Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: KPaka - 25.03.2015, 19:29:15
-
Morjes morjes,
Otsikosta näkee mitä ongelma koskee. Eli vaijeri pamahti poikki sisältä siitä vetimen juuresta. Saa pihdeillä juuri ja juuri nykäistyä konepellin auki. Uusi vaijeri on takakontissa ja sairaslomaa toukokuun loppuun niin ajattelin, että josko vaihtaisi itse.
Miten tuo prosessi nyt etenee? Lähinnä mitä tarvitsee purkaa ja ottaa huomioon. Voisiko joku laittaa jonkinlaiset ohjeet miten edetä jotta saa vaijerin vaihdettua? Pikaisella etsinnällä ei löytynyt ainakaan itselle sopivaa ohjetta.
Aika vihreät on korvantaukset autojen suhteen mutta työkalut nyt pysyvät käsissä niin mikä jottei.
-
Ei käytännön hajuakaan, mutta:
jos vaijerin kuori tuntuu pääsevän liikkumaan suht' vapaasti kun vedät sitä, voisi kokeilla teipata vanhaan vaijeriin "vetojousen", jolla vetää uusi paikalleen. Sillai sähkömiesten tapaan.
-
Onko se vaijeri täydellinen? Eli siis kuoret päällä ja kaikki lunssit paikallaan?
-
Vaijeri on täydellinen, siniseltä haettu.
-
Pura puskuri ja valot pois että pääset konepellin lukot irrottamaan. Ilman putsarin kotelokin muistaakseni piti irrottaa ja jalkatilasta lattiamatto pois.
-
Tulikin vastattua omiin kysymyksiin. Siis etupuskuri pois, kuskin ajovalo irti, sitten näkeekin millä lukkopelti on korissa kiinni (10mm) kantasia pultteja. Otin vielä ne lukotki irti jolloin kääntelin lukkopeltiä sivuun ja sain vedettyä lukot esille joista irroitetaan vaijerin päät.
Jalkatilasta ruuvimeisselillä kahvan juuresta se suojamuovi pois, alla 10mm kanta se pois niin on salpa käsissä.
Onko muistissa kuinka kallis on siniseltä uusi vaijeri on?
Tämmöisen kuvan löysin jos sattuu jäämään nalkkiin konepelti, en tiedä toimiiko ;D
(http://ww2.justanswer.com/uploads/supermechanic/2010-12-28_213633_emergency_opening_hood.jpg)
-
Pitääs kans vaijeri vaihtaa. Edellinen omistaja tehnyt ohjaamon päähän virityksen vaijerin päähän eli talmunnut pikkuhylsyjatkon katkenneen veijerin päähän, joten kysymys kuuluukin, että sisältääköhän uusi vaijeri myös sen auton ohjaamon päähän tulevan avauskahvan, vai onko erikseen ostettava?
-
Itse kun tuossa pari vuotta sitten uusin katkenneen vaijerin tilalle uuden, ei tullut muuta kuin vaijeri mukana ja volvolta siis ostin vaijerin.
Pujottelin vaijerin jalkatilasta putsarin koteloa päin, sai sieltä reiästä tulemaan hyvin ja pujottelin sitten kuten alkuperäisen, ei tarvinu irrotella mitään osia autosta, ainoastaan putsarikotelo, muuten meni ihan sellasenaan paikalleen.
-
Ok, kiitos tiedosta/neuvosta. Muistatko mitä tuo vaijeri kustansi volvolla?
-
Ok, kiitos tiedosta/neuvosta. Muistatko mitä tuo vaijeri kustansi volvolla?
En kyllä yhtään varmuudella muista mutta oiskohan ollu lähemmäs 100€
-
Muistelisin, että S80 -99 tais olla 40-50 €.
-
Nyt kuulostaa mukavemmalta ;) Tosin kyseessä V70 -02, jotta kait se tuohon on sitten tuo tyyriimpi... :-\
-
Itse tilasin tammikuussa billia verkkokaupasta hintaan 41€ ja joitakin senttejä päälle.
-
Näytti verkkokaupasta olevan 9170365 tuotenumerolla hintaan 41,50€+rahti
Siis tuo numero V70..
-
Kiitos tästä!
Jotenkin pelkistetyt tiedot. Enhän tuota ilman kertomaasi tuotekoodia olisi ikänä tuolta löytänyt :o Mistäs tuosta edes tietää, että on V70 vaijeri? Vaikka en tietysti epäile etteikö olisi... ;)
-
Itse kun tuossa pari vuotta sitten uusin katkenneen vaijerin tilalle uuden, ei tullut muuta kuin vaijeri mukana ja volvolta siis ostin vaijerin.
Pujottelin vaijerin jalkatilasta putsarin koteloa päin, sai sieltä reiästä tulemaan hyvin ja pujottelin sitten kuten alkuperäisen, ei tarvinu irrotella mitään osia autosta, ainoastaan putsarikotelo, muuten meni ihan sellasenaan paikalleen.
Tähän nyt vielä palaan, kun vaijeri ja kahva on hankittuna ja pitäisi viikonvaihteessa vaihto suoritella, niin saitko tosiaan vaijerin vaihdetuksi ainoastaan putsarinkotelon irroittamalla? Tuossa alfamerin korjausopasta selailin ja siellä tuo vaijerin vaihto kerrottiin, mutta siinä neuvottiin ensin irroittaman puskuri, sitten etuvalot ja moottoritilan etupelti. Näiden jälkeen vasta olis pääsy vaijrin kiinnityksiin. Ei viittis turhaan purkaa, jos vaihto on mahdollista ilman em. irroitusta?
-
Tähän nyt vielä palaan, kun vaijeri ja kahva on hankittuna ja pitäisi viikonvaihteessa vaihto suoritella, niin saitko tosiaan vaijerin vaihdetuksi ainoastaan putsarinkotelon irroittamalla? Tuossa alfamerin korjausopasta selailin ja siellä tuo vaijerin vaihto kerrottiin, mutta siinä neuvottiin ensin irroittaman puskuri, sitten etuvalot ja moottoritilan etupelti. Näiden jälkeen vasta olis pääsy vaijrin kiinnityksiin. Ei viittis turhaan purkaa, jos vaihto on mahdollista ilman em. irroitusta?
Kysyn vielä, että miten ihmeessä tästä voi purkaa valot ja puskurin jos konepelti on kiinni ja vaijeri poikki? Pakkohan se on pelti saada ensin jotenkin auki että noihin pääsee käsiksi. Vai onnistuuko se tosiaan noin onkimalla kuten edellisen sivun kuvassa on?
-
Vastataanpa itelle. Eipä tähän vaijerin vaihtoon ole oikotietä onneen. Pakko on puskuri ja valot irroittaa autosta, jotta saa etupellin irti ja käännettyä siten, että pääsee vaijeriin käsiksi. Hyvä puoli tässä on se ettei näitä ole kokonaan pakko irroittaa autosta, vaan jättää "hollille", siten että tarvittavat ruuvin vain pääsee irroittamaan ja saa etupellin käännetyksi.
Kuvaa omasta päivällisestä projektista, jossa n. 3t sain aikaa kulumaan näin ensikertaa hommaa tehden, nyt menis jo nopeammin :D
Uuden vaijerin sai parhaiten paikalleen kiinnittämällä uuden vaijerin vanhaan erkkarilla tjs. ja sitten nykäistyä ohjaamosta konehuoneen puolelle.
(http://i1028.photobucket.com/albums/y341/tomikalliomaa/WP_20160214_002_zps20fnfgs7.jpg)
Tuota pellin avauskuvaa pellin ollessa kiinni, päivällä tsuumailin ja kyllä se teoriassa varmaan mahdollista on, alapuolelta on pääsy pellin lukkoihin koukuilla, mutta jos koukuilla on vaijeria tarkoitus alaspäin nykäistä lukkojen avaamiseksi, niin aika hankalaa on, mutta ei kait mahdotonta...
-
Vaijerin vaihdossa sattui moka, kun kiinnitin vanhan vaijerin uuteen teipillä ja aloin vetää paikoilleen niin puolivälissä teippi antoi periksi. Nyt on todella hankala löytää reittiä. On kokeiltu jalkatilan puolelta ja ilmanputsarin alta , joka kerta tökkää johonkin. Meneekö vaijeri jalkatilan puolella suoraan verhoilun alla kohti tulipeltiä. Verhoilua on hieman aukaistu mutta on tiukasti jossain polkimien yläpuolella kiinni jotta pääsisi paremmin näkemään.
-
Vaijerin vaihdossa sattui moka, kun kiinnitin vanhan vaijerin uuteen teipillä ja aloin vetää paikoilleen niin puolivälissä teippi antoi periksi. Nyt on todella hankala löytää reittiä. On kokeiltu jalkatilan puolelta ja ilmanputsarin alta , joka kerta tökkää johonkin. Meneekö vaijeri jalkatilan puolella suoraan verhoilun alla kohti tulipeltiä. Verhoilua on hieman aukaistu mutta on tiukasti jossain polkimien yläpuolella kiinni jotta pääsisi paremmin näkemään.
Meniskö samalla tavalla kuin S80:
https://www.justanswer.com/volvo/3gqz1-2002-volvo-s80-hood-latch-cable-broken.html
Ja yuutuubasta poimittua:
https://www.youtube.com/watch?v=7DCYKEKUxLo
-
Kiitons mutta en löytänyt linkeistä apua.
-
Löytyihän se vaijerin kulkureitti tuosta videolinkistä kun tarkkaan katsoi, kiitokset anssi68, nyt vielä hakusessa kuskin umpion kohdalla oleva " liititimen" paikka , liittimen päässä oleva reikä näyttäisi umpinaiselta.
(https://i.ibb.co/Cn46dhm/20200828-110651.jpg) (https://ibb.co/Cn46dhm)
-
Liittimessä on tulppa päässä eli ei kytketä mihinkään.