Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: tomppa240se - 27.03.2015, 14:45:22
-
Auto on 240 SE B230F -91
Otsikko kertookin kaiken, eli mistä mahtais johtuvan auton huono kylmäkäynnistyvyys? Jos on vaikka seissyt muutaman päivän, menee yrittämään starttaamaan- lupailee, muttei käynnisty. Välillä pörähtää pari kertaa mutta ei saa otetta käynnistyäkseen kunnolla. Olen laittanut usein lohkoon
noin 1 tunniksi, sitten lähtee ekasta käyntiin ihan pörähtäen.
Mistä mahtaa johtuvan? Itse olen vielä ummikko näin auto projekteissa. :)
-
Eihän tuo mikään vika ole vaan ihan huollon puutetta. Ominaisuus lähinnä kun on kuluneita osia konehuone väärällään. Motonettiin shoppaileen nämä perusosat, sytkäosat, KAIKKI, Akkukin on syytä vaihtaa ainakin kerran elämänsä aikana. Akun kengätkin mahtuu mukavasti ostoskoriin. Auto tykkää kun sitä huolletaan ja kuski tykkää kun auto toimii.
-
Kuuluuko sytkäosiin kaikki nämä: pyörijä, sytytyspuola,(sytytysjohtosarja) +tulpat
Akku on muutama vuosi sitten uusittu.
Ilmansuodatin kannattaa varmaan myös uusia?
-
Juuri nuo kuuluu, tai ainankin silleen mä oon aina ostanu. Eikä se suodattimenkaan uusiminen väärin ole.
Nm. Kaks vuotta ollu farkku ja suodattimia en oo vaihtanu, vaikka uudet löytyy :D
E: Mulla projekti-240:ssä motonetin osat, hyvin toimii, vielä :D
-
Virranjakajan kansi myös. Sytkäosat mieluiten alkuperäislaatua, motonet/biltema-osissa kai ollut uutuuttakin ongelmia joskus...
-
Kuuluuko sytkäosiin kaikki nämä: pyörijä, sytytyspuola,(sytytysjohtosarja) +tulpat
Akku on muutama vuosi sitten uusittu.
Ilmansuodatin kannattaa varmaan myös uusia?
Puolaa en ihan ensimmäiseksi menisi vaihtamaan. Muualla mainitun jakajan kannen kyllä. Boschin jakajaan Boschin osia, niin toimii. Johtosarja kannattaa uusia aina, kun on käyntihäiriötä. Yleensä menee puolan johto ensimmäisenä, koska sen kautta menevät joka sylinterin kipinät. Tulpanjohto venähtää pilalle huolimattomassa tulpanvaihdossa. Suurjännitejohto ei kestä ollenkaan venyttämistä.
Tulpan likaantuminen on yleensä merkki jostain muusta kuin tulpan viasta. Öljyvuoto, seos pielessä, huono tulpanjohto tai jakajan kansi.
En tiedä, pystyykö pelkän puolan vaihtamaan, vai pitääkö vaihtaa koko Renix-yksikkö.
Edellä mainittujen suurjänniteosien lisäksi voi kiinnittää huomiota vauhtipyörän asentotunnistimeen.
Polttoaineen siirtopumppukaan ei ole kokonaan poissuljettu epäiltyjen listalta.
-
veikkaan että polttoainepula,bensapumpun takaiskuventtiili päästää bensat takasinpäin ja kestää hetken että linjat on taas täys?
-
En usko että vika ois bensiinipumpussa, koska vaihoin sen lähes uuteen pumppuun ja testattu on että tulee bensiiniä.
Eli ihan ensimmäiseks kannattaa laittaa uudet virranjakajan kansi ja sytytysjohtosarjan, jotka tulee tulpille. Kattoo jos korjaantus näillä.
-
Oma 240 vm 90 lähti huonosti käyntiin kylmänä. Lupaili ja sahautti pitkään. Vaihdoin kampiakselin asentoanturin ja huolet hävis.
-
Olen tehnyt Volvoon jarruremonttia niin en ole tänne tarinoinut.
Autoon vaihdoin jonniin aikaa sitten sytkäosista nämä: puolanjohto, sytytysjohtosarjan tulpille, Boschin virranjakajakannen, pyörijän.
Tulppia ja puolaa en ole vaihtanut. Tulpat nayttää ihan normaaleilta, ei öljyvuotoa yms.
Ilmansuodattimen myös vaihdoin, huono kylmäkäynnistyminen parani merkittävästi.
Kampiakselin asentotunnistinta ei ole vaihtanut/irroittanut, huomasin että anturin ympärille oli kerääntynyt metallihiukkasia.
Tuli mieleen myös että kun hommasin tuon auton, hinasimme sen pihaan ja illalla koitettiin käyntiin, todella lyhyt startti ja käynnistyi hyvin vaikka auto oli seissyt kauan. samoin oli myös seuraavana päivänä. Jossain vaiheessa sitten alkoi tämä sahaaminen ja huono käynnistyvyys.
Mistä mahtaa olla kyse?
Oisko vinkkejä parantamaan kylmäkäynnistyvyyttä??
-
Perinteinen lämpötilan anturin vaihto voisi olla paikallaan.
:smoke:
-
Missä sijaitsee tarkalleen?
-
(http://s12.postimg.org/7tlvjok7d/ERGRE.jpg) (http://postimg.org/image/7tlvjok7d/)
Löysin tälläisen netistä, tuoko lämpötilan anturi?
-
Joo, se musta anturi jossa on samanlainen liitin kuin suuttimissa.
-
...Kampiakselin asentotunnistinta ei ole vaihtanut/irroittanut, huomasin että anturin ympärille oli kerääntynyt metallihiukkasia....
Metallihiukkaset taitavat olla startin rattaasta ja vauhtipyörän hammaskehästä peräisin. Anturi on magneettinen. Suuri määrä rautahiukkasia varmasti häiritsee anturin toimintaa.
Jotkut puhuvat anturasta. Antura on kengän osa. Meriantura on kampela, josta on tehty ruokaa.
-
Pakko sanoa tähän väliin, että aika arvokkaita neuvoja tulee taas pussillinen, kun autossa on pikkuvika, vieläpä yleinen sellainen.
Vaikka 240-sarjalaisen sytkäosat onkin edullisempia kuin esim. seiskan, niin silti noista tulee jo hyvä summa rahaa kun lähdetään summamutikassa vaihtelemaan osia. En tietenkään tarkoita, etteikö näitä osia olis hyvä vaihdellakin, mutta vianetsintään kamojen ostelu on väärä vaihtoehto. Alkuperäinen Boschin jakajakin toimii suurinpiirtein siihen asti kunnes kontaktit katkeaa, tai sisälle pääsee kosteutta. Lisäksi tarkennus, 240:n B230F ei ole Renixillä sen enempää kuin Reginallakaan.
Viallista lämpötila-anturia veikkaisin tässä tapauksessa vian aiheuttajaksi ja senhän saa myös mitattua.
Itselle on em. lisäksi LH:n kanssa tullut eteen seuraavat viat:
-viallinen bensapumpun rele
-virtajohto pumpulle poikki
-viallinen boxi
-viallinen asentotunnistin
Ja tärkeimpänä, kun kerran sellainen mahdollisuus on annettu, lue vikakoodit, myös kutospistokkeesta.
-
Kiitos hyvistä vastauksista!
Kirjoitit:
"Viallista lämpötila-anturia veikkaisin tässä tapauksessa vian aiheuttajaksi ja senhän saa myös mitattua."
Miten tuon saa mitattua?
-
Tod. näk. autosi käynnistyy piripintaan tankatulla hyvälaatuisella polttoaineella helposti, kunhan tulpat on putsattu ja virtaa riittää. Tankin sisällä oleva polttoainelinja lienee murtunut.
Olen yrittänyt tätä viestittää jo useammalla viestillä, mutta jokainen näistä edellisistä viesteistä on poistettu johtuen mitä todennäköisimmin ylläpidon teknisestä kokemattomuudesta.
-
Kyllähän toi ruiskun lämpöanturilta vaikuttaa.ite vaihdoin kans pari vuotta sitten kun sais kesäkelilläkin 5min sahata käyntiin.anturi maksaa siniseltä jotain 70e muistaakseni.vähän ahdas paikka vaihtaa mutta onnistuu kyllä.
-
Olen yrittänyt tätä viestittää jo useammalla viestillä, mutta jokainen näistä edellisistä viesteistä on poistettu johtuen mitä todennäköisimmin ylläpidon teknisestä kokemattomuudesta.
Seuraavalla ylläpidolle kuittailevalla viestillä lupaan ladata kaikella mihin mun oikeudet riittää, sua on varoitettu. Onko se niin saatanan vaikeaa kirjoittaa viestejä ilman provoja, vittuilua ja pätemistä? Ja tasan tiedät mitä tarkoitan.
-
Kiitos vinkeistä!
Tarkoitatko "maksaa siniseltä" Volvon merkkiliikettä/varaosia?
-
Sitä anturia saa tarvikkeena, pitää olla boschin tekemä, fae on kelvoton.
Tarkista myös numerosarja ennen asennusta.
-
Tuosta näet anturin numeron ja mittausarvot. Useimmilla yleismittareilla pystyy tuon tarkistamaan. Onnistuu siis irroittamattakin, mutta luotettavien tulosten vertailuun varmaan parempi irroitella.
Oman kokemuksen mukaan arvo voi olla aika reilusti "sinnepäin" ja vielä toimii, kuitenkin pitäis reagoida sitten lämpötilan muutoksiin loogisesti.
(http://www.elisanet.fi/~g619474/kylv.jpg)
-
Kiitos vinkeistä!
Tarkoitatko "maksaa siniseltä" Volvon merkkiliikettä/varaosia?
Kyllä nimenomaan, alkuperäinen varaosa Volvon liikkeestä 8)
-
Saa motonetistä alta 50 e
37-3585
Tuote: Bosch-ruiskuanturi musta
e: vastus mitataan rungon ja nastan välillä. Tuossa on kaksi anturia yksissä kuorissa.
-
Saa motonetistä alta 50 e
37-3585
Tuote: Bosch-ruiskuanturi musta
Yksi kokeilu Motonetin "Boschin" anturista,on se musta,ei siinä lukenut mitään Boshia,eikä toiminut.
Tarvikkeena saa tilaamalla aidon Boschin,hintaluokka alle 50€
-
e: vastus mitataan rungon ja nastan välillä. Tuossa on kaksi anturia yksissä kuorissa.
Paitsi tuo malli I, -026 päätteinen, joka yleensä löytyy LH2.2:n kanssa. Siinä nastojen väliltä.
-
Jos siellä on boschin sytytysosaa niin ei ihan heti motonet kamaa tilalle. Tarkistaa ne vanhat ensin. :)
-
Saa motonetistä alta 50 e
37-3585
Tuote: Bosch-ruiskuanturi musta
e: vastus mitataan rungon ja nastan välillä. Tuossa on kaksi anturia yksissä kuorissa.
Eipä ole suuri hintaero bossilla ja orkkiksella niin itse ottaisin (ja otinkin) mielummin orkkiksen, ainakin toimii.
-
Seuraavalla ylläpidolle kuittailevalla viestillä lupaan ladata kaikella mihin mun oikeudet riittää, sua on varoitettu. Onko se niin saatanan vaikeaa kirjoittaa viestejä ilman provoja, vittuilua ja pätemistä? Ja tasan tiedät mitä tarkoitan.
Kirjoittikohan tämän nyt isä, poika vai molemmat yhdessä -mene ja tiedä?
Tarkoitus ei ole ollut vittuilla teistä kolmesta kenellekään, mutta joskus autojen ja jopa Volvojenkin kakomiset johtuvat niinkin oudoista vikojen yhdistelmistä, että perussyy ongelmiin ei helposti ratkea yksittäisiä osia vaihtelemalla -varsinkaan, mikäli ongelman omistajan talous ei kestä monenkaan osan vaihtoa samanaikaisesti tai edes lyhyellä aikajänteellä.
Mm. tästä syystä tarjosin kyselijälle käytännössä ilmaisen*** vaihtoehdon sulkea mahdollisen vikakohteen pois tankkaamalla tankin täyteen ja varmistamalla kipinän. Te tai joku teistä ei ilmeisesti tätä ymmärtänyt vaan tulkitsi tämän provoksi, pätemiseksi tms. ja tämä joku meni tästä kimpaantuneena peukaloimaan/poistamaan tähän asiaan liittyviä lähettämiäni viestejä.
Tässä tapahtui väärinkäsitys, joka johtui mielestäni kokemattomuudesta (Oikeasti ilman vähäisintäkään vittuilua!).
Kiroilu ja uhkailu sopivat mielestäni vielä huonommin ylläpidolle kuin meille nettiviidakon matosille. Eiköhän teidän ylläpitäjien tule toimia esimerkkinä meille siinä miten netissä tai edes tällä foorumilla asioidaan? Mitä mieltä itse olette?
Peace!
KG240
***vaikka Volvo ei toimisi (enää koskaan esim. rahat/aika loppuisivat kesken projektin) niin tankatun polttoaineen voisi melko laajasti hyödyntää muissa kulkuneuvoissa tai jopa ruohonleikkureissa toisin kuin merkkikohtaiset anturit tms. muut sälät, joita täällä on ensimmäisinä ehdotettu vaihdettaviksi
-
Kirjoittikohan tämän nyt isä, poika vai molemmat yhdessä -mene ja tiedä?
Tarkoitus ei ole ollut vittuilla teistä kolmesta kenellekään, mutta joskus autojen ja jopa Volvojenkin kakomiset johtuvat niinkin oudoista vikojen yhdistelmistä, että perussyy ongelmiin ei helposti ratkea yksittäisiä osia vaihtelemalla -varsinkaan, mikäli ongelman omistajan talous ei kestä monenkaan osan vaihtoa samanaikaisesti tai edes lyhyellä aikajänteellä.
Mm. tästä syystä tarjosin kyselijälle käytännössä ilmaisen*** vaihtoehdon sulkea mahdollisen vikakohteen pois tankkaamalla tankin täyteen ja varmistamalla kipinän. Te tai joku teistä ei ilmeisesti tätä ymmärtänyt vaan tulkitsi tämän provoksi, pätemiseksi tms. ja tämä joku meni tästä kimpaantuneena peukaloimaan/poistamaan tähän asiaan liittyviä lähettämiäni viestejä.
Tässä tapahtui väärinkäsitys, joka johtui mielestäni kokemattomuudesta (Oikeasti ilman vähäisintäkään vittuilua!).
Kiroilu ja uhkailu sopivat mielestäni vielä huonommin ylläpidolle kuin meille nettiviidakon matosille. Eiköhän teidän ylläpitäjien tule toimia esimerkkinä meille siinä miten netissä tai edes tällä foorumilla asioidaan? Mitä mieltä itse olette?
Peace!
KG240
***vaikka Volvo ei toimisi (enää koskaan esim. rahat/aika loppuisivat kesken projektin) niin tankatun polttoaineen voisi melko laajasti hyödyntää muissa kulkuneuvoissa tai jopa ruohonleikkureissa toisin kuin merkkikohtaiset anturit tms. muut sälät, joita täällä on ensimmäisinä ehdotettu vaihdettaviksi
Moi,
Ihan itse tuon viestin kirjoitin, ei mulla tässä vieressä mitään neuvonantajia ole.
Jokainen ylläpidon henkilöstöstä jakaa täällä oikeutta parhaimmaksi näkemällään tavalla sovittujen sääntöjen puitteissa, päälinjat ovat siis kaikilla samat.
Ylläpito myös keskustelee keskenään jos et tätä vielä tiennyt. Ja nyt en tosiaankaan ole yksin mielipiteeni kanssa.
Ja noihin viesteihin liittyen, tuon neljännen version viestistäsi kun olisit heti ensimmäisenä postannut ilman tuota ylläpidolle kuittailua niin vastaushan olisi ollut esimerkillisen hyvä, mutta ei. Vai voitko väittää että jokainen viesti oli foorumin henkeen ja asiaan kuuluvalla tavalla kirjoitettu? Ja mikähän se mulle osoitettu viesti sitten mahtoi olla? Ja varmaan arvaat mistä tänne takavetoisten osioon eksyin sinun kirjoituksiasi lukemaan, muissa threadeissä kirjoitetuista viesteistä kun pääsee nopeasti silmätikuksi.
Ja kyllä, ylläpito koittaa näyttää muille esimerkkiä käyttäytymällä hyvin ja pitämään keskustelut raiteillaan pienillä ohjausliikkeillä ja "tönimällä" käyttäjiä oikeaan suuntaan, mutta aina se ei tunnu riittävän ja ylläpidollakin menee kuppi nurin, tavallisia ihmisiä mekin ollaan.
-Joonas
-
Ja jotta ylläpidollisilla asioilla ei enempää korjaamo-osiota sotkettaisi, KG240 tai muutkin voivat jatkaa keskustelua tai antaa palautetta palauteosiossa. Tässä topicissa jatketaan nyt vain ja ainoastaan volvon käynnistymisongelmien parissa.
-
Löysin näköjään keskustelua kylmä käynnistymisestä niin jatketaa aihetta...
Eli Volvo lähtee huonosti käymään kylmänä lupaa ekaks sit täytyy sahata pidemmän aikaa mutta lähtee käymää.. No tässä kun olen vähä kartottanut vikaa niin ajattelisin sen olevan tuo lämpö anturi vaikka se on vuosi aikaa sitten vaihdettu.. Ja muistaakseni oli fae merkkinen. Jakajan kannet OK tulpan johdot OK... Tulpat OK... Kun saa käymään niin vähäks ajaksi jää röpöttämään... Koneena toimii b230f. Eikä paljon aikaa tartte käydä niin jo lähtee paljon herkemmin käymään.
-
joo vaihdoin anturin ja nyt lähti käymää ihan nätisti kylmänä...
-
Mistä ostit uuden anturin? Siniseltä? Paljon makso?
Onko ihan lämpöanturi nimellä, tais olla 2 napanen liitin?
-
moi,
Nyt meneekin hankalemmaksi tämä huono kylmäkäynnistyvyys ongelma. Volvoon on vaihdettu nyt Kampiakselin asentotunnistin ja Ruiskunlämpötila-anturi. Kylmäkäynnistys helpottui mitä oli aikaisemmin mutta ei toimi kuten pitäisi.
Lämpimänä ei mitään ongelmaa käynnistyä, mutta kylmänä lähtee huonosti käymään, ja eka minuutti kun on saanut sahaamalla käyntiin niin on vaivaiselta kuulostavaa. juuri ja juuri pysyy käynnissä. Kylmänä kun on saanut käymään niin kaasuun ei sovi koskea ennenkuin käy vähän paremmin.
Nyt tarvittaisi kovasti vinkkiä moiseen ongelmaan!!?? Kaikki foorumin vinkit tänne!
-
Eikö kenelläkään ole vinkkejä!!!? Avuntarve on suuri, auto pitäis saada ajoon.
Kiitos vinkeistä jo etukäteen
-
Eikö kenelläkään ole vinkkejä!!!? Avuntarve on suuri, auto pitäis saada ajoon.
Kiitos vinkeistä jo etukäteen
Jos kone käy normaalisti lämpimänä niin epäilisin huonoja tulppia ja tulpanjohtoja syyksi huonoon kylmäkäyntiin.
-
Onko siinä erillistä suutinta kylmäkäynnistykselle?
-
Tulpat on äskettäin uusittu, mallia BR6ES, Tulpanjohdot, virranjakajankansi, pyörijä ja puolanjohto on uusittu viime keväänä, tosin mallia motonet. Boschin virranjakajankansi. En ole varma erillisestä suutimesta, en pysty vielä katsomaan. Voisiko vikaa olla jossain releessä? Lämpimänä ei mitään vikaa, toimii lämpimänä kuin unelma. Kun virrat kääntää päälle, bensapumppu ei hyrähdä, mutta pumppu on uusittu viime vuonna, alkuperäisosa, ei motonet. kun starttaa nii pumpun surinan kuulee.
B230F ja LH2.4
-
Onko kellään vinkkejä mistä lähtis selvittämään vikaa?!!!?
Kaikki neuvot ois tarpeen!
-
Jos ei mitään vikakoodeja anna niin vika on suurella todennäköisyydellä kipinäpuolella tai imupuolen tiivisteissä tms. Vaihtaisin ne motonetin kaapelit kunnollisiin, ilmasuodinta vaihtoon, immua puhtaaksi, tarkastaisin mahdolliset imuvuodot, crctä kaikkiin liittimiin, maiden läpi käynti, akun jännitteen mittaus. Tarkastaisin myös, että onhan tulpat kunnolla kiinni, lambdan edessä onko pakopuolella vuotopaikkoja. Kirjoita vaikka tehtävä lista ja raksiruutuun aina kun tulee valmista.