Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvo 240 - 03.04.2015, 14:48:13
-
Onko kokemuksia mistä vois vika löytyä ku anto otsikon mukaista herjaa, alussa hetkittäin ja nyttemmin kokoaikaisena. silloin kun vika päällä niin laturin päästä löytyy noin 13,5 v ja kun ei vika ilmoitusta niin noin 14.5v , äkkinäinenhän tietysti luuli että laturi uusissa ja meni ja osti uuden laturin mutta eipä ongelma muuttunu mihinkään , ja nyt on sitte sormi suussa !
-
Onko laturin vapaakytkin ehjä ja toimiiko ohjaus moitteitta ettei takertele.oletko tarkastanut asun kunnossapitopuolelta kuormitusmittarilla ja akunkenkien kiinnityksen.
-
elikkäs siellähän on nytten ihan uusi boschin laturi joka ei myöskään anna kuin 13.5v ja mikä omasta mielestäni outoa niin vaikka irroitin auton johdoista irti ja kytkin irto akkuun niin sittenkään ei anna kuin sen 13,5v , eli kysymys kuuluukin että eikö näiden kuulukkaan antaa kuin tuo 13,5v vai onko tuo uusi laturi jotenkin jo rikki vai puuttuuko joku keinotekoinen kuorma ?
Akun kenkiä en oo puhdistanu mutta näyttävät hyvältä ja seki on vähä poissuljettu kun kokeilin sitä tuolla erillisellä akulla joka oli kiinni ihan ulkopuolisilla kaapeleilla.
ja mitä tulee tuohon kuomitusmittari hommaan niin siihen tarviisin rautalanka mallin
-
Pitäisi ladata yli 14volttia.
-
Tuossahan on ns älykäs laturi, jossa CEM ohjaa ECM:n kautta ACM:ää (älykästä lautaussäädintä).
Sinällään se ei suoraan käynnistyksen jälkeen lataa yli tuota 13,5 volttia jos ei ole tarvetta. Akkua siis ladataan tarpeen mukaan. Luetuta vikakoodit jos niistä selviäsi onko vika ohjauspuolella.
-
sainkin tuossa vinkkiä että voi olla vanhasta laturista vika päällä ja ei nyt sitten anna käskyä tuolle uudelle laturille ennen ku nollataan vikakoodi , ens viikolla sitten viisaampia , kirjottelen siitä sitten tännekkin . Josko ei olis ihan hukka investointi tuo laturi :(
-
vika selvitetty , laturin ohjausjohto oli rikki , josta syystä ei käsky mennyt perille ladata täyttä määrää.
-
vika selvitetty , laturin ohjausjohto oli rikki , josta syystä ei käsky mennyt perille ladata täyttä määrää.
Päivää, aattelin tähä laitella ku tällänen postaus löyty. Elikkäs kyse on V70 D3 2013, tulee samainen teksti. Ennenkun veisin korjaamolle niin haluisin juurikin selvittää missä tuo kyseinen johto olisi jos sen itse löytäisi ja pystyisi korjaamaan. Vielä en ole mitannut laturin jännitettä että lataako se edes kunnolla, kun ei ole käsissä mittaria.
Lisäksi se että kestääkö akkua irrottaa ihan vapaasti?
-
V70-08 T2.5 alkanut ilmoitella samaa. Kun käynnistää uudelleen, vika voi olla pois monta päivääkin kunnes uusiutuu. Sinänsä ärsyttävä vika.
-
Hiilet loppu?
-
Käytin lopulta vikakoodien luvussa. En muista koodia, mutta selkokielellä ilmoitti mekaanista vikaa. Menee laturin vaihtoon nyt kuun lopussa.
-
Moikka, vanha aihe mutta nostanpa silti kun niin niukasti löytyy tietoa (jos jotain tämä auttaisi)
Mulla 2010 vm D5244T4 koneella oleva sisäänajettu (450K) V70 alkoi ulisemaan samaa "Laturi vika huolla heti". Mittasin laturin päästä ja ei ollut kuin 11V jännite käynnissäollessa, mutta ohjauspiuhalle tuli jännitettä oikein, joten totesin että alkuperäinen Bosch on tullut tiensä päähän. Oiskai voinut toki yrittää vielä parsia sitä kasaan, mutta mielummin vaihtoi kokonaan uuteen. Mätänetin tiskiltä 150 ampeerin 299e maksava laturi kyytiin ja hommiin. Laturin vaihon yhteydessä vaihdoin toki moniurahihnat.
Homma käy seuraavanlaisesti (jos joku joutuu samaa tekemään):
Aluksi:
- Ota akusta piuhat pois ettet saa tälliä
- Ota laturin ohjausjohon liitin ja toinen ruuvin alla oleva liitin irti
Poista moniurahihnat seuraavasti jos et omista nosturia:
- Oikea eturengas irti
- Rapakaari irti
- Pääset hihnoihin käsiksi
- Hihnan kiristimeen menee iso TORX ruuvi, laita vipuvarrella oleva meisseli sinne ja työnnä keulaa kohti (älä kierrä vaan työnnä). Hihna löystyy. Tässä on hyvä olla kaveri ottamassa laturin päädystä hihnaa irti samalla kun työnnät kiristintä.
Hihna kun irroitettu, laturin kimppuun:
- Irroita laturin kiinnikeruuvit (3kpl, yksi ylhäällä, kaksi alhaalla)
- Laturi ei mahdu helposti tulemaan ulos, joten jos et halua kaikenmaailman syylärinletkuja alkaa purkamaan ja uimaan eritteissä niin toimi seuraavasti..
- Ota öljynsuodatin irti, ota öljynsuodattimen "jalka" irti
- Nyt laturi mahtuu pihalle.
-Tässä vaiheessa voi halutessaan käydä vaihtamassa toisenkin moniurahihnan (se joka pyörittää ilmeisesti ohjaustehostinta (?), näitä hihnoja kun on kaksi). Samaan tapaan kun laturille menevän hihnan.
Lopuksi:
-Taiteile uusi laturi paikalleen
- Laita laturin moniurahihna paikalleen
- Laita toinenkin hihna paikalleen
- Laita öljynsuodattimen jalka ja suodatin paikalleen (mikäli tätä kautta ujutit laturin pois)
- Laita sähköt laturiin paikalleen
- Laita akulle piuhat paikalleen
- Rapakaari paikalleen
- Rengas paikalleen
- Tarkasta että käynnissäollessa akulle tulee se ~ +14V ja että auto ei ulise enää laturista.
-> Kovaa ajoa.
-Miikka
-
Itse seuraan V60 -11 D5 automaatissa obd bluethooth palikalla kännykän näytössä ajon aikana paljonkin eri arvoja.
android ohjelma https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner)
Tuo "älykäs" lataus voi tavan yleismittarin käyttäjää hämätä ainakin automaatissa. Ensinnäkin tässä pitää olla agm akku ja lataus voi olla 12.7-15 volttia miten auto haluaa. Lämpötila vaikuttaa paljon jännitteeseen. Jättää tarkoituksella akun vain 85% varaukseen että voi moottorijarrutuksessa työntää virtaa akkuun ja lisätä moottorijarrutusta (vai onko tää kevyt hybridi :D).
Akusta osaa kertoa ainakin varaustason, lämmön, jännitteen (lataus), latauksen virran akkuun, laturin tuottaman virran.
Tuo ohjelma osaa hyvin Volvojen obdeita lukea. Itse seuraan muun muassa dpf tuhkan määrää ja lämpöä että näkee milloin poltto on menossa ja milloin sen pitäisi alkaa. Vaihdelaatikon lämpöä jne.