Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: LaitinenP - 16.03.2015, 19:25:37
-
Kokeilin jossain tv-ohjelmassa näkemääni konstia muoviosien korjaukseen. 200-sarjan vollen takavalojen suojat olivat nuhjauuntuneet ja haljenneet useammastakin kohdasta. Pesin ensin varovasti rasvanpoistoaineella.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/001_zpsfrrce5ju.jpg)
Sitten porasin reikiä halkeamien reunoihin.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/002_zpszywzujps.jpg)
Teippasin halkeamat ulkopuolelta kiinni.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/003_zpsndinkygk.jpg)
Sitten leikataan lasikuitumatosta sopivasti reilunkokoiset paikkapalat kaikkiin halkeamiin.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/004_zpsnet3uakm.jpg)
Sekoitetaan polyesterihartsi (kovetetta 2-4%) ja levitetään se paikattaviin kohtiin siveltimellä huolehtien samalla siitä, että reiät täyttyvät hartsilla. Tämän jälkeen töpötellään leikatut matonkappaleet paikoilleen.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/007_zps68d3d5zv.jpg)
Hartsin kovettua toiselta puolelta näyttää tältä (teippien poiston jälkeen tietenkin).
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/008_zpsjcg6gu1x.jpg)
Lopuksi viimeistely akryylimaalilla, kerros tai kaksi ja homma on valmis.
(http://i838.photobucket.com/albums/zz304/Petri_Laitinen/010_zpskgh49pg3.jpg)
Kommentoikaa ja esittäkää omat vinkkinne tämänkaltaisiin hommiin.
-
Ihan perus korinkorjauksessa käytetty, mutta käytetty alumiini verkkoa joka kolvilla sulatettiin muoviin joistain kohti kiinni eikä lasikuitua, varsinkin joustavempaan muoviin. Liimaa en enää muista mitä tuli käyettyä, sen verran monta vuotta kun viimeksi tehnyt
+ kannattaa karhentaa kunnolla pinta mitä liimaa tai käyttää hartsia, tarttuu paljon paremmin.
Mutta samaa tapaa lasikuidun kanssa käytin 90 luvun alun fiestan kovamuovisessa puskurissa kun ei kuitenkaan jousta osuessaan.
-
Ensimmäiseksi pitää poistaa kappaleen pinnasta muottivaha jollain hurjalla liuottimella, esim. asetonilla.
Tukikudos voi olla lähes mitä hyvänsä, vaikka vanhaa kalsarinlahjetta. Hartsin täytyy olla osan raaka-aineen kanssa yhteensopivaa. Joittenkin muovilaatujen kanssa saattaa joutua hitsaushommiin, koska sopivaa kaksikomponenttihartsia ei ole olemassa. Tavallinen juotoskolvi on muovihitsaukseen hyvä väline. Juottimen kärki menee yleensä uusiksi joka kerta. Lisäaineeksi muovi, joka sulaa ja palaa samalla hajulla ja samanvärisellä liekillä kuin paikattava osa.
Korjattu osa pitää maalata maalilla, joka pysyy kiinni. Materiaalien yhteensopivuus on avaiasia tässäkin. Muottivaha pitää poistaa ennen maalausta.
Yleisin auton muoviosien materiaali on nykyisin ABS. Yhteensopiva materiaali löytyy helposti. Vaikeuksia tulee PVC:n tai polyeteenin kanssa.