Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Jukkavain - 02.04.2015, 12:56:51
-
Kyselen olisiko kellään tietoa/ kokemusta mitä tehdä tai olla tekemättä???
Omistan 2000v. bensa v70 mk1 korilla ja automaattilootalla. Kilometrejä takana 290 tkm.
Vaihdelaatikko on alkanut tekemään oudon nytkähdyksen.
Kun vaihtaa vaihteen P tai R:ltä D tai muulle ajovaihteelle niin vaihteistosta kuuluu/ tuntuu pieni nytkähdys. Öljyt on vaihdettu viimeviikolla huuhtelemalla eikä vika ole korjaantunut. Nytkähdys tuntuu myös moottorijarrutuksen loppuvaiheessa. Onko jotain 1-2 vaihteessa?
Mitä tehdä??? Ruveta etsimään nopeasti vaihtolaatikkoa ja mistä sellaisen saisi. Vai pystyykö tuolla laatikolla vielä ajamaan? Kun ei raaskisi vielä ihan romiksellekkaan tuota viedä. Moottori ja muu tekniikka pelaa aivan moitteetta eikä ole ruostetta... :-\
-
No ei romikselle. Sinne joutaa uudemmat kertakäyttöbiilit.
Moottorin tukikumit, onko tsekattu? Voimalinja pääsee heilumaan ja saattaa jopa kolista apurunkoon kun joku kumeista pettää, esim. se koneen päällä oleva pusla.
Pyöräntuennassakin voi olla jotain, kaverin vastaavassa oli kans joku ihme nytkähdys ja se hävisi kun vaihdettiin joko pyöränlaakeri tai alatukivarsi. En muista kumpi mutta nytkähdys häipyi homman jälkeen vaikka suoranaisesti syy ei selvinnyt eikä tod näk johtunut laakerista/tukivarresta.
-
Nimimerkkiäni sivuten veikkaan että vika on venttiilipöydässä, venttiilit kuluneet. Veikkaan että kylmänä toimii pehmeämmin kun öljy on paksumpaa??? Ei kannata suomesta ostaa pöytää,noin 1500€. Ulkomailta tilaten ehkän. 700€.
Aja mutta tee se että pikku kiihdytyksen jälkeen päästät kaasun niin laatikko vaihta nätisti isommalle ja sitten kun tulet taajamaan ja lähestyt pysähtymistä, laita keppi pikkuvaihteelle.
Tuo on yleinen vika ja itse olen tuollaisella laatikolla pärjännyt jo pari vuotta. Kun nopeus on jotain yli 60kmh niin kickdown ja kaikki toimii lähes normaalisti eikä mitään luistoa ole.
-
Kiitos vinkeistä!!! :) Moottorin tukikumipusla vaihdettiin juuri yläpäähän. Se ei auttanu. Alakumeja en hölmö tarkistuttanut samalla :-[ Mutta alatukivarret on vuoden vanhat. Laakerit voisin tsekata...
Kylmänä se tekee sitä myös aina välillä. Mutta luistatusta en ole huomannu (lähtee liikkeelle ilman kaasua kun nostaa jalan jarrulta, vaihtaa nätisti ja kickdown toimii normaalisti)
Kävin Kuopion Avain vaunun "sinisten miesten" juttusilla ja sain sieltä aika hyvän vastauksen...
Heidän mielestään tuo on tämän ikäluokan Volvoissa yleinen ja periaatteessa harmiton vaiva. Venttiilit on jo vähän kuluneet. Ja paineistusta säätelevän tietokonejärjestelmän joku solenoidi (jonka oikeaa nimeä en enää muista) ei enää reagoi niin nopesti kuin uutena. Tietokoneen päivitys voisi vähän auttaa, mutta luultavasti ei poista ominaisuutta kokonaan.
Ei ole laatikkoa rikkova vika.
Ne sanoi myös ettei noihin kannata venttiiliremonttia ryhtyä tekemään koska se on turhan kallista hyötyyn nähden. Ohje oli että ajoa vain. Ja tarkkailla ennemmin että jos laatikko alkaa "luistamaan" niin silloin se on entinen. Ja edelleenkin heidän suositus on vain ehjä käytetty laatikko kuin vanhan korjaaminen... Toki myös öljyjä kannattaa vaihtaa 2-3v. välein riippuen käytöstä. Ainakin tälläkertaa sain Kuopion AV:sta hyvää palvelua eli pointsit myös sinne ;)