Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: AnteroV70 - 03.04.2015, 17:04:44
-
Moro!
Auto alkais olemaan paketissa mutta paha ongelma, apparin puoleinen vetari ei ota mihinkään kiinni kun tunkee paikoilleen.
Pyörii todella herkästi laakereillaan. Kun oiken painattaa ja kääntelee sitä saa pienen liikahduksen kuljettajankin puolelle.
Tukilaakeri rajoittaa asennussyvyyden ja sen kiinnikkeen irroittamalla menee n. 1mm syvemmälle muttei juuri vaikutusta.
Akselin boorit näyttävät ehjiltä mutta kun katson jakolaatikon läpi vaihtestoon niin siellä näkyy tanko poikittain akselin edessä, ilmeisesti liittyy tasauspyörästöön. Mielestäni siellä ei näy akselin booreille vastakohtaa. Siis mitäs hemmettiä???
Apua kaivataan kipeästi, meneekö vaihteisto vaihtoon? Ajamalla normisti tuli talliin enkä mitään outoa huomannut edes vetaria irroittaessa.
Autoonhan siis on tehty nyt täysi remppa moottoriin ja samalla vaihteistoon uusittu stefat, kytkimet ja hilppeet.
-
Siis vaihde päällä kun nostaa oikean puolen ilmaan niin oikeaa eturengasta pystyy pyörittämään vapaasti ilman että vasen rengas liikkuu mihinkään? ???
-
Siis auton kaikki nurkat ilmassa ja kardaani irti.
Oikea vetari pyörii tyhjää, ei vastaa mihinkään.
Vasen ottaa normaalisti kiinni. Jakolaatikosta saa oikean vetarin ympärillä olevan osan pyörimään mutta vetari ei vaan pyöri mukana.
-
Manuaali laatikosta en osaa sanoa, mutta automaatissa vetarin boorit on tuon "poikittaisen tangon" edessä.
-
Näin olin myös katsovinani kuvista netissä. Pitää yrittää saada kuvattua reijästä josko olisi ratas hajonnut tasauspyörästöstä.
Siihen näytti vetari kiinnittyvän.
Ihme tosin on jos korkannut siitä, on meinaan todella kestävä osa.
Ja auton ajoin talliin ilman mitään vaihteisto-oireita.
-
Olisiko kellään mitään kikkakolmosta vetarin asennukseen jolla sen saisi booreilleen vai onko niin että kun se on pohjassa eikä boorit tapaa niin on entinen?
Siinätapauksessa awd manuaalilaatikkoa vailla...
-
Itse itselleni vastaten. Oireet kuin tasauspyörästö rikki.
Syyllinen oli kuskunpuoleinen vetari joka oli huonosti paikoillaan ja irtosi aina rasituksen alla. Uuden lukkorenkaan takia tuntui kuin olisi ollut paikoillaan ja toimi kun siitä pyöritti.
Välillä tuntui että vain takapyörille välittyi teho johtuen tasauspyörästön ja kulmavaihteen voiman saannista.
Tiistaina uudet liemet vaihteistoon kun tuli laskettua turhaan pois.
Hieno homma että löytyi vika noinkin pienellä purkamisella eli vetarit, kulmavaihde ja alapallot+ raidetangonpäät.