerran jumittanut lämpöiselle puolelle, samoin ku entisessä 850:ssä.
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: s73 - 16.03.2015, 17:41:02
Millä ohjauksella, bendix vai lh?
Bensapumpun rele tinattu/vaihdettu?
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 16.03.2015, 19:49:40
Noniin nyt kun kuitteja pläräsin niin seuraavaa tehty/vaihdettu jo:
03/2015 - Lambda-anturi uusittu (alkoi oireilemaan ajossa, että veto hävisi välillä tykkänään ja kävi erittäin raskaasti, kytkimellä rämpsäyttämällä sai kierroksia sen verran että tiensivuun pääsi ajamaan - tämä vika korjaantui lambdan vaihdolla)
01/2015 - Putsailtu/tarkastettu: MAP-anturi letku ja liitokset, virranjakajan kansi ja pyörijä, puolan liitännät, pa-pumpun liitokset, tyhjäkäyntimoottori, lämpöanturin liitos
09/2014 - Sytytystulpat uusittu
08/2014 - Öljyt+suodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin uusittu
01/2014 - Tulpanjohdot uusittu (Tuntui kun olisi käynyt kolmella, vika hävisi tällä)
11/2011 - Polttonestepumpun ja suihkutuksen rele, virranjakajan kansi ja pyörijä uusittu
10/2011 - MAP-anturi uusittu
08/2011 - Imusarjan tiiviste ja kaasuläppäkotelo uusittu

Tuossa pari viikkoa sitten kun Lambda uusittiin niin ei vikakoodeja löytynyt (niitä on luettu noissa huolloissa useampaankin otteeseen), vuonna 2011 on näköjään antanut 233(?) Joutokäynti säätöraja ylitetty -vikakoodin, merkintä ainakin huoltokuitista löytyy.

Kuten huomaatte, on autoon sepitetty jo vaikka sun mitä, joten alkaa pikkuhiljaa usko loppua  :'( Harmittaa, kun on itse täysi käsi näiden värkkien kanssa, niin ei juuri tankkaamisen ja pyyhkijänvaihdon lisäksi mitään osaa tehdä, mutta kun alkaa jo korjaamollakin (niin "pajoilla" kuin Volvon merkkihuollossakin) mennä sormi suuhun tämän kanssa niin varsin mielenkiintoista.

Niin, ja aina 98:lla tai ryssän bensalla ajettu, ei vaikutusta mihinkään.

Millä ohjauksella, bendix vai lh?
Milläs tämän nopeasti tarkistan?
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: aprilli - 16.03.2015, 20:23:45
Bendix tämä on jos vaihtolistalla on ollut kerran MAP-anturi. Unohda toi IMM mistä mainitsin..
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: s73 - 16.03.2015, 21:33:01
Kenen tekemä map-anturi, onko GM?
Vikana voi olla tuo anturi mikä on immun tilalla, mikä se nyt olikaan?
 :(
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 17.03.2015, 09:24:04
Kenen tekemä map-anturi, onko GM?
Vikana voi olla tuo anturi mikä on immun tilalla, mikä se nyt olikaan?
 :(
Siniseltä tiskiltä käyty anturi..
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: s73 - 17.03.2015, 11:29:29
Siniseltä tiskiltä käyty anturi..
Okei, siinä on GM:n leima.
Oletko puhdistanut tyhjäkäynti venttiilin?
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 17.03.2015, 19:28:39
Okei, siinä on GM:n leima.
Oletko puhdistanut tyhjäkäynti venttiilin?
Laitetaanpa tehtävälistalle, kiitos. Myös muuta jos mieleen juolahtaa niin saapi ehdottaa  8)
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Kuoma - 18.03.2015, 19:00:18
Kulunut tyhjäkäyntiventtiili(n kara) aiheutti samanlaisia oireita omaan käyttöautoon samalla koneella. Siinä ei putsailut enää auttaneet vaan oli hankittava vähemmän ajetusta uudempi venttiili tilalle. Kilometrejä tosin oli silloin jo 350000 takana.
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 19.03.2015, 08:30:58
Jeps, meikäläisen menopelissä "vasta" karvan alta 250 tkm mittarissa, mutta tuon tarkistan ensi tilassa, kiitos
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 08.04.2015, 11:20:47
Tyhjäkäyntiventtiilistä ei huomauttamista löytynyt, lämpöanturin sai muutamalla kympillä niin kokeillaanpa tänään sen vaihtoa. Yritän kuvailla hieman tarkemmin tuota oirehdintaa:
Kun kone on lämmennyt normaaliin käyntilämpötilaansa, niin silloin tällöin alkaa tyhjäkäynnillä kierrokset hyppiä tuolla 0-1200rpm välillä ja joskus sammuukin. Lähtee kumminkin normaalisti avaimesta käyntiin heti sammuttuaankin. Myös esimerkiksi kun auton ajosta sammuttaa ja lähtee esim. puolen tunnin päästä taas ajamaan, tuntuu kiihdyttäessä nykivän, tämä yleensä häviää kyllä kun kone saavuttaa normaalin lämpötilansa. Ei tunnu savuttavan silloinkaan, kun vika on päällä eikä pauku putkessa havaittavasti ainakaan, ehkä pienenpieni tupsaus korkeintaan.
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 22.04.2015, 11:27:08
Hieman päivitystä: Kylmäkäynnistysventtiilin kytkeminen pois käytöstä näyttäisi korjanneen ongelman, mitähän tuon kanssa tekisi..
Otsikko: Vs: 740 -91 B230F pätkii/sammuu tyhjäkäynnillä
Kirjoitti: Alensia - 04.10.2017, 18:42:58
Jaha, turhautuneena auto seisomaan keväällä 2016, nyt tänä syksystä kävin takaisin ajoon, lambda taas kuollut (lämmettyään alkoi rykimään eikä ajosta tullut mitään alle 3000 rpm). Katalysaattorissa oli sisuskalut irti, ilmeisesti tukennut putken ja luultavasti paskonut lambdan toiseen kertaan. Uusi katti ja "uusi" lambda purkaamolta, nyt on käynyt ja kukkunut mallikkaasti. Seuraillaan..

Onko muuta, mikä tuon lambdan olisi voinut särkeä näin lyhyelle aikaa?