Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: moromä - 23.03.2015, 22:04:59

Otsikko: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: moromä - 23.03.2015, 22:04:59
Laskeskelin että jos kannesta on otettu 2,5mm niin nokka myöhäistyy 2,4 astetta, eikös näin saa hieman huipputehoa vai miten se meni?
Tossahan nyt puristus nousee aika paljon. Mahtaako olla nakutuksen vaaraa? Joutuuko nakuanturin alle heittämään jotain kupariprikkoja niinkun jossain turbovehkeissä?
Minkälainen sytytyksen ajotus olis hyvä? Mitä bensaa kannattas käyttää? mitä tulppia? Joku puhu että pari yksikköä kuumemmat tulpat ja shellin v-poweria tankkiin. Motonetin oktaanibuusteri kuulostas järkevämmätä ja halvemmalta, sekin muistaakseni laskee nakutuksen vaaraa.




-B230 lohko, laakeroitu ja rengastettu
-M kanget
-Turbon öljypumppu
-Kevyesti portattu 530 jota madallettu 2,6mm, reinzin pahvi
-K nokka
-Kuplaan tarkotetut jäykät venttiilinjouset
-LH2.4 johon jossain vaiheesa jp stylingin bensa ja ezk lastut. rajotin siirtyy 7500rpm
-Hieman kevennetty pottapyörä
-Turbon kytkin
-Jonkun aikaa joutuu varmaan ajamaa vakiopakosarjalla mut tarkotus olis raakilta ostaa 4-1 sarja
-viskoflekti vaihtuu sähköseks

Paljonkohan tulee tehoja? :idiot2:


(http://i.imgur.com/BmgtvdY.jpg)
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: jake74 - 23.03.2015, 22:53:45
Laskeskelin että jos kannesta on otettu 2,5mm niin nokka myöhäistyy 2,4 astetta, eikös näin saa hieman huipputehoa vai miten se meni?
Tossahan nyt puristus nousee aika paljon.


nokka myöhäsellä => imuventtiili menee myöhemin kiinni => puristuspaine pienenee.
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: Veksi - 24.03.2015, 08:03:38
Nokka myöhästyy 5 astetta 2,5mm kannen laskulla.
Veto alue alkaa vielä myöhemmin mitä K-nokan vakio ajoituksella
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: moromä - 24.03.2015, 08:33:57
No huhhuh. Ihme ettei naulannu vielä pyöritellessä. :idiot2:
Tuo 5 astetta kuulostaa sen verra hurjalta että pitää varmaa säädettävä nokkapyörä hommata. Ja kun tosiaan sitä kantta on höylätty 2,6mm
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: Veksi - 24.03.2015, 09:08:26
No huhhuh. Ihme ettei naulannu vielä pyöritellessä. :idiot2:

Meinaatko että venttiili osuu mäntään?
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: moromä - 24.03.2015, 09:09:14
Tätä juuri
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: moromä - 24.03.2015, 11:08:56
Siis ite laskin et 110xpii on ympärysmitta. Sit se jaettuna 360 on yks milli asteina. Sit ku sen kertoo 2,6 tulee muutos. Eli 2,49 astetta
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: exclusive - 24.03.2015, 11:25:15
yv:tä
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: moromä - 24.03.2015, 18:59:00
Vielä kiinnostais sytkän ajotus? Mitkä tulpat? Mitä bensaa? Re85 kiinnostais ainaki. Hyötyjä/haittoja tälläseen moottoriin?
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: Kari Grandi 240 - 25.03.2015, 00:37:45
Siis ite laskin et 110xpii on ympärysmitta. Sit se jaettuna 360 on yks milli asteina. Sit ku sen kertoo 2,6 tulee muutos. Eli 2,49 astetta

Nokka pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden, joten kampiakselin asteissa 5.
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: moromä - 25.03.2015, 06:08:34
Nokka pyörii puolella nopeudella kampiakseliin nähden, joten kampiakselin asteissa 5.

Eikös nyt puhuta kuiteskin nokan ajotuksesta. Esim vx3 on 3 astetta aikaistettu, nokan asteina?
Otsikko: Vs: B230F vaparin nakutus?
Kirjoitti: miikel - 25.03.2015, 06:45:30
Eikös nyt puhuta kuiteskin nokan ajotuksesta. Esim vx3 on 3 astetta aikaistettu, nokan asteina?

Nokan ajoituksesta (https://www.youtube.com/watch?v=la6-EgnCOl4)