Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Tulppaanipuimuri -98 - 25.03.2015, 10:18:10

Otsikko: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: Tulppaanipuimuri -98 - 25.03.2015, 10:18:10
Volvo 2,5 ltr 10V automatic, ajettu 402000 km. Ensimmäistä kertaa alkanut nyt tuo päästö/vika moottorin elektronikassa varotusvalo palamaan. Tyhmä kysymys mutta onko tähän nyt joku iham "major" vika mikä kannattaa ensin katsoa, vai vikakoodien lukuun ja sitten ihmettelemään. Olen ymmärtänyt että tuon valon sytyttää melkein mikä vaan maan ja taivaan väliltä.

Autoa on huollettu tarkkaan. Toimii, käy ja kulkee ihan hyvin. Ainoa mistä kiukuttelee on, se että ajaa lyhyen matkan, esim. siirtää pihalla. Kiukuttelee sen jälkeen käyntiin lähdössä. Öljyä kuluttaa sellaisen 1/2 ltr per 3000km Suhteellisen uudet tulpat (35000km) kiinni, uusittu virranjakajankansi, johdot ja pyörijä. Edellisviikolla oli kaapelit irti 15 min, varotusvalo sammui, ja pysy sammuneena reilun viikon. Sitten tuollaisen lyhyen siirron jälkeen kun ei tahtonut lähteä käyntiin, syttyi taas.

Auto alkaa olla ehtoopuolella, mutta huollettu hyvin ja kori priima kunnossa, niin olis haluja ajella vielä sen 50000km ainakin.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: Taavi.H - 25.03.2015, 10:28:15
Tuo valo voi syttyä oikeastaan mistä syystä vain. Minkäs ikäinen Volvo nyt on kyseessä? 850 vai V/S70?

Tuo lyhyt siirto pihassa ja sen jälkeiset käynnistysongelmat on ihan tunnettu juttu. Hae tältä foorumilta tai googlesta hakusanalla "liimaventtiili", löytyy juttua aika paljon. Suosittelen, ettet tee noita lyhyitä siirtoja tai jos on pakko niin annat käydä jonkin aikaa sen siirron jälkeen tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: Tulppaanipuimuri -98 - 25.03.2015, 10:31:30
V70 1998 mallinen, pahus jäi laittamatta aloitukseen.  :D
Kiitos, lähdenpä tuolla hakemaan.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: laatikkovika - 25.03.2015, 14:20:21
Kannattaa lukea koodit mutta jos alipainepuolella ei ole vuotoa ja auto toimii normaalisti niin veikkaan koodiksi p0422 eli katalysaattori alkaa olla loppu.
Valo syttyilee satunnaisesti vaikka päästöt ovat rajoissa. Hetkittäinen ylitys rajoissa sytyttää valon vaikka vika ei ole "pending" eli koko ajan päällä. Jos kattia ei vaihdeta, vika uusiutuu aina, ei haittaa leimalla jos päästöt ok.
Arvaus...
Jos tulpilla on ajettu 35000km eivät ne mielestäni ole enää suhteellisen uudet.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: Heinämies - 25.03.2015, 15:43:14
Itsellä 850 -96 ja samaa on ilmennyt pari kertaa. Valo sammuu kun irrotat ja kiinnität akun plusnavan.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: Tulppaanipuimuri -98 - 25.03.2015, 16:20:56
Katalysaattoria ensin minäkin ajattelin, öljynsyöntiä kun hiukan on, niin se tykännee kyttyrää siitä. Yhtenä vaihtoehtona mietin starttimoottoria, olisko tulossa tiensä päähän. Onko heittää tietoa / kokemusta, voisko tuo sytyttää tuota varoitusvaloa.
Joka tapauksessa vikakoodien lukuun huomenna tai perjantaina.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: jassukata - 25.03.2015, 21:00:16
Eikö tuo lie vaan johdu tuosta liimaventtiilistä ja siitä seuraavasta käyntihäiriöstä, palamattomasta bensasta. Ei tuo öljyn syönti aiheuta valon palamista. Itsellä nauttii enempikin öljyä mutta ei sytyttele varoituksia. Ei vaan pidä tehdä noita lyhyitä käynnistyksiä ,ainakaan kylmänä.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: V70 2.5 - 30.03.2015, 22:15:59
Itse oon noitten kanssa pitänyt lyhyen käytön jälkeen kierroksia hetken jossain 2tonnissa ennen sammutusta, eikä ole liimannut venttiileitä näin tehden ikinä...
Muuten liimaa kyllä, oma tehnyt pari kertaa ja ainakin 3muuta tiedän, jotka tehneet saman.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: Tulppaanipuimuri -98 - 08.04.2015, 07:27:28
Parissa putiikissa käynyt, yrittämässä lukea vikakoodit, mutta testerit ei saa yhteyttä autoon  ELK
Nyt varoitusvalo ei ole viikkoon palanut, ja auto toimii kuin unelma. Ensi viikolla lomaa, pitää kokeilla vielä yhdellä tutulla lukea koodit, jos ei auta niin sitten siniselle tiskille.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: 850Z71S80 - 08.04.2015, 08:58:32
Lambda anturin esilämmitystä epäilen.
Aluksi palaa satunnaisesti, mutta aikaa myöden alkaa palamaan koko ajan.
Omasta 850 saivat luettua vikakoodi historian bosch car servisellä.
Vaikutus tuolla lämmityksen rikkoutumisella on, että kylmänä vie enemmän bensaa.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: laatikkovika - 08.04.2015, 22:42:03
Nythän vasta katsoin että on kyse 10V mallista...
Voi olla että saat kauan etsiä sen kanssa keskustelevaa koodinlukijaa... Valitan.
Otsikko: Vs: Päästöjen/koneen elektroniikan varoitusvalo
Kirjoitti: juhixx - 12.04.2015, 16:17:19
Lainataan tätä. Eli V70 -97 mk1 b520t4. Onko kaasuläpän asento tunnistin jotenki yhteydessä lambda anturiin? P0131 Vikakoodia antaa, kahtelin tolla live datalla niin välillä lamdassa 0v. Kaasun kun nostaa ja painaa niin jotain tapahtuu, tasakaasullaki näyttää välillä pitkiä aikoja nollaa. lambda vaihtoon vai tps?