Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Volvo-car - 24.03.2015, 09:28:52
-
Pitäis vaimolle hankkia uusi ajopeli ja tällainen C30 D5 koneella on häntä alkanut kiinnostamaan. Kertokaa hyviä ja huonoja puolia autosta. Onko autossa mitään yleisvikoja vai onko samaa Volvo-laatua kun muutkin Volvot. Elikkä olisin tosi kiitollinen jonkinmoisesta listasta missä olisi plussia ja miinuksia. Onko tuo 1.6D 109 hepalla ihan nuhapumppu vai pitääkö moottorin olla vähintään tuo 136 heppanen? Laatikon pitää kuulemma olla manuaali, en ymmärrä miksi...
Onko hyppäys 1-korisesta Octaviasta tällaiseen iso loikka huonompaan vai parempaan suuntaan? Tilathan tässä on ainakin paljon pienemmät kun Octavissa, mutta onko kestävyyspuoli yhtä hyvä. Octavia on ollut sikakestävä, ajettu yli 500 tkm ilman isompia murheita.
-
Samanikäiset V50 ja S40 ovat tuon sisarmalleja, käytännössä samoja autoja eri korilla. Joten useimmat miinukset ja plussat jotka pätevät noihin yleisempiin malleihin, pätevät myös tähän C30 malliin.
Niistä odotettavissa olevista vioista voi saada osviittaa tuolta: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=52.0
Nämä tämän ikäiset pikkuvolvothan ovat Ford-omistuksen hedelmiä ja perustuvat Fordin pohjalevylle, samalle on rakennettu myös Focus ja Mazda 3.
D5 kone on pohjimmiltaan sama 5-sylinterinen kuin isommissakin Volvoissa. Sen sijaan 1,6D ja 2,0D ovat nelisylinterisiä dieseleitä, omaa sukua PSA. Tuo 136-heppainen lienee 2,0D kone, D5 näissä taitaa olla se noin 180 heppainen versio.
-
Kiitos vastauksesta.
Onko noissa Renun kone vai tulkitsinko oikein tuon PSA:n ja Fordin alusta? Eihän nämä sitten olekaan Volvoja... :'(
-
Kiitos vastauksesta.
Onko noissa Renun kone vai tulkitsinko oikein tuon PSA:n ja Fordin alusta? Eihän nämä sitten olekaan Volvoja... :'(
C30 on aika pitkälle sama auto kuin Ford Focus. Renaulttia noissa ei ole sentään. Pikku dieselit on samoja mitä löytyy Fordeista, Pösöistä, Citikoista ja Mineistä.
-
Kiitos vastauksesta.
Onko noissa Renun kone vai tulkitsinko oikein tuon PSA:n ja Fordin alusta? Eihän nämä sitten olekaan Volvoja... :'(
Kyllä ne Volvoja ovat, valmistajana Volvo Car Corporation ja Volvon merkki nokalla. :)
PSA tarkoittaa siis Peugeot-Citroen -konsernia. Ja sieltä Fordin kautta kiertäen tuo kone on Volvon nokalle päätynyt. Vahvasti sukua siis HDi-dieseleille. Hyviä koneita ovat. Mutta jos Skövdessä tehdyn "volvon koneen" haluaa, niin sitten D5. :)
Ja Fordia tuossa on siis tietyt alustan ratkaisut. Ei siinä lopulta älyttömän paljoa yhteistä Focuksen kanssa ole, vaikka saman pohjalevyn jakavatkin.
-
C30 on aika pitkälle sama auto kuin Ford Focus. Renaulttia noissa ei ole sentään. Pikku dieselit on samoja mitä löytyy Fordeista, Pösöistä, Citikoista ja Mineistä.
Pösöt ja Citikat lukeutuu samaan ranskis-sarjaan kun Renutkin jotka tuntuu aika epäilyttäviltä vai olenko väärässä näistä nyky ranskiksista? Muistelen että niissä on monenlaisia moottoriin liittyviä ongelmia, kuten huohotusjutut, yms.
Lisäksi eikös niissä ranskiksissa ole aika yleisesti monen moista sähkövikaa?
-
1.6D:llä on parempi puolisko kaupunkiajoja hoitanut ja tykännyt kovasti. Pari kertaa mitä kyydissä ollut, niin moottorin pirteys kyllä yllätti. Kulkupuolen takia en isompaa konetta C30:iin katselisi.
-
Jos valita pitäisi ja dieselille tarvetta niin tokihan se D5 olisi, oma vitoskone. Noita ei taida kauheasti olla myynnissä.
Kerran oli testissä C 30 Drive R-design ja en pitänyt tuosta yhdistelmästä :(
-
Ite ajelin S40 2.0D :llä pari vuotta eikä siinä mitään kummempia vikoja ollut, ei koneessa eikä muutenkaan... :)
-
Pyöränlaakerit näissä s40/v50/c30 ei kestä sitä 300tkm mitä vanhemmissa volvoissa, mutta kulutusosiahan noikin on. Äiten C30:Seen vaihdettiin etupyöränlaakerit 90tkm kohdalla.
-
Kuulin viime kesänä huhuja, että Volvo valaisi itse kuitenkin PSA-koneidenkin lohkot, mutta tietysti PSA:n piirustuksilla. Myös jotain pieniä parannuksia on Volvoissa esiintyvissä PSA-koneissa verrattuna muihin merkkeihin, jotka käyttävät kyseisiä moottoreita. S40/V50 on tainnut olla vähävikaisimpia autoja laatututkimuksissa.
-
Kivasti tullut kommentteja, lisääkin saa laittaa.
Itse ehdotin juuri tuota 1,6 moottorilla olevaa, mutta heti tuli tyrmäys ettei se liikahda tarpeeksi ja ne on liikaa karvalakkimalleja...tuo 2 litranen voisi olla ihan hyvä vaihtoehto. Toisaalta tuo 179 heppanen on aikalailla pirteämpi ja yleisesti paremmin varusteltukin, mutta niitä on aika vähän tarjolla täällä Suomessa...niitä näyttää olevan paljon enemmän tarjolla tuolla Saksan maalla.
-
Toisaalta tuo 179 heppanen on aikalailla pirteämpi ja yleisesti paremmin varusteltukin, mutta niitä on aika vähän tarjolla täällä Suomessa...niitä näyttää olevan paljon enemmän tarjolla tuolla Saksan maalla.
Kaks näyttäs olevan nettiautossa tällä hetkellä... :-\
Ei muuta kuin joku välittäjä hommiin jos ei itse jaksa/pysty hakemaan. Ei niitä D5:sia muuten Saksassakaan montaa ole, ~parikymmentä. Mutta sieltä esim. tämmönen:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volvo-c30-c-30-d5-summum-r-design-pdc-blis-sd-navi-xenon-rüsselsheim/197946729.html (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volvo-c30-c-30-d5-summum-r-design-pdc-blis-sd-navi-xenon-rüsselsheim/197946729.html)
-
Tuosta saisi aika hätäisen diiselin, kun tuon Rican 253 hp/548Nm ohjelman laittaisi sisuksiin :D
-
Tuosta saisi aika hätäisen diiselin, kun tuon Rican 253 hp/548Nm ohjelman laittaisi sisuksiin :D
Näinpä! :tykkää:
Itse ehdotin juuri tuota 1,6 moottorilla olevaa, mutta heti tuli tyrmäys ettei se liikahda tarpeeksi
Liikkus varmaan jo sopivasti! :D
-
Manuaali-D5 voi tosiaan olla sellainen yhdistelmä, että helpointa on etsiä Saksasta tai Ruotsista.
Omasta mielestäni S40 2,0d liikkuu jo ihan kivasti ja C30 on vielä vähän kevyempi.
1,6d:stä on kaksi versiota, 109 hv ja 115 hv. Jälkimmäisessä on kuulemma paljon enemmän alavääntöä, tai herää paremmin. Itse olen ajanut vain 109-heppaisella, ja sitä en voi suositella. Tietysti saahan noihinkin softia...
Esim. tuossa olisi näköjään uudempi painos 1,6:sta. http://www.nettiauto.com/volvo/c30/6789475
Yksi ihan suht järkevä vaihtoehto voisi olla 2,0d ja softa siihen. Esim. Rica lupaa 178 hv / 380 Nm.
Edit: Noihin on saanut myös D3:sta, joka on ollut pienissä volvoissa 150 hv. Se on Volvon viisisylinterinen, kaksilitraiseksi kutistettu kone.
-
Näkyy tuohon 1.6D koneeseen saavan vajaat 140 heppaa softalla. Luulisi että manuaalina sillä pärjäisi kaupunki pyörittelyssä.
-
Minun kokemukset rajoittuvat S40 1.6D malliin 115 hevosvoimaisella manuaalilla.
Sanotaan näin että perusliikenteessä liikkui ihan riittävävästi, mutta yli 100km/h kun piti lähteä kiihdyttämään, alkoi tuntumaan nuhaiselta.
-
Omasta mielestäni S40 2,0d liikkuu jo ihan kivasti ja C30 on vielä vähän kevyempi.
Allekirjoitan tämän!
-
Kaks näyttäs olevan nettiautossa tällä hetkellä... :-\
Ei muuta kuin joku välittäjä hommiin jos ei itse jaksa/pysty hakemaan. Ei niitä D5:sia muuten Saksassakaan montaa ole, ~parikymmentä. Mutta sieltä esim. tämmönen:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volvo-c30-c-30-d5-summum-r-design-pdc-blis-sd-navi-xenon-rüsselsheim/197946729.html (http://suchen.mobile.de/auto-inserat/volvo-c30-c-30-d5-summum-r-design-pdc-blis-sd-navi-xenon-rüsselsheim/197946729.html)
Tätä just itsekin katselin...tällainen kelpais jo vaimollekin. Kuinkahan paljon tuohon tulee autoveroa kun sen tuo Suomeen? Onko olemassa mitään tarkkaa laskuria millä noita voisi etukäteen laskea?
Muut hakukulut olisivat minimissään kun kaveri on menossa Saksaan ja voisi ehkä ostaa ja hoitaa paperit siellä ja tuoda sen palatessaan Suomeen saakka. Toki siitä pitää kaverillekin maksaa pieni palkkio.
Onkos näitä muuten nelivetoisina?
-
Tätä just itsekin katselin...tällainen kelpais jo vaimollekin. Kuinkahan paljon tuohon tulee autoveroa kun sen tuo Suomeen? Onko olemassa mitään tarkkaa laskuria millä noita voisi etukäteen laskea?
Muut hakukulut olisivat minimissään kun kaveri on menossa Saksaan ja voisi ehkä ostaa ja hoitaa paperit siellä ja tuoda sen palatessaan Suomeen saakka. Toki siitä pitää kaverillekin maksaa pieni palkkio.
Onkos näitä muuten nelivetoisina?
Tuolla pääsee hehtaarille 8)
http://www.auto-saksasta.fi/fi/autoverolaskuri.html
-
Tuolla pääsee hehtaarille 8)
http://www.auto-saksasta.fi/fi/autoverolaskuri.html
Tai itse asiassa näyttää suht hyvinkin kohdalleen... ;)
Kun vaan tuolta mahdista löytää oikean verotusarvon.