Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: markkuk - 04.06.2011, 21:58:07
-
Etuvalot näyttää noin 5 metrin päähän, ja korkeussäätö ei toimi hytistä. Olettaisin että nämä viat liittyvät toisiinsa.
Auto on vm "06" s60 ilman xenoneita.
Onkos näissä korkeudensäätömoottoreissa jotakin yleistä vikakohtaa mikä poikii?
Olisiko jollakin räjäytyskuvaa umpiosta ennenkuin rupean ihan itse tutkimaan?
-
Koska vika on molemmissa valoissa, niin luultavasti moottorit ovat ehjät, mutta ohjaussignaalissa on joku häiriö. Tuollaisessa se säätö toimii 0 ... 12V jännitteellä. Säätömoottoriin tulee kolme johdinta: maadoitus, 12V ja tuo ohjaus.
-
Onko näissä jotakin yleistä vikapaikkaa, mikä poikii ensimmäisenä?`
Miten päin tuo säätösignaali toimii? 0V alas ja 12V ylös?
-
Luultavasti 0V on alas. En kyllä ole testannut, mutta päättelen siitä, että molemmat ovat ala-asennossa ja luultavasti ohjaus puuttuu.
Tuon automallin CEM:ssa ratin alla rintapellin lähellä on minisulakkeita. Siellä sulake 16 liittyy tuohon korkeudensäätöön. Tuo säätösignaali ei mene suoraan potikalta säätömoottoreille, vaan menee valonkatkaisijasta datana cem:ille ja sieltä vasta analogisena signaalina valoille. Tarkemmin molemmille valoille menee oma ohausjohto ja lisäksi virta. Ei siis kannata polttaa mitään kallista kokeiluilla.
Koska säätösignaali tulee CEM:lta, niin siellä on todennäköisesti vikakoodi, joka kertoo suoraan missä on vika eikä tarvitse arvailla. Tarkista nyt se sulake kuitenkin ensin.
Edit: Itse säätömoottorissa liitin_1 = 0V, liitin_2 = signaali ja liitin_3 = 12V. Valaisimen liittimessä taas liitin_10 = 0V, liitin_6 = signaali ja liitin_1 = 12V Cem:in sulakkeelta F16.
-
Sulake oli ehjä. Pitääpä tieten mennä kaverille luetuttamaan vikakoodit. Saa nähdä sitten miten yhteensopiva tuo autocom (vaimikäseoli) on volvon kanssa..
-
Taas on tutkittu hieman lisää, ja Autocom löysi pari vikakoodiakin.
- 8F52 "rele ajovalojen puhdistus" - Jatkuva
- 8F12 "CEM ajovalojen säätö liian pieni signaali" - Jatkuva
Näistä jälkimmäinen näköjänsä liittyy tuohon korkeussäätöön. (Ensimmäistä en vielä ole tutkinut, ei pruuttaa etuvaloille. Varmaankin kyseinen rele pitää tutkia sieltä konehuoneen releboksista)
Mittailin jännitteitä kuljettajan puolelta siitä "kakkosnastasta" mihin ohjaus tulee. Jännite oli koko ajan noin 1 voltti. Ihmettelin että mikäs tässä on, ja siirryin tekemään vastaavaa mittausta vänkärin puolelle. Saman tien kun irrotin töpselin säätömoottorilta rupesi kuulumaan pörinää kuljettajan puolelta. Tällöin myös jännite nousi ehkä noin 1,3 volttiin. Koitin vielä säätää sitä namiskaa kojelaudassa, ja jännite vaihtelee 1-6,5 voltin välillä tässä ohjausnastassa.
Eli ilmeisesti se vänkärin puolinen moottori on oikosulussa tai muuten ohjauspiiriltänsä viallinen. Koitin avata, herkistellä ja muutenkin tutkia että moottori pyörii ja josko sieltä löytyisi kylmäjuotoksia tai muuta. Ei auttanut.
Uutta moottoria siis pitäisi jostakin lähteä etsimään. Mistä malleista tuo moottori käy?