Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: chriscole911 - 30.03.2015, 14:25:33

Otsikko: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: chriscole911 - 30.03.2015, 14:25:33
Hirveesti en tuosta tekniikkapuolesta ymmärrä, niin kysytään viisaammilta.
Pidempään on jo auto silloin tällöin yskinyt ja ravistanut (tehot häviää), kun kierroksia antaa yli 3000. Nyt kuitenkin vika pahentunut ja eilen meinasi kylmänä sammua jokaisiin valoihin. Isolla tiellä myös pintakaasulla tuntui yskivän ja ravistavan jatkuvasti, ennen ongelmaa on ollut vain silloin tällöin. Nykyään myös välillä alkanut käymään kolmella pytyllä, ennen ei ollut tätä ongelmaa ollenkaan.

Vikakoodit luettu viime viikolla ja lambdassa häikkää, kysymys kuuluukin, että käykö B4204T koneen lambda kun mulla on B4194T?
Noita 204T lambdoja ois ebay pullollaan, mutta 194T ei meinaa löytyä mistään. Siniseltä ois 250e, mut ei kiinnostais niin paljoo maksaa. Vikakoodit myös luistonestolle ja jarruille, mut nuo tuskin tuohon pätkimiseen liittyy, tai ei ainakaan jarrut.

Auto ollut mulla vuoden ja huoltohistoriasta ei oo oikeen muuta tietoo, kuin että jakopää oli just tehty kun ostin.
Tulpat ois siis syytä tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa, sen teen tässä lähiaikoina öljynvaihdon yhteydessä.
Tuo lambda ois nyt se eka mistä lähdetään vikaa etsimään ja katsotaan onko vaihdolla merkitystä. Eli jos joku viisaampi vois kertoa uskallanko tilata B4204T:n lambdan tohon B4194T:hen vai jatkanko metsästystä?
Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: vee40td - 30.03.2015, 14:50:35
Sama näyttäs olevan.

Mutta turhaa sinne sitä ebaytarviketta laittaa, kun se ei kuitenkaan toimi.
Alkuperäinen siis kannattaa hakea vaikka maksaakin.
Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: chriscole911 - 30.03.2015, 15:03:29
Ebaysta orkkis nimenomaan 97e kotiin kannettuna. En tarviketta meinannutkaan laittaa.
Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: Ristus - 30.03.2015, 15:55:28
Ebaysta orkkis nimenomaan 97e kotiin kannettuna. En tarviketta meinannutkaan laittaa.
oletko aivan varma tuosta alkuperäisyydestä? halvin ebaystä originaali oli 170€ + postikulut...
Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: chriscole911 - 30.03.2015, 16:18:58
Kaverin tietojen pohjalta mennään, joka sanoi et volvo käyttäis boschin kamaa ihan orkkiksena. Noita boscheja ainakin löytyy 60-80£ ebaysta. Linkkaapas tähän sit mikä on orkkis jos tuo bosch on halpaa tarvikekamaa, niinkuin sanoin, itse en näistä juurikaan tiedä ja siksi tulin kysymään apua viisaammilta.

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: chriscole911 - 30.03.2015, 23:25:53
Nyt löyty kyllä varmaan suurin syy, kävin hakee siniseltä uudet tulpat ja niitä kun vaihdettiin ja puolan kun joutu ottaa irti, niin paljastui, että sitä on yritetty jotenkin pakkeloida. Pölähti vaan kuivat ja rapistuneet pakkelit siitä puolan tutista. Murtumia siinä en huomannut nopealla silmäyksellä, mutta ilmeisesti niitä on jos sitä on jollain yritettykin edellisen omisajan toimesta tiivistää.

Lisäksi puolaan menevästä piuhasta on klipsi katkennut ja se tuntuu hieman löysältä paikallaan ollessa. Nyt käy jatkuvasti kolmella pytyllä ja täryyttää joka kierrosalueella tulppien vaihdon jälkeen. Taidankin siis lambdan sijasta keskittyä noihin puoliin ennemmin.

Mitenkäs noi puolat, joudunko etsiä uudet orkkikset, vai kelpaako nyt ainakin alkuunsa kokeilla jostain purkuautosta esim, ja onko kuinka tarkkaa onko puola juuri täsmälleen samanlaisesta moottorista? Mulla moottorina siis B4194T, mut käykö esim B4204T:n puolat?

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: vee40td - 30.03.2015, 23:34:05
Puolat on turboissa samat. Käytetyt menee jos eivät ole halki.
Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: chriscole911 - 31.03.2015, 18:14:42
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/31/5a10375cd06301e017e63c6a4467f1d8.jpg)

Tuon näköinen oli toinen puola ja toisessa oli jotain hapettumisen aiheuttamaa karstaa. Ei ollu hyllyssä ku yks puola, joten en saanut kun toisen vaihdettua.
 Kolmella pytyllä käy edelleen ja vielä heitti vikakoodia, että liian rikas seos, paikka 1. On kai tuo toinen puolakin vielä vaihdettava + se lambda.
Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: Ristus - 01.04.2015, 20:42:20
Kaverin tietojen pohjalta mennään, joka sanoi et volvo käyttäis boschin kamaa ihan orkkiksena. Noita boscheja ainakin löytyy 60-80£ ebaysta. Linkkaapas tähän sit mikä on orkkis jos tuo bosch on halpaa tarvikekamaa, niinkuin sanoin, itse en näistä juurikaan tiedä ja siksi tulin kysymään apua viisaammilta.

Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla
http://www.ebay.com/itm/Lambdasonde-NGK-VOLVO-S40-I-V40-676056-/381058429068?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item58b8da308c

NGK on orkkiksen valmistaja mutta jotkut sanoo että ei auttaisi vaikka olisi tuommoinen kun pitää olla just se siniseltä haettu. noita saa muuten kun enemmän etsin niin hintahaitarilla 140-200€

Mutta noi puolat kyllä taitaa olla sulla se ongelman ydin, ehkä
Otsikko: Vs: V40 T4 vm 1998 ongelmaa
Kirjoitti: chriscole911 - 02.04.2015, 19:44:57
Vika löytyi, kävin pajalla ja otettiin tulppia irti, niin yks tulppa oli onnistunut katkeamaan asennuksessa, uus tulppa tilalle ja taas kävi neljällä.
Edelleen kuitenkin pätkäs ja nyki vähän isommilla kierroksilla.
Tänään sit toinen uus puola romikselta ja nyt käy ja kukkuu paremmin kuin kertaakaan  vuoden aikana mitä auto on mulla ollut.
Loppui siis se pienikin nykiminen ja pätkiminen mikä on viime kesästä asti vaivannut.

On muuten ku eri autolla ajais tällä hetkellä, kunpa ois jo viime kesänä tajunnut ne tulpat ja puolat vaihtaa :D.