Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kkos - 31.03.2015, 17:50:38
-
sekä tärinää ja tehon puutetta myös ajettaessa.
Tuollaista vikaa pukkasi ihan yllättäen. Tarkistin ensin puolat ja tulpat, jotka olivat kunnossa. Ainakin jonkinmoisessa.
Seuraavaksi irroittelin vuorotellen suuttimien johtoja. Tulos: 2. ja 4. sylinterin johtojen irroittamisella ei ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin.
Mites noita suuttimia/johtoja voisi testailla kotioloissa? Käytössä vain voltti- ja vastusmittari, mutta ei juuri sähkömiehen taitoja. Mistä muualta voisi vikaa etsiä?
Aika ihmeelliseltä tosin tuntuisi 2 suuttimen rikkoontuminen yhtäaikaa.
-
Mikä kone ja vuosimalli?
Saa viisaammat kertoa sitten lisää.
-
Juu, unohtui mainita tärkeimmät :-[
B6304 ja vm -92
-
Vikakoodit lukuun, konehuoneesta pitäisi löytyä lediloota ja ohjeet faq-osiosta.
-
Vikakoodit luettu, 1-1-1.
-
Puolat ja niiden johdot/liittimet ekana syyniin. Jos 2. ja 4. on pimeä, niin kokeiles vaihtaa niiden pyttyjen puolat joihinkin toisiin ja kokeile, mitkä pytyt sen jälkeen on pimeänä.
-
Tarkennan vielä, että siis 2. ja 4. sylinteriin tulee kyllä kipinä, mutta samojen sylintereiden suuttimien johtojen irroituksella ei ole vaikutusta tyhjäkäyntiin. Muista johtojen irroitus heikentää lisää tyhjäkäyntiä.
-
Kokeile silti vaihtaa puolat ristiin, ja vaikka tulpatkin. Mekaaniselta vialta haisis, toki suuttimetkin on helpohko vaihtaa ristiin niin tulee varma selvyys asiaan.
-
Nyt on ahkeroitu kovassa räntäsateessa ja pyöritelty tulppia ja puolia sylinteristä toiseen. Kunnossa tuntuvat olevan.
2.sylinteri tuntui myös omia aikojaan heränneen eloon.
Sen sijaan 4.sylinterin tulppa ja männän pääkin oli aivan märkä.
Eli sinne tulee kipinä ja bensaa, mutta palamista ei tapahdu? Mistäs tämmönen voisi johtua? Suutin vuotaa lorottelee niin kovasti, että seos on aivan liian "raakaa"?
Onko jollain kokemuksia/havaintoja samanlaisista oireista?
-
Pakoventtiili palanut. Puristusmittausta tekemään vaan.
-
Perskutarallaa! >:(
Valistunut arvaus vai vankkaan kokemukseen perustuvaa tietoa?
-
Perskutarallaa! >:(
Valistunut arvaus vai vankkaan kokemukseen perustuvaa tietoa?
Veikkaan viimeistä vastaajan nimimerkkiä katsellessa...
-
Niin miekin, valitettavasti.
Täytyypä sitten käydä mittuuttamassa puristukset, kunhan pyhistä selvitään...
-
Tilanneraportti...
Tankilla käydessäni huomasin, että vian myötä kulutus oli noussut 11.5--->15.5
Vaihdoin 4.syl suuttimen uuteen (käytetty) ja kone kehrää taas kuin kissa...no, ainakin melkein. Tehojakin löytyy entiseen malliin, eikä ajossa tunnu ihmeempiä tärinöitä. Jotain pientä ehkä, mutta se sallittakoon tämän ikäiselle autolle alkuperäisin moottorin ja laatikon kumityynyillä.
Puristuspaineita ei ole vielä mitattu, mutta ilmeisestikään vuotavasta venttiilistä ei ollut tällä kertaa kysymys, onneksi.
Seuraan tilannetta ja raportoin jos aihetta ilmaantuu...
-
Täällä saman tapaista vikaa
-
Päivitetäänpäs tilannetta...
Puristukset lopulta mitattu. Muissa sylintereissä 12 kilon seutuvilla paitsi 4 sylinterissä vain 6 kiloa. Laitoin sylinteriin lorauksen öljyä ja puristukset nousivat 10 kiloon. Mitäs tästä voisi päätellä? Männänrenkaat poikki/jumissa?