Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Wilsa - 03.06.2011, 23:28:17
-
Ajelin tossa päivänä erään D5 Volmarin perässä töistä kotiin. Oli itse asiassa ihan kiva ajelu, kun sattui edellä menneen kuskin kanssa käsitys sujuvasta liikennöinnistä aikalailla yksiin. Synkästä voimasavusta päätellen kaveri polki dee-vitostaan ihan tosissaan muutamaankin otteeseen, mutta ei vaan tippunut wanhan liiton TDi kyydistä. Ainakin se on varmaa, että tuo oma pommi on täysin räpeltämätön vakio, manuaalivaihteinenkin vielä. Vastapuolella oli joku II-koppainen D5 Volvo, eli tod.näk se 163 hv. versio, automaatti tai käsihämmennin, no can tell... Suoraan sanottuna niin tasatahtiin pelit tuntui kiihtyvän, että taidan jättää D5-haaveilun ja jos alkaa tuo vakiolahna joskus ahdistaa, niin evrytän parilla eurolla 20-30hv lisää tehua. Ei siis oikeen vakuuttanut tuo D5 V70, hintapyynnöt on niissä kuitenkin luokkaa tuplat vs. VAG TDi merikontit...Where's the beef? Onko uudempi jollain muulla lailla parempi? Kertokaapa kommenttia, etenkin jos omakohtaista kokemusta aiheesta?
-
Jos huollot teettää ulkopuolisilla, D5 on kyllä halvempi ylläpitää. Ei pumpunhihnan vaihtoa ja ajoituksia, taitaa olla huoltovälikin pitempi? (15tkm vs. 20 tkm, tämä mutuilua)
-
Entinen auto oli V70 D5 163 hv automaatti ja nykyinen on 850 TDI 140 hv automaatti. Ei noissa kyllä mitään älytöntä eroa ole suorituskyvyn suhteen. Luulin aluksi, että olisi isokin ero noiden välillä. Isoin ero on vaihdelaatikon toiminnassa, mutta onhan tuo Geartronic HIEMAN uudempaa tekniikkaa... Mutta ihan tyytyväinen olen kasipätkän kulkupuoleen vakiona... vielä. ;)
-
Onko uudempi jollain muulla lailla parempi?
D5 on hiljaisempi käyntiäänelttän.
-
Olenkos kuulut esson baarissa että suuttimet olisi aika susia? Tai siis joutuu vaihtamaan 200tkm välein?
Ja eikös joissain D5:ssa jakopäät paukkunu herkästi, tais olla se tehokkaampi olikohan joku 180hv...
Mut öljynvaihto väli tosiaan 20tkm D5:lla
Kontti on mielestäni surkeampi (kapeampi) kuin ykkös koppasessa.
Ja sitten jos mietit että halvin tdi on 2500€ ja halvin D5 on jotain 6000€ Mutta hyvien yksilöiden hinta ero voi olla 4000-6000€
Onhan se D5:nen "modernimpi / uudenaikainen"
-
Kakkoskoppanen on tosiaan hieman pienempi sisätiloiltaan, erityisesti kontin puolella havaittavissa.
-
Eli siis tiivistäen, uudemmassa saa pienemmät tilat samalla suorituskyvyllä ja hiukan pidemmällä huoltovälillä, joka nyt on aika minimaalinen aspekti kun itse kuitenkin hoidan huollot ja korjaukset. Kulutuksessa ei liene kummoistakaan eroa?
-
Helmikuussa kun molempia koeajoin osto mielessä, niin kulutuksessa oli minulla sellainen ero että ajotietokone näytti 0,8l eron D5 eduksi.
Onko D5:ssa muute pienemmät verot ens vuonna kuin tdi:ssä?
Tuo uudempi voi olla joiltain osin hankalampi korja kotona ( mutu )
-
Kakkoskoppanen on tosiaan hieman pienempi sisätiloiltaan, erityisesti kontin puolella havaittavissa.
En ole 1 koppasen takakonttia tainnut koskaan nähdä, mutta mistä kohtaan uuden kontti on pienempi ?
http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/99SV70mitat.jpg
http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/01S60-80mitat.jpg
Noiden mukaan uusi olisi kaikin puolin hieman tilavampi. Erot on tosin pieniä.
D5 vs TDi:n on sanottava että ajomukavuuden suhteen moottoreissa on varmaankin suurin ero (koneen värinät ja meteli)
Omien kokemuksien mukaan D5 on kyllä hyvin lähellä Bensavaparia, kunhan on normilämpoinen.
-
En ole 1 koppasen takakonttia tainnut koskaan nähdä, mutta mistä kohtaan uuden kontti on pienempi ?
http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/99SV70mitat.jpg
http://www.ajovalo.net/Mallit/Kuvat/01S60-80mitat.jpg
Lähinnä takatilat ovat pienemmät käytännössä vaikka auto on isompi kokoinen. Lähinnä siis leveydessä.
Erot ovat toki marginaalisia. ;)