Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: patarauta - 16.03.2015, 19:12:02

Otsikko: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: patarauta - 16.03.2015, 19:12:02
Elikkäs elikkäs. Ajattelin tästä ihan aiheen aukaista kun en pikaisella haulla löytänyt tietoa tai onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa.  ::)
Kyseessä siis n. 600tkm ajettu seitenkantti jonka alustan korkeutta (jousien pituutta) on muutettu usein säätämättä kuitenkaan kulmia.
Vaihdan juuri autoon ehyttä hammastankoa vanhan kuluneen tilalle ja samalla tottakai ajattelin päästä eroon renkaiden kulumisesta. Eturenkaat siis kuluvat merkittävän nopeasti siten että oikea rengas kuluu ulkoreunasta 3cm täysin sileäksi ja kuljettajan puolen rengas tekee saman mutta sisäreunasta. Silloin tällöin kulkee suoraan kuin juna mutta kokoajan autoa pitää kuitenkin ajamalla ajaa myös suoralla tiellä mikä on varsin v*ttumaista.
En ole koskaan säätänyt vanhasta volvosta kulmia, ainoastaan uudemmista vehkeistä 2010 vuosikymmenen laitteistolla tietokoneen kera. :) Nyt siis pitäisi pärjätä ainakin alkuun kotikonstein ja tietää hieman mitä kannattaisi tarkistaa taikka huomioida uusittavien osien listalle. Ulommat raidetangonpäät olen motonettiin tilannut ja edestä otin kallistuksenvakaajan kokonaan pois kokeilun vuoksi. Myös viistot ja poikittaiset alatukivarret vaihdetaan varmasti suoriin ja iskuilta säilyneisiin. Autoon tulee kesäksi eteen coiloverit ja ajokorkeus tulee olemaan alle 3cm. Tällähetkellä maavaraa kuitenkin reilusti kymmenen senttiä.
ELI SIIS omia kokemuksia ja vinkkejä kaivataan, enkä kaipaa viisastelua. Voleksi seisoo tällähetkellä liikuntakyvyttömänä koti(pihassa) pukeilla eikä mihinkään ammattitason työkaluihin ole juuri nyt mahdollisuutta.
Otsikko: Vs: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: TapioR - 16.03.2015, 19:21:59
Ota mittanauhalla mahdollisimman tarkka mitta renkaan tai vanteen etu- ja takareunasta. Näet että onko paljon haritusta tai aurausta. Pane rattia pitelemään suorassa jokin juttu ja säätele aurauskulmat kohdilleen. Sopivan mittaisesta riman pätkästäkin tekaisee mitan tuohon.
Otsikko: Vs: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: Pyssy - 19.03.2015, 01:13:32
On jotain muutakin pielessä kuin auraus.  Väärällä aurauksella kuluu molemmista eturenkaista sama reuna, sisä- tai ulko-.  Jokin on propellilla tai salmiakilla.

Kannattaa ottaa ristimitat joka suuntaan.
Otsikko: Vs: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: Xuppo - 19.03.2015, 01:57:37
Suosittelisin ihan säädättämään kulmat kohdalleen suuntauslaitteella. Tulee halvemmaksi pidemmässä juoksussa maksaa säädättämisestä kuin ostella koko ajan uusia renkaita.
Otsikko: Vs: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: Kaziganth - 19.03.2015, 07:06:16
Eturipustuksen puslia ja muitakin niveliä kannattanee myös tutkailla
Otsikko: Vs: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: Kupru - 19.03.2015, 14:29:35
Ekaks tosiaan noi puslat, sitten kinneri tasaiselle alustalle ja mittaa kaikkien kulmien korkeudet. Laikkajouset saattaa olla eri mittaiset tai jopa eri kovuutta.
perusjutut ensin kuntoon ja sitten mittaamaan.
Otsikko: Vs: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: jaskajokunen - 19.03.2015, 14:43:06
Jos tuo 740 olis etuveto, niin ei ehtisi kuin uusia renkaita syöttää  :D Jospa sille kuitenkin jotkut käytetyt renkaat uhraisi ja niillä ajelisi lähimmälle korjaamolla, joka tekee pyöräsuuntauksia. Varmaan tarkistavat pyynnöstä pyöränripustusten yms. pyörän asentoon liittyvien osien kunnon, ennen pyörien suuntaamista.

Itse on melko turhaa hakata päätä seinään tuon suuntaamisen kanssa, tarkkuus kun tuppaa olemaan vain "siellä päin".
Otsikko: Vs: 740 syö eturenkaita.
Kirjoitti: Kupru - 19.03.2015, 17:30:01
Aikoinaan tuli tehtyä tollainen camber-kulmien säätövärkki:
(http://i.imgur.com/3s4r1kN.jpg)
Mikrometrillä 5mm vastaa yhtä astetta pyöränkulmaa.