Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: niksix - 27.03.2015, 21:53:11

Otsikko: Volvo 850 jakopää ja sen kaikkien osien vaihtoväli
Kirjoitti: niksix - 27.03.2015, 21:53:11
Iltaa,

Pitkäaikainen Volvo-kuski ja ensimmäinen viesti palstalle (kiitoksia hyvistä korjausohjeista, tähän mennessä selvitty ilman kyselyitä..) Tuli tänään hommattua taloon toinen Volvo ja hetihän se on laitettava kysymyksiä.

Jakopäästä on lukemattomia keskusteluja, mutta en jaksa käydä läpi kaikkia ketjuja tähän täsmäkysymykseen:

Eli onko 850 -97 10v joka hihnanvaihdon yhteydessä suositeltavaa vaihtaa kaikki hilppeet jakopäähän, vai mennäänkö pohjalta jos kiristimet, vesipumppu yms. näyttää hyvältä, niin vaihdetaan pelkkä hihna? Tiedän että jakopää on tyhmä paikka säästää, mutta jos arvon Volvo miehillä on tähän kokemuksen tuomaa faktaa, niin toisaalta ei viitsi turhastakaan maksaa. Tällä hetkellä em. hilpeillä takana 4v ja 65 0000 km.
Otsikko: Vs: Volvo 850 jakopää ja sen kaikkien osien vaihtoväli
Kirjoitti: laatikkovika - 28.03.2015, 08:36:24
Itse menisin pelkällä remmillä jos vesipumppu tuntuu hyvältä eikä takella eivätkä rullat äännä tai takeltele.
Yleensä alkuperäinen vesipumppu kestää kaksi vaihtoväliä ja rullat sen yhden.
Niinkuin sanoit että on ehkä tyhmä paikka säästää mutta itse olen noudattanut noita periaatteita eikä ole tullut yllätyksiä kunhan käyttää laadukkaita remmejä.
Esim. Gates ja ContiTech.
Otsikko: Vs: Volvo 850 jakopää ja sen kaikkien osien vaihtoväli
Kirjoitti: -JaniR- - 28.03.2015, 08:45:08
vähintään vesipumppu remmi ja kiritimet vaihtoon joka vaihtovälillä, nokkien ja kammen pyörät vaihtaa jos siltä näyttää että tarvevaatii, kuluvat myös ajansaatossa ja remmi alkaa kulumaan nopeammin.:) ikävää jos vesipumppu laukee jossain puolessa välissä vaihtoväliä, to 120tkm on kuitenkin aika pitkä siivu ja vesipumppu pyörähtää aika monta kierrosta ympäri tuolla välillä. jos säästää haluaa niin pesee vanhosta kiristin pyöristä rasvat pois ja uudet laadukaat rasvat sisään, täyty olla aika jäykkää tavaraa ettei valu pois kun laakeri lämpiää
Otsikko: Vs: Volvo 850 jakopää ja sen kaikkien osien vaihtoväli
Kirjoitti: laatikkovika - 28.03.2015, 13:58:00
Olen edelleen omaa mielipidettäni kannattavalla suunnalla. Jos jakopäällä on ajettu puolet koko määrästä, lienee turhaa vaihtaa kaikki romut.
Kuten todettu, eivät siniselläkään vaihda pumppua kuin joka toinen kerta, ellei erikseen käsketä.
Nuo kiristinrullat kestävät yleensä surutta sen 140 tuhatta elleivät ole jotain säästömalleja kapealla laakerilla.
Enempää en ota tähän kantaa koska itse työ ei ole vallassani.