Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: jukka.p.t.m - 20.03.2015, 22:00:24
-
Moro,
Voisko joku kertoa mitä eroa on Volvon K10 ja K9 vaihdelaatikolla?
Meillä oli kiinni 142.ssa toi k 10 laatikko mut ei viitti tehä siihe remonttia, ku oli olemassa toi k 9. Siis noi numerot on laatikoiden sivuissa. Päälisinpuolin ne on samanlaisia ja sekä kytkinakselin boorit että kardaanin laippa on samanlaiset. Tossa k9.ssä on kiinni lyhkäselle kepille käypänen kansi mutta kannen vaihto ei liene ongelma.
-
Nyt ei sano mitään nuo mallinimet, eikä edes google. Missä laitteessa tuollaiset on?
-
Siis auto 142 vm -70. Minäkään en löytänyt netistä mitään tietoa eli ilmeisesti ne on jotain valmistusaikaan yms. liittyviä numeroita.
-
Siis auto 142 vm -70
M40 siellä on, jos on manuaali
-
Enpä tajunnu ottaa kuvaa tallilla mut molemmat on punasia ja pienia. Vitsi, vitsi.
Täytyy huomenna napata kuvat ja ne kaikki numerot molemmista josko sit selviäis jotain.
-
Oliko ne laatikot ihan 4-vaihteisia, vai oliko niissä ylivaihde-yksikköä ?
-
Vuonna -72 tuli lyhyt vaihdekeppi, vaihteisto sama kuin aikaisemmin, pitkällä kepillä. = Vaihtokelpoinen keskenään, laatikon kannen vain vaihtamalla. laatikot itsessään samaa rautaa keskenään.
-
Mitäs m40 tarvii että saa j-tyypin ylivaihteen kiinni ja onko duettin ja 140 m40 eroja välityksissä. Ku duettiin löyty b18 k-jetilä varustettu 144 kone, niin aattelin jos paketin perään löis ylivaihteen. Ja näin ohi mennen kysyn onko kuinka todennäköistä että olis tehtaalta tullu ruisku. En usko että on itte laitettu ku entinen poliisi auto.
-
Ei sitä ylivaihdetta saa siihen normilaatikkoon lisättyä. Kuoret ja ulostuleva akseli ovat erilaiset.
Ja kyllä ihan mahdollista että on tehdasasennettu. Olihan siinä enemmän potkua joten sopi hyvin poliisiautoon.
-
K 10 M40 hiukan vahvistetut kuoret ja leveämmät neulalaakeri pinnat jos muuttaisin oikein
-
En usko että on tullut koskaan b18 kjet konetta tehtaalta.
-
Niin mieki olen ymmärtäny mutta kyljessä on b18 merkintä ja kuulema entinen poliisiauto, niin tuskin ne alkaa kjettejä poraileen.
-
duett:ista en löytänyt äkkiseltään mitään, mutta 144 poliisiautossa on ainakin ollut b20e- ruiskukone+ ollut myös b20b tuplakaasuttimilla. http://www.240.se/litteratur/RSP227.pdf
-
Viimeiset B18 tais olla -68 ja ekat K-jetit -72, niin ei oikein sovi aikajanaan.
Kai sillä poliisiautollakin on ollut aktiivivuosien jälkeen ihan rivikansalaisia omistajana?
-
Äkkiä korjaamaan Kulmamiestä! K-Jet tuli 140-sarjaan vuonna 1974.
-
K 10 M40 hiukan vahvistetut kuoret ja leveämmät neulalaakeri pinnat jos muuttaisin oikein
M40 laatikoita on kahdella eri paksuisella sivuakselilla. Vanhemmat ovat 16.85 mm. Vm -75-76 M40 lootat on n. 18mm sivuakselilla ja vahvemmilla neuloilla. Laatikot erottaa myös ulkoisesti: Vanhemmissa on kotelossa valussa 1 pystyjäykiste, uudemmissa 2. Mulla on Amassa sekä Pyhimyksessä kummassakin tuo uudempi M40 loota. Vanhemman M41:n pääakseli sopii tuohon uudempaan lootaan, jolloin ylivaihteenkin saa käyttöön. Kaikissa purkamissani vanhemmissa M40:ssä (4kpl) on sivuakselista ollut neulojen laakeripinta rikki.
(https://s10.postimg.org/xxaofxacl/IMG_1152.jpg) (https://postimg.org/image/xxaofxacl/)
-
Häätyy perehtyä tohon, että onko se vain vaihettu b20 tilalle b18 ja siihen kjet sovitettu. Mutta sitte herää se kysymys että onkohan tuohon moottoriin tehty mitä muuta.
-
Mutta asiassa pysyäkseni niin ei saa helposti tuon 144 m40 perään ylivaihetta. No eipä nuo m41/46 valmiinakaan kovin hintavia vissiin ole?
Onkos porukka miten säilöny moottoreita /vaihelaatikoita lyökö vain kylmästi ulos vai täyttääkö ensin halvalla öljyllä. Ku ei viittis enää pitää tuota duettin moottoria tallissa ku ei näillä näkymin tule enää tuohon laitteeseen kiinni eikä toimivaa konetta viittis hukata tai pilata huonolla varastoinilla.
-
Ihan mielenkiinnosta - miten noissa C303/304 armeijavolvoissa olevat laatikot? Minkä koodisia ovat? Ilmeisesti ainakin pitkällä 1:llä ne on?
-
C303:n laatikko on ZF S4 18/3 samaa perusvaihteistoa on käytetty mm. Bedford/Opel pakussa
1. 3,87:1
2. 2,08:1
3. 1,39:1
4. 1,00:1
R 4,16:1
Jakovaihteisto
H 1:1
L 2,39:1