Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: jamu - 02.04.2015, 11:37:34
-
volvo s80 2,4d vm 2007 tf80sc automaattilaatikon venttiilipöytä mistä sais tilattua halvimmalla.
-
Kohta saat minulta halvimmalla. mikä vika sinulla on autossasi?
-
auton seisottua vähän aikaa parkissa ja käynnistää ja laittaa d päälle niin menee jysähtämällä päälle. eilen tehty forte puhdistus ja öljyt vaihdettu ja laatikko opetukselle. nätimmin vaihtaa kyllä nyt mutta d päälle varsinkin kylmänä jysäyttää.
-
auton seisottua vähän aikaa parkissa ja käynnistää ja laittaa d päälle niin menee jysähtämällä päälle. eilen tehty forte puhdistus ja öljyt vaihdettu ja laatikko opetukselle. nätimmin vaihtaa kyllä nyt mutta d päälle varsinkin kylmänä jysäyttää.
Entä miten D menee päälle, kun laitat P:lle ja annat olla siinä jonkin aikaa ja sitten uudestaan kytket D:n?
Ja miten ajossa, ajat tasaista nopeutta reilu 500m ja nopeus 70km/h(vaihde on silloin 5) sitten painat voimakkaammin kaasua(ei kickdown), meneekö pienempi vaihde(3) pehmeästi päälle?
-
Pitää testata pidempään p vaihdetta. Kyllä välillä jysäyttää kun sopivasti vauhtia ja pudottaa pienemmälle. Yön yli kun seisoo ja aamulla lähtee r menee normaalisti päälle mutta siitä d niin 2-3 sekunnin viive ja jysähtämällä menee päälle. 5Kilsaa ajaa lähestyy liikennevaloja kaasun löysää niin pudottaa pienemmälle vähän ronskimmin joskus vähän jysähtämällä lämpimänä nätimmin.
-
Pitää testata pidempään p vaihdetta. Kyllä välillä jysäyttää kun sopivasti vauhtia ja pudottaa pienemmälle. Yön yli kun seisoo ja aamulla lähtee r menee normaalisti päälle mutta siitä d niin 2-3 sekunnin viive ja jysähtämällä menee päälle. 5Kilsaa ajaa lähestyy liikennevaloja kaasun löysää niin pudottaa pienemmälle vähän ronskimmin joskus vähän jysähtämällä lämpimänä nätimmin.
Minä mielelläni möisin sinulle venttiilipöydän, mutta noiden asioiden perusteella väittäisin ettei se korjaa ongelmaa.
Todennäköisesti vaihteisto on kulunut sisäisesti, jolloin öljyn paineet laskee liian alas öljyvuotojen takia.
Kovat vaihdot johtuvat kun taas kierrosten myötä öljynpaineet alkavat nousta nopeasti, jolloin vaihtaminen ei tapahdu hallitusti.
Todennäköisesti sinulla on edessä vaihteiston vaihto tai vanhan korjaaminen.
Omaani olen vaihtamassa toisen vaihteiston.
-
joo kallista hommaa. pitänee ajella niin kauan kun kestää. wetterillä sanoivat että ei laatikko ole vielä edes paha.mittarissa vasta 409000 eikä laatikolle ole huoltokirjan mukaan tehty muuta kuin öljyn vaihdot 60t välein ja nyt pesu. täys kaasulla napsahtelee hyvin vaihteet ja tasakaasulla myös ja kun lämpeää n10kilsan jälkeen niin pelaa ihan normaalisti kun auto käynnissä. jos sammuttaa ja käy vaikka kaupassa niin d jysähtämällä päälle ei sekään aina. kauankohan laatikko opettelee kun lähdin wetteriltä fortepesun öljynvaihdon jälkeen niin 1-2 väli myös jysähteli mutta ei enää voisko tuo d vika hävitä myös.
-
joo kallista hommaa. pitänee ajella niin kauan kun kestää. wetterillä sanoivat että ei laatikko ole vielä edes paha.mittarissa vasta 409000 eikä laatikolle ole huoltokirjan mukaan tehty muuta kuin öljyn vaihdot 60t välein ja nyt pesu. täys kaasulla napsahtelee hyvin vaihteet ja tasakaasulla myös ja kun lämpeää n10kilsan jälkeen niin pelaa ihan normaalisti kun auto käynnissä. jos sammuttaa ja käy vaikka kaupassa niin d jysähtämällä päälle ei sekään aina. kauankohan laatikko opettelee kun lähdin wetteriltä fortepesun öljynvaihdon jälkeen niin 1-2 väli myös jysähteli mutta ei enää voisko tuo d vika hävitä myös.
Autosi vaihteisto on hyvin huollettu, kun kerran on öljyt vaihdettu säännöllisesti.
Täyskaasu kiihdytykset vaihdot ei ole ongelma, kuten ei ollut minullakaan.
Opettelu mielestäni tapahtuu nopeasti, ei sen varaa voi laskea oikeastaan mitään.
Mainitsemasi kaupassa käynnin jälkeinen jysäyttely tai ei, on todennäköisesti verrannollinen öljyn lämpötiloihin.
D:lle kytkeytymisen ongelma ei tule poistumaan, kuten ei myöskään aikaisemmin mainitsemasi. 5Kilsaa ajaa lähestyy liikennevaloja kaasun löysää niin pudottaa pienemmälle vähän ronskimmin joskus vähän jysähtämällä lämpimänä nätimmin.
Toivottavasti sinun tapauksessa olen väärässä, mutta omieni kokemuksen perusteella en usko.
-
varmaan näin on. mulla ensimmäinen volvo tämä ollut 2,5 vuotta eikä aikaisempaa kokemusta. aikaisempi oli vm90 300tdt mersu ja siinä vaihteen kun pani d asentoon niin kyllä jymähti sanoivat että se on silloin kunnossa. volvoa ostaessa ajattelin sen olevan normaalia.
-
mistähän sais tf80sc automaattilaatikon halvimmalla. vaihtolaatikko tai oman vaihteiston korjautus mikä edullisin vaihtoehto.
-
Tere !
Täällä kuulemma hyvää ja edullista automaattien paikkailua ...
http://recro.eu/products/fi/
-
Nyt alkoi omassakin käyttöautossa kiukutella vaihteisto. Kolmonen kytkeytyy viiveellä, kuin heittäisi vapaalle vaihdon välissä. Alle 2000rpm vaihtaa normaalisti. Pienemmälle kolmonen kytkeytyy oikein ja tiptronicilla toimii kuten kuuluukin. Muut vaihteet kytkeytyy oikein. Ei luistoa tai muita oireita.
Edit: Toimii taas normaalisti. Oli varmaan vaan hiukkaspoltosta johtuvaa sekoilua. Huomannut aiemminkin että regeneroinnin aikana vaihtaa vähän miten sattuu.
-
Oma mielipiteeni automaatti laatikoissa. Käyttäkää valmistajan purkista öljyä ainoastaan. Jos vaihteisto on tf80sc ei yksin kerro mikä öljy siihen käy. Ja pösön tapauksessa 3309 öljy voi olla täysin väärää vaikka lodju on "SAMA". Volvolla tf80sc laatikkoon ainakin kahta eri öljyä. Olikohan 2010 vai 2011 eteenpäin valmistetussa volvossa niin öljy löytyy laatikkoon vain volvolta.
Ja jos laatikko alkaa reistaamaan ja sillä on ajettu jo kymmenen kertaa maapallonympäri n.400000 km, niin mielestäni laatikkoon on aivan turhaa rahapolttamista vaihtaa vain venttiilipöytä. Venttiilipöydän laitat uuden niin kohta luistaa ja öljy palaa. Joko laatikko heti pajalle kun alkaa reistaamaan ja täys remontti laatikkoon. Tai sitten hommaa vaihtolaatikon ja laittaa paikalleen. Tai sitten ajaa sillä paukkuvalla laatikolla joka voi vielä kestää 150 tkm, sitten autossa on jo 550 tkm lasissa. Nyky volvo alkaa olemaan jo aika pehmyt nuilla kilometreillä.
Ensi oireet toki voi yrittää hävittää laatikon öljyhuuhtelulla ja monelle siitä on tullut pitkä mielenrauha vaihteiston osalta.
-
Oma mielipiteeni automaatti laatikoissa. Käyttäkää valmistajan purkista öljyä ainoastaan. Jos vaihteisto on tf80sc ei yksin kerro mikä öljy siihen käy. Ja pösön tapauksessa 3309 öljy voi olla täysin väärää vaikka lodju on "SAMA". Volvolla tf80sc laatikkoon ainakin kahta eri öljyä. Olikohan 2010 vai 2011 eteenpäin valmistetussa volvossa niin öljy löytyy laatikkoon vain volvolta.
Ja jos laatikko alkaa reistaamaan ja sillä on ajettu jo kymmenen kertaa maapallonympäri n.400000 km, niin mielestäni laatikkoon on aivan turhaa rahapolttamista vaihtaa vain venttiilipöytä. Venttiilipöydän laitat uuden niin kohta luistaa ja öljy palaa. Joko laatikko heti pajalle kun alkaa reistaamaan ja täys remontti laatikkoon. Tai sitten hommaa vaihtolaatikon ja laittaa paikalleen. Tai sitten ajaa sillä paukkuvalla laatikolla joka voi vielä kestää 150 tkm, sitten autossa on jo 550 tkm lasissa. Nyky volvo alkaa olemaan jo aika pehmyt nuilla kilometreillä.
Ensi oireet toki voi yrittää hävittää laatikon öljyhuuhtelulla ja monelle siitä on tullut pitkä mielenrauha vaihteiston osalta.
Täysin samaa mieltä olen vähäisellä kokemuksella, näitten asioitten takia en uskaltanut ostaa nykyistä autoa automaattina vaikka mieli teki :-[
Saa olla tosi tarkkana jos ostaa paljon ajetun tomaatti-Volvon että on loota vielä kunnossa.