Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: aahoo86 - 17.03.2015, 10:37:59
-
Haaveillut jenkkivaloja tuohon mun -83 240 keulalle. Se on suoralla konepellilla, miten tuollaisen -85 mallista puretun valot menee paikoilleen? Kuullut erilaista juttua, että joutuis muuttelemaan jonkinverran keulaa tai kiinnikeitä, jotta nuo sopii.. Kokemuksia??? Maskin kiinnityksillä ei ole väliä, teen siihen kuitenkin "tuuninkimman" ja sopiiko nuo orig. parkit jenkkivalojen kanssa?
Kiitoksia ja anteeksi :)
-
Jenkkiversioissa oli -85 saakka pienet vilkut/parkit. Eli pitää vaihtaa keulan pellit (lukko- ja hiekkapelti ja valojen taustat) sekä lokarit. Jos ei lokareita vaihda ja säilyttää entiset vilkut, niin rakenteluksi menee ja saako sitten siistin. Noissa Jenkkiversioissahan oli voimakeula. Jos sitä ei halua vaihtaa (maski+konepelti), niin GL-valojen maski tais sopia flathood konepellin kanssa.
-
Minkä vuoden euromalleissa on sitten pienet vilkut/parkit? Etulokarit menee vaihtoon tossa kuitenkin, niin hommaisi jo jenkkivaloille sopivat. Hiekkapellillä tarkoittanet peltiä johon maski tulee alaosastaan kiinni? Ja mikä ero lukkopellissä?
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1984421 tästä keulasta itseasiassa kauppaa hieron, siinä eikö valojen taustat ole mukana, nuo jossa umpiot kiinni?
Sorry, ensikertalaisena volvoa rakentamassa, niin en tiedä noita voimakeula ym termejä ja minkä kokoista vilkkua ja lamppua missäkin vuosimallissa ollut :D
Pitänee projektitopicci perustaa tälle, kun alkaa enempi tapahtumaan
Jenkkiversioissa oli -85 saakka pienet vilkut/parkit. Eli pitää vaihtaa keulan pellit (lukko- ja hiekkapelti ja valojen taustat) sekä lokarit. Jos ei lokareita vaihda ja säilyttää entiset vilkut, niin rakenteluksi menee ja saako sitten siistin. Noissa Jenkkiversioissahan oli voimakeula. Jos sitä ei halua vaihtaa (maski+konepelti), niin GL-valojen maski tais sopia flathood konepellin kanssa.
-
-80 saakka oli käytössä pienet vilkut. Valoina oli saatavana pyöreät, neliöt tai gl-suorakulmiot sekö pyöreät että nuo kantikkaat Jenkkivalot. 81- tuli sitten nykyvalot ja vilkut. Nuo kuvan Jenkkivalot ja maskin, jos laittaa, niin pitää ostaa lokarit ja keulanpellit -80 sekä voimakeulan konepelti. Jos laittaa gl-maskin, niin vanha konepelti käy. Keulan pellit (lukkopelti, valojen taustapellit ja hiekkapelti (jonka päällä maski on) yksi kokonaisuus.
-
Moro
Ok. Jospa ensiviikolla sais nuo valot, niin kokeilla saako niitä sopimaan noiden uudempien vilkkujen kanssa. Peltiä saan kyllä kempillä ja rälläkällä muokattua, jos kiinnitysten ym kanssa tulee ongelmia.
Kukaan soveltanut jenkkivaloja uudempien lokasuojien kanssa, ois kiva nähdä miten se on saatu passaamaan?
-
Kaveri tällä palstalta oliko Rovaniemeltä teki tuon viimeisen vuoden aikana. Nim merk en nyt hätäseen muista.
-
Aiemmin suunnittelin, että sovitan bemarin paripyöreät valot keulalle; voi nämä volvon omat saada kuitenki vielä helpommalla sopimaan :D
Toivottavasti rovaniemen kaveri ilmoittautuu. Olisi kiva nähdä kuvia ja vaihtaa pari sanaa toteutuksesta...
-
Katon illasta läpi yv-laatikon ja s-postin. Täältähän ne valot meni pohjoiseen.
-
Ok, laita yv:llä tietoa.. Mitä muuten nuille valojen johdotuksille joutuu tekemään, pitkät ainakin joutuu muuttamaan sisempiin umpioihin jenkkivaloissa.?
-
Tänään tuli jenkkikeula ja valot on tollaiset sealed beamit. -67 impalassani ne on suomessakin lailliset, mutta tuskin (noinkin uudessa :)) -83 vuosimallin autossa kelpaavat leimalle? Mistä tuollaisia umpioita saa "normaalina" vai ootteko noilla saaneet leimattua?
-
Symmetrinen lähivalo ei Suomessa kelpaa. SB-lähivalot pitää vaihtaa H4-tarvikeumpioihin, jotka menevät heittämällä jenkkilamppujen tilalle.
Uudempien jenkkien merkkikohtaisesti muotoillut symmetriset lähivalot saa pitää muutto- mutta ei tuontiautossa.
SB-pitkät todennäköisesti kelpaavat katsastuksessa. Kelpasivat ainakin parikymmentä vuotta sitten '65 Oldsissa. H1- tai H4-umpio antaa enemmän, ja valkoisempaa, valoa. H4-umpioilla voi lähivalot kahdentaa, mutta se ei vm. '80 ja uudemmissa ole sallittua.
Jos käy usein Englannissa, voi sisemmät umpiot vaihtaa vasemmanpuoleisen liikenteen H4-umpioiksi, ja kytkeä satamassa lähivalot sisempiin umpioihin. Katkaisijan voi sijoittaa moottoritilaan.
Jenkkikoon H4-umpioista särkyy lasi ensimmäisellä sateella, jos laittaa 100 W polttimon. Umpion ilmatila ei riitä.
Alkuperäisistä lampunpesimistä ilmeisesti joudut luopumaan. Pyyhkijöitten poisto ja suuttimien muutostyö riittää. Tarpeeksi vahva neste pesee lamput tyydyttävästi ilman pyyhkimistä. Fairyä tarpeeksi pesuveteen, mutta ei niin paljon, että tulee raitoja tuulilasiin.
-
Tilasin tuohon nyt uudet umpiot, lyhkäsille H4 ja pitkille H1. Tulipa kalliiksi jenkkikeula :'(
Miten tuota johtosarjaa pitää nyt muutella, että valot myös toimii? Tuskin liittimet suoraan käy SB jäljiltä?
-
SB lähi&kaukovalon liitin os samanlainen kuin H4 lähi&kaukovalon liitin.
Kaukovalon liitännän kanssa voi joutua vähän askartelemaan. Onneksi Volvon kytkentä ei ole "maata pätkivä" japsi- ja joittenkin jenkkiautojen tapaan. Kaukovalon johtoon tehdään haara H1-polttimolle, ja H1-polttimon kannan maadoitus tehdään tarvittaessa johdonpätkällä. Ja vaikkei tarvitsisikaan. Kaukovalon heijastimelta voi olla sähköllä pitkä matka kuljettavanaan auton koriin, monenlaisten ruuvi- ja niittiliitosten kautta.