Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: stuge - 02.04.2015, 00:11:38
-
Tuli tuossa huomattua töihin lähdettäessä että kuskin jalkatila on märkä. Konehuoneesta sitten katsoin, paisari oli tyhjänä, täytin sen ja sinne meni n. 4dl nestettä. Auto on 96 loppuvuodesta käyttöönotettu b230ft ilman ilmastointia, kyssäri kuuluu: mistä tiedän lämmittimen mallin? Kun näissä on ilmeisesti ollut ilmastointivalmiudella olevia sekä ilman valmiutta olevia lämppäreitä.voisiko vuoto johtua lämppärin hanasta ja missä tämä hana sijaitsee? Tarttis saada vika korjattua että uskaltaa töihin ajella. :(
-
Ilmastoidussa ja valmiudella (mutu)olevissa on alipaine käyttöset säätimet. Ja jos jompi kumpi näistä nii hana on konehuoneen puolella.
-
Ja jos ei? Jostain olen saanut käsityksen että se olisi juurikin kuskin jalkatilan päällä. Apparin puolelta matto ei ollut märkä ???
-
Jos vaijerikäyttöinen, niin konehuoneen puolella menee vain letkut tulipeltiin, ja kaasupolkimen lähistöllä on hana, mihin menee pari vaijeria. Jos alipainesäätö, niin konehuoneessa toisessa letkussa on se pieni hana lähellä tulipeltiä, ja siihen menee yksi musta letku. Sen kyllä huomaa(ja kuulee) myös siitä säätimen tuntumasta, onko vaijeri vai alipainekäyttöinen, alipaine huomattavasti löysempi ja "tarkempi" säätää.
-
Helpoiten tunnistaa kytkimistä, esivalmiudellla olevissa on pyöriteltävät kytkimet ja vivut vaijerikäyttöisissä.
Kennojen letkuliitännöissä on myös eroa.
-
Aihetta sivuten kyselisin, että olisko 96´ssa myös ollut versio, jossa ei ole kraanaa lainkaan? En ole asiaa tutkinut, mutta omassani tuo lämmönsäätö tuntuu toimivan samalla tapaa kuin esim. eräissä ranskalaisissa, joissa kennon läpi virtaa aina täydeltä ja lämmönsäätö tapahtuu ilmaläpän avulla sekoittamalla ulkoilmaa halutun lämpötilan mukaan. Tuo vaan tuli mieleen kun tuota lämpötilanuppia omassani kääntelee niin kiinniasentoon laittaessa tuntuu ja kuuluu kuinka luukku sulkeutuisi?
-
Siellä on sekä hana (osa 10) että luukku (osa 24). http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=243093&ukey_make=865&ukey_model=20180&ukey_category=7876
Mulla meni hana vuosi kennon jälkeen, kumpikin vuoti kuljetatjan jalkatilaan.
-
Kiitokset tuosta ja hyvästä linkistä.
-
Omastani poistin tuon hanan. Lämmönsäätö toimii tosiaan ilmankin.
-
Serkkupojan Volvossa oli samaa ongelmaa. Jalkatilat aivan märkänä jäähdytystesteestä. No, autossa oli muutakin vikaa ja se päätettiin purkaa. Irrotin tuosta autosta lämppärin kennon ja ajattelin korjauttaa sen Vantaan Jäähdyttimessä valmiiksi omaan Volvooni, jos siitä se alkaisi joskus vuotamaan.
Sain soiton Vantaan Jäähdyttimestä parin päivän päästä ja he kertoivat yllätyksekseni, että kenno oli täysin ehjä!??
Jäähdytinneste oli valunut siis letkuliitoksesta sisälle lämppärin kennon koteloon ja sitä kautta jalkatilaan.
Eli kannattaa tarkastaa huolella ne letkut ensin.
-
Tutkin kuskinjalkatilasta vuotoa. Poistin sen muovilevyn polkimien päältä että pääsee näkemään, mutta mistään ei löytynyt vuotokohtaa.. Kuivunutta glykolia löytyi, edellisen omistajan mukaan oli vaihdettu viimetalvena lämppärin hana. Mistäköhän lie valuttanut kuskin maton läpimäräksi? Nesteiden lisäyksen jälkeeb ajettu 300km eikä ole nesteitä hävinnyt. Joutuu varmaan lattiamattoa ottamaan pois että ei jää kosteus muhimaan alle? Sitä ennen olisi kyllä hyvä paikallistaa vuotokohta jos semmonen on ettei uudestaan joudu mattoja kuivattelemaan ???
-
Matot pois, peset pahimmat jäljet rätillä ja laitat sisätilalämppärin huutamaan hetkeksi. Tulipellin eristysmatto kerää paljon glykolia, kannattaa laittaa jotain palikoita sen alle että ilma kiertää kuivauksen aikana.
Viikonloppuna autoa siivotessa huomasin myös että kuskin matto on märkä taas. Näytti vuotaneen juurikin letkun ja hanan liitoksesta, nestettä on saanut lisätä ehkä kerran puolessa vuodessa. Nyt on klemmari kiristetty, katsotaan vaikuttaako. Kenno 5v vanha ja hana 4v, joten toivin mukaan vika ei ole niissä.
-
Itse korjautin kennon juuri Vantaan jäähdyttimessä, hinta 220 euroa. En edes harkinnut noita alumiinisia tarvikekennoja.