Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: regu - 20.03.2015, 14:52:34
-
(Mihin Volvolandia hävisi?)
Tuli tänään ongelma. Volvo 200, B200K, vm 85. Kun kääntää virta-avaimesta virrat päälle, mikään kojelaudan varoitusvaloista ei syty, vaikka normaalisti pitäisi. Kun yrittää startata, mitään ei tapahdu eli solenoidikaan ei napsahda. Akku on täysi ja johdot akussa kunnolla kiinni, samoin maajohto rungossa ja moottorissa. Kaikki sähköjutut pelaavat hyvin (valot, puhaltimet, keskuslukitus, pyyhkijät, jne.) Työntämällä auto lähtee hyvin käymään ja käy normaalisti. Kun auton sammuttaa virta-avaimesta ja jättää virran päälle ilman, että sammuttaa virtaa välillä, kojelaudan varoitusvalot palavat, kuten pitääkin. Mutta kun yrittää startata, mitään ei tapahdu paitsi varoitusvalot sammuvat.
Olisiko starttimoottorin sisällä jotain oikosulussa? Vai olisiko virtalukon pohjassa vikaa?
Olisiko jollakulla ystävällisellä sielulla ideoita? Kiitos etukäteen!
-
Virtalukon pohjassa se vika on, jostain syystä häviää sähköt starttiasennossa.
-
Kuinka vanha akku .tapahtuuko mitäään kun koitat irtopiuhalla solenoidia suoraan akusta .naksuuko .katso myös koneen johtosarja harmaasta liittimestä joka on tulipellissä voi olla huonot .startti voi olla myös rikki.harmasssa liittimessä avattavat osiot .
-
Startissa vika, ei inahdakaan, vaikka syöttäisi suoraan virtaa. Pitää ottaa keittiön pöydälle, kun on aikaa.
Kiitoksia osallistumisesta!
-
Kerta kiellon päälle: Nyt starttaa ja käy. Ei ollut vika sittenkään startissa vaan moottorin maadoituskaapelissa. Kaapeli oli päältä katsellen ihan hyvässä kunnossa, samoin sen kiinnitys kaapelikenkään oli kunnossa. Myös kontakti moottorin päässä oli kunnossa. Mutta kaapeli oli poikki/poikkeimmessa kuoren alta. Vian löysin, kun panin käynnistyskaapelin toisen pään akun miinusnapaan ja toisen moottorin kylkeen ja kaikki toimi. Sen, että vika oli kaapelissa itsessään, selvitin siten, että autossa oli virta päällä (ja varoitusvalot eivät palaneet) ja minä vääntelin kaapelia eri paikoista ja yhdestä kohtaa vääntelemällä kaverin katsellessa varoitusvalot tuikahtelivat.
Aika kummallista, että kaapeli tuolla tavoin katkeaa ilman mekaanista hankaamista varsinkin ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta ???. Pintamuovi siinä oli ihan vahingoittumaton.
Vinkiksi muillekin, jos ette ole huomanneet: Ainakin vuoden 85 240:ssä on konehuoneen puolella tulipellin keskipaikkeilla kulkevassa johtonipussa liitin, josta ei lähde johtoa. Tämä liitin on sitä varten, että siitä voi syöttää helposti virtaa starttimoottorille. Tällä voi siis helposti testata, onko vika virtalukon pohjassa, jos startti ei toimi.